Painon nosto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja See
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

See

Eli tavoitteenani olisi nostaa painoani. Painan tällä hetkellä semmoiset 64 kiloa ja pituutta 177cm. Tavoite paino olisi aluksi 70kg ja katsoa siitä sitten eteenpäin. Niin ja ikää 18 vuotta, jos sillä nyt ylipäätään tähän on minkäänlaista merkitystä.

Ensimmäinen kysymys siis on ruokavaliosta. Olisiko semmoiset 3000kcal päivässä sopiva määrä? Tämän hetkinen kulutus varmaan semmoiset 2000+kcal päivässä ( tosin en myöskään ole harrastanut liikuntaa...) Seuraava kysymys ruokavaliosta, eli minkälaista ruokaa ( missä suhteessa proteiineja/hiilihydraatteja/rasvaa?) ja pitäisikö syödä esim. 3 isoa ateriaa päivässä, vai hajaannuttaa se 6 "pienenpään"?

Viimeinen kysymys treeniohjelmasta. Eli olen käynyt ehkä kerran kaksi elämäni aikana kuntosalilla, eli ei hajuakaan mitä pitäisi tehdä :D. Saako useimmilla kuntosailella jotain ohjastusta laitteiden oikeaoppiseen käyttöön? Entä minkälainen treeniohjelma minun pitäisi ottaa?

Kuntosalin lisäksi ajattelin käydä 2 kertaa viikossa lenkkeilemässä/uimassa.

Ylimääräiset neuvot ovat tervetulleita, ja kiitän jo etukäteen :)

Aloittelija kehittyy alussa nopeasti esimerkiksi sellaisella ohjelmalla, jossa tehdään koko kroppa yhdessä treenissä läpi, 2-3 kertaa viikossa. Toinen hyvä valinta jonkin ajan kuluttua on 2-jakoinen ohjelma.

Kuntosaleilla on useimmiten henkilökuntaa töissä, joita voi pyytää opastamaan salilla tehtäviä liikkeitä. Myös salilla treenaavilta ihmisiltä voi kysyä neuvoa. Kirjastoista saa lainata harjoitteluun liittyviä kirjoja, joissa selostetaan liikkeiden oikeaoppiset suoritustavat ja annetaan aloittelijalle sopivia ohjelmia. Aluksi laitteilla tehtävät liikkeet ovat varmasti turvallisempia, sillä niissä on vaikeampi tehdä väärää liikerataa kuin vapailla painoilla. Tosin vapaat painot puolestaan kehittävät koordinaatioita paremmin.

no ei tosiaan mitään kolmijakoista. IMO alkuun pääsee kun tekee koko vartalon aina kerralla, järkevän kokoisilla painoilla (ei maximikokeiluja joka liikkeessä koko ajan) kokeilee monipuolisesti eri liikkeitä, heti alussa kehitystä tulee helposti. Jonkun ajan päästä sitten joku tarkemmin suunniteltu ohjelma käyttöön mutta ei heti tarpeen, kunhan tekee suunnilleen tasapuolisesti eri lihaksia. Vapailla painoilla kannattaa opetella joitain tärkeimpiä liikkeitä heti alkuun (tosi kevyesti mieluiten ja hiljalleen isompia painoja) ei niitä opi aloittelijana sen huonommin kuin myöhemminkään. henkilökunnan lisäksi moni salilla treenaava auttaa mielellään tekniikoiden kanssa, kysyy vain rohkeasti joltain lihaksikkaammalta kaverilta salilla että neuvotko vähän, ei salilla tarvi pelätä ketään (vaikka moni tämän takia ei halua salille mennä, kun kaikki on isoja ja pelottavia eikä osaisi tehdä mitään siellä)

no ei tosiaan mitään kolmijakoista. IMO alkuun pääsee kun tekee koko vartalon aina kerralla, järkevän kokoisilla painoilla (ei maximikokeiluja joka liikkeessä koko ajan) kokeilee monipuolisesti eri liikkeitä, heti alussa kehitystä tulee helposti. Jonkun ajan päästä sitten joku tarkemmin suunniteltu ohjelma käyttöön mutta ei heti tarpeen, kunhan tekee suunnilleen tasapuolisesti eri lihaksia.

Jeps, samaa mieltä tässä. Mutta toisaalta, ei tuo kroppa 3 kertaa viikossa -ohjelmakaan ole välttämättä mielestäni se paras mahdollinen. Minä olen neuvonut pari aloittelevaa salillakävijää tuollaisen kroppa kerralla -ohjelman pariin ja olen saanut palautetta, että jos sitä voisi muuttaa, koska kyseinen ohjelma tuntuu tylsältä. Ja sen minkä olen heidän ohjelmiaan katsonut, niin mielestäni niissä ei ollut suurempaa vikaa, vaan vika oli siinä kun aloittelija ei saa kaikkea hyötyä lihaksistaan. Järkeilin asian johtuvan siitä, että aloittelijat ei saa kaikkea tehoa kehostaan irti treenatessa, ja siksi treenit tuntuu "kevyiltä", ja siksi tylsiltä. Koko kroppa -ohjelmissa kun käsittääkseni rasitus on kumuloituvaa(miten ikinä suomentuukaan), eikä treenatessa tule sellaista tekemisen oloa, ellei sitten osaa repiä itsestään tarpeeksi mehuja parilla sarjalla. Joten sen jälkeen yleensä olen neuvonut kokeilmaan 2-jakoista, josta nämä aloittelijat ovat tuntuneet pitävän enemmän.

Summary: Suosittelisin itse aloittelijalle 2-jakoista omien kokemuksien perusteella.

Kissanviikset. Kolmijakoinen kehiin niin voi huoletta veivata ittensä niin piippuun ku huvittaa ja oppii samalla mitä lihaskipu on :whip: . Yks jakosta tai jotain muuta voi kokeilla sitten, kun oppinu tuntemaan vähän omaa kroppaansa.

Vielä sellaista, että onnistuuko painon noston aikana rasva prosentin laskeminen? Paino alhanen, mutta rasva prosentti silti aika korkea ilmeisesti, kun pientä mahaakin on :\.
Salin ohessa siis lenkkeilyä 3-4 kertaa/vko tai muuta vastaavaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
painon nosto tuskin onnistuu, lihasmassan kasvatus onnistuu jotenkin, mutta ei läheskään yhtä tehokkaasti kuin ilman sitä rasvan polttamista samaan aikaan.

^^^kaipa se mahdollista on mutta epätodennäköstä, ihminen joko kasvaa tai kuihtuu,harvemmin samanaikaisesti. Jos lenkkeilet 3-4 krt viikossa, niin ei se ylimääräne rasva pitäs ongelma olla. Hyvälaatusta safkaa kituseen ja treenaat riittävästi, kyllä sitä sitten kerkeää kiristelemään! itse 100-kilosena jamppana voin sanoa, ettei se pieni mahakaan nyt niin kuolemanvakava asia ole ;).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom