Pahoinvointi treenin aikana?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aina välillä treenatessa (kovaa) tulee aika paska olo niin että meinaa laatta lentää ja mietinkin onko tämä ihan normaalia? Varsinkin esim. jalkaprässiä tai muuta raskasta liikettä tehdässä käy usein niin, että jossain vaiheessa sarjaa tulee vain *naps* ja sitten tulee törkeen heikko olo. Yleensä pahoinvointi iskee treenin lopulla, mutta välillä aika alussakin ja se vasta on perseestä kun joutuu jättämään reenin kesken.
Voisko joku enemmän tietävä valaista että mistä tämä pahoinvointi johtuu ja että voiko sitä ehkäistä jotenkin? Itselle on tullut mieleen että yksinkertaisesti keho ylirasittuu, ''energiavarannot'' loppuvat tai sitten keho ei saa tarpeeksi happea. Varsinkin tuo että keho ei saa happea tarpeeksi voisi olla syy omalla kohdalla kun tuntuu että välillä hengitystekniikkani kusee aika pahasti.
Mutta joo, enemmän tietävät jos voisivat vastailla niin olisin hyvin kiitollinen. ;)

Sama ongelma aika monella, myös minulla. Yli 10 toiston kunnolliset kyykky- tai prässisarjat melkein poikkeuksetta aiheuttaa pahaa oloa. Myös tiheään suoritetut raskaat mavesarjat. Mitä pidempi sarja sen pahempi olo.
Olen kuullut sellaisenkin ehdotuksen, että keho yrittää oksennusreaktiolla tasapainottaa happamuutta, kun lihaksiin kertyy liikaa maitohappoa. Omasta mielestä kuulostais ihan järkevältä myös se, että happi ei vaan riitä.

Ratkaisuna tähän vaivaan aion pitää melko pitkän pohjakuntokauden, jossa olis tarkoitus kehittää mm. hapenottokykyä ja verenkiertoelimistöä. Uskon sen helpottavan melko varmasti.

Sama ongelma täälläkin. Meinaa laatta lentää ja pyörryttää überraskaiden askelkyykkysarjojen aikana. :S Yritän keskittyä sarjan aikana hyvin hengittämiseen ja sarjojen välissä otan laimeata heramalto -sekoitusta ja pesen kasvoja kylmällä vedellä, läpsin itseäni poskille ja taistelen sarjat loppuun :D

Juu varmaan tuo liittyy jotenkin hapenottokykyyn, ehkä sitä kannattaisi jotenkin yrittää parantaa...

Mulla kerran melkee meinas lentää laatta tunsin sen jo suussa asti mut sit lopetin sarjaa, vedin sillo haukkaa. Se voi olla et oot syönny just ennen reenii et se ei oo kerenny sulautuu koska ite söin joku 30min ennen reenii, mut ei oo enempää laatta kurkistanu

Mitä pidempi sarja sen pahempi olo.

Olen kuullut sellaisenkin ehdotuksen, että keho yrittää oksennusreaktiolla tasapainottaa happamuutta, kun lihaksiin kertyy liikaa maitohappoa. Omasta mielestä kuulostais ihan järkevältä myös se, että happi ei vaan riitä.

Komp.

Omien havaintojen mukaan jalkatreenit on kaikista kovimpia jengille, ja niissä ei pelkästään meinaa oksentaa vaan myöskin monella miehellä (etenkin isokokoiset heput) se laatta saattaa oikeastikin lentää sarjojen välissä. Sekasalillakin käydessä joskus huomioin että jtn äijiä meni vessaan kakomaan (oksensivat vedet lähinnä). On myöskin jotkut miehet mulle tuota kommentoineet että yrjö kurkussa saa treenata ja pitkää limaa sylkeä.

Hapenottokyvyllä väittäisin itsekin olevan aivan helvetisti merkitystä tuohon, samoin siihen hapottumiseen. Itselleni harvemmin puntteja nostellessa tulee paha olo (joskus reisilihakset antaa penaltya ja voi käydä lievä pahoinvointi hetken aikaa kropassa), mutta kova aerobinen tekee sen 80% kerroista. Räväkät lähdöt, mäkijuoksu, kaikki oikeastaan missä menee isot lihasryhmät maitohapoille aiheuttaa mulle sen että vatsalihaksissa alkaa heti polttamaan ja tuntee sellaisen tunteen että jos vielä hetken jatkaa, saattaa tuupertua ja oksentaminen ei todellakaan ole kaukana.

Jotkut liikkeet myöskin voivat aiheuttaa todella vittumaisen päänsäryn (ponnistaminen, maastaveto jne). Silloin voi oikeesti hetkellisesti päässä sumentua ja tulee tunne että ei helvetti, katkeeko tässä joku suoni päästä.

Yleisesti kannattaa kuitenkin katsoa että on energiaa mennä treenaamaan, verensokerit ei ole liian alhaalla jne. Väsymys ja nälkä aiheuttaa muutoinkin huonovointisuutta mutta mikäli ne on kunnossa niin sitten ongelmat johtunee näistä seikoista mitä tässä on todettu.

Itselläni tulee huono olo jalka- (kyykky/prässi) ja selkäpäivän (mave) takia. Joskus tuli myös migreeni kohtaus. Nykyään ei tule enää niin pahaa, ihan kuin siihen vähän tottuisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom