Pakkiksen omat joulureseptit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Kanelivodka:
Itse tein juuri niin että otin puolen litran putelin vodkaa ja sujautin sinne kanelitangon. Valmista noin 6 viikon kuluttua, eli jouluna! :kuola:

Rommiruukku:

Rommiruukkuun kerätään marjoja ja hedelmiä kerroksittain sitä mukaa kuin ne kypsyvät. Ruukkuun käyvät niin mansikat, vadelmat, herukat, kirsikat, päärynät kuin omenatkin. Astiana voi käyttää keraamisia tai lasisia tölkkejä.

1 kg (n. 2 l) marjoja tai hedelmiä
850 g sokeria
4 dl tummaa rommia

Lohko tai paloittele suuret hedelmät. Lado marjat ja hedelmänpalat sokerin kanssa kerroksittain ruukkuun. Kaada ruukkuun niin paljon rommia, että marjat ja hedelmät peittyvät kokonaan. Sekoita varovasti. Säilytä ruukkua koko ajan kylmässä. Jatka ruukun täyttämistä marjoilla, hedelmillä, sokerilla ja rommilla, kunnes astia on täynnä.
Kun ruukku on täynnä, sen tulee valmistua kylmässä ainakin kuukauden ennen
tarjoilua.

Tuota teen huomenna, lähden metsästämään kirsikoita, omenoita ja mansikoita, toivottavasti jostain vielä löytyy. ehkä jotain muutakin kunhan keksin mitä, Stokkan herkusta luulisi löytyvän. Olen hieman myöhässä, tuo piti tehdä jo kesällä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rommiruukku eli toiselta nimeltään myös Tuttifrutti ei kyllä enää välttämättä onnistu, valitan!
Sen liköörimäisyys kun perustuu nimenomaan marjojen ja hedelmien pitkään käymisaikaan suljetussa ruukussa.

Se aloitetaan kesällä heti kun ekat marjat kypsyvät eli Suomessa heinäkuussa.
Tein sen mutama vuosi sitten aloittamalla mustikoilla. Minun saamassani resepitissä sanottiin, ettei sitten pidä käyttää metsämansikoita vaan puutarhamansikoita sillä metsämansikka ei kuulemma toimi toivotulla tavalla, mitä se sitten tarkoittikin...
ÄLÄ pihistä rommin laadussa! Äläkä vaihda merkkiä kesken kaiken. Mä yritin välillä vähän säästää hinnoissa ja ostin rommiviinaa, yäk! Sitten pitikin lisätä sokeria rutkasti, huh...

Voit kokeilla ruukun tekoa mutta maku ei tule olemaan samanlainen, pitkään kypsytetyn pehmeä ja äitelän makea. Se muistuttaa aika pitkälti alkoholipitoista siirappia.
Resepti on kuulemma alunperin Saksasta.

Pidetään peukkuja sun ruukulles!

Huppe, laske monta threadia oot tehny viinaksista jo :lol2: No ei, mutta tollanen rommiruukku kuulostaa aika kivalta!

Itse olen tuolta landelta ja siellä olennainen osa joulua on karjalanpiiroot. Noh, mummot ovat delanneet aikapäiviä sitten ja himo on ollut kova kunnon piiroisiin jo vuosia. Nyt sitten päätin opetella noita vaimon kanssa tekemään ja hyvinhän ne onnistuivat. Ohessa resepti, josta jätin porkkanat ja munan pois, vehnäjauhoa tuli lähes 1dl enemmän ja litkua jolla voideltiin, tuplamäärä. Piiroista tuli valmiina noin 15x8cm, ensi kerralla laitan myös hivenen enemmän suolaa:

Karjalanpiirakat

noin 24 kpl

Pohjataikina:
2 dl vettä
1 tl suolaa
4 dl ruisjauhoja
1 dl vehnäjauhoja

Täyte:
1 l maitoa
2 dl puuroutuvaa riisiä
1 tl suolaa (2 dl hienojakoista
porkkanaraastetta)
1 muna

Voiteluun:
50 g voita sulatettuna
+ 1 dl maitoa

Munavoi:
3 kovaksi keitettyä munaa
200 g voita
200 g raejuustoa
2-3 rkl silputtuja tuoreyrttejä
(suolaa)

1. Valmista ensin täyte. Kiehauta
maito varovasti ja lisää
riisi. Keitä puuroa miedolla
lämmöllä koko ajan sekoittaen
noin 25 minuuttia. Lisää
suola, halutessasi porkkanaraaste
ja muna.

2. Sekoita vesi, suola ja ruisjauhot.
Lisää vehnäjauhot ja
vaivaa notkeaksi taikinaksi.

3. Muotoile taikina tangoksi
jauhotetulla leivonta-alustalla
jaa se 24 osaan. Pyöritä taikinapalat
palloiksi ja litistä ne
kämmenellä ohuemmiksi.
Kauli taikina ruisjauhojen
avulla ohuiksi piirakkakuoriksi
ja pinoa ne leivinliinan alle
odottamaan. Laita kuorien
väliin aina hieman jauhoja.

4. Levitä piirakkakuoret jauhotetulle
työpöydälle ja jaa
niille puurotäyte. Sulje piirakat
sormin rypyttäen ja sudi
reunoilta ylimääräiset jauhot
pois.

5. Nosta piirakat pellille
(Huom! Pellille ei laiteta leivinpaperia!)
ja paista niitä 275-
asteisessa uunissa noin 10
minuuttia, tai kunnes täytteeseen
ilmestyy ruskeita täpliä.

6. Voitele kuumat piirakat
voisula-maitoseoksella. Lado
piirakat vadille ja peitä ne tiiviisti
liinalla. Anna piirakoiden
seistä hetken ja tarjoile ne
lämpiminä munavoin kanssa.

7. Kuori ja silppua munat
haarukalla. Notkista huoneenlämpöinen
voi kulhossa.
Lisää munasilppu, raejuusto
ja yrtit. Mausta tarvittaessa
suolalla.

Koti ja keittiö 11/2004
http://www.kotijakeittio.fi/ruokaohjeet/suolaiset/?a=6534

Tein oheisen jouluruukun kun noita tuoreita marjoja ja muuta ei enää löytynyt. 1 pussi sekahedelmiä (kuivattuja), reilusti sokeria ja vielä reilummin tummaa rommia. Pistin purkkiin, ravistin muutamia kertoja päivittäin. Odotellaan jouluun saakka, eli noin 7 viikkoa tjsp. Saa nähdä mitä tulee...

Kanelivodka nautitaan -20 asteisena 3-4cl shotteina valmiiksi jäädytetyistä laseista.

Itse ostin pastakoneen tuossa taannoin. Itsetehdyn pastan lisäksi koneella saa mukavasti "kaulittua" tuota karjalanpiirakkataikinaa ohueksi. Pelkän tavallisen kaulimen kanssa siinä menee ainakin mulla aikaa ja hermot. Ja puuron saa pyöräytettyä helposti kerroskattilan haudeosassa ilman turhaa kyttäämistä.

Ei onnistu enää tänä vuonna, mutta jos haluaa laittaa tulevaisuudessa joulupöytään uusia perunoita, niin suosittelen perunoiden esikypsentämistä ja ja pakastamista. Mulla on niitä pari pussillista pakastimessa odottamassa... Täältä löytyy ohje: http://www.hyrpeli.fi/Ruoat/Muut/UusienPerunoidenPakastaminen.html

Jos ei ehdi tai jaksa tehdä itse laatikoita, voi kaupan laatikoita "parannella" itse esim. kermalla, muskottipähkinäjauheella ja valkopippurijauheella sekä tarjoilemalla ne tarjoiluastioista korppujauhokuorrutuksella uunin kautta.

Joululinkki: http://www.suomalainenjoulu.fi/Jouluruoka/Reseptit/Jalkiruokaohjeita/

HYVIÄ JOULUISIA JÄLKIRUOKIA

Karpalojäädyke:
http://www.kotijakeittio.fi/ruokaohjeet/jalkiruoat/?a=492

"Paranneltu" riisipuuro:
Keitä riisipuuro ja jäähdytä se. Sekoita joukkoon tavallisella ja vaniljasokerilla maustettua kermavaahtoa. Laita seos jälkiruoka-astiaan ja laita se jääkaappiin ”jähmettymään”. Tee paksuhko kiisseli esim. mustikoista, karpaloista, puolukoista tai sekahedelmistä/rusinoista ja jäähdytä kiisseli. Valuta kiisseliä riisipuuroseoksen päälle niin, etteivät ne mene sekaisin keskenään. Tarjoa jälkiruoka jääkaappikylmänä.

Juuri keitin 3L riisipuuroa ja 18:00 alkaa karjalanpiiraiden paisto (50kpl).

Jouluherkkuja voisi alkaa väsäämään. Olisiko jotain sivustoa jossa noita olisi laajemmalti käsitelty?
Onko jotain jonka valmistaminen kannattaisi aloittaa jo nyt?

Laatikot säilyvät hyvin pakastimessa, joten niitä tietysti voisi tehdä, jos aika muuten käy pitkäksi.
Laatikot saa pirun helposti tuunaamalla valmista einestä Saarioisten omalla ohjeella:
http://www.saarioinen.fi/modules/pa...6CB0CCA43228EFED30AA811E0A5~layout~07sisa.asp

Tuo on hieman haastavaa löytää mutta Googleen: joululaatikoiden muunteluvinkkejä
...niin johan löytyi

Laatikoissa on sen verran hommaa etten nyt aio niitä tehdä itse. Viime jouluna duunasin kun asuttiin ulkomailla. Nyt on tarkoitus duunata jotain spesiaalimpaa ala-carte tyylistä joulusafkaa.

Nyt kun ollaan koko joulu kotona, ja vasta uuden vuoden jälkeen poiketaan Suomeen, täytynee jotain yrittää väsätä itsekin... Jos ei muuta, niin perunalaatikkoa ja karjalanpaistia ainakin. Ja ehkä pipareita, ellei sitten mene Ikeaan käväisemään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom