Pakkiksen sairaanhoitajat

Mua ärsyttää...sori nyt vaan..että kaikkialla puhutaan just sairaanhoitajien palkasta erityisesti. Kovin ja paski duuni on esim. sisätaudeilla/vanhuspuolella työskentelevillä lähi-ja perushoitajilla.
Musta pitäis puahua yleisesti hoitajien palkoista!

Kun julkisuudessa puhutaan sairaanhoitajien palkoista niin se tarkoittaa yhtä kuin hoitohenkilöstö. Tavan pulliaiset vaan tajuaa paremmin kun puhutaan sairaanhoitajista, se on kaikille tuttu.

Ja miten niin kovin ja paskin duuni lähi-/ perushoitajille sis. puolella??? Meillä perushoito hoidetaan yhdessä, sen lisäksi sairaanhoitajat huolehtivat lääkkeistä, lääkärinkierrolla tapahtuvista asioista, omaisten kanssa keskustelusta ja yhteyksistä kaikkiin muihin (sossu, jatkohoito). Tämän lisäksi siis teemme lääke-ja nestetilaukset ja myös varastotilausken, mitä tekee myös perushoitajat omalta osaltaan, mutta eivät yksin. Osallistumme myös kaikkeen sängyn petauksesta ruuan jakoon. Jos joku akuuttitanne tulee niin johto on sairaanhoitajalla. Meillä perushoitaja tekee vain perushoitoa, ei pistä edes insuliinia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aikoinaan tuolla psykiatrisessa sairaalassa lähihoitsut, mielurit ja saikut teki samat hommat. Somaattisella puolellahan tuo jako on selvempi..

Jatkoa vielä tohon minun edelliseen...ei siis aleta sairaanhoitajat vs lähihoitajat, kuten joku jo tuolla sanoi. Tällä alalla on niin monen kirjavaa työpaikkaa, et samalla nimikkeellää toinen on jossain pomo ja jossain taas pitää kahviota yhdessä potilaitten kans.

Mua ärsyttää...sori nyt vaan..että kaikkialla puhutaan just sairaanhoitajien palkasta erityisesti. Kovin ja paski duuni on esim. sisätaudeilla/vanhuspuolella työskentelevillä lähi-ja perushoitajilla.

Kun julkisuudessa puhutaan sairaanhoitajien palkoista niin se tarkoittaa yhtä kuin hoitohenkilöstö. Tavan pulliaiset vaan tajuaa paremmin kun puhutaan sairaanhoitajista, se on kaikille tuttu.

Ja miten niin kovin ja paskin duuni lähi-/ perushoitajille sis. puolella??? Meillä perushoito hoidetaan yhdessä, sen lisäksi sairaanhoitajat huolehtivat lääkkeistä, lääkärinkierrolla tapahtuvista asioista, omaisten kanssa keskustelusta ja yhteyksistä kaikkiin muihin (sossu, jatkohoito). Tämän lisäksi siis teemme lääke-ja nestetilaukset ja myös varastotilausken, mitä tekee myös perushoitajat omalta osaltaan, mutta eivät yksin. Osallistumme myös kaikkeen sängyn petauksesta ruuan jakoon. Jos joku akuuttitanne tulee niin johto on sairaanhoitajalla. Meillä perushoitaja tekee vain perushoitoa, ei pistä edes insuliinia.

kaikissa paikoissa ei ole aina mahdollista että olis sh pistämässä insuliiniä, lääkärikierroilla, lääkkeiden jaossa, omaisien kanssa yhteydet jne. tällöin tehtävät napsahtaa lähihoitajalle. mutta ei siitä mitään ylimääräistä korvausta saada, vaikka tehdään ns. sairaanhoitajan työtehtäviä. ei, tämä ei ole mikään kilpailuasetelma sh lh välille.

Anestesiahoitaja, viimeiset kolme vuotta ollut töissä teho-osastolla yliopistollisessa sairaalassa... Tyytyväinen työnkuvaani, välillä haluan saliin...

Valitettavasti palkkaa ei makseta sen mukaan miten raskasta työtä tehdään. Sairaanhoitaja joutuu periaatteessa uhraamaan kuitenkin opiskeluun 3.5 vuotta enemmän aikaa, joten hitusen parempi palkka on ihan oikeutettu. Toivottavasti kaikkien hoitajien palkka nousee.

Tässä threadissa voisi keskustella myös muista hoitoalaan liittyvistä asioista ja vaikkapa ihan kliinisestä hoitotyöstä :) Tai vaikka hoitotieteistä:urjo: :zzzz:

heippa,

onkohan täällä kukaan kouluttautunut terveydenhoitajaksi? olisi kiva kuulla, että onko oikeasti terkkarin tehtävissä jossain vai tekeekö sairaanhoitajan työtä periaatteessa. :-)

p.s. en itse ole alalla/opiskelemassa (vielä). uteliaisuudesta kyselen.

kaikissa paikoissa ei ole aina mahdollista että olis sh pistämässä insuliiniä, lääkärikierroilla, lääkkeiden jaossa, omaisien kanssa yhteydet jne. tällöin tehtävät napsahtaa lähihoitajalle. mutta ei siitä mitään ylimääräistä korvausta saada, vaikka tehdään ns. sairaanhoitajan työtehtäviä. ei, tämä ei ole mikään kilpailuasetelma sh lh välille.

Huomasitko tuon jälkeen kirjoittamani viestin....Mainitsin tuosta samasta mistä sinäkin...siis tämä ei ole kilpailu. Otin vain tuossa kantaa siihen kun se joku edellinen oli sitä mieltä, että perushoitajilla olis rankempaa. Kirjoitin vain kuvaukseni siitä miten meillä asia on.

Tämä yleinen palkkakeskustelu on vähän hankala juttu....

Hallitus kun lupasi palkankorotuksia niin raja vedettiin milloin minnekin. Välistä puhuttiin selkeästi hoitajista, sitten taas matalalla palkalla työskentelevistä naisista (tämähän sisältää vähän ketä tahansa, mm perhepäivähoitajat, myyjät jne.). Toisaalta puhuttiin taas korkeasti koulutetuista, mutta huonolla palkalla työskentelevistä naisista. Silloin ryhmään kuuluvat MM. erilaiset opettajat, sairaan-/terveydenhoitajat, mutta tämä kategoria pudottaa taas lähihoitajat pois, kun taas tuo ensimmäinen luokittelu sisältää ne....

Sitten alettiin puhumaan työn vastuullisuudesta....jokainenhan tekee mielestään vastuullista työtä. Kuten joku täällä ehdottikin niin pitäisi rohkeammin tällä alalla maksaa siitä minkälaista työtä oikeasti tekee.

Mutta....totuushan on se, että tuskin tässä nyt paljon mitään saadaan!

Minä työskentelen maamme länsiosassa, keskussairaalan leikkausosastolla sekä salissa että toisinaan heräämössä sairaanhoitajana. Siellä olen valmistumiseni jälkeen työskennellyt.

Avauduin jo tästä palkka-aiheesta tuolla toisessa ketjussa. Tai lähinnä se kai oli sellaista tehotonta oman työnsä puolustamista. Toisilla kun näyttää tuo hoitajien ammatin arvostus olevan varsin heikoissa kantimissa ja solvauksia huudetaan mennen tullen. Varsinkin ne ihmiset arvostelevat, jotka maksimissaan ovat lyhyen elämänsä aikana keraan pari käyneet sairaalassa ja istuneet odottamassa lääkäriä, jolle näyttää vuotavaa nenäänsä.

Tärkeintä tässä kai kuitenkin on se, että itse sitä työtään arvostaa edes jossakin sydämensä sopukassa. No, tuleehan sitä itsekin joskus haukuttua ties mitä juttuja omassa työssään, mutta ei tätä duunia kukaan muu tule arvostamaan jos ei me itse.

En usko, että rahaa tulisi kilahtelemaan meikäläisten tilille paljoakaan enempää kuin nytkään. Toivon kuitenkin parasta. Tämä ammatti on vain niin tylsä tuon lakon suhteen. Lakkoa ei voi järjestää tehokkaasti. Voisihan sitä järjestäytä muiden liittojen kanssa (lääkärit) niin tulosta voisikin tulla. Nyt on kuitenkin korkea aika. Jos tehy ei nyt ole jämeränä tässä asiassa, niin monikohan eroaa liitosta tällä kertaa?

Vastuullisuus/vaativuus/raskaus tässä työssä....voi ehkä hieman vaihdella osastoittain ja se voi olla erillaisesti raskasta ym. mutta sitä se kuitenkin on. Hoitajat tekevät niin tuhatta eri työstä yhdenkin sairaalan sisällä, että mun itseni on miltei turhaa edes yrittää miettiä mitä joillakin mulle tuntemattomilla osastoilla tehdään. Saatikka nyt sitten täysin maallikon, jotka toisessa ketjussa hanakasti olivat hoitajia arvostelemassa.

En aina oikein ymmärrä sitä, että miksi meidän hoitajien pitää niin kovasti puolustaa ammattiamme ja palkankorotus vaatimuksiamme, mutta sitten muut kuten kemia saa sen tosta noin vaan?

Ja itse sitä työtään on arvostettava. En enää edes viitti lukea mitään muita ketjuja tai esim. iltalehtien mielipidepalstan keskusteluita meidän ammatista. On todella kurjaa miten siellä jotkut teilaa ammatin ihan täysin, vaikka monet niistä onkin provoa. Masentaako se ketään muuta? Minua alkoi jo keväällä ahdistaa kun meidän ammatti oli joka paikassa esillä (hyvä sinällään), mutta kaikki se negatiivisuus masensi. Tälläiseltäkö jostain julkkiksesta tuntuu.... :)

Kyllä sitä aina joskus töissä pohtii väsyneenä, että tulis just nyt sitten joku katsomaan mitä tää työ on. Mut se kun ei ole mahdollista.

Iselläni loppui kesäloma juuri ja tää viikko oli ensimmäinen loman jälkeen. Pieniä käynnistysvaikeuksia on ollut. Lisäksi heti sellaisiin saleihin hommiin, joissa en ihan joka päivä ole (eli paljon uusia juttuja ja mietittävää) ja jokainen päivä ollut sellainen, että vain yksi tauko ja sekin aikaisintaan puoli kaksi ja kaiken muun aikaa saa juosta pää kolmantena jalkana ympäriinsä. 17 asteisessa salissa tulee oikein hiki. Siinä oli kyllä tervetulotoivotusta kerrakseen. Yritä tässä nyt sitten syödä jotakin pientä muutaman tunnin välein. Joka päivä tulee paastottua monta tuntia.

Itse en myöskään seuraile keskusteluita sairaanhoitajista muualla, koska siitä saa vain pahan mielen tai oikeastaan puhisen raivosta. Edellisessä postissani viittasin pakkotoiston sivuilla käytyyn keskusteluun sairaanhoitajien päättömiin vaatimuksiin palkasta. Sitä tuli seurattua sen sulkeutumiseen asti.

Lähihoitaja, ambulanssissa töissä olin vuoden verran, tk:n osastolla puolisen vuotta. Tällä hetkellä sorvin (useamman...) ääressä juoksen, ja palkka niin kova, ettei hoitoalalle sen puolesta ikävä, koska omaa taloa maksellaan pois...
Jos palkat nousisivat kohdalleen, niin voisin harkita paluuta hoitoalalle...

Tuo talolainan makseleminen on kyllä vähän kituuttamista näillä palkoilla. Mutta näillä mennään. Mielenkiinnolla siis odottelen saanko tässä joskus nostaa leinaeräni summaa hieman korkeammalle. Nyt tuo maksuaika kun huimaa jo päätä. Maksutahti kun on aika hidas.

Tällä hetkellä en kuitenkaan halua pois tuolta duunista koska nautin siitä työksi aika paljon. Mukava työporukka ja toisaala myös mukavaa hommaa. Itse kun en henkilökohtaisesti ole sellainen erityisen hoivaava hoitaja, niin leikkuri sopii mulle just hyvin. Samoin kun se työnkuvaltaan hieman poikkeaa muista sairaanhoitajan osastotöistä. Potilaita tulee ja menee ja lääkitys on sellainen, että joko ne on tajuttomana tai pikkaisen horroksessa :) Leikkaussalissa on myös se hyvä puoli, että vaikka leikkauslista pullottaisi päivystystöitä ja omalle salillekin olisi merkitty paljon hommia, jotka aamuvuoron aikana pitää leikata, niin siitäkin huolimatta salissa tehdään potilas ja työ kerrallaan (ruokatauon lisäksi ei kyllä pahemmin taukoja välttämättä pidetä...jos ruokataukoakaan). Kiire voi olla ihan kamala ja hädässä pitää osata toimia ja revetä moneen paikkaan, mutta silti siinä ei ole kuin yksi potilas. Heräämössä asia onkin toinen ja siellä pitääkin hädän hetkellä olla monen potilaan vierellä auttamassa. Siinä mielessä se kiire itse salissa tässä työssä eroaa laadultaan hieman tuosta vuodeosastosta. Mutta toisaalta on myös tilanteita kun päivystysaikana ei ole kuin yksi leikkausryhmä talossa, leikataan par aikaa jotakin ja samaan aikaan haku soi ja hälytetään kiireelliseen hätäsectioon. Meillä synnäri on ihan eri puolella isoa sairaalaa. Siinä pitää miettiä, että kuka lähtee, kuka jää potilaan kanssa saliin, kuka soittaa lisähoitajia kotoa. Ja samaan aikaan haetaan päivystyslääkkeet ja lähdetään juoksemaan kahtasataa kohti synnäriä. Kiirettä on monenlaista.

Onko täällä moni hoitaja miettinyt työahdingossaan alan vaihtoa? Meillä kyllä joskus kahvihuonekeskusteluissa pohditaan jos jonkinmoisia urasuunnitelmia.

Itselläni tämä sairaanhoitajan homma ei ollut ykkösvaihtoehto ja hieman vahingossa tähän nyt jäin, mutta koska nyt viihdyn niin hyvin, niin en pidä kiirettä poislähtemisen suhteen. Mutta todennäköisesti opiskelut jatkuvat jonkin ajan päästä. Urani kun ei vielä edes ole ollut kovin pitkä. Nyt kartutan hieman tuota työkokemusta ja katselen sitten. Taitaa silti käydä niin, että 20 vuoden päästä olen ihan samassa paikassa miettien samaa asiaa.

Onko täällä teho-osastoilla työskenteleviä sairaanhoitajia? Minkälainen perehdytys ko. osastoilla? Itse psyk.sh, mutta somatiikan puolelta nimenomaan teholla voisin kuvitella työskenteleväni. Somatiikan osastot ovat liian kiireisiä ja stressaavia...

Minkälainen sijaistilanne teidän työpaikoissa? Onko tarpeeksi kesäsijaisia? Saattako minkälaisia keikkalaisia lyhyellä varoitusajalla?

Olen väärä ihminen vastaamaan... Täällä pitäisi olla kyllä tehollakin työskenteleviä paikalla.

Tuskin teholle ainakaan ilman mitään tehokokemusta otetaan mielellään töihin keikkalaiseksi. Luulisin, että jonkinlainen perehdytys on. Ainakin olisi suotavaa. Tai sitten jos opiskeluaikana on tehnyt pitkät harjoittelut kyseisessä paikassa. Muistaakseni meidän teholle ei edes opiskelijaksi oteta, jos ei tee vähintään viiden viikon harjoittelua.

Tehotyöskentely nyt eroa jonkin verran jo työnkuvansa puolesta vuodeosastosta. Lääkkeitä annetaan montaa eri reittiä, nestehoito on erittäin monipuolista ja laitteita ja letkuja on kiinni enemmän kuin laki sallii. Jo aamupesu vuoteeseen on hieman eri ruljanssi kuin muualla. Varmasti tiesitkin tämän.

Itse ajattelisin, että juuri tehotyö olisi kiireistä ja stressaavaa. Henkilökohtaisesti en pitäisi niistä potilaiden omaisista, jotka mahdollisesti itkevät vasten olkapäätäsi ym. Se olisi raskasta. Vaikeita kohtaloitahan siellä näkee. Tai samaiset potilaat ne usein leikkurissakin vierailevat, mutta onneksi omaisten kanssa meidän ei ihan joka päivä tarvi olla tekemisissä. Mielenkiintoista tehotyö varmasti olisi. Siellä ainakin oppii nestehoidon ja lääkehoidon saloja. Pumput ja perfuurosit sekä hengityskoneet tulevat tutuiksi.

Oliko kesäsijaiset/keikkalaiset kysymys tarkoitettu vain teholle?

Meillä ei pahemmin keikkalaisia näy. Joskus joku on vain kesän, mutta silloin hänellä on kyllä jo kokemusta perioperatiivisesta hoitotyöstä jostakin muualta tai aikaisemmin meiltä. Meillä sijaiset siis ovat harvinaisuus tai niitä ei oikeastaan ole. Eli kun tarvetta on, niin vakihenkilökuntaa soitetaan vapailta töihin tai sitten joku tekee tuplavuoroa. Perehdytykset ovat pitkiä ja homma pitää hallita edes jollakin tasolla ennen kuin töihin voi tulla. Päivystysvuoroja ei voi tehdä ennen kuin on jonkin aikaa tehnyt aamuja ihan yksin ilman ohjaavaa perehdyttäjää.

Psyk.sh (amk) ja töissä psykiatrisella vastaanotto-osastolla. Palkat ovat paskat ja ainakin meidän firmassa, kaikkialta muualta soittavat meille ja kyselevät neuvoa joka asiaan, olipa sitten kissa puussa tai ruskean kastikkeen ohje unohtunut. Samoin jos tulee jotain uudistuksia niin hommat ensin testataan meillä, pitäähän jonkun olla se "pilotti"... mutta eipä tuo näy mitenkään tilipussissa...vittu! Palkankorotuksiin uskon vasta kun sen näen aivan käytännössä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom