Pakkiksen ilotulitusharrastajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Teenpäs aiheesta oman ketjun kun se nyt itseäni koskettaa.

Ja heti alkuun, se joka on sitä mieltä että ilotulitus on turhaa rahan polttamista taivaalle jne, niin voi sitten laittaa ne kommentit tänne:

http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/42231-meneeko-paljon-rahaa-raketteihin-uv-na-35/

Tämä ketju on tarkoitettu niille jota aihe kiinnostaa, eli jotka enempi tai vähempi aihepiiriä diggailee tai harrastaa.

Itse siis aloitin muutama viikko sitten "opiskelemaan" näytösampujaksi. Eli yhden alan isojen firmojen ampujien oppiin, tarkoituksena saada Vastaavan ampujan paperit.

Tässä nyt heti yksi video tulituksesta jota olin harjoittelijana kasaamassa ja ampumassa:

Häätulitus Hämeenlinna 15.02.2014 - YouTube

Onko täällä muita jotka toimii ampujina?

Itseäni kiinnostaa myös ilotulitusten kuvaaminen. Sekä valokuvat että videot, tähänkin otetaan vinkkejä vastaan.

Ketjuun voi myös heittää jos tietää missä on näytöksiä.

Itse menossa harjoittelemaan tulevana lauantaina Joensuuhun jossa häämessut ja siellä joku tulitus 17.00 ja sen jälkeen Savonlinnaan jossa Olavinlinnan lähellä tulitus n. 21.45

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1000 euroa.

Onko se noin halpaa? Kuitenkin 4 minuutin ilotulitus. Luulin, että noissa puhutaan kymppitonneista, mutta ei näköjään. Varmaankin saanu sen käsityksen kun uutenavuotena kattoo kauppojen rakettien hintoja :D

Onko se noin halpaa? Kuitenkin 4 minuutin ilotulitus. Luulin, että noissa puhutaan kymppitonneista, mutta ei näköjään. Varmaankin saanu sen käsityksen kun uutenavuotena kattoo kauppojen rakettien hintoja :D

On ne, tuli yllärinä itsellekin. Tiesin ettei nyt kymppiä maksa mutta en mä tienny että tonnilla noin komeita saa.

Tässä on huhupuheiden mukaan 15.000 euron setti. Kuvailin tän itse kännykällä vuosi sitten eli miinuksena vähnä tärisevät kuvat, mutta plussana meidän pikkupoikien kommentit väliin. ;)

Prisma Seppälän 40 vuotis ilotulitus - YouTube

EDIT: Ja sitä en sitten tiedä miten paljon hintaan vaikuttaa se miten kaukaa ampuja tulee. Että jos johonki Ivaloon järjestää tulituksen eikä siellä lähellä ole ampujaa niin voi hinta olla vähän suurempi. Että siis aina pitää pyytää tarjous. Hintaa varmasti vaikuttaa myös ajankohta. Tämä kevätaika ei ole sesonkia, kun taas loppukesä, syksy, kauppakeskusten tulitusajankohta marraskuulla ja tietyst uv on sesonkia. Että silloin varmasti on hinnat korkeammat, luulisin. En tiedä kun en minä näitä hinnoittele. ;)

Mua kiinnostaa ilotulistusta enemmän tuo näytösampujaksi "opiskeleminen". Mitä se käytännössä tarkoittaa. Pelkkää ilmaisena apumiehenä olemista ilotulitusfirmoille vai oikein jotain varsinaista opiskeluakin. Ja maksaako tuo jotain.

Satuitteko huomaamaan kun ylen ykkösellä oli joku aika sitten dokumentti norjasta jossa eräs neitokainen opiskeli juuri tuohon ammattiin ja suoritti sen vaativimman tutkinnon. Siinä myös näytettiin paljon valmisteluja sekä itse tulituksia kun synkkasivat niitä esim musiikin tahtiin jne jne.

Mua kiinnostaa ilotulistusta enemmän tuo näytösampujaksi "opiskeleminen". Mitä se käytännössä tarkoittaa. Pelkkää ilmaisena apumiehenä olemista ilotulitusfirmoille vai oikein jotain varsinaista opiskeluakin. Ja maksaako tuo jotain.

No siis tuohon ei ole mitään "koulua" vaan firmat kouluttavat omat ampujansa. Käytännössä siis olet se ilmainen apumies kunnes opit hommat ja saat pätevyyden toimia itsenäisesti ampujana. Tukesilla toki tuohon omat kriteerit ja siihen kuuluu teoriakokeet jne. Ei maksa mitään. Ei tuohon rahan takia kannata lähteä, vaan se on ainakin itselle nyt yksi mielekäs harrastus ja tietynlainen haave joka ollut pentuiästä asti. Toki sillä voi sitten tehdä lisätiliäkin kunhan vaan viitsii työskennellä lauantaisi ja juhlapyhisin.

Erikseen on sitten tehosteräjäyttäjän tutkinto, joka siis on näitä jotain räjäyttäjäluokkia, niistä en tiedä sen enempää kuin että maksaa satasista tonniin. Ja tuo tehosteräjäyttäminen menee jotenkin niin että silloin ei ole se itse ilotulitus se pääjuttu vaan on vaikka konsertti johon liittyy erilaista pyrotekniikkaa. Mm sisäpyrot käsittääkseni vaatii tämän tehosteräjäyttäjän papereiden suorittamisen. Tämä ei ole mitään 100% varmaan tietoa.

Itse siis haluan opetella tämän ihan ulkona tapahtuvan perus ilotulitusnäytösten tekemisen ja saada paperit ja päästä ampumaan noita itsenäisesti.

Ilmeisesti ihan kasvava ala Suomessa. Aasiassa ilotulituksia järjestetään kaiken maailman kissanristiäisiä myöten ja ilmeisesti tapa leviämässä myös suomeen. Tukesilta tarvii kuitenkin siis jotku paperit että saa perustaa Timban Bamaus tmi:n ja järjestää näytöksiä + ostaa ilotulitteita.

Ilmeisesti ihan kasvava ala Suomessa. Aasiassa ilotulituksia järjestetään kaiken maailman kissanristiäisiä myöten ja ilmeisesti tapa leviämässä myös suomeen. Tukesilta tarvii kuitenkin siis jotku paperit että saa perustaa Timban Bamaus tmi:n ja järjestää näytöksiä + ostaa ilotulitteita.

Kuoleva paremminkin.
Eikös ilotulituksen SM-kisat juuri viime vuonna lakkautettu ilmeisesti lopullisesti.
Lisäksi siviilien omia ilotulitteluita tiukennetaan jatkuvasti säädöksin ja laein, jolloin koko markkinat kärsivät, kun useimmat näistä ammattilaisten ilotulituksia järjestävistä tekevät myös maahantuontia ja vähittäis/tukkumyyntiä elääkseen.

Eikös tuo pitäisiki olla niin että siviilit saa paukutella vaan uutena vuotena joten firma pitää tilata jos haluaa järjestää ilotulituksen joskus muulloin.

Helppo kyllä uskoa että jos jostain aletaan säästämään niin ekana ilotulituksesta jossain avajaisissa tai kaupungin syntymäpäivillä.

Saa ilotulituksen järjestää itse niillä perus uv-paukuilla, kun pyytää ensin luvan viranomaisilta ja noudattaa järjestyssääntöjä

Mutta minusta tuo kiinnostuksen hiipuminen ilotulitteita kohtaan on ollut seurausta jatkuvasti kiristyneistä myyntirajoituksista ja erilaisten isojen sekä pienten paukkutyyppien kieltämisestä kokonaan. UV-aaton räjäyttelyt ovat paljon lyhyempiä ja hiljaisempia kuin ennen.

Enpä osaa sanoa onko kasvava ala vai ei, varmasti riippuu monesta asiasta. Kunnat ja kaupungit nyt varmaan säästää tulituksistaan, mutta kauppakeskuksille aika pieni vetonaula, kun ei sillä rahalla saa kuin puolen sivun ilmoituksen lehteen mitä ampuvat kerran vuodessa...joten....

Ja siis saa kuka tahansa järjestää ilotulituksen vaikka synttäreilleen itse, mutta se pitää tehdä kuluttajatuotteilla. Kai nuo maahantuojat niitä myy? En tiedä, en ole koskaan kysynyt. Mutta luvat se tarvii kuitenkin.

Ammattituotteet tarvii luvat uv aattonakin jos ihan mennään pykälien mukaan.

Täytyykin kysellä tietävätikö miksi ne SM kisat lopulta loppuivat vai pistikö Helsingin kaupunki tai joku muu taho siellä hanttiin niin ettei järjestäjä enää järjestänyt? Pitäs joskus lähtee katsomaan noita MM kisoja.

Tukesilta tarvii kuitenkin siis jotku paperit että saa perustaa Timban Bamaus tmi:n ja järjestää näytöksiä + ostaa ilotulitteita.

Tähän jäi vastaamatta. Eli siis ainakin itse olen menossa ampumaan tuon firman lukuun joka minut kouluttaa, siis sikäli mikäli ampujan paperit saan.

Noilla on jotain tyyliin parin miljoonan vastuuvakuutus, kun esim. pienellä raksafirmalla on usein 500.000 euroa. Että saa pelkkän vakuutukseen ampua aika monet tulitukset. En siis edes ole koskaan ajatellut että omaan lukuuni mitään ampuisin. Ja jotenkin epäilen että tuohon liittyy aika perkeleellinen määrä byrokratiaa että tuollaisen firman edes saa perustaa.

Mutta siis Tukes varmaan lienee se taho jonka kanssa tuosta asiasta sitten pitäisi käydä vääntöä.

Tuli oltua musatulituksessa mukana. Ja kun tuo ammutaan sitten automatiikalla niin siinä ei sitten itse ampujana meikäläistä tarvittu, joten harjoittelin kuvaamista:

Musiikkitulitus Eura - YouTube

Eipä tuo musiikki tuolta tietenkään kunnolla välity mutta pommit näkee. Tuo lopussa oleva Saluten patteri on kyllä aika huikee. 100 laukausta n. 8 sekunttiin ja ihan järjetön pauke. Sellanen saatava uv:na. ;)

Niin se tämäkin harrastus muuttuu. Eli nyt myös myyn ilotulituksia Keski-Suomessa ja tarvittaessa Kuopioon ja Pieksamäelle. Että jos on bileitä tulossa niin pistäkää ottaen yhteyttä, katsotaan hyvä tulitus sopivaan hintaan. Alkaa 500 eurosta että ei noissa nyt tarvi ihan köyhäintaloon lähteä jos nyt vaikka täysien kymmenie juhlissa, häissä jne vähän ampuu.

Privaa tai meiliä timo.ruokolainen (at) hstoy.fi tai 0405199694

Raumalla ois Fåfängan Palviljongissa lauantaina klo 21.30 vähän isompi tulitus. Musiikin kanssa ensin ja sitten vielä näyttävämpi finaali. Lähden itsekin tuota kasaamaan, että katsomaan vaan illalla jos paikan päällä olette. Ja jos joku on innokas kameran kanssa niin olen kiitollinen jos saa vielä kuvattuakin. Itse tuskin paljon pääsee katsomaan kuin laukaisuputken päitä. ;)

Ei tuota nyt kameralla parhaalla mahdollisella tavalla talteen saanu, eli oli livenä taas paljon näyttävämpää settiä, mutta tällainen paukuttelu viime la Raumalla:

Olihan tuossa pitkälti toisasataa tähtipommia + kaikki muut, tais olla 200 kanavaa laukaisimista käytössä...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Kiitti linkistä Japa! Olipas kiva katsoa. Hyvin realistista kertomaa siitä mitä tuo oikeasti on. Ja kun oltiin Norjassa, eikä missään Jenkeissä, niin nuo tulituksetkin oli ihan sellaisia mitä täälläkin järjestetään. Toki tuossa nyt ei käsin ammuttu mitään, mutta kuitenkin.

Hyvä pätkä ja alkoipa tekeen mieli kentälle, tässähän ei mitään tapahdu vielä reiluun kuukauteen. Elokuun alussa ois Kouvon Keskiaikatapahtumassa meidän tulitus jossa menen jeesaamaan, siellä ammuttaan tulishown eli sellaisen tuliryhmän kanssa niiden setin loppuun tulitus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom