Mites mulla on sellainen käsitys, että 89:ssä on vahvistettu henkilöauton laatikko ja sitten TD IC:ssä, eli vm.90:ssä on se Canterin laatikko, mikä kestää pidempään.
Nimim. 3 vuotta vm. 90:llä ajellut.
Sitten vielä asiaa, tuo maastokelpoisuus ja maantiellä ajelu on aina hivenen toisiansa pois sulkevia ominaisuuksia. Pajero on hyvä ajettava, verrattuna noihin HJ60/61 Toyotoihin. Ei mene maastossa aivan samalla tavalla, koska ei oikeasti ole neliveto, vaan takalukon kiristyksestä riippuen, joko 2 tai 3 veto. Eikä noihin saa Lock-Rightin lukkoa, kyselty on.
Napalukot, ne automaattiset on aika syvältä... toimii, jos on toimiakseen. Itse vaihdoin nuo Superwinchin manuaalisiin napalukkoihin. Eritoten ongelma tulee siinä vaiheessa, kun ei enää eteen mennä, mutta taakse pääsis. Kun rupeat peruttelemaan, niin huonotoiminen autom.napalukko heittää itsensä pois päältä, koska se 'vapautetaan' peruuttamalla. Tällöin auto on 100% takavetoinen ja ei hitaalla alueella enää lyö sitä napalukkoa päälle kunnolla.
vm.90:ssä on vahvistettu nokkapukki, mutta monet on helicoilkierteillä ne itse vahvistellut vanhempiinkin. IC ja ei-IC kulkee sitten 'hivenen' eri tavalla, vaikkei tehoero tainnut olla kunnolla edes 20hv:n vertaa.
Palkit kannattaa katsoa, jousituksen itse vaihdoin, kytkin voipi luistella jollei ole vaihdettu (huomaa lyhyellä alueella väännätyksessä). Takaoven saranat on heikko kohta, eli niiden väljyys kannattaa tarkistaa, koska vararengas roikkuu ovessa. Itse tein niihin 'jämerämmät' saranatapit ja kunnon pronssista pesät, joten siinä ois saanu kuljetella vaikka pientä kuormaa sen jlk.
Kardaanien nivelet kannattaa tarkistaa, sillä jos se etuperän hommeli menee, niin voipi hajota jakolaatikko. Lisäksi perän stefat, jonka kyllä huomaa vanteesta jos mokomat vuotaa... sama noiden kardaanin stefojen kanssa, sillä jakolaatikko täytyy ja rupeaa vuotamaan, mikäli jakolaatikon ja vaihdelaatikon välinen stefa vuotaa. Eli perus tarkistuksia alta, päältä ja sivulta
Laturi tosiaan on vieläpä kallis, kun siinä yhteydessä on alipainepumppu ja ei nuo mitsun osat muutoinkaan ole halvimmasta päästä.
Pajero on ikäisekseen ihan OK auto, jos ei ole offroadia tarkoitus harrastaa, vaan ajella enimmäkseen tiellä, sekä satunnaisesti maastossa/metsäteillä. Kulkee hyvillä renkailla aika mojovasti hangessakin, sen verran että eräs HJ61 ei tullut perässä.... toyotamiehille pieni piikki :evil:
Maantieajossa tuo erillisjousitus rulez... siihen ei vanhoilla kiinteä-akselisilla ole ajo-ominaisuuksen kanssa kilpailemaan.