siis tekniikkaharjoittelunhan voi aloittaa vaikka kuinka nuorena, ite oon sitä mieltä et 7-8 vuotiaana oli optimi oppia liikeradat.
Se mikä tässä tulee ongelmaksi että kun itsellenikin on opiskeluaikoina koulussa painotettu että lasten voimaharjoittelu tulisi olla pienillä vastuksilla(20-50% omasta painosta) tehtävää treeniä, MUTTA , se on vaan kylmä fakta että jos monta vuotta pelkällä tangolla hinkataan liikeratoja niin se tekniikkapohja hajoaa HETI vanhempana kun aletaan laittaan rautaa lisää.. koska on ihan eri asia nostaa oikein tangolla(20kg) ja 90% maksimista raudalla..siksi mun mielestä junnuillakin pitää olla sellaisilla vastuksilla nostoja että rauta alkaa painaa käteen ja että sillä ei voi tehdä enään ihan mitä vaan.. on todellakin eri juttu nostaa oikein kun tanko tuntuu höyheneltä käteen kuin että se painaa niin että saa kaiken energiansa ladata että se irtoaa maasta!

ennen murrosikää ei varsinaisesti kannata voimaliikkeisiin(vedot, iso kyykyt),uhrata aikaa koska vasta murrosiässä alkaa "voima tarttua". siihen asti pääpaino pitääkin olla tekniikassa ja nostovarmuudessa, mikä ei silti tarkoita etteikö siellä saisi antaa lapsen kokeilla maksmeitaan tempauksessa ja työnnössä.
eli tiivistetysti mitä haen, ennen murrosikää harjoittelu tekniikkapainotteista(ja kutne useampikin kirjoittaja oli jo kommentoinut niin muutakin lajitaustaa PITÄÄ olla! treeni pitää olla monipuolista) MUTTA jotta tekniikka kehittyisi, on oltava myös junnun tason mukaan sopivan haastavaa harjoittelu, eli ei pelkkää kepillä ja tangolla hinkkaamista. se sitäpaitsi tylsistyttää jokaisen junnun.. (muistan kyllä vielä sen ku ite oli 11v ja tulin punttikouluun.. se eka kuukausi kun vaan naisten tangolla liikeratoja tehtiin, oli se tylsää :D )
nää on vain mun ideoitani asiasta, mulla on nyt valmennuksessa yks just 13v täyttäny junnu ja oon just käytännössä kokeilemassa omia ideoitani hänen kanssaan, aika näyttää olinko missään asiassa oikeassa