Painonhallintaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teeshot
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipa tässä mieleen kun kävin aamulla vaakassa ja totesin, että paino on pysynyt ihan samassa koko viikon vaikka olen treenannut aikalailla - luulisin että rasvaa on palanut, mutta onko tullut tilalle lihasta. Ruokapuoli pitäisi olla kunnossa, eli höttöhiilareita eikä sokeripitoista ruokaa ole suuhun mennyt.

Kun oon hiukka laiska opiskeleen ja laskeen noita syömisiä ja kaloreita, niin jos paino pysyy samoissa lukemissa olenko oikealla "tiellä" - minusta tämä joka-aamuinen punnitus olisi aika helppo tapa?

Selasimpa eilen Voi Hyvin lehteä ja siinä oli hauska pieni juttu Okinawalaisesta ruokavaliosta - he kun elävät muita pidempään. Hiukka oli niistä ruoka-aineista mutta se mikä herätti hämmennystä oli lause jossa kerrottiin osan heidän salaisuudestaan olevan siinä, että he syövät vain 80% energian tarpeestaan, koska ruoka on iin täyttävää!?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruokapuoli ei missään nimessä ole kunnossa, jos et viitsi edes kerran laskea saamiasi kaloreita. Yleisin virhe minkä ihmiset tekevät painonhallinnassa, on syödä liian vähän. Liika syöminen tulee vasta toisena. Jos painoa pitäisi tiputtaa/rasvaa polttaa, niin kyllähän sen painon pitäisi tippua, eikö? Ei sitä lihasta tule samaan tahtiin kuin rasvaa poistuu. Tuo päivittäinen itsensä punnitseminen on aika lailla turhaa, paino voi päivän parin sisällä heitellä ihan miten sattuu. Katso nyt mieluummin viikon välein, jos paino tippuu edes semmoisen 0,5kg/viikko olet oikealla tiellä.

Selasimpa eilen Voi Hyvin lehteä ja siinä oli hauska pieni juttu Okinawalaisesta ruokavaliosta - he kun elävät muita pidempään. Hiukka oli niistä ruoka-aineista mutta se mikä herätti hämmennystä oli lause jossa kerrottiin osan heidän salaisuudestaan olevan siinä, että he syövät vain 80% energian tarpeestaan, koska ruoka on iin täyttävää!?

Ei se energiantarve pysy vakiona vaan kroppa koko ajan tottuu niihin pienempiin kaloreihin. Jos loputtomasti syö vain 80% energian tarpeesta niin lopulta käy niin kuin yhdessä dokkarissa minkä katsoin jollekin japanilaiselle miehelle joka söi vaan kerran päivässä sellaisen säälittävän pienen aterian (~300kcal?). Taisi ikäkin olla kyllä siellä 100 pinnassa, että varmaan tuolla tavalla voi elää pidempään, mutta hintana on se että näytät kuolleelta jo eläessäsi.

Joo, vähän nyt kyllä tähän väliin kommentoin että jos paino ei tipu niin ei se ainakaan johdu siitä että syöt liian vähän. Sanoisin että lähes 100% painon tiputuksessa epäonnistuvista syö liikaa kaloreita :)

Joo, vähän nyt kyllä tähän väliin kommentoin että jos paino ei tipu niin ei se ainakaan johdu siitä että syöt liian vähän. Sanoisin että lähes 100% painon tiputuksessa epäonnistuvista syö liikaa kaloreita :)

No jos kerran ruvetaan pilkkua viilaamaan, niin ei varmaan ole kenenkään mielestä järkevää syödä vaan muutamaa sataa kaloria vaikka painoa sillä putoaisikin. Jos ei laske kaloreita niin mistä tietää kuinka paljon on miinuksella, edes sinne suuntaan? Toki paino putoaa -500kcal dietillä kuin myös -1500kcal dietillä, mutta kumpi on pitkässä juoksussa järkevämpää. Sitä paitsi jos aineenvaihdunta on jumittanut esimerkiksi johonkin 1000kcal pintaan/päivä, niin aika pieniin ruokamääriin joutuu menemään, että saa painoa alaspäin siitä.

Ok, joooo - mun pointti oli se, että kun ei halua/huvita/jaksa/kiinnosta alkaa mittaan/laskeen/punnitseen syömisiään niin jos käy joka aamu puntarissa,niin sieltähän sen näkee missä mennään. Toki mittauksia pitää tarkastella pidemmällä aikavälillä, mutta jos joka aamu vaaka näyttää esim. 200 grammaa lisää niin silloin pitää vähentää syömistä tai kuluttaa enemmän - tämä mielestäni helpompi tapa hallita painoa.Ja kyllähän se kroppa kertoo ollaanko miinuksilla vai ei, nimittäin jos on hiukka vilu olo niin energiaa on liian vähän...

Tällä viikolla mulla paino laskenut 400 grammaa - treenannut oon joka päivä; ma, ti, to, pe aamuna salilla 5/3/1 + apuliikkeitä, ke oli aamujumppaa/liikkuvuutta ja lisäksi ma, ke ja to illlalla harjoiteltiin hiukan crossfittiä ja tehtiin lyhyet mutta "hapottavat" wodit.

Eli se mikä hiukka mua on ihmetyttänyt, on se että paino ei ole enempää laskenut - kuitenkin aika kova viikko takana. Punnitukset aikalailla samanlailla aamuisin heti herättyä ja aamupäivällä ennen lounasta hiukka vilu ja samoin 3-4 tuntia lounaan jälkeen ennen välipalaa.

Toki tiedän myös sen ettei sitä lihasta voi kertyä samaa vertaa kun rasvaa palaa - siksi hiukka ihmeissäni......

Ja kyllähän se kroppa kertoo ollaanko miinuksilla vai ei, nimittäin jos on hiukka vilu olo niin energiaa on liian vähän...

Saa melkoinen fakiiri olla, että huomaa ollaanko nyt vähän miinuksella vai vähän plussalla. Itse en ainakaan huomaa käytännössä mitään eroa sanotaan -300kcal ja +300kcal ruokavaliolla. Ja saa kyllä olla jo ihan reippailla miinuksilla, että rupeaa viluttamaan sen takia.

Viitsisitkö listata hiukan, että mitä olet syönyt kahden viimeisen päivän aikana selvästi erottaen päivät ja vaikka kuvaillen aterioita hiukan eli tyyliin puoli purkkia raejuustoa ja kaksi kanan rintafilettä (eikä tyyliin raejuusto ja kanaa).
Myös auttaisi hiukan jos kertoisit pituuden ja painon.

nokun tässä nyt on rauhallinen hetki niin syvennytääs hetkeksi tähän jos joku ystävällinen kerran voi valaista asiaa:

ma 0,5ltr sitruunavettä, kahvi ja treenaan, treenin jälkeen palautusjuoma ja ruisleipäsandwich jossa välissä ainoastaa luomulaatuista maapähkinävoita, lounaaksi tonnikalarisottoo kourallinen ja 3/4 lautasta salaattia, iltapvällä 2tomaattia smootie 0,5ltr jossa mansikkaa ehrmannia, banaani ja pellavansiemeniä, illalla naturel kanaa paistoin ja mulle siitä lohkes about 200g lisukkeena vihanneksia

ti aamu kuten eilen, lounas lihamureketta noin 300g ja salaattia( ei perunaa), välipala kuten maanantaina ja illalla paistelin jauhelihaa, paprikaa, parsaa, kidneypapuja sekaisin ja söin tätä settiä arviolta 400g

ke aamulla vesi ja kahvi, liikkuvuusjumpaa eikä palkkaria, eka ateria lounaalla ja vedeltiin sushia oliskohan 500g, iltapvän välipalana pari tomaattia ja siivu ruisleipää maapähkvoilla, illalla eilistä jauhelihasettiä oli sitten jalostettu perunalla ja juustokuorrutuksella uunissa ja mulle maistu varmaan 400g

to vesi+kahvi, treeni ja palkkari+siivu ruisleipää, lounaalla normi salaattia ja ehkä kourallinen makaroonia ja päälle jauhelihakastiketta, välipalana 2tomaattia, smootie kuten yllä ( ei ruisleipää) illalla sitten paistoin naturell kanaa 700g johon sotkin paprikaa, parsaa ja rasian chilituorejuustoo ja söin reilu puolet eli varmaan 450g tais mennä päälle vielä yksi riisikakku maapähkinävoilla

pe vesi+kahvi treeni ja palkkari+ruileipäsanwich mpvoilla, lounaaksi oli broilerinkoipi ja lisukkeena salaattia, iltapäivällä 2tomaattia ja smootie kuten yllä ja äsken vetäsin iltasyömiseksi lopun eilisestä kanasetistä ja yhden avokadon

eli siinä kokolailla tämän vkon setti. pituutta 183 ja vaakassa lukema 87

Ja sitten, tiedän toki ettei lihas kasva ilman ravintoo eikä varsinkaan siihen tahtiin kun rasva palaa. Uskosin myös että pieni vilu on merkki energiavajeesta ja silloin ollaan miinuksella ( on hiukka nälkäkin) mutta kuinka paljon, niin sitä en osaa sanoa jos paljon niin vielä enemmän ihmetyttää tuo painon junnaaminen paikallaan tai ainakin melkein, on vaakan mukaan laskenu tällä viikolla 400g, punnitus on joka aamu heti heräämisen jälkeen - kusella toki käyn sitä ennnen

Jos joku ystävällisesti voi heittää noista syömisistä arvion niin THANKS!

voi olla että ma ja ti oli välipana myös siivu ruisleipää ja ehkä ma ilta riisikakkuakin, mutta kyllä noi syömiset pääosin on tossa, tarttee aamulla käydä vaakassa ja sitten lähteä pelaan sulkista...

No aika eroja on päivien välillä, siitä todennäköisesti johtuu tuo painon junnaaminen päivätasolla, mutta kuten aiemmin kirjoitit että et jaksa alkaa kaloreita tarkalleen seuraamaan niin mene sillä viikkotason punnitsemisella eteenpäin. Voit toki punnita itsesi päivittäin jos se mielestäsi auttaa, mutta vertaa painoa aina edeltävän viikon painoon, ei edellisen päivän.

no voihan räkä - mä kun toivoin, että olisit taikonut jostain nuo nauttimani kalorit noin edes suurinpiitein - kiitos kuitenkin

samalla ratekialla jatketaan - en siis ainakaan toistaiseksi tunne halua alkaa orjuuttaman itseäni joka suupalan tai aterian kaloreiden laskemisella
syömisestä, juom.. siis treenaamisesta (pistin korkin kii jo pari vuotta sitten) ja naimisesta pitää saada nauttia

Tekstistäsi saa sen kuvan että painon pitäisi tippua jo viikon dietin jälkeen. Mutta et viitsi sen eteen tehdä mitään, kuten olla edes tietoinen siitä että syötkö liikaa vai liian vähän...
Onnea vaan yritykseen. Sitä nimittäin tarviit, mikäli aiot tuolla systeemillä onnistua.

Tekstistäsi saa sen kuvan että painon pitäisi tippua jo viikon dietin jälkeen. Mutta et viitsi sen eteen tehdä mitään, kuten olla edes tietoinen siitä että syötkö liikaa vai liian vähän...
Onnea vaan yritykseen. Sitä nimittäin tarviit, mikäli aiot tuolla systeemillä onnistua.

No pitäisi sen ainakin kilon tippua tuolla treenimäärällä ja syömisellä - sen enempää ei ole tarvis - ihmetytti vaan. Joulukuun alunna paino oli siellä 80 huitteilla ja siitä on tultu ylöspäin - syöminen on ollu reipasta vaikka olenkin treenannut - ollut ns. bulkilla. Nyt kuitenkin olen saanut herätyksen, nimittäin onko siinä bulkaamisessa mitään järkeä - joillekin bodareille se ehkä on se konsti, mutta tavalliselle kuntoilijalle joka kuitenkin haluaa lisää voimaa ja lihasta se ei ole tarpeen, kai? Parempi ehkä olla koko ajan hiukka kireemmässä kunnossa ja treenata kun jojoilla tuon painon kanssa. Ja silloin tuon oman kropan "kuunteleminen" ehkä kuitenkin helpompi tapa kuin laskea ja punnita syömisiä. Ymmärrän toki myös sen, että joillekin noiden ruokien laskeminen on osa tätä harrastusta ja sekin on mulle ok. Kukin tavallaan...

Kukin tavallaan...

Eli odotat, että joku muu tekee sen sulle? Erikoinen ajatus, varsinkin kun sillä ajalla, minkä käytit tämän topicin perustamiseen ja siinä postailuun, olisit moneen kertaan saanut jo selville omien syömistesi kalorit ja makrot. Ja huom., en puhunut laskemisesta, koska nettisovellukset sen tekevät. Itse ei tarvitse jaksaa kuin haku- ja lisäysnappulaa käyttää.

Eli odotat, että joku muu tekee sen sulle? Erikoinen ajatus, varsinkin kun sillä ajalla, minkä käytit tämän topicin perustamiseen ja siinä postailuun, olisit moneen kertaan saanut jo selville omien syömistesi kalorit ja makrot. Ja huom., en puhunut laskemisesta, koska nettisovellukset sen tekevät. Itse ei tarvitse jaksaa kuin haku- ja lisäysnappulaa käyttää.

No jooo - eihän se alunperin ollu tarkoitus, mutta kun pyydettiin listaan syömiset, niin ahaa lamppu sytty päässä. Varmaan se yhtä nopeeta olis kuin tänne postaaminen, mutta täytys ensin hiukka harjootella - kuten sanoin - toistaiseksi en siihen tunne intoa.

Äiti, mitä se delegoiminen oikeen? - No se on kun kyvyttämät yrittää saada haluttomat tekemään jotain mahdotonta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom