Paino jumissa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt menee kaikki vaa'an kautta tarkasti. Ennenkin meni, mutta ei näin tarkkaan. Kalorit ollut ennen n. 2000 kcal päivässä, mutta vaihtelevammin, eli saattanut olla yhtenä päivänä 1400kcal ja taas toisena 2300kcal.
Nousiko paino dieettiin saakka vai pysyikö pitkään samassa?

Äkkiseltään haiskahtais että niitä kaloreita on niin vitusti liian vähän ettei kone enää toimi, oireet varamaan alkaa kohta.

Onko mahdollista että noin voi käydä jos ruokavaliossa ei ole hyviä rasvoja ollenkaan riittävästi.?

Ei kyllä noin nopeesti pitäis kenelläkään tipahtaa aineenvaihdunta että vain puoli kiloa lähtee.

@veijari Kiitos vastauksesta, kuulostaa ihan loogiselta. Eihän siinä mitään ainakaan menetä, jos koittais tosiaan ton muutaman satasen nostaa kaloreita. Voihan se olla, että on kropalle vähän liian niulasti energiaa koviin treeneihin nähden ja siitä liikahtais, kun nostaa kaloreita👆

Nousiko paino dieettiin saakka vai pysyikö pitkään samassa?

Ei kyllä noin nopeesti pitäis kenelläkään tipahtaa aineenvaihdunta että vain puoli kiloa lähtee.
Pysyi tosi pitkään samassa. Toki sellasta normaalia vaihtelua oli, mutta viikkokeskiarvot pyöri tosi monta kuukautta ihan kilon sisällä.

@veijari Kiitos vastauksesta, kuulostaa ihan loogiselta. Eihän siinä mitään ainakaan menetä, jos koittais tosiaan ton muutaman satasen nostaa kaloreita. Voihan se olla, että on kropalle vähän liian niulasti energiaa koviin treeneihin nähden ja siitä liikahtais, kun nostaa kaloreita👆
Onko sitä rasvaa ylipäätään ruhossa paljon kiristettäväksi asti jos kunto on lihaksikas kuten alussa kuvailit?

Onko sitä rasvaa ylipäätään ruhossa paljon kiristettäväksi asti jos kunto on lihaksikas kuten alussa kuvailit?
No ei sitä nyt mitenkään erityisen paljon ole, mutta välillä olis kiva kiristellä vähän tiukemmaksi. Ja nythän tää asia vasta sitten vaivaakin, kun homma ei toimikaan ihan normaalisti..

6vk on sen verran pitkä aika junnata paikallaan että ei siinä auta kuin vähentää syömisiä tai pistää aineenvaihduntaan vauhtia. Jos nälkäkuuria on jo monta kuukautta alla niin onhan se kroppa tottunut jo siihen ja kuluttaa paljon vähemmän. En hyvinvointimahani kanssa ihan voi samaistua mutta noissa mitoissa rantakunto tarkoittaa hyvin äkkiä että ruokavalio on lähinnä valkuaisia ja ketsuppia.

Eihän siinä mitään ainakaan menetä, jos koittais tosiaan ton muutaman satasen nostaa kaloreita. Voihan se olla, että on kropalle vähän liian niulasti energiaa koviin treeneihin nähden ja siitä liikahtais, kun nostaa kaloreita👆
Siis paino pysyi samassa noin 2000 kalorilla ja nyt ajattelit 1500-1600 kalorista nostaa muutaman satasen? Ja ennenkin saattoi päivätasolla mennä välillä reippaasti vähemmän kuin nyt? Jotenkin vaikuttaa nyt matemaattiselta tää ongelma. Normitilanne on, että ennen dieettiä selvitetään lähtötaso ja se olis hyvä olla aika tarkkaan tiedossa jotta lähtee homma hyvin käyntiin. Onko kylmä, nälkä, kulkeeko ajatus? Liikunta vielä kiinnostaa, joten ihan väsähtänyt et sentään ole. Kyllä se juminen aineenvaihdunta yleensä kai jossain muuallakin näkyy kuin vaa'alla.

Sanos vielä kun jäi aiemmin että millä lasket kalorit? Punnitset kyllä, mutta mihin syötät ne? Lasketko paistoöljyt sun muut?

Siis paino pysyi samassa noin 2000 kalorilla ja nyt ajattelit 1500-1600 kalorista nostaa muutaman satasen? Ja ennenkin saattoi päivätasolla mennä välillä reippaasti vähemmän kuin nyt? Jotenkin vaikuttaa nyt matemaattiselta tää ongelma. Normitilanne on, että ennen dieettiä selvitetään lähtötaso ja se olis hyvä olla aika tarkkaan tiedossa jotta lähtee homma hyvin käyntiin. Onko kylmä, nälkä, kulkeeko ajatus? Liikunta vielä kiinnostaa, joten ihan väsähtänyt et sentään ole. Kyllä se juminen aineenvaihdunta yleensä kai jossain muuallakin näkyy kuin vaa'alla.

Sanos vielä kun jäi aiemmin että millä lasket kalorit? Punnitset kyllä, mutta mihin syötät ne? Lasketko paistoöljyt sun muut?
Keskiarvona siis ollut toi 2000 kaloria, kuten laitoin, niin useana päivänä kuotenkin myös yli sen, eli viikkokeskiarvona ollut vähän vaihdellen 2000-2200 kcal. Fineliin olen luottanut kaloreissa, mutta saahan ne nyt ihan pakkauksistakin helposti laskettua aika helpolla matikalla😊 Paistoöljyä en käytä ja millintarkka olen punnitsismisissa, 100g on 100g, eikä 102g. Ruokia olen punninnut ja laskenut vajaan 10 vuotta, mutta nyt vasta on eka kerta, kun homma ei toimi, vaikka matemaattisesti pitäisi.
Lyhyesti siis, lasken tuohon ihan kaiken salaattia ja kahvimaitoa myöten.

Kyllä ainakin vähän hurjalta kuulostaa, jos tuo n. 1500kcal olisi liikaa 8 treenillä viikossa ja palauttavalla aktiivisuudella. Treenit on kovia ja juoksutreenejä on viikossa yks 50 min tempojuoksu, kaksi 75 min tasasykkeistä juoksua ja yksi 2 tunnin pitkä lenkki. Tähän neljä salitreeniä ja pari kävelylenkkiä päälle.

Keskiarvona siis ollut toi 2000 kaloria, kuten laitoin, niin useana päivänä kuotenkin myös yli sen, eli viikkokeskiarvona ollut vähän vaihdellen 2000-2200 kcal
Onko sulla siis ylhäällä jossain noi vai muisteletko ihan lonkalta? Mun pointti tässä on se, että jos siinä on paljon vaihtelua eikä asiaa seuraa kunnolla niin mistä sen tietää vaikka keskiarvo olis matalampikin?

Sitten tuossa on vielä sekin, että jos aiemmin olet liikkunut about saman verran (2400-2600kcal kuutena päivänä viikossa, 1900 lepopäivänä) ja syönyt 2000-2200 kaloria päivässä painon pysyen samassa, niin joku tuossa yhtälössä kusee (ekana olisin kyllä syyttämässä mittaria). Lepopäivän parisataa pluskaloria ei kompensoi tuota juuri ollenkaan.

Onko kylmä, nälkä, väsyttääkö? Seuraatko leposykettä, omistatko mittaria jolla onnistuu? Mulla kun kroppa kävi hitaalla niin sykekin oli aika alhaalla. Tuohonkin pitäis toki olla referenssiluku ylläpitojaksolta että indikoi mitään.

Samaa mieltä yhä, että omituista jos ei noilla luvuilla tipu, mutta toisaalta lukujen oikeellisuutta mä tässä oon varmistelemassakin.

Joo ite herkästi saan elimistöni kyllä säästöliekille niin ajattelin että se ois kivuton kokeilu, en tiedä tarkemmin mihin perustuu mutta jotenkin oppinut
että se 500kcal suuntaan tai toiseen on jo "paljon", että ihan 200-300 ja aikaa siihen päälle riittäisi.
Mutta joo kun ihminen on inhimillinen kone niin kaikkea fysiikanvastaista voi tapahtua, kuten esimerkiksi hetkittäinen painonnousu unen aikana :)
(eihän siihen ole mitään teholaskennallista teoriaa että niin voisi käydä, mutta vissiin joku vitun stresseihin liittyvä hormoni voi saada ihmisen muka
lihomaan vaikka miinuskaloreilla).
Tosin hyvä että on liikunnan ilo mukana, se kyllä kielisi että ei ole liianvähää ruokaa, mutta tuolla joku sanoikin ettei 6vko vielä tuki aineenvaihduntaa, kun taas itsellä jo viikko(n.3pvä) muuttaa koneen toimintaa jos isompi ja jatkuva muutos tehdään.
Rasvasta moni muukin kyseli, varmista että syöt sitä kalaa ja tai pihviä mistä nyt pidätkään :)
Ennen "pahat" rasvat on nyt kai jo yleisesti myönnetty oleelliseksi juuri sille hormonitoiminnalle + elimistö ei luovu omistaan jos ei saa
ulkoa tarpeeksi.

En itse usko siihen, että se keho niin fiksu on, että pysäyttää aineenvaihdunnan ennen kuin kokonaista kiloakaan on karistettu pois. Muutenkin tuo "säästöliekki" on mielestäni hieman ylihypetetty. Eipä noilla keskitysleireilläkään tullut porukka pulleina ulos, kun olivat niin kovalla säästöliekillä. Se on ihan varma, että se paino kyllä putoaa, kun kaloreita lasketaan riittävästi. Jos suorituskyky on pysynyt hyvänä, eikä olo ole erityisen väsynyt, niin sanoisin, että on vain yksi suunta eteenpäin, ja se ei ole kaloreiden nostaminen "painonpudotusta" edeltävälle tasolle.

Kokeile Aloe Vera geeliä juotuna(99,7% puriste), ainakin Foreveri myy hyvää.
Itellä tippuu parissa päivässä aina pari kiloa kun litran tuota hörppii viikon mittaan.
En ole myyntiedustaja, kunhan huomasin että tehoaa itelle pirun hyvin(kiihdyttää aineenvaihduntaa, puhdistaa).

e: eikä ne oo ollu jojokiloja.

Onko sulla siis ylhäällä jossain noi vai muisteletko ihan lonkalta? Mun pointti tässä on se, että jos siinä on paljon vaihtelua eikä asiaa seuraa kunnolla niin mistä sen tietää vaikka keskiarvo olis matalampikin?

Sitten tuossa on vielä sekin, että jos aiemmin olet liikkunut about saman verran (2400-2600kcal kuutena päivänä viikossa, 1900 lepopäivänä) ja syönyt 2000-2200 kaloria päivässä painon pysyen samassa, niin joku tuossa yhtälössä kusee (ekana olisin kyllä syyttämässä mittaria). Lepopäivän parisataa pluskaloria ei kompensoi tuota juuri ollenkaan.

Onko kylmä, nälkä, väsyttääkö? Seuraatko leposykettä, omistatko mittaria jolla onnistuu? Mulla kun kroppa kävi hitaalla niin sykekin oli aika alhaalla. Tuohonkin pitäis toki olla referenssiluku ylläpitojaksolta että indikoi mitään.

Samaa mieltä yhä, että omituista jos ei noilla luvuilla tipu, mutta toisaalta lukujen oikeellisuutta mä tässä oon varmistelemassakin.
On ylhäällä ruokapäiväkirjojen ja ohjelmien muodossa kyllä melko tarkkaankin kaikki syömiset tuolta maaliskuulta alkaen.
Ihmettelin jo painon pysymistä samana tuolla 2000 kilokalorilla, mutta nyt vasta aloin tosissaan miettimään, kun vielä tiputin siitä tuonne 1500-1600 kilolalorin tietämille, eikä mitään muutosta tullut.
Leposyke on itseasiassa ollut mulla normaalia korkeampi nyt muutaman viikon ajan. Yleensä ollut jossain 45-48, mutta nyt ollut tuossa 56-58 haarukassa. Sykemittari antaa samaa lukemaa, kuin kaksi viikkoa sitten tehty first beat.
Nälkä on aika ajoin kovakin, palelua vaihtelevasti. Väsymyksestä hiton vaikea sanoa nyt, kun on koko ajan pimeää. Kyllähän noi treenimäärät tietty väsyttää, mut ei nyt mitenkään huolestuttavasti.

En itse usko siihen, että se keho niin fiksu on, että pysäyttää aineenvaihdunnan ennen kuin kokonaista kiloakaan on karistettu pois. Muutenkin tuo "säästöliekki" on mielestäni hieman ylihypetetty. Eipä noilla keskitysleireilläkään tullut porukka pulleina ulos, kun olivat niin kovalla säästöliekillä. Se on ihan varma, että se paino kyllä putoaa, kun kaloreita lasketaan riittävästi. Jos suorituskyky on pysynyt hyvänä, eikä olo ole erityisen väsynyt, niin sanoisin, että on vain yksi suunta eteenpäin, ja se ei ole kaloreiden nostaminen "painonpudotusta" edeltävälle tasolle.
Ennen kuin nyt tästä alan ainakaan kaloreita laskemaan, niin miettisin silti muita vaihtoehtoja. Ei mulla oikein ole varaa tiputtaa kaloreita tonne 1200 näillä treenimäärillä. Mun 13 kiloinen kolmevuotiaskin syö tuon verran ja mulla olis myös tässä yksi hormonitoiminta ylläpidettävänä😅 En mä ihan kaikkea oo valmis uhraamaan parin kilon vuoksi.

Joo ite herkästi saan elimistöni kyllä säästöliekille niin ajattelin että se ois kivuton kokeilu, en tiedä tarkemmin mihin perustuu mutta jotenkin oppinut
että se 500kcal suuntaan tai toiseen on jo "paljon", että ihan 200-300 ja aikaa siihen päälle riittäisi.
Mutta joo kun ihminen on inhimillinen kone niin kaikkea fysiikanvastaista voi tapahtua, kuten esimerkiksi hetkittäinen painonnousu unen aikana :)
(eihän siihen ole mitään teholaskennallista teoriaa että niin voisi käydä, mutta vissiin joku vitun stresseihin liittyvä hormoni voi saada ihmisen muka
lihomaan vaikka miinuskaloreilla).
Tosin hyvä että on liikunnan ilo mukana, se kyllä kielisi että ei ole liianvähää ruokaa, mutta tuolla joku sanoikin ettei 6vko vielä tuki aineenvaihduntaa, kun taas itsellä jo viikko(n.3pvä) muuttaa koneen toimintaa jos isompi ja jatkuva muutos tehdään.
Rasvasta moni muukin kyseli, varmista että syöt sitä kalaa ja tai pihviä mistä nyt pidätkään :)
Ennen "pahat" rasvat on nyt kai jo yleisesti myönnetty oleelliseksi juuri sille hormonitoiminnalle + elimistö ei luovu omistaan jos ei saa
ulkoa tarpeeksi.
Rasvaa voi ehkä tulla kyllä liian vähän. Mulla rasvanlähteenä pelkästään oliiviöljyä 20g päivässä ja siihen satunnainen vähärasvainen jauheliha päälle. Liikunta on mulle aina ollut sellainen henkireikä, että vaikea kuvitella siitä katoavan ilon, vaikka paastoisi😅

Periaate pitää paikkansa mutta ei se tosiaan ihan hetkessä tapahdu. Oman kropan olen usean kuukuden vajeella/ylläpidon alarajalla ajanut siihen tilaan että järkevin ratkaisu oli kääntyä plussan puolelle. Painohan kyllä tippuu kun ei syö, se seuraa fysiikan lakeja, mutta kun aivotkin alkaa sammua ja kroppa haluaisi pitää läskit hyvässä jemmassa.

Mielestäni olisi kuitenkin täysin nurinkurista olettaa, että se paino lähtisi putoamaan, kun nostetaan kaloreita, kun se ei tähänkään asti ole pudonnut yhtään. Ei säästöliekin vaikutus ole ensinnäkään niin voimakas, että se estäisi painon putoamisen, kun kaloreita ennestään vähennetään, ja toisekseen ei se käynnisty sillä sekunnilla, kun aloitat painonpudotuksen. Jos oletetaan, että tuo energiansaanti on todellinen, niin olisiko kulutuksessa tapahtunut muutoksia lähiaikoina? Oletko lopettanut työmatkapyöräilyn kylmien kelien alkaessa tai saatko muuten vähemmän arkiliikuntaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom