Pajunen haluaa lisää autoja Helsingin keskustaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Liittynyt
7.12.2003
Viestejä
6 675
Hesari sanoi:
Pajunen haluaa lisää autoja Helsingin keskustaan


Yksityisautoilu Helsingin keskustassa sai ylipormestarin puolestapuhujakseen.

Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja ydinkeskustan yrittäjät ottivat poikkeuksellisen voimakkaasti kantaa Helsingin keskustan yksityisautoilun puolesta torstaina.

”Autoilevat ihmiset käyttävät merkittävästi rahaa”, Pajunen arvioi.

Hän tyrmää ajatuksen ruuhkamaksuista kantakaupungin rajoilla. Se johtaisi keskustan autioitumiseen ja asioinnin siirtymistä entistä enemmän isoihin kauppakeskuksiin.

”Ruuhkamaksuja ei pidä tuoda tänne missään nimessä. Se merkitsee kaupunkirakenteen räjäyttämistä amerikkalaistyyliseksi satelliittikaupungiksi.”

Pajunen ja yrittäjät esittelivät näkemyksiään hotelli Kämpin Peilisalissa. Yhteinen näkemys oli, että autoilun helpottaminen on pääasia, jos keskustaan halutaan lisää eloa.

”Ydinkeskustan suurin ongelma on, että täällä on liian vähän ihmisiä”, Stockmannin varatoimitusjohtaja Heikki Väänänen sanoi.

Hänen mukaansa joukkoliikenteen eteen on jo tehty paljon: metro, raitiovaunut ja bussilinjat toimivat. Nyt on yksityisautoilun vuoro.

Väänänen vetää Helsingin seudun kauppakamarin, yrittäjien ja kaupunkisuunnitteluviraston työryhmää, joka on miettinyt joukon ehdotuksia keskusta-alueen elävöittämiseksi.

Yrittäjät ehdottavat, että pysäköintimaksuja alennetaan keskustassa iltaisin ja viikonloppuisin. Lisäksi pääväylien liikennettä pitää tehdä sujuvammaksi liikennevalojen ”vihreiden aaltojen” avulla.

Kävelykatu on tervetullut, mutta vain Aleksanterinkadun alueelle. Sen sijaan Rautatieaseman tienoo ja Esplanadit halutaan pitää avoinna yksityisautoille.

Yrittäjät haluavat myös, että keskustatunneli rakennetaan.

Pajunen lupasikin, ettei tunnelisuunnitelmia ole unohdettu, vaikka hinta huitelee nykyarvion mukaan jo 500 miljoonassa eurossa.

Hänen mukaansa tunnelista pitää tehdä kaavoituspäätös, mutta toteutusaikataulua ei pidä lyödä lukkoon.

”Siitä pitää tehdä työllisyystyö, joka rakennetaan, kun taloudella menee huonosti”, Pajunen sanoi.

Myös rakentamisen kalleus keskusta-alueella huolettaa yrittäjiä.

Yrittäjät haluavat höllentää maanalaisen rakentamisen vaatimuksia, jotta esimerkiksi tuuletusjärjestelmiä voitaisiin laittaa myös katutilaan.

Lisäksi Museovirastolta toivotaan lievempää suhtautumista rakennussuojeluun liittyvissä kysymyksissä.

Ehdotukset on jätetty jo aiemmin kaupunginjohtaja Pajuselle.

”Mielestäni esitykset ovat hyviä”, hän kommentoi.



Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Pajunen+haluaa+lisää+autoja+Helsingin+keskustaan/1135231853260


Siis mitä helvettiä? Ei Pajunen voi olla tosissaan? Stadi on muutenkin ihan tukossa kun lähtee autolla telmimään ja äijä haluaa vielä lisää autoja, nyt ei ole mitään järkeä. Eihän sillä ole mitään merkitystä jos niitä pysäköintimaksuja alennetaan koska ei niitä parkkipaikkoja muutenkaan ole hirveästi. Nytkin meinaa aina hajota valoissa venaamiseen kun sattuu päivällä autolla keskustaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
missä tossa lukee että lisää autoja keskustaan? koko homman pointtihan on että autoilua ei tule hankaloittaa koska se tuo ihmisiä ja ihmiset ostaa. joten autoilua tulisi helpottaa. autojen määrä ei ikinä ole ongelma jos järjestelyt ovat sujuvia ja toimivia.
 
Ratkaisu: pysäköintitaloja joukkoliikenteen pysäkeille ja käyttäjille yhdistelmämallin joukkoliikennekortti joka kattaa kiinteällä kuukausimaksulla pysäköinnin+joukkoliikenteen. Turha niitä parkkipaikkoja sinne ydinkeskustaan kalliille alueille on rakentaa.
 
Kyllähän parkkipaikkoja riittää jos niistä on valmis maksamaan. Maanalaisissa P-helveteissä on ollut ihan riittävästi paikkoja viime aikoina ainakin arkisin. Työajossa sillä pysäköinnin hinnalla ei ole niin väliä, omalla rahalla en toki noita 30e/pv maksuja maksele.

Liikenne menee keskustassa täysin tukkoon ennenkuin kaikki parkkikapasiteetti on käytössä.
 
Tollahan vaan tavoitellaan keskustaan jotain eloa. Jos kuluttajakauppa siirtyy taajamiin isoihin kauppakeskuksiin niin se vasta perseestä on, eikä ketään kiinnosta enää perustaa putiikkeja, ravintoloita ja muita palveluita ytimeen.

Toisaalta ei autoilu voi olla ainoa tapa päästä sinne missä kaikki on, niinkuin ei maailman isoissa metropoleissakaan ole.
 
Helsingissä liikennevalojen toimivuus on aivan perseestä tai niitä on liikaa. Tosiaan tuota "aaltoa" pitäisi yrittää saada toimivaksi ja osan valoista voisi poistaa, jalankulkijoita ei valot kuitenkaan kiinnosta.

Itse liikun lähinnä Mannerheimintietäpitkin keskustaan ja Tullinpuomin alue kaipaa kipeästi jotain järjestelyjä. Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteys ei vain yksinkertaisesti toimi...
 
Suomessa autoilijoiden toimivuus on persiistä. Täällä opetetaan pienestä pitäen että autoilija on pahasta, ja kun ajokouluun pääset niin on sinun tehtäväsi tarkkailla muuta liikennettä ettei vaan tuu pipiä pekan ottaan kun läks sokkona suojatietä ylittään. Mitä jos lähdettäs siitä että jalankulkijat pitää naamansa kiinni ja varoo niitä autoja eikä toisinpäin, päästään jo pitkälle.
 
Suomessa autoilijoiden toimivuus on persiistä. Täällä opetetaan pienestä pitäen että autoilija on pahasta, ja kun ajokouluun pääset niin on sinun tehtäväsi tarkkailla muuta liikennettä ettei vaan tuu pipiä pekan ottaan kun läks sokkona suojatietä ylittään. Mitä jos lähdettäs siitä että jalankulkijat pitää naamansa kiinni ja varoo niitä autoja eikä toisinpäin, päästään jo pitkälle.

Jep jep, sellainen intian malli suorilta käyttöön, että etuajo-oikeus on automaattisesti isommalle. :rolleyes:

Reilu vuosi sitten kun asustelin espanjassa, niin siellä oli jännä kun tiet aivan täynnä autoja, mutta kun käveli tien reunaa ja alkoi edes vähän laittaan jalkaa tielle, että olisi menossa yli, niin koko letka stoppas kyllä ihan suorilta ja tietä annettiin jalankulkijoille. Suomessa ei tuollaista käytöstä kannata edes odottaa autoilijoilta, vaikka itse ajaisi pyörällä ja auto tulisi kolmion takaa, niin yleensä vedetään ihan surutta eteen sillä asenteella ettei itselle kuitenkaan käy mitenkään.
 
Stadissa siinä Pasilan ja Pitskun risteyksessä, josta motarikin alkaa, on duunattu jotain isoakin remppaa jo hyvän tovin. Sen pitäisi vetää kuin viimeistä päivää kun on valmis, joka varmasti nopeuttaa liikennettä.

Toivottavasti. Tällä hetkellä se on kyllä mitä mielenkiintoisin paikka ruuhka-aikaan. Ihmiset vetää kaistojen välissä kun siinä ei ole vielä tiemaalauksia ja saa koko ajan katsoa, ettei joku tuu ovesta sisään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom