Painojen valinta, tauot ja voimien väheneminen sarjojen välillä.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tälläistä ihan perusjuttua olen miettinyt jo jonkin aikaa, kun useimmissa aloittelijoiden ohjeissa ei yleensä mainita itse painojen valinnasta juurikaan, ja se tauon optimipituuskin taitaa olla hieman yksilöllistä. Eli jos ohjeessa esim. sanotaan että tee toistoja 3 x 12, niin tällähän yleensä kai tarkoitetaan että painot valitaan siten että juuri ja juuri jaksaa kaikki toistot tehdä. Mutta ainakin itselläni olen huomannut että ensimmäisessä sarjassa jaksaisi yleensä tehdä huomattavasti useamman toiston kuin viimeisessä sarjassa, vaikka taukoa pitäisi 2-3 min välissä. Joidenkin lihasten kohdalla tämä ero on huomattavampi kuin toisten. ESIM. jos ylätaljassa saisin kevyesti 15 toistoa 60kg painolla, niin kolmannessa sarjassa voi olla raskasta saada edes 10 toistoa samalla painolla.

No oletan että yleisin tapa on kuitenkin tehdä kaikki sarjat samoilla painoilla ja yhtä monta toistoa, mutta tämä tarkoittaa sitä, että teen ensimmäisen sarjan niin kevyillä painoilla että siitä jäisi vielä voimia tehdä useita toistoja enemmän kuin sen 12, joka tuntuu olevan jollain tavalla ristiriidassa sen kanssa jos sarjasta haluaisi ottaa "kaikki irti". Tästä herääkin kysymys että olisiko parempi/tehokkaampi tehdä sarjat siten että joko:

a) samat painot, mutta vähennetään toistoja sarjojen välillä, esim: 14, 12, 10 toistoa
b) sama määrä toistoja, mutta vähennetään painoja sarjojen välillä, esim: 65kg, 60kg, 55kg

Jossain näin maininnan että 3min tauossa palautuu noin 80% voimista, ja taukojen pituutta tuskin kannattaa siitä paljoa pidentää, mutta voisiko olla että kunnon parantuessa myös palautuminen nopeutuu ja en huomaa tätä "väsymistä" niin selvästi? Vai onko tuo todellakin suositeltavin tapa toteuttaa toistot että ensimmäistä sarjaa ei edes vedetä täysillä vaan säästetään ne voimat vasta viimeiseen sarjaan? Erilaisia treenaustapoja toki on useita, ja riippuu tavoitteistakin, mutta luulisi että jostain löytyy kirjallisuutta/sivusto jossa asiaa on käsitelty tarkemmin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minä teen tyylillä b) ja ihan hyvin tuntuu toimivan että jokusen kerran kuussa voi aloittaa ensimmäisen sarjan jopa isommalla painolla kuin viimeksi mutta hyvä kysymys!

Ite teen vakiopainoilla eli vasta viimeinen sarja on tiukka. Reenaan 2-jakoisella 3krt. viikossa ,joten lihasryhmät saa reeniä 4-5 vrk. välein , jos vetäisin joka sarjan loppuun , niin en kyllä palautuisi seuraavaan reeniin. Aikanaan tuli reenattu 3-jakoisella 3krt viikossa ja silloin toimi toi sun esim.b). Toki kaikki riippuu reenaajasta(kyvystä palautua), mutta kokeilemalla sekin selviää.

Mun mielestä hyvä lähtökohta on, että pitää nyt edes jonkinlaista progressiota treeneissä ja kirjaa aina sarjapainoja ylös. Itse lyön aina exceliin treenin jälkeen pääliikkeiden sarjat. Sieltä sitten tavallaan myös ennen treeniä aina tarkistan, mihin mun on vähintään pystyttävä. Eli pyri nostamaan sarjapainoja jollain vaikio touhulla, esim. 5x5, tai sitten pyri lisäämään toistoja vakiokuormalla. Kunhan progressiivisesti menee eteenpäin jotenkin, niin ollaan jo oikeilla vesillä. Itse en jaksa uskoa että niillä pinkeillä pikkupainoilla samojen sarjojen teko, syötiin kuinka tahansa, ainakaan natulla aiheuttaisi mitään konkreettista lihaskasvun kannalta.

Ite teen osanliikkeistä pyramidina vaikka 4 sarjaa 10 x X kg, 8 x X+5 kg, 6 x X+10 kg, 4 x X+15kg riippuen tietty liikkeestä et miten lisään painoja ja myöskin kuinka monta toistoa..
Niin ja jos menee "läpi" tai tuntuu hyvält5ä,ni seuraaval kerralla aloitetaan vähän korkeammalta.

Nubeiini, huomiothan myös sen, että ohjeissa on usein vain merkattu työsarjat eikä ollenkaan lämmittelysarjoja. Muista lämmitellä.

a) samat painot, mutta vähennetään toistoja sarjojen välillä, esim: 14, 12, 10 toistoa
b) sama määrä toistoja, mutta vähennetään painoja sarjojen välillä, esim: 65kg, 60kg, 55kg
Tai c) nostaa painoja joka sarjassa ylemmäs vaikka 50-60-70-80kg ja pienentää toistomääriä 12-10-8-6.

Itsellä on skulannu aika hyvin se, et ekaks se 12 toistoa alotuspainolla, sit vähä pois ja samat 12 toistoa. Sit taas vaikka kulmasoudussa lisään myös toistoja kun vähennän painoja, esim. 6, 8, 10 jne. Taljoissa noi pidemmät setit vaan toimii paremmin.

Omasta mielestäni järkevintä on muistaa se, että ei se kehitys tapahdu sen yhden treenin painojen perusteella. Joten se on oikeastaan sama nostatko toistoilla 3x12 vai et. Jos jaksat ekan tehdä, mutta tokaa et, tai kolmatta, niin sitten tähtäät toka treenikerralla, että saat vaikka siinä toisessakin sarjassa sen 12. Sitten kun oot saanu 3x12 puhtaasti olet silloin vahvempi ja voit lisätä painoja tankoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Perus volyymi voimaohjelmaa kun on tehnyt niin ainakin reiluilla palautuksilla (n.4min) huomaa sen oudon ilmiön että esim. 5x5:ssä saattaa ainakin toka vika sarja olla jopa kevyempi kuin eka (lämppärit pitäisi olla hyvät). Ja sitten kun on pidempään tuollaisia vääntänyt niin vaikka eka sarja olisi tiukka, niin saman moisia saa väännettyä vielä useamman sarjan. Toki jossain vaiheessa tulee se piste että kun nosto on tosi tiukka, ei minkäänmoinen tauko riitä palauttamaan niin hyvin että saisi toisen samanlaisen ylös. Kai sitä voisi perusvoiman kehittymiseksi kutsua, vaikka sitten sarjaenkka ei nousisikaan. Tosin luulisi että kun vähän aikaa tekee tehotreenejä (yksi sarja tappiin asti) tuon jälkeen niin alkaa löytymän ne sarja enkatkin. Ainakin maksimivoimatreenit hyötyvät siitä kun tuollaista sarjojen sietokykyä löytyy.

Jossain oli että muistaakseni 3 minuuttiin asti palautuminen sarjojen välillä on melko lineaarista, ja tuossa vaiheessa ollaan jo saavutettu 90% "hyöty" tauosta. Yli 5 minuuttia saattaa kylmentää jo lihaksia ja viedä se ihan parhaan terän, joka voi johtaa loukkaantumisiin tai ainakin siihen, että ekat tostot painavat ja siten sarja jää torsoksi.

Ojentajat ovat henkilökohtaisesti sellaiset että kun vetää yhden sarja tappiin, niin toistot voivat mennä 12, 8, 6, 4 parin minuutin palautuksilla. Sama myös esim. kapeassa penkissä että ihan sama mitä on rautaa jos toistot menevät yli 15 niin noutaja tulee pian.

Toikin taitaa aika henkilökohtaista olla. Itsellä ainakin penkissä jos tulee yksikin tosi tiukka sarja, niin ei auta vaikka kuinka palauttelee niin mehut on menneet. Vaikka tekisi jatkuvasti volyymirääkkiä. Sitten taas jos ~2 toistoa jää varastoon, niin sen jälkeen voi vielä 1-2 sarjaa jaksaa tehdä samalla painolla ja toistomäärällä. Mulla kyllä onkin aina ollut heikko voimakestävyys, treenityylistä riippumatta. Tai saattaa voimakestävyys kohtuullisen normaali olla yhdessä maksimaalisessa sarjassa, mutta tosiaan esim. HIT -tyyppistä treeniä tehdessä failureen asti vaikka esim. penkissä, niin toiseen sarjaan esim. 3-4min palautuksella saa ottaa 30kg pois että menee sama toistomäärä.

Ihmettelenkin aina "diesel-vetureita" salilla, joilla ekakin sarja on tiukka mutta pystyvät vielä monta sarjaa puskemaan sillä samalla painolla.

Perus volyymi voimaohjelmaa kun on tehnyt niin ainakin reiluilla palautuksilla (n.4min) huomaa sen oudon ilmiön että esim. 5x5:ssä saattaa ainakin toka vika sarja olla jopa kevyempi kuin eka (lämppärit pitäisi olla hyvät). Ja sitten kun on pidempään tuollaisia vääntänyt niin vaikka eka sarja olisi tiukka, niin saman moisia saa väännettyä vielä useamman sarjan.

Itse oon kanssa huomannut voimatreenissä ihan saman asian. Ekalla sarjalla tulee 5x5 systemillä juuri se 5 toistoa, mutta luultavasti kuudes ei enään tulisi ylös. Sitten tauon jälkeen tulee taas se 5 toistoa, mutta jälleen kuudes ei enään luultavasti tulisi jne.

Volyymi treenissä, jos taas teen x paino määrällä 12 toistoa, niin toisella kerralla samoilla painoilla ei mene enään kun 8 ja kolmannella 5 - 6 toistoa.

Zone-sarja -42%
Tai c) nostaa painoja joka sarjassa ylemmäs vaikka 50-60-70-80kg ja pienentää toistomääriä 12-10-8-6.

Mulla on nimenomaan käytössä tuo c-vaihtoehto. Teen aina kevyemmillä painoilla ekan sarjan lämmittelynä, sitten teen sillä millä viimeeksikin ellen isommilla. Mitä sitten, jos ei nousekaan kuin vain kuusi kertaa yhdeksän sijaan? Ainakin on työtä tehty ja tiedän tehneeni parhaimpani sillä kertaa. Loppukädessä tuntuu pirun hyvältä saada tehtyä jollain kertaa edes sen yhden täyden sarjan niillä painoilla, joilla oli aluksi vaikeuksia :)

Back
Ylös Bottom