Painon korotusta diabeetikolle (ravinto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja apii
  • Aloitettu Aloitettu
Postasin tuossa ennen joulua tänne ja kyselin silloin vinkkejä lihottamiseen.
Ennen sitä en ollut käynyt lainkaan salilla ja ruokapuoli oli vähän niin ja näin. Neuvoiksi silloin tulivat salilla käynti (ainkin 3x viikossa ja 500 kcal yli normaalikulutuksen syömistä). Pituus ja paino silloin olivat 190/77.
Kuitenkin nytten painan 82 kiloa. Kuitenkaan huomattavia eroja ei oikein ole.
Tavoitteeksi silloin pistin että kesäksi pääsisin lähes 90 kiloon. No nyt kun ajattelee niin tuo tavoite saattaa kyllä vähän laskea...
Kun aloitin sitten käymään salilla, kävin aluksi (2-3 ensimmäistä kuukautta) 3-4 kertaa. Ei mennytkään kuin muutama kuukausi että pääsin 82 kilon painoon, no sen jälkeen painonnousu oli erittäin hidasta, oikeastaan painoa ei tullut lainkaan, vaikka söinkin ohjeitten mukaisesti sen 500 kcal yli normaalikulutuksen ja paljon proteiinipitoista ruokaa. Tässäkin on harmipuolena se, että minulla on sokeritauti, joten vahvasti hiilihydraattipitoista ruokaa en voi syödä mielinmäärin.
Myös viimeisimpien kuukausien aikana motivaatio salille käyntiin on hieman laskenut ja en käy tällä hetkellä kuin 2x viikossa salilla. Salilla käydessä tein 2x 15 liikesarjoja ja koko kropan joka kerta (jalkoja pari liikettä enemmän). Lisäksi tein kotona käsipainoilla keskivartaloa ja yläkroppaa.
Käytin lisäravintoaineina kreatiinia ja palautusjuomaa, tosin niitäkään en ole käyttänyt kuin vähän.
Tuota kreatiinia en hirveästi tykännyt käyttää kun iski semmoset finnit naamaan jota sitte kuurin aikana sai pestä jatkuvasti (välillä sekään ei auttanut, apteekista tuli ostettua kasvojen pesuainetta).

Tyytyväinen olisin jos pääsisin kesään mennessä ainaki 85 kiloon, mutta kun tuo paino ei tykkää nousta vaikka suklaata vetäis joka päivä, eikä harrastais aerobista liikuntaa ollenkaan.

Mitä siis suosittelette tälläselle laihalle pojalle (18 vuotta täytän kohta, joten kasvukin pysähtyny), jolla on sokeritauti. Minkä tyyppistä ruokaa sitä pitäisi syödä ja onko neuvoja siihen, että voisin käyttää noita lisäravinteita niin että naama ei olisi sen jälkeen täynnä finnejä. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äkkiseltään tuli mieleen, että jos yrittäisit ottaa lisäkaloreita hyvistä rasvoista? Ei pitäisi niin herkästi vaikuttaa verensokereihin?
Esim cashew pähkinöitä kun rouhit 100g päivässä, niin eiköhän ala jo paino hieman nousemaan. Noissa on paljon hyviä rasvoja ja suht paljon proteiiniakin :-)
100 grammassa: 20g prot, 46g rasvaa ja vain 19g hiilihydraatteja, kaloriloit n. 560.

Paljonkos käytit sitä kreatiinia? Omasta mielestäni ns."latausjaksot" on täysin turhia ja lähinnä naurettavia, itse käytän 5g kreatiinia palautusjuoman seassa, eikä ole mitään kummempia iho-ongelmia ollut, toki kaikki reagoi yksilöllisesti lisäravinteisiinkin.. Tuossa rasvankäytössä pitää muistaa, että nykytietämyksen mukaan rasva on diabeetikolle jopa pahempi, kuin sokeri, joten rasvan määrää ei kannata lisätä ainakaan korostetusti. Diabeetikoille sopivia hiilihydrattilähteitä ovat ns. "hitaat" hiilarit, eli hiilihydrattit joitka imeytyvät hieman hitaammin ja jotka ovat ravintoaineiltaan merkityksellisimpiä, esim. vaalea leipä vs. ruisleipä. Hiilihydraateista hyviä lähteitä ovat esimerkiksi ruisleipä, tumma riisi/tumma pasta, kaurahiutaleet jne..

KLIP....vaikka söinkin ohjeitten mukaisesti sen 500 kcal yli normaalikulutuksen ja paljon proteiinipitoista ruokaa. Tässäkin on harmipuolena se, että minulla on sokeritauti, joten vahvasti hiilihydraattipitoista ruokaa en voi syödä mielinmäärin.

Itse tunnet kroppasi parhaiten ja tuota hiilihydraattipainotteisuutta voit hyvin kontrolloida insuliiniannostuksella, syöt enemmän piikität enemmän. Tottakai verensokerin heilahtelut ovat voimakkaampia kuin ns. terveellä, mutta samalla tavalla kroppasi reagoi insuliiniin kuin diabetestä sairastamattomilla joilla sitä erittyy automaattisesti enemmän energiamäärän kasvaessa.

Kreatiinia en käyttäny ku sen teelusikkallisen ja yleensä juuri palautusjuoman seassa. Tietoinen olen lääkkeen pistämisestä, haen tässä vain takaa sitä, että "nopeiden hiilihydraatien" kanssa tasapainoittelu on hankalaa.
Tietoinen olen, että lyhyet hiilarit eivät ole niin hyviä terveyden kannalta ja että ruisleipäähän sitä yleisesti suositellaan (kalorimäärä tässä tapauksessa on aika vähäinen ja että sitä ruisleipää pitää aika paljon syödä jos haluaa syödä). Diabetesta olen sairastanut jo about 8 vuotta ja olen tietoinen noista vaikutuksista... Tämä uusin hoitomenetelmä mihin minulla on vaihdettu on auttanut paljon tuon ruoka-asian kanssa, mutta silti tuo ruoan kanssa tasapainoittelu on vaikeaa. Jos verensokerit ovat korkealla myös kilojen saaminen on vaikeaa, sen olen huomannut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom