WEIGHTLIFTING Painonnostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Painonnostovideoita – tempaus, työntö ja treenipätkät

Meta description: Painonnostovideoita-ketju: tempaus- ja työntöklipit, treenipätkät, kisavideot, tekniikka-analyysit ja PR-yritykset.

Viime viikonlopun painonnostoleirillä satuin vaihtamaan Konosen Jyrkin kanssa muutaman sanan aihetta sivuten. Mainitsin tyypillisen "yleisurheijan rinnallevedon" (kääntö jää vajaaksi ja otetaan ranteille vastaan), niin vastauksena tuli että se kuluttaa olkapään rustot rikki. Voisi siis kuvitella että kuluminen olisi yleisempää niillä muiden lajien urheilijoilla, jotka käyttävät painonnostoliikkeitä harjoittelussaan ja tekevät ne vähän miten sattuu. Itse en toki tiedä sen tarkemmin.

Eihän tästä taida olla mitään muuta kuin mutuilutietoa. Itsellä leikattiin 30 vuotiaana molempien polvien rustot, koska ne oli urheilemalla hajoitettu. Olen ollut painonnostoseuran jäsen lähes aina enkä tunne sieltä ketään kunnon nostajaa, jolta olisi rustot leikattu. Saa ilmoittautua tähän ketjuun. Sen sijaan lentopallon puolella rustovauriot ovat yleisiä ja omat polveni taisin hajoittaa kamppailulajissa. Netistäkin oon lukenut, että sejase NBA-koripalloilija on joutunut polven rustonsa leikkauttamaan (Microfracture surgery - Wikipedia, the free encyclopedia). Näin ollen olen valmis väittämään, että painonnoston rasitus rustopinnoille on paljon vähäisempää kuin hyppylajin tai potkulajin. Otos on toki niin kapea, että vähän nolottaa tätä kirjoittaa.

Ja jos saa toivoa, niin kaiva Funkkeli ne loukkaantumisprosentit. Ja postatkaa niitä painonnostovideoita.

Kulumat on vissiin suhteellisen yleisiä voimailijoilla, mutta se suurin tekijä taitaa tosiaan olla nivelten "väärin käyttäminen" ennemmin kuin suuret treenimäärät ja kuormat. Treeni ainoastaan tehostaa vaikutusta. Tää ainakin selittäisi sen, miksi nivelten kuluminen on hyvin yksilöllistä. Äkkiseltään ajateltuna on ihan uskottavaa, että lapsena opittu motoriikka vaikuttaa pitkälti siihen, miten niveliä kuluttaa. Miksipä oikeaoppista motoriikkaa ei voisi opetella aikuisiälläkin, jos vaan tietää miten.
Myös liikkumattomilla ihmisillä tulee iän myötä kulumia, ja ainakin heikot lihakset taitaa olla samalla lailla riskitekijä, kun kuorma siirtyy enempi lihaksilta nivelille -> lihasten vahvistaminen auttaa.

Vastuuvapauslauseke: Tämä on kaikki mutua. Joku tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitoon perehtynyt ammattilainen varmaan osaisi antaa tyhjentävän vastauksen.

Yksi aihe mikä itseä kiinnostaa hirveästi, on varsinkin polvien ja lonkkien rustopintojen kuluminen meillä painonnoston harrastajilla ja ammatikseen tekevillä. Aiheesta ei tahdo millään löytää tutkimuksia tai edes keskustelua netistä. Missä kunnossa mahtaa olla vaikkapa 15-20vuotta lähes päivittäistä harjoittelua harrastaneen polvet? Käsittääkseni jos kierukat säilyvät ehjänä niin ruston kuluminen on paljon vähäisempää kuin jos ne on leikattu pois. Minkälaisia metodeja ammattilaiset käyttävät tämän kulumisen minimoimiseksi vai käyttävätkö ollenkaan, onko edes mahdollista? Rustopintojen voitelun maksimoiminen tulee ainakin mieleen, mitä vaihtoehtoja käytännössä? Aina kun uransa lopettaneilta nostajilta kysyy polvista, tuntuu löytyvän joku muu syy siihen miksi ne ovat hajalla, kuin vuodet painonnoston parissa.
Juuri pari vuotta sitten tehdyssä tutkimuksessa tuloksena huomattiin että monesta urheilulajista juuri painonnostajilla oli terveimmät ja vahvimmmat polvet :)

Norik Vardanian kirjoittaa Facebookissa että aikoo edustaa jatkossa USA:aa. Kisaa kesällä jenkkien mestaruuskisoissa, nyt on K. Farris tiukoilla!

Jopa Milko voisi ottaa oppitunteja intensiivisyydestä Jon Northilta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Northin kohdalla täytyy muistaa että painonnosto on miehellä tapa saada esiintyä ja viihdyttää ihmisiä. Se työntääkö hän 185 vai 190 tuskin on miehelle itselleen se ykkösjuttu, kunhan saa esiintyä ja yleisö tykkää :) Jon on kuitenkin tuolla omalla persoonallaan saanut aika paljon ihmisiä lajista innostumaan. Itse oon jo herran Cal strenght ajoilta asti katsonut kaikki videot ja pidän niistä ihan valtavasti :) Slam bars, Kill PR's!! ;)
iso harmi on mielestäni se että Jonilla tuskin on mitään saumaa ens vuoden kotiMM-kisojen joukkueeseen. Voisin vain kuvitella sen huutomyrskyn jossa kaveri nostaisi siellä jos mahtuisi joukkueeseen :) Valitettavasti edellä on vaan liian monta parempaa nostajaa.

CJ Cummingsin ohella myös amerikkalainen Ian Wilson lukeutuu tämän hetken lahjakkaimpiin painonnostajiin. Ikää hänellä on 20 vuotta ja kisaa alipainoisena 105kg:n painoluokassa. Brutaali, mutta selvästi toimiva nostotyyli. Amerikkalaisnostajia on mielekästä seurata suomalaisten ohella, koska tiukan doping-kontrollin takia sielläkin suurin osa joutuu nostamaan puhtaat jauhot pussissa.

[video]http://instagram.com/p/nQb5nCDqqx/[/video]

CJ Cummingsin ohella myös amerikkalainen Ian Wilson lukeutuu tämän hetken lahjakkaimpiin painonnostajiin. Ikää hänellä on 20 vuotta ja kisaa alipainoisena 105kg:n painoluokassa. Brutaali, mutta selvästi toimiva nostotyyli. Amerikkalaisnostajia on mielekästä seurata suomalaisten ohella, koska tiukan doping-kontrollin takia sielläkin suurin osa joutuu nostamaan puhtaat jauhot pussissa.

[video]http://instagram.com/p/nQb5nCDqqx/[/video]

Jenkeillä muutenkin hyviä nuoria tulossa: Angelo D'Osorio, Jenny "Beast Mode" Arthur, Darrel Barnes. Taitavat Pan american kisoissa nostaa tässä kohta.

Salimi 2014, on se vaan hurjaa kun napataan raakana rinnalle 225 kiloa tuosta vaan. 225k maastavetokin on semmonen suoritus että siihen ei pysty koko planeetan väestöstä kuin murto-osa. Ja Salimi vetelee raaka rivenä...

Northin kohdalla täytyy muistaa että painonnosto on miehellä tapa saada esiintyä ja viihdyttää ihmisiä. Se työntääkö hän 185 vai 190 tuskin on miehelle itselleen se ykkösjuttu, kunhan saa esiintyä ja yleisö tykkää :) Jon on kuitenkin tuolla omalla persoonallaan saanut aika paljon ihmisiä lajista innostumaan. Itse oon jo herran Cal strenght ajoilta asti katsonut kaikki videot ja pidän niistä ihan valtavasti :) Slam bars, Kill PR's!! ;)
iso harmi on mielestäni se että Jonilla tuskin on mitään saumaa ens vuoden kotiMM-kisojen joukkueeseen. Voisin vain kuvitella sen huutomyrskyn jossa kaveri nostaisi siellä jos mahtuisi joukkueeseen :) Valitettavasti edellä on vaan liian monta parempaa nostajaa.

siinä se miika ero tulee muistan kun olin pieni poika avelan juhani sanoi että isälle lopeta huutaminen ja nosta ole nöyrä kunnioita voimaa tankoa lavaa ja sitä mitä teet.

Vanhaa puolalaista voimaa:

Back
Ylös Bottom