Painonnoston aloittaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja anaski
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tässä on tullut treenailtua reippaasti 1 ja 2 -jakoisilla ohjelmilla aika pitkään ja voimaa on tullut rutkasti lisää. Pikku hiljaa minua on yhä enemmän ja enemmän ruvennut kiinnostamaan painonnosto eli työntö ja tempaus tämän perus salillakäymisen lisäksi. Pari kertaa olen salilla nähnyt kun joku, ilmeisesti aika osaava jannu suorittaa noita liikkeitä ja varsinkin tuo tempaus on kyllä todella komean näköistä katsottavaa.

Nuo painonnostoliikkeet vaan näyttävät minun silmään teknisesti todella vaikeilta verrattuna vaikka kyykkyyn, maveen, penkkiiin ja muihin jokapojan perusliikkeisiin. Kysymykseni onkin, voiko painonnostoliikkeet opetella itsekseen vai pitäisikö yrittää saada joku painonnostaja mukaan katsomaan että tekniikka menee edes suunnilleen oikein? Noissa liikkeissä varmaan loukkaa itsensä melko helposti, jos tekniikka ei ole kohdallaan, sen verran raakoja repäisyjä kun ovat. Jos tiedätte mistä löytyisi yksityiskohtaiset ja asteittain etenevät ohjeet työnnön ja tempauksen suorittamiseen (myös hyvät videot käy), niin olisin kiitollinen avusta.

Jos tiedätte mistä löytyisi yksityiskohtaiset ja asteittain etenevät ohjeet työnnön ja tempauksen suorittamiseen (myös hyvät videot käy), niin olisin kiitollinen avusta.

Kyllä painonnosto on parasta aloittaa seurassa. Liikkeet on sen verran haastavia, että helposti tulee liikerata omaksuttua väärin yksin harjoitellessa. Esimerkiksi Lahdessa painonnostoseuran vuosijäsenmaksu on muistaakseni 65€.

Hae Youtubesta hakusanoilla snatch, clean, jerk, weightlifting, sieltä löytyy hyvää videomatskua. Kannattaa myös lukea tämä thread: Painonnostovideoita

Jos laitat mailiosoittees niin voin lähettää sulle kokoamani ohjeistuksen oikeaoppisesta rinnallevedosta kuvien kera.

Tässä itseasiassa kuvana se word-file. Ei tarvitse sähköpostin kanssa pelata.

Liitteet

• kunnollinen rv.webp
    kunnollinen rv.webp
    91,7 KB · Katsottu: 12 668
Kiitoksia paljon avusta kummallekin. Seuraan liittyminen ei onnistu minulla ajanpuutteen takia, mutta yritän saada aiemmin painonnostoa harrastaneen kaverini mukaan neuvomaan ja korjaamaan virheitä. Jos en saa apua siltä suunnalta niin yritän itse kokeilla liikkeitä alussa peilin edessä ihan pelkällä tangolla tai pikkupainoilla, kunnes homma rupeaa luistamaan. Voisin myös kännykällä kuvata omat suoritukset ja verrata sitten noihin videoiden vastaaviin.

Painnonosto.netistä löysin todella mainiot ohjeet, pitääpä ottaa nämä mukaan salille. Hyvää asiaa mm. selkään kohdistuvasta paineesta, mikä on mietityttänyt minua muissakin kuin painonnostoliikkeissä.

edit. Baldrick, minulle näkyy ohjekuvasta vain yläreuna kun klikkaan tuota thumbnailia (?)

outoa, mulla kyllä näkyy ihan ok.
edit. jos ei rupee näkyy ni pistä se mailiosoite, ni lähetän

suosittelen kyllä sitä seurahommaa tai jotakin "alaa harrastanutta" kahtelemaan aika aktiivisesti sitä tekniikan opettelua.. hajotat ihtes aika pirun helppoon ja saat tehoja niiiin paljo enemmän ihan pienillä tekniikkamuutoksilla sit :)

t. joskus nosteltu

Kyllä painonnosto on parasta aloittaa seurassa. Liikkeet on sen verran haastavia, että helposti tulee liikerata omaksuttua väärin yksin harjoitellessa. Esimerkiksi Lahdessa painonnostoseuran vuosijäsenmaksu on muistaakseni 65€.
Hae Youtubesta hakusanoilla snatch, clean, jerk, weightlifting, sieltä löytyy hyvää videomatskua. Kannattaa myös lukea tämä thread: Painonnostovideoita

Jos laitat mailiosoittees niin voin lähettää sulle kokoamani ohjeistuksen oikeaoppisesta rinnallevedosta kuvien kera.

Missäs päin Lahtea painonnostajia treenailee?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos tiedät Mustankallion tunnelin (450m pitkä tunneli, lähtee teatterin vierestä), niin sen suuaukosta n.50m oikealle on sisäänkäynti jossa on väestönsuoja.
Siellä reenaa yleisurheilijoita, voimistelijoita ja painonnostajat. Tilat ovat vain seurakäytössä.

Menet pokkana vaan pyörimään sinne painonnostosalille mielellään arkisin ja ennen klo 16:sta, kerrot halukkuudestasi aloittaa jalo harrastus jne..

Painonnostoseuralla (Lahden Atomi) ei näytä olevan omia sivuja mutta liikuntatoimistosta osaavat neuvoa lisää:
http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/pages/4B5C2CBFEEEC6448C225729E005172E1

Täs ois yks runko, sopisko alottelijalle?

Maanantai
Tempaus
Työntö
Etukyykky

Keskiviikko
Tempaus
Tempausvala

Perjantai
Tempaus
Työntö
Takakyykky/Etukyykky

Joku vois neuvoo, mitä apuliikkeitä tohon pitäis lisätä ja mille päiville :)

No apuliikkeinä vaikka hyvää huomenta eli julle, ja vatsoja päälle. Keskivartalo ensiarvoisen tärkeässä asemassa painonnostossa, rangan ympärillä on hyvä olla sitä tukevaa lihaa. Vetoja tuossa ei ollut, joten ehkä niitä kenties? Sitten tempauksia voi ottaa muualtakin kuin maasta, esimerkiksi erittäin opettavaista on harrastuksen alkumetreillä ja pidemmälle ehtineillekin ottaa tempausta polven yläpuolelta. Nivusiltakin voi temmata, jolloin korostoo ns potku jaloilla, kehittää nopeutta sitten kummasti. Tempaus polvien yläpuolelta taaseen auttaa vetorataan ja auttaa ymmärtämään että on taloudellisin ja ainoa oikea tapa vetää tankoa on vetää se reittä pitkin.

Viimeiset kehittävät hyvin tempauksen vetorataa ja ovat sovellettavissa myös työntöön. : )

Entäs miten olkapäitä/ojentajia/selkää treenataan? Ois hyvä jos joku tekis sellasen perus ohjelman, millä alottelijan ois hyvä lähtee liikkeelle.

Normaalit vetoharjoitteet (mave, rinnallevedot) on syytä osata hyvin. Raaka rinnalleveto ja kyykkyn vetäminen ovat hyviä liikkeitä, kannattaa vuorotella. Ja jos enemmänkin kiinnostaa, niin pelkkä ylöstyönnön rytmiikan harjoitteleminen työntöä varten ei varmasti ole pahasta. Tempauksessa varmaan eka vastaan tuleva ongelma on painojen saaminen "päälle", eli monesti nosto jää eteen tai menee yli... siinä onkin mukavasti harjoiteltavaa ;)

Oikein mukava laji, joka kehittää monipuolisesti :) Itellä joskus katkes kilpaharrastus liikkuvuuden puutteeseen, jota tarvitaan isojen romujen kanssa :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom