Pakastemarjoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vanilja
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On totta, että kalikivirus on noussut viime vuosina yhdeksi yleisimmistä ruokamyrkytyksen aiheuttajista. Riski koskee lähinnä ulkomaisia pakaste(vadelma-)marjoja, joiden syömisen ja sairastumisten välillä osoitettiin selvä yhteys jokunen vuosi sitten kahden epidemian osalta. Elintarvikevirasto suositteli näiden tapausten pohjalta ulkomaisten pakastemarjojen nauttimista ainoastaan kuumennettuna. Kyse oli kuitenkin pitkälti varotoimenpiteestä ja kotimaisten marjojen suhteen vastaavia epidemioita tai riskiä ei ole havaittu, joten jokainen voi henkilökohtaisesti arvioida, keittääkö marjoja ja mitä valmistajia/valmisteita suosia. :)

olen vetänyt vuosia kilokaupalla kaupan pakastemarjoja per viikko ja kuulin nyt tuollaisesta viruksesta ekan kerran. enkä ole kuumentanut marjoja. kuumentaminenhan tuhoaa ainakin C-vitamiinin.

Mike sanoi:
Eikös noita kotimaisia pakastemarjoja ole altaat väärällään vai tuodaanko ne kaikki ulkomailta?

Onhan niitä joo - ei suinkaan kaikkia tuoda ulkomailta, vaikka valikoiden osa kyllä edelleen. Esimerkiksi Pirkan pakastevadelmia tuodaan Unkarista ja Apetit tuo osan marjoistaan Itä-Euroopasta. Nämä epidemiat koskivat tosiaan lähinnä tuota vadelmaa, joten en nyt kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä menisi näistä tekemään. Eikä mennyt kauaakaan, kun kyseisten tuontimarjojen tuotantohygieniaa tarkastettiin. Kyllä nämä yksittäisistä epidemioista alkunsa saavat varotoimenpiteet tuppaavat saamaan vähän turhan suuria mittasuhteita toisinaan.

Joten mikäli hifistellä haluaa, voi sen marjan alkuperämaan tarkastaa pakkauksesta, eihän se koskaan pahaksi kotimaista ole sieltä valikoida. :) :suosisuomalaista:

quiz sanoi:
olen vetänyt vuosia kilokaupalla kaupan pakastemarjoja per viikko ja kuulin nyt tuollaisesta viruksesta ekan kerran. enkä ole kuumentanut marjoja. kuumentaminenhan tuhoaa ainakin C-vitamiinin.

Sama täällä. Ja mäkin oon syöny noit nyt päivittäin. Mikä hiton kalikivirus?:eek:

S-ketjun kaupoissa (mm. Prisma) myydään Pakkasmarjan isoja mansikkapusseja - kotimaista mansikkaa isoissa 1-2,5 kg pusseissa. Kilohinta on edullisempi kuin missään muussa löytämässäni mansikassa + vielä en ole törmännyt edes homeisiin.

Pirkan mansikkapusseissa tulee aina pari homeista marjaa per pussi. :urjo:

Liitteet

• pakkasmarja.jpg
    pakkasmarja.jpg
    68 KB · Katsottu: 2 025
Katselin joskus myös Euroshopperin mansikoita, taisi olla 1 kg:n säkki 2,99€. Yksi halvimmista tähänastisista bongaamistani hinnoista. :rolleyes:

Rainbow'n mansikat ovat nekin yllättävän hyviä, enkä ole törmännyt mönjähtäneisiin mansikkayksilöihin. Ällöä, jos Pirkan mansikoista niitä löytyy. :hyper: Yleisesti olen nimittäin huomannut Pirkan tuotteet suht laatukamaksi.

Meah sanoi:
Mikä hiton kalikivirus?:eek:
Kiinnosti itseänikin. ->Nopea guugletus, ja mm. elintarvikeviraston sivuilta bongasin seuraavaa:

http://www.elintarvikevirasto.fi/hygos/index.html?page=466

Ellen (nyt) paremmin tietäisi, niin "pieni pyöreä" virushan kuulostaa jo miltein söpöltä!

...öö, kuka sivelee marjansa ja vihanneksensa ihmisen ulosteesta saastuneella vedellä?:hyper: :urjo:

vanilja sanoi:
Muutenkin epäilyttää syödä ostomarjoja..mistäs sen tietää mistä autoteiden varsilta ne on poimittu :eek: Kai ne marjat voi jollain hedelmilläkin korvata, omenat ja muut ajaa varmaan saman asian.
ja hedelmistä sitten tietää? vielä kaikenmaailman myrkkyjäkin niihin ruiskutettu. (ei niin ettei niitäkin kannattaisi syödä) no ei välttämättä aja samaa asiaa. noita terveyden kannalta hyödyllisiä yhdisteitä on paljon juuri mm. metsämarjoissa. ja noissa hedelmissä on muutenkin se juttu, että yksi hedelmä ei korvaudu tuplaamalla toisen syömisen, kun niissä on eri aineita eri hedelmissä. syötyjen hedelmien väreillä on merkitystä:

http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/kasvikset.nsf/f0d2fc1dd34036a9c2256d6e00291bb7/094a4abfb9a3177ac2256df10028b11b?OpenDocument

Mites on pakastepuolukoiden laita, saako niitä ja mihin hintaan?

Joskus tuli pakastettua ite (tuoreena kaupasta poimitut) ja ne oli ihan loistavia, pari kourallista kun viskoi aamurahkan sekaan. Pitänee tsekkailla itekin kaupasta, mutta heittäkääs vinkit tietoa löytyy.

Pakastepuolukoita olen itse ostanut ainakin Pirkalta, ovat noin 0,60 senttiä 200g:n pussilta. Hyvälaatuisia ovat tähän mennessä olleet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom