Pajero -89, mitä odotettavissa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tabasco
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Liittynyt
7.3.2004
Viestejä
164
Syksy lähestyy ja kohta pitää päästä hieman huonommille teille ja urille. Harkinnassa siis vm-89 Pajero (huoltoautoksi rekisteröity). Kiinnostaisi kuulla pahimmat skenaariot, eli mitä vikoja odotettavissa ja mitä korjaaminen maksaa. Miksi ei missään nimessä kannata ostaa tai miksi se olis "huippu" peli. :)
 
Ruostetta saattaa olla jossain kohtaa. :D
Mikä tahansa tuon ikäisestä voi paukahtaa. Kovaa ajoa vain.
 
Kyllähän tuon ikäisissä vehkeissä voi tulla jo ihan mitä vaan vastaan.
Pajero, kuten ei maasturit yleensäkään ole niitä halvimpia remontoitavia,
eli hilloo remonteissa palaa ainakin. Mut jos hinta/laatu on kohdillaan niin ei muuta kuin kovaa ajoa vaan.
 
Tää tulee siis käyttöautoksi metästys ja koira harrastukseen. Välillä ajetaan läpi risukoiden ja yli ojien. Tällä hetkellä tässä käytössä 86 hilux, mutta kahden hirvikoiran kanssa ohjaamossa on hieman ahdasta... pieni ruoste ei haittaa ja auton ei tarvi olla kaunis. Muutaman mettä viikon jälkeen autossa haisee koiran oksennus, hirven veri ja tyhjät olut pullot, eikä auton väriä pysty erottamaan mutakerroksen alta.

Olisin kaipaillut enempi kommenttia vaihteiston, moottorin yms kestosta tai tyyppi vioista kun mitsu nyt sattuu olemaan itelle hieman tuntemattomampi merkki.
 
Me ollaan reissattu samanlaisella kiesillä tuolla itänaapurissa. Eka kerralla meni jarruputket paskaks, toisella kerralla hajosi muurmanskissa laturi ja nyt viimesimpänä putosi bensatakki petroskoin keskustaan. Hyvä auto se on.
 
omaa kokemusta ei ole enkä ole omistanut kyseistä peliä. kavereiden ja tuttava piirissä on ja jos jotain pitää sanoa niin helvetin hyvä ajaa ja muutenkin hyvä "yleis autoksi" eli muuntuu moneen käyttötarkoitukseen. talvella ihan ykkös peli jos tykkää mennä nelipyöräluisussa ym...

tekniikasta mitä ite oon sivusta seurannut ym... niin mätiähän ton ikäset on melkeen kaikki,helmat yleensä ruosteessa perästä umpilaho runkossa yleensä muutamia "holeja" ite oon duunikaverin autoo hitsannut runkopalkit kun oli reikää täynnä ym... jarruja vaihdellut ym...koneesta ja vaihtestota en osaa sanoa kun ei ole omaa kokemusta. mutta hyvinhän toi kuulemma lähtee paukkupakkasillakin kun vaan avaimesta vääntää,toi duunikaverin pajero nakutti ainaki kylmänä mut äänet hävis kun lämpes eli venat kantsii tsekkauttaa et on välyksissä. kallistahan ton pitäminen on diisselivero, tarvikeosat ei nyt niin kalliita jos ite tekee työt. mut helvetin hyvä maasturi mun mielestä tolla pääsee:thumbs: niijoo kardaanin öljypohja kantsii tsekata ettei vuoda on valurautaa niin ei pysty vittu ees hitsaa:lol2:
 
Viisaampi tossa vieressä vihjasee, et odotettavissa vois olla kansi- ja turbovaivoja. Vaihdelaatikko on hammaskooltaan samaa luokkaa ku mitsun henkilöautoissa, eli hiukan niin ja näin se kestävyys maastossa.

Suosittelis kuulemma mieluummin Toyota HJ60.
 
Syksy lähestyy ja kohta pitää päästä hieman huonommille teille ja urille. Harkinnassa siis vm-89 Pajero (huoltoautoksi rekisteröity). Kiinnostaisi kuulla pahimmat skenaariot, eli mitä vikoja odotettavissa ja mitä korjaaminen maksaa. Miksi ei missään nimessä kannata ostaa tai miksi se olis "huippu" peli. :)

ÄLÄ OSTA!

Vaihdelaatikko ei kestä, sitä ei saa kestämään edes korjauksen jälkeen koska se ei vain kestä. Paska mikä paska. Siis susi paska auto muutenkin. Soitas paikalliseen off road kerhoon ja kysy heidän mielipidettä pajerosta niin et enään harkitse pajeron hankintaa :)

Edit: Faijalla oli tuollainen paska. Siihen tehtiin moottori poka ja laatikko vaihdettiin uuteen, uudelle vaihdelaatikolle tehtiin sitten myöhemmin poka. Pajero on maastureiden lada ilman ladan kestävyyttä :lol2:

Kukaan täysijärkinen ei kehu tuota laitosta.
Mielipiteeni tässä asiassa on varmaan selvä :)
 

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Viisaampi tossa vieressä vihjasee, et odotettavissa vois olla kansi- ja turbovaivoja. Vaihdelaatikko on hammaskooltaan samaa luokkaa ku mitsun henkilöautoissa, eli hiukan niin ja näin se kestävyys maastossa.

Suosittelis kuulemma mieluummin Toyota HJ60.

Mites mulla on sellainen käsitys, että 89:ssä on vahvistettu henkilöauton laatikko ja sitten TD IC:ssä, eli vm.90:ssä on se Canterin laatikko, mikä kestää pidempään.

Nimim. 3 vuotta vm. 90:llä ajellut.


Sitten vielä asiaa, tuo maastokelpoisuus ja maantiellä ajelu on aina hivenen toisiansa pois sulkevia ominaisuuksia. Pajero on hyvä ajettava, verrattuna noihin HJ60/61 Toyotoihin. Ei mene maastossa aivan samalla tavalla, koska ei oikeasti ole neliveto, vaan takalukon kiristyksestä riippuen, joko 2 tai 3 veto. Eikä noihin saa Lock-Rightin lukkoa, kyselty on.

Napalukot, ne automaattiset on aika syvältä... toimii, jos on toimiakseen. Itse vaihdoin nuo Superwinchin manuaalisiin napalukkoihin. Eritoten ongelma tulee siinä vaiheessa, kun ei enää eteen mennä, mutta taakse pääsis. Kun rupeat peruttelemaan, niin huonotoiminen autom.napalukko heittää itsensä pois päältä, koska se 'vapautetaan' peruuttamalla. Tällöin auto on 100% takavetoinen ja ei hitaalla alueella enää lyö sitä napalukkoa päälle kunnolla.

vm.90:ssä on vahvistettu nokkapukki, mutta monet on helicoilkierteillä ne itse vahvistellut vanhempiinkin. IC ja ei-IC kulkee sitten 'hivenen' eri tavalla, vaikkei tehoero tainnut olla kunnolla edes 20hv:n vertaa.

Palkit kannattaa katsoa, jousituksen itse vaihdoin, kytkin voipi luistella jollei ole vaihdettu (huomaa lyhyellä alueella väännätyksessä). Takaoven saranat on heikko kohta, eli niiden väljyys kannattaa tarkistaa, koska vararengas roikkuu ovessa. Itse tein niihin 'jämerämmät' saranatapit ja kunnon pronssista pesät, joten siinä ois saanu kuljetella vaikka pientä kuormaa sen jlk.

Kardaanien nivelet kannattaa tarkistaa, sillä jos se etuperän hommeli menee, niin voipi hajota jakolaatikko. Lisäksi perän stefat, jonka kyllä huomaa vanteesta jos mokomat vuotaa... sama noiden kardaanin stefojen kanssa, sillä jakolaatikko täytyy ja rupeaa vuotamaan, mikäli jakolaatikon ja vaihdelaatikon välinen stefa vuotaa. Eli perus tarkistuksia alta, päältä ja sivulta :rolleyes:

Laturi tosiaan on vieläpä kallis, kun siinä yhteydessä on alipainepumppu ja ei nuo mitsun osat muutoinkaan ole halvimmasta päästä.

Pajero on ikäisekseen ihan OK auto, jos ei ole offroadia tarkoitus harrastaa, vaan ajella enimmäkseen tiellä, sekä satunnaisesti maastossa/metsäteillä. Kulkee hyvillä renkailla aika mojovasti hangessakin, sen verran että eräs HJ61 ei tullut perässä.... toyotamiehille pieni piikki :evil:

Maantieajossa tuo erillisjousitus rulez... siihen ei vanhoilla kiinteä-akselisilla ole ajo-ominaisuuksen kanssa kilpailemaan.
 
Mites mulla on sellainen käsitys, että 89:ssä on vahvistettu henkilöauton laatikko ja sitten TD IC:ssä, eli vm.90:ssä on se Canterin laatikko, mikä kestää pidempään.

Nimim. 3 vuotta vm. 90:llä ajellut.


Sitten vielä asiaa, tuo maastokelpoisuus ja maantiellä ajelu on aina hivenen toisiansa pois sulkevia ominaisuuksia. Pajero on hyvä ajettava, verrattuna noihin HJ60/61 Toyotoihin. Ei mene maastossa aivan samalla tavalla, koska ei oikeasti ole neliveto, vaan takalukon kiristyksestä riippuen, joko 2 tai 3 veto. Eikä noihin saa Lock-Rightin lukkoa, kyselty on.

Napalukot, ne automaattiset on aika syvältä... toimii, jos on toimiakseen. Itse vaihdoin nuo Superwinchin manuaalisiin napalukkoihin. Eritoten ongelma tulee siinä vaiheessa, kun ei enää eteen mennä, mutta taakse pääsis. Kun rupeat peruttelemaan, niin huonotoiminen autom.napalukko heittää itsensä pois päältä, koska se 'vapautetaan' peruuttamalla. Tällöin auto on 100% takavetoinen ja ei hitaalla alueella enää lyö sitä napalukkoa päälle kunnolla.

vm.90:ssä on vahvistettu nokkapukki, mutta monet on helicoilkierteillä ne itse vahvistellut vanhempiinkin. IC ja ei-IC kulkee sitten 'hivenen' eri tavalla, vaikkei tehoero tainnut olla kunnolla edes 20hv:n vertaa.

Palkit kannattaa katsoa, jousituksen itse vaihdoin, kytkin voipi luistella jollei ole vaihdettu (huomaa lyhyellä alueella väännätyksessä). Takaoven saranat on heikko kohta, eli niiden väljyys kannattaa tarkistaa, koska vararengas roikkuu ovessa. Itse tein niihin 'jämerämmät' saranatapit ja kunnon pronssista pesät, joten siinä ois saanu kuljetella vaikka pientä kuormaa sen jlk.

Kardaanien nivelet kannattaa tarkistaa, sillä jos se etuperän hommeli menee, niin voipi hajota jakolaatikko. Lisäksi perän stefat, jonka kyllä huomaa vanteesta jos mokomat vuotaa... sama noiden kardaanin stefojen kanssa, sillä jakolaatikko täytyy ja rupeaa vuotamaan, mikäli jakolaatikon ja vaihdelaatikon välinen stefa vuotaa. Eli perus tarkistuksia alta, päältä ja sivulta :rolleyes:

Laturi tosiaan on vieläpä kallis, kun siinä yhteydessä on alipainepumppu ja ei nuo mitsun osat muutoinkaan ole halvimmasta päästä.

Pajero on ikäisekseen ihan OK auto, jos ei ole offroadia tarkoitus harrastaa, vaan ajella enimmäkseen tiellä, sekä satunnaisesti maastossa/metsäteillä. Kulkee hyvillä renkailla aika mojovasti hangessakin, sen verran että eräs HJ61 ei tullut perässä.... toyotamiehille pieni piikki :evil:

Maantieajossa tuo erillisjousitus rulez... siihen ei vanhoilla kiinteä-akselisilla ole ajo-ominaisuuksen kanssa kilpailemaan.

Kiitti, Pajeroita näyttää olevan hyvin myynnissä ja hinnoiltaan reilusti halvempia kuin toyotat. Nuukana miehenä taidan lähteä kiertämään näitä pajeroita ja täsäthän saan hyvän tarkistus listan.

Miksi muuten jo -89 malli myydään TD IC merkinnällä??
 
Jotain ton -89 ikäluokan Pajeroa on ollu parilla tutulla postiajossa useampia vuosia enkä muista että kummempia vikoja olis ollut. Myös ojista, hirvistä, pusikoista ja lumivalleista on selvitty ilman suurempia mutinoita. Itsellä ja tutulla on ollu ajossa myös uudempi automaattiversio, V6. Sen ajettavuus oli muutenkin mukava, ei pelkästään maastossa. Bensaa tosin haukkas niin että hirvitti. :)
 
Kiitti, Pajeroita näyttää olevan hyvin myynnissä ja hinnoiltaan reilusti halvempia kuin toyotat. Nuukana miehenä taidan lähteä kiertämään näitä pajeroita ja täsäthän saan hyvän tarkistus listan.

Miksi muuten jo -89 malli myydään TD IC merkinnällä??

Oisko se vm. 90 malli, mutta 89 myyty ?
Ks. http://www.outerlimits4x4.com/phpBB2/viewtopic.php?t=23638

No tuo vaihdelaatikko se merkittävin ero on, nokkapukin kiinnityksen ohella.
Pajeron vaihteistoahan on haukuttu siitä, että sen 5s vaihde on roiskevoitelulla ja se ei yksinkertaisesti kestä alle 80km/h ajoa kovin hyvin. Eli vedetty vitosella vaunua yms. niin niitä on lauennut. Hyvin se ison vaununkin kanssa kulkee.
 
Oisko se vm. 90 malli, mutta 89 myyty ?
Ks. http://www.outerlimits4x4.com/phpBB2/viewtopic.php?t=23638

No tuo vaihdelaatikko se merkittävin ero on, nokkapukin kiinnityksen ohella.
Pajeron vaihteistoahan on haukuttu siitä, että sen 5s vaihde on roiskevoitelulla ja se ei yksinkertaisesti kestä alle 80km/h ajoa kovin hyvin. Eli vedetty vitosella vaunua yms. niin niitä on lauennut. Hyvin se ison vaununkin kanssa kulkee.

esim fiiatin 2.8 tdi:n (paku/asuntoauto) vaihelaatikossa sama vika. taisiis "ominaisuus". eli niin kauan kun ei vedätä viitosella, ei mitään ongelmia.
 
Mites mulla on sellainen käsitys, että 89:ssä on vahvistettu henkilöauton laatikko ja sitten TD IC:ssä, eli vm.90:ssä on se Canterin laatikko, mikä kestää pidempään.

Nimim. 3 vuotta vm. 90:llä ajellut.

Mä kirjottelin hiukan suurpiirteisesti:nolo: Sori.

Mies tarkotti, että hänen kokemuksensa mukaan (pyöritelly omaa autokorjaamoo reilut 10 vuotta) Pajeron laatikot on valitettavasti kestävyydeltään loppupeleissä verrattavissa henkilöautoihin..

Meillä ei oo tällasta autoo omassa ajossa ollu, ettei sillai voida mitään sanoo, mutta kyllähän noitakin tuolla pajalla on näkyny.
Toisaalta ku ikää autolla on noi vuodet, ni se historia/huoltohistoria nousee arvoon arvaamattomaan:)
 
Mä kirjottelin hiukan suurpiirteisesti:nolo: Sori.

Mies tarkotti, että hänen kokemuksensa mukaan (pyöritelly omaa autokorjaamoo reilut 10 vuotta) Pajeron laatikot on valitettavasti kestävyydeltään loppupeleissä verrattavissa henkilöautoihin..

Meillä ei oo tällasta autoo omassa ajossa ollu, ettei sillai voida mitään sanoo, mutta kyllähän noitakin tuolla pajalla on näkyny.
Toisaalta ku ikää autolla on noi vuodet, ni se historia/huoltohistoria nousee arvoon arvaamattomaan:)

Juu, oikeassa se miehes on... se on heikko kohta Pajerossa, mutta vuosimalleilla on merkityksensä, kuten myös ajotyylillä.

HJ:t on kestäviä ja enemmän työkoneita, mutta se mukavuus hukkuu kyllä ajosta maantiellä. Siihen taas Pajero on aika 10:n suoritus kokoonsa ja maastokykyynsä nähden. Parempi ajettava, kuin 06:n Defender, mitä kävin koeajamassa Jyväskylässä alle 1000km ajettuna. Siinä vasta raktori :eek:
 
Tehdään kunnon nosto googlen avustuksella. Olisi tuollainen -92 2.5 D manuaali Pajero ehkä ostoslistalla. Mittarissa jo puolimiljoonaa ja kansi, jakopää, kytkin sekä hitsaukset tehty viime aikoina. Laatikon kunnosta ei tietoa. Kilometrejä tuohon ei juuri kertyisi ja kevyttä ajoa maantiellä mutta korkeuseroa melko paljon. Kestäisiköhän tuo pari vuotta viikonloppuajossa?
 
Suurimpana huolenaiheena näkisin ruosteen. Jos paikkaukset on tehty asiallisesti, kestävät ne helposti pari vuotta ja paljon pidempään. Aika usein vaan tuppaa hitsarilla laiskuus yllättämään ja paikka lyödään ruosteen päälle+massaa reilusti. Tällöin parissa vuodessa ehtii tapahtumaan kummia :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom