GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Painoindeksi - mikä on ihanne?

Onko mulla muistissa vikaa vai muuten vaan jossain viiraa.. Olen pistanyt merkille etta suurimmassa osassa mediaa (terveysjulkaisut ja -jutut, terveysalan yritykset ja laitokset) maaritellaan nykyaan normaalipainoksi painoindeksi 18.5-24.9 (tai 25). Olen ihan muistavinani etta silloin kun tuota indeksia joskus alettiin kansalle lanseerata lehdissa ja netissa, suositus oli 20-25. Siis kumpi on muutunut: tiede vai ihanne? Ja miksi?

Maailman terveysjärjestö WHO laski normaalipainon rajoja. Aluksi alaraja oli 20, sitten se hilattiin alas 18.5:een. Olen ymmärtänyt että lääkefirmojen painostuksella ym. oli jotain tekemistä asian kanssa

Kyllähän bmi antaa hyvinkin suuntaa. Saa olla reippaasti enemmän kuin perustreenattu nainen, että yli 26:n bmi:llä ei olisi lihava. Treenatuilla miehillä taas voi olla yli 30 ja kroppa kuosissa kun sitä lihastakin on selvästi enemmän. Hirveän moni harrastaa itsepetosta juurikin siihen vedoten, että lihas painaa enemmän kuin läski. Painaahan se, mutta jos on lihasmassaa ja sen päällä reilu kerros läskiä niin lopputulos on siltikin läski.

Kyllähän bmi antaa hyvinkin suuntaa. Saa olla reippaasti enemmän kuin perustreenattu nainen, että yli 26:n bmi:llä ei olisi lihava. Treenatuilla miehillä taas voi olla yli 30 ja kroppa kuosissa kun sitä lihastakin on selvästi enemmän. Hirveän moni harrastaa itsepetosta juurikin siihen vedoten, että lihas painaa enemmän kuin läski. Painaahan se, mutta jos on lihasmassaa ja sen päällä reilu kerros läskiä niin lopputulos on siltikin läski.

Omasta mielestäni kuulun juuri tuohon perustreenattuun kastiin ja itelläni tuo karvan yli BMI 26 ei kyllä todellakaan olis millään muotoa lihava kunto (153cm ja 61kg) ja noissa spekseissa vaatekoko on S. 63kg on (lue olisi) itelleni se hyvän olon paino. Ja toisaalta sitten minun BF kisapainokin on BMI:n mukaan normaalipainon rajoissa (BMI 21,6).

Ja isothan nuo haitarit on, kun tuolla yhdellä laskurilla testailin. Mullakin normaalipainon rajat olis kiloissa ilmoitettuna 44-59kg. Tosin 44 kiloiseina saattais se normaalius olla kaukana, muistuttaisin ehkä enemmän Amy Winehousea kuin normaalipainoista :D

Kyllä minä pitäisin sinua enemmän kuin perustreenarina, ainakin kisakuvien perusteella sitä lihasmassaa on oikeasti eikä vaan kuvitelmissa. Haitarit toki on hurjat, mutta taas omalla kohdallani ja minun mittaluokissa tälläinen 163,5cm ja 68kg (mikä olisi vielä normaali bmi:n sisällä) olisi aika pullero. En tosin treenaakaan kunnolla, rasvatkin on jossain 27 hujakoilla. Vaatekoot ei varmaan lihaksikkailla mene ihan yks yhteen? Oma vaatekoko on M ja S tavoitteena, tän mittaiselle suurempi vaatekoko olisi jo viimeinen varoitus väärästä suunnasta.

No jaa, itekin olin tällaisena hukkapätkänä perusreenaajana tuossa 26 bmin tietämillä, mutta en mitenkään läski ollut, mitä nyt pieni makkara mahassa silti. Tietty se nyt riippuu katsojastakin mikä on ylipainoinen... :rolleyes:

Mutta siitä samaa mieltä, että vaatekoko kertoo jo jotain. Reenaavilla tosin saattapi olla olkapäät ja käsivarret sen verran ronskit, että ei ihan mene se "normaali" koko päälle niiltä osin, mutta isompi sitten lököttää mahasta...

Jaa, painoni on viimeiset n. 5 vuotta jumittanut sitkeästi samoissa lukemissa, mutta rasvan "muuttuessa" lihakseksi kropan muoto on kyllä muuttunut ja on tuo vaatekokokin tainnut muuttua. En tietenkään sano että perustreenajalla olisi niiiiin paljon lihasta, mutta en luottaisi pelkkään painoon enkä välttämättä edes mittanauhaan. Yksinkertaisena esimerkkinä voidaan sanoa, että on ihan eri asia, jos on paksut käsivarret koska niissä on habaa ja toisaalta samanpaksuinen käsivarsi, josta suunnilleen tihkuu ihraa.

Tiukimmassa kunnossa painoindeksi ollut 26. Lihasten lähdettyä ja läskien saavuttua painoindeksi on vähän noussut, mutta ei kummasti. Treenaavan ihmiseen tota painoindeksiä ei voi oikeen sovittaa, sama pätee kaksmetrisiin ihmisiin. Rasvaprosentti ja sentit kertovat kyllä yleensä enemmän kuin painoindeksi :)

itellä taas vaatis jo aikamoisen läskikuurin että paino nousis sen verran et se bmi olis yli 20, nyt se on ollut 18-19 pitkän aikaa. toki sit joskus jos lihasta tarttuu, niin voipi noustakin, mut nyt tällä 19 bmillä en oo mitenkään riutunut, pystyynkuollut enkä ees pelota reenaavia ihmisiä kauemmaks millään luurankomaisella olemuksella.

Eiköhän jo tän ketjun kommentit todista sitä, että BMI on erittäin yksilöllinen. Oma indeksini on ollut korkeimmillaan 25,jotain eli lievän ylipainon puolella (170/74), jolloin rasvat n 23% ja vaatekoko 38/40. Enkä kuulemma missään tapauksessa näyttänyt läskiltä noissa mitoissa (tissit oli isommat ja toki mahaa oli enemmän). Sen sijaan 20-21 BMI:ssä minulta on jo kyselty olenko vakavasti sairas kun olen niin laiha ja riutuneen näköinen... (rasvat n 17% ja vaatekoko 34/36.)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Käydessäni 2007 inbodymittauksessa se antoi tuloksen, jonka mukaan bmi oli asteikolla lievästi ylipainoinen. Rasvaprosentti taas oli normaali ja lihasmassaa oli taas "normia" enemmän, mikä kohotti tuota bmi:tä.

Laskeskelin kalorilaskurisivustolla, että mikä minulle olisi alin ns. normaalipaino ja se antoi 60 kg. Joskus olen sen painoinen ollutkin ja voin sanoa, että kädet ja jalat ovat olleet tuolloin melkoiset tikut. Nykyään en varmasti paljon saisi syödäkään, jos noihin kiloihin haluaisin. Tavoitteeni on siinä 74-80 kg.

Nyt kävin huvin vuoksi rasvaprosenttimittauksessa ja sain kolme erilaista tulosta eli sellaisen paljonkaan liikuntaa harrastamattoman arvoilla 36%, liikuntatoiminnolla 25,1% ja sellaisella käsimittarilla 29,7%. Mahassa tuota ylimääräistä nyt jonkin verran vielä on raskauden jäljiltä. Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että peili kertoo tilanteen huomattavasti luotettavammin kuin nuo mittarit. Toki nekin varmasti suuntaa-antavia ovat, jos aina käyttää samaa mittaria.

Pihtejä en ole kokeillut ja ne ovat lukemani mukaan melko luotettavat. Tämäkin varmaan riippuu silti hieman mittaajasta.

kappas! Olin jo vastaamassa ketjuun kun tajusin etta mahan tan aloitin aikoinani.
Mutta siis piti sanomani, itse alipainosta karsivana mulle yleensa terveydenhuollon ammattilaiset sanovat, etta indeksi pitaisi nostaa 20 paikkeille. Lehdissa ja jopa kuntosalilla taas 18,5 on ihan normaali.
Olen erittain stressaavan elamantilanteen johdosta kadottanut 5kg itseani jonnekkin tassa Joulun jalkeen ja taytyy sanoa, etta olo on aika vetamaton. Onneksi asiat on nyt sen verran noususuunnassa, etta kunnon ruokavaliolla saan pian painoakin pari kiloa ylos. Mutta siis tosiaan: BMI on nyt 18. Etta eihan tan pitaisi olla ollenkaan pahasti alipainoinen! Just..

Onko joku muuten mittauttanut rasvaprosenttiaan tallaisen tapaisilla kotikayttoisilla digitaalisilla pihdeilla? http://www.healthchecksystems.com/product/?product_id=624
Mulle tuntuivat antavan liian alhaisia lukemia (vaikka riuku siis toki olenkin). 9.9% ja 12% - joopa joo...

Täällä myös yksi "lievästi ylipainoinen" ja ärsytttäähän se kieltämättä että suurimmalla osalla "samankokoisista" kavereista on normaali indeksi ja enemmän rasvaa :D 160 cm ja 65,3 kg = reilu 25 bmi
Nyt 63,9 kg taitaa jäädä hitusen alle.

En lukenut kokonaan topicia, mutta tuli samalla mieleen, että jotkut tutkijathan puhuvat ns. set point-teoriasta. Asiasta on ollut puhetta Pakkotoistossa ennenkin jossakin ketjussa. Ideana on tuossa on se, että jokaisella on biologinen normaalipaino, joka on välillä 20-25.

Omasta mielestäni teoriassa on perää siinä mielessä, että onhan ihmisille tosiaan määritelty BMI-suosituksetkin, ja tuo biologinen normaalipaino sijoittuu noiden rajojen sisälle. Kuitenkin ihmisen keho muuttuu vuosien varrella eri muutosten takia, ja nämä muutokset liittyvät lähinnä aineenvaihduntaan ja energiansaantiin ja-kulutukseen. Hmm, enemmän uskon, että ihmisen omat teot vaikuttavat kuin biologiset jutut. Aineenvaihdunta on jokaisella erilainen, mutta ei se automaattisesti vie biologiseen normaalipainoon. Elimistö säästää, jos ei saa tarpeeksi energiaa ja jos saa liikaa, kerää sen varastorasvaksi. Uskon silti, että elimistöllä on kyky nälkä-kylläisyys-tunteiden avulla säädellä energiansaantia ja näin voi hallita painoaan.

Tulipas epäselvää!

Itsekkin olen tuota miettinyt, alle vuosi sitten aloin treenaamaan tosissani voimanostoa ja lihakset on jopa silmämääräisestikkin kehittynyt. (enemmänkin voisi tietysti...) Painon olen pitänyt kuitenkin samassa. 171/75-76. Eli ylipainoinen olen indeksin mukaan. Onhan tuota rasvaa siellä täällä, mutta en omasta mielestäni nyt niin ylipainoinen olla, kun muutenkin treenaamattomana olen harteikas.

Eilen luin jonkun artikkelin, jossa mainittiin että bmi 22 olisi ihmisille se "ideaali" painoindeksi.
Ilmeisesti perustui siihen että ko. indeksissä oleva paino aiheuttaa vähiten terveyshaittoja painosta johtuvien sairauksien ym. suhteen.

Mitkä sairaudet ovat PAINOSTA johtuvia?

Ite oon kyllä sitä mieltä, ja todellakin vaan oma mielipide, että muut asiat vaikuttaa enemmän terveyteen kuin paino. Voi siis olla ihan 17 ja 30 painoindeksilläkin terve, kunhan syö hyvin ja liikkuu ja lepäilee tarpeeksi.

no ylipainohan jo lisää huomattavasti riskiä sairastua moniin sairauksiin kuten valtimotauteihin ja aikuistyypin diabetekseen, tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin sekä joihinkin pahanlaatuisiin kasvainsairauksiin. Väitetään esim. että aikuistyypin diabeteksen kehittymisessä lihavuuden syyosuus on lähes 70 prosenttia. Ylipainoiset ovat myös tutkitusti useasti masentuneita ja ahdistuneita.

Reilusti alipainoisilla ei taida myöskään olla ihan normaalipainoisten vastustuskykyä ja ovat alttiimpia monille sairauksille.. esim. osteoporoosi, naisilla hedelmättömyys jne jne

Toki moniin asioihin vaikuttaa ravinto, liikunta ym ja uskon että esim. liikunnalla ja tervellisemmällä syömisellä voidaan melko helposti vaikuttaa myönteisesti elämänlaatuun jne vaikkei niitä kiloja niin hirveästi olisikaan, jos ollenkaan.

Tosin tuo bmi omalla kohdalla tarkoittaisi yli 6 kilon pudotusta vaikka koen kyllä olevani "elämäni kunnossa" tällä hetkellä muuten. :D

Eikös nuo nyt jostain muusta johdu kuin PAINOSTA. Paskasta syömisestä tjsp.

Esim. treenaava mies. Sellaisella on usein yli 30 painoindeksi. Eli ylipainoa. Terveelliset elämän tavat kaikin puolin. Mutta lisääkö tämä painoseikka riskiä ties mihin??

Tai jos elää terveellisesti, liikkuu ja sen sellaista, syö terveellisesti, mutta hieman turhan paljon, ja on "ylipainoinen", onko riskiä sairastua?

toki painoindeksi on suuntaa antavaa, mutta kunnes joku minulle perustelee että jo pelkkä PAINO vaikuttaa riskiä suurentavasti, olen sitä mieltä, että elämäntavat painosta riippumatta ratkaisee enemmän.

edit: Ja ei, en yritä pelata omaan pussiin :D nyt on painoindeksi kisapöhötysten laannuttua tuon 22,26.

Osalla voi olla hormonaalista sairauksienkin takia että painon hallinta on hankalampaa..esim. insuliiniresistenssin takia tai sitten johtuu vain "paskasta syömisestä", mutta sillä syömisellä tai syömättömyydellä sitten aiheutetaan se yli- tai alipaino joka pidemmällä jaksolla tarkasteltuna aiheuttaakin jo ihan muuta. Miltä kantilta asiaa sitten haluaakin tarkastella. Syy ja seuraus.

Ja yllättävän moni "hoikka" neiti paljastuukin hoikaksi ihan vain sen takia etteivät syö kunnolla. Eletään sipseillä ja leivällä. Lämmin ruoka "lihottaa". Tiedä mitä tuommoinen aliravitsemus sitten pidemmällä ajalla aiheuttaa, jos sitä ei muuteta.

Mutta kuten sanoin, LUIN artikkelin bmi:stä, en kirjoittanut sitä itse. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom