Pakarat jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TrJ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

TrJ

Hei elikkäs mitenkä helv*tissä mä saan pakaroista jumin veks, mulla kun on pakarat jumissa niin se heijastuu alaselkään, joten kyykkääminenkin on kivuliasta selälle pelkällä tangollakin. Venytellyt oon, yleensä venytykset ollut 40sec pituisia, mutta ei auta.

Jos jollai ois jotain ideoita että miten sais pakaroista jumin pois niin olisin kiitollinen.

Ootko käyny hierojalla?5-6 kertaa pari kertaa viikossa vois tehdä terää.Sitten kun on paikat vähän auenneet,menee omat venyttelytkin paremmin perille.

Putkirullaus on auttanu mulla, reiden ulkosyrjät runnoo kunnolla, ja perseen ni selkäkivutkin helpottaa, tosin tota täytyy tehä jatkuvasti, menee jatkuvasti jumiin.

Tämä auttaa:

venyttely_09.png

Venyttää alaselkää ja pakaraa todella hyvin.

Hierominen jossain muodossa on enemmän ku suositeltavaa. Joko ihan hierojalla tai sitte kotona. Foam roller (ja viemäriputkikin) on kuitenki ihan liian lelu siihen. Joku kaukalo- tai pesäpallo on paljon parempi. Sen pallon kanssa ensin kaks–kolme minuuttia hieromista (rauhassa, ei vaan päättömästi heiluen!) per puoli, ja sitte esimerkiks tällasella venytyksellä kaks minuuttia per puoli. Tommosta joka päivä ni varmasti auttaa.

Hierominen jossain muodossa on enemmän ku suositeltavaa. Joko ihan hierojalla tai sitte kotona. Foam roller (ja viemäriputkikin) on kuitenki ihan liian lelu siihen. Joku kaukalo- tai pesäpallo on paljon parempi. Sen pallon kanssa ensin kaks–kolme minuuttia hieromista (rauhassa, ei vaan päättömästi heiluen!) per puoli, ja sitte esimerkiks tällasella venytyksellä kaks minuuttia per puoli. Tommosta joka päivä ni varmasti auttaa.
Meinaatko että putkeen se 2 min per puoli vai pitäskö molemmille puolille 2x1min

Meinaatko että putkeen se 2 min per puoli vai pitäskö molemmille puolille 2x1min

Ihan kuinka vaan oikeestaan. Pari minuuttia putkeen on mun mielestä kyllä varmaan parempi. Ja siis ideanahan ei todellakaan oo olla vaan paikallaan venytyksessä, vaan etsiä erilaisia tiukkoja kohtia ja pysyä niissä hetki. Tossa venytyksessä voit koittaa tuoda napaa jalkaterään, sääreen, polveen tai reiden ulosyrjää kohti, suoristaa ja koukistaa jalkaa vähän enemmän tai vähemmän jne. Ihan mitä vaan mikä fiksulta tuntuu. Jos venytettävän jalan polvi alkaa sattua (etureidet on todennäkösesti kireät), voi koittaa jalkaterän pois pöydältä laskemista. Voi sitä kokeilla muutenkin.

Yks hyvä tekniikka on sitte kireän paikan löytyessä jännittää pakaraa staattisesti kolmisen sekuntia ihan täysillä ja sitten rentoutua kokonaan ja painua syvempään venytykseen reiluks viideks sekunniks ja sitten taas toistaa tuo jännittäminen.

Voin kertoa, että todella hyvältä tuntuu. Ite tein tänään juurikin noi mainitsemani kaukalopallohieronnat ja tuon venytyksen (sekä pari minuuttia lonkankoukistajavenytyksiä) ja jalat liikkuvat aivan uskomattoman kevyesti ja paremmalla liikeradalla.

E: Nyt kun vauhtiin pääsin ni vielä venyttelyn ulkopuolelta yks hyvä huomio (meille kaikille!) on, että istuessa – jota muuten pitäisi välttää viimeiseen asti – kannattaa istua ennemmin istuinluiden kuin pakaroiden/takareisien päällä. Pakaroiden ja takareisien päällä päivät pitkät istuminen on yks parhaista tavoista saada ko. alueet jumiin.

Jes aivan mahtavia ohjeita, eiköhän näillä lähe jumit veke. Mites ennen venyttelyä oisko suotavaa lemmitellä jotenkin ekana? ja miten lämmitellä?

Jes aivan mahtavia ohjeita, eiköhän näillä lähe jumit veke. Mites ennen venyttelyä oisko suotavaa lemmitellä jotenkin ekana? ja miten lämmitellä?

Periaatteessa kyllä pitäis, mutta ite oon niin laiska etten jaksa. Tuskinpa kylmiltään venyttelemisessä ihan kauheesti pahaa (ainakaan tossa venytyksessä) saa aikaan, jos vähän osaa itse tuntea miltä tuntuu, eikä tee mitään liian äkkinäisiä kovia liian vähän suunniteltuja liikkeitä. Toisaalta pikkusen lämmön kanssa venyy paremmin. Ihan vaikka omalla painolla kyykkyjen tekeminen toimii hyvin lämmittelynä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moro. Meni oikenpuoleinen pakara jumiin muutama päivä sitten, kun menin kovan jalkatreenin jälkeen pelaan vielä sulkapalloa kovalla temmolla. Ei alkanut mitenkään yhtäkkiä, tai erityisen voimakkaasti vaan sellaisena kireytenä ja tuntui erityisesti kumartuessa. Tällä hetkellä kipu tuntuu lähinnä istuessa pidemmän aikaa paikallaan. Kipu säteilee jonkinverran oikeaan alaselkään ja ei tunnu pistävältä, vaan tuntuu lähinnä että jotkin syvät lihakset siellä on pahasti jumissa.

Pahin kipupiste on oikeassa yläpakarassa, sisempänä eli lähempänä selkärankaa/häntäluuta. Tennispallolla ja foam rollerilla kun olen rullaillut niin kipupisteitä on kyllä joka puolella oikeaa pakaraa, mutta erityisesti yläosissa (ilmeisesti gluteus medius ja gluteus minimus lihaksissa?). Kipu on aika lievää eikä estä millään tasolla mitään arkisia askareita, tai urheilua ja tuntuu lähinnä istuessa.

Tähän asti olen lääkkeeksi tehnyt pakaran kipupisteiden paineilua tennispallolla selällä maaten, putkirullausta, pidän taukoa salilta, harrastan kevyttä liikuntaa ja kaikenlaisia venyttelyliikkeitä alakropalle.

Meneekö näillä eväillä ohi, vai pitäisikö käydä jollain taholla näyttämässä, esim urheiluhieroja, lääkäri, fyssari ja mitä näitä nyt on? Muita vinkkejä?

Otan vastaan myös vinkkejä tehokkaisiin venyttelyliikkeisiin em. lihaksille. Tuntuu, että kaikki kokeilemani venyttelyliikkeet tuppaavat venyttämään lähinnä isoa pakaralihasta ja en saa tuntumaa sinne kipualueille

Jos ei tunnut venyttelyllä helpottavan, kannattaa harkita fysioterapeutilla tsekkaamassa esimerkiksi lantion ja selän asento. Eteenpäin kääntynyt lantio rasittaa pakaroita ja siihen ei pelkkä venyttely riitä, vaan virheasento pitää korjata.

Joo kannattaa lantio tsekkauttaa. OMT Fyssari, naprapatia, osteopatia, jäsenkorjaus. Mikäli venytykset ei auta. Alaselän venyttely suotavaa myös, koska todennäköisesti pakkaa jumiin ketjussa, kun muutkin paikat lagaa, ja lonkankoukistajien venyttely (Vetää alaselän kaarelle, kun lantio kippaa eteenpäin, joten alaselkä käy kovilla)

Itse käytän tätä Venytys pakaralihaksille | Sykesport.fi Sekä alaselälle http://sykesport.fi/kehonhuolto/alaselan-venytyksen-kaksi-variaatiota/
Sekä sama tyyli että makaan selällään lattialle, perse sängynreunaa vaste, polvet 90 kulmassa sängyn päällä. Ja sitten jalat tuohon asentoon (Eli toinen jalka sängyllä, toinen nilkka toisen polven päällä), saa suhtkoht hyvän venytyksen pakaralle.

Kiitos vastauksista. Pakarat olen saanut hierottua ja venyteltyä niin, että ne eivät tunnu kipeiltä. Kipua tuntuu nyt vain alaselässä (ehkä kipu olikin sieltä peräisin).

Sellainen jäytävä kipu tuntuu tuossa pakaran yläpuolella ja alaselän alapuolella olevalla alueella. Jossain lonkan seudulla. Kipu tuntuu istuessa, varsinkin autossa, maatessa joissain asennoissa, mutta ei juurikaan urheillessa ja kävellessä. Pidempään istuessa on sellainen tunne että tekee mieli vaihtaa asentoo kokoajan. Kipu on kuitenkin lievää, mutta se ärtyy rankassa urheilussa (kävin taas pelaamassa sulkapalloa). ärtymiseen auttoi kun laittoi kylmää kipukohtaan. Nyt otan kyllä rennosti kunnes se on 100% kunnossa.

Sellainen jäytävä kipu tuntuu tuossa pakaran yläpuolella ja alaselän alapuolella olevalla alueella. Jossain lonkan seudulla. Kipu tuntuu istuessa, varsinkin autossa, maatessa joissain asennoissa, mutta ei juurikaan urheillessa ja kävellessä. Pidempään istuessa on sellainen tunne että tekee mieli vaihtaa asentoo kokoajan.
Haiskahtaa oireista päätellen sille, että vika on SI-nivelessä.

Back
Ylös Bottom