Pahoinpitelysyyte

Itse tapahtumankulkuun en viitsisi ottaa kantaa, mutta kysyit miten kannattaisi toimia tästä eteenpäin. Aivan aluksi, hanki joku edustamaan itseäsi, asianajaja tai muukin lakimies käy, kunhan tietää mitä tekee. Itseään saa edustaa oikeudessa, mutta se ei ole kovin viisasta. Lähes kaikissa kotivakuutuksissa on oikeusturvavakuutus, mutta jos sellaista ei ole, ota yhteyttä paikkakuntasi oikeusaputoimistoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
paddington sanoi:
Henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista
17 § Toimenpiteistä luopuminen

Jos pahoinpitelyssä rikoksen asianomistaja omasta vakaasta tahdostaan pyytää, ettei syytettä nostettaisi, virallisella syyttäjällä on oikeus jättää syyte nostamatta, jollei tärkeä yleinen tai yksityinen etu vaadi syytteen nostamista.
Toi on vanha laki. Nykyään toi koskee vain ja ainoastaan lievää pahoinpitelyä. Lakia muutettiin tässä aika vasta... öh, en muista milloin, mutta sen vuoksi, että nykyään noi raavaat miehet tykkää piestä eukkojansa aikansa kuluksi ja sitte ne eukot vetääki rikosilmoituksen takas kun ukko vannoo kautta kiven ja kannon, että en varppina enää muksi. Joo, no nyt ei eukot enää peru puheita. Tai perui tai ei, se ei vaikuta.

Jullikka sanoi:
...
Meinas kyl tulla lisää oikeuden halventamisesta,ku kysyin sakon saatuani,että käykö täälä käteinen :lol2:

:D :lol2:

Heh,kuinkahan moni pahoinpitely saa alkunsa joko grilli-tai taksijonossa.... :D
Itselle kävi tossa muutama vuos takaperin taksitolppa-case.

Oltiin parin kaverin kanssa oltu kaupungin yössä ja olimme yöpizzeriasta haetut yöpalat mukanamme lähdössä kohti kotia.
Taksitolpalla ei ollut yhtään jonoa ja hetken odoteltuamme mittari ajoi paikalle.
Juuri kun olimme nousemassa autoon alkaa eräs urpo huutamaan että olemme vieneet hänen taksinsa.Siinä oli sitten pientä turvanrepimistä enkä tiedä kuka oikeastaan löi ensin,havahduin vaan makaavani maassa ja mua huomattavasti isompi vastapuoli päällä.Kaverit sitten repivät jampan musta irti ja se otti ritolat.Kun nousin ylös ja keräilin itseäni huomasin että kellonremmi on mennyt poikki.Päätettiin kavereitten kanssa kaljapöhnässä antaa heebolle opetus ja lähdettiin perään.Tää sankari olikin kerinnyt kompastua espan puistossa oleviin nilkan korkeudella oleviin vajereihin jotka reunustavat nurmikkoa.
Aloimme kouluttamaan jätkää ja lopulta huomasin taas olevani altavastaajana.
Kaikki huipentui siihen että vastapuoli PURI mua nenästä...paikalle tuli sitten pari ohikulkijaa jotka repivät meidät irti tilanteesta...lähdettiin sitten paikalta ja
emme olisi edes jääneet kiinni ellen olisi pudottanut puhelintani tapahtumapaikalle.

Juttu meni aikanaan syyttäjän kautta raastupaan mutta viikkoa ennen oikeudenkäyntiä vastapuoli soitti ja kysyi voidaanko sovitella...Sanoin asian passaavan mulle koska ei kiinnostanut saada rekisteriin merkintää,Tehtiin paperi jossa kumpin osapuoli luopuu vaatimuksistaan ja soitin vielä syyttäjälle joka sanoi että homma on ok,ei tartte tulla oikeudenkäyntiin.Mut ja vastapuoli jätettiin sitten rangaistukseen tuomitsematta ja asiasta en ole kuullut sen enempää paitsi noin 6kk myöhemmin jolloin yritin hakea työtä varten kaasusumutinta.

"Kun sulla on täällä pahoinpitely"sanoi lupatoimiston täti...vastasin siihen että syytetty on mutta ei tuomittu ja asia järjestyi.Sittemmin olen saanut luvan myös tarkkuuspistooliin,eri poliisilaitokselta mutta kuitenkin.

Okei,onhan tappeleminen aina aika :david: -menoa mutta kyllä alkaa syömään miestä kun nenä meinaa irrota. :curs:

Kimple sanoi:
Toi on vanha laki. Nykyään toi koskee vain ja ainoastaan lievää pahoinpitelyä. Lakia muutettiin tässä aika vasta... öh, en muista milloin,

Olisiko sinulla antaa mitään viitteitä? Lievästä pahoinpitelystä löytyy tämä:

16 § Syyteoikeus
Virallinen syyttäjä ei saa nostaa syytettä lievästä pahoinpitelystä, joka on kohdistunut viisitoista vuotta täyttäneeseen henkilöön, eikä vammantuottamuksesta, ellei asianomistaja ilmoita rikosta syytteeseen pantavaksi.

Nämä minun quottaamani lait näyttäisivät olevan vuodelta -95. Miten löydän Finlexistä nämä uudet pykälät mistä puhuit?

No aika tapauskohtaista tuntuu olevan tuo lieväpahoinpitely vs. pahoinpitely. Muutama vuosi sitten otettiin isoveljen kanssa yhteen oikein perisuomalaiseen tapaan nyrkein, ja päissään tietenkin. Tuloksena veljellä murtunut nenä ja mustelmia oli enemmän ja vähemmän molemmilla. Poliisikin siihen sitten oli jo soitettu, kun ei läsnäolijat saaneet meitä oikein irti toisistaan. Tosin velipoika oli jo taju kankaalla poliisin saapuessa. ("Nakkikioskiheijari" oli menny perille.)

Minut kuulusteltiin siinä heti miten ja veljeä olivat poliisit jututtaneet sairaalassa lääkäriä ootellessa. Ei siitä mitään syytteitä tullu kummallekaan. Minä en siis tappelua aloittanut, mutta kännipäissään meni itsesuojelu vähän isolleen.... :nolo:

WastingTime sanoi:
Vuoden takainen rähinä on nyt sitten päätynyt syytteen asteelle, ja toivoisnkin infoa ihmisiltä jotka tietävät asiasta tai mahdollisesti ovat olleet vastaavassa tilanteessa. Eli tilanne oli lyhykäisyydessään tällainen:

Olimme porukalla siirtymässä kuppilasta baariin kun kuppilan ovella eräs kaveri tuli tivaamaan ystävältäni puhelinta, jonka kuulemma oli varastanut. Kuppilan poke/baarimikko puhumalla selvitti asian ja uskoimme tämän jäävän tähän. Tämä kaveri kuitenkin juoksi meidät kiinni, löi ensin toista ystävääni, minua ja vielä kolmatta kaveri(jonka olin tavannut ensi kerran kys. iltana, meidän porukassa kuitenkin), yrittipä vielä löydä neljättäkin mutta hän tajusi jo väistää... Lyönnin seurauksena itseltäni pimeni vintti ja jouduin hetken selvittämään päätäni, kun sain tilanteesta taas kiinni pääle käynyt kaveri oli maassa, verta vuotaen ja häet ilmeisesti siihen kaatanut kaveri nousi ylös ja lähti karkuun. Totesin kaverin olevan vielä uhka, kävin hänen päälleen ja pidin maassa, koska seurueessamme oli kolme naista korkokenkineen ja hameineen jotka eivät mitenkään olisi päässeet karkuun. Kahdesti painoin hänen hartioista maahna, kun meinasi rimpuilla ylös. Pidin kaveria tosiaan maassa sen aikaa kunnes poliisit tulivat, ja porukastame ainakin kaksi soitti poliisin. Poliisien paikalle tullessa vastapäisen talon 3. tai 4. kerroksesta porukka humalaisia ihmisiä huuteli minua syyttäen poliisille minun lyöneen kaveria. He myös rähinän aikana huutelivat jotain tyyliin "lyökää sitä, lyökää sitä". Koko porukka oli enemmän tai vähemmän humalassa, siitä olen kuitenkin varma että en kaveria lyönyt.

Noh, lähes koko seurue kävi kuulusteluissa ja minua kuultiin pahoinpitelystä epäiltynä. Koko seurueemme, ainakin kaikki jotka tunnen ja joiden kanssa olen puhunut, olivat kuulusteluissa sanoneet että en lyönyt kaveria. Nyt juttu kuitenkin on edennyt syytteen asteelle ja meikäläiselle napsahti sitten syyte pahoinpitelystä, kaveria otsaan lyömisestä ja vertavuotavan haavan aiheuttamisesta, huomenna pitäisi poliisilta käydä hakemassa paperit.

nyt siis toivoisin infoa siitä mitä oikeudessa tapahtuu, mitkä ovat mahd. syytteet ja seuraukset ja miten hoituu oikeusavustajan homaaminen. Mikä on todennäköisyys että selviän ilman tuomiota? Kuitenkin minun puolella on monta todistajaa jotka sanovat että en lyönyt kaveria ja lähin silminnäkijä on usean kerroksen päässä ylhäällä. Lieventäviä asianhaaroja vissiin ovat nuo poliisin soittaminen ja paikalle jääminen...? Kaikki rakentava kommentti on hyvin tervetullutta. Työskentelen nykyisin vartijana, mitenköhän juttu vaikuttaa tähän hommaan?

Jos et lyönyt kaveria ja sulla on monta todistajaa tapahtumien kulusta niin olet mielestäni vahvoilla. Hommaa pätevä oikeusavustaja, pukeudu siististi oikeuteen, yritä näyttää mahdollisimman pieneltä ;) ja käyttäydy asiallisesti niin sulla ei pitäs olla mitään hätää...Pyydä myös seurueesi naisihmisiä todistamaan jos heitä ei ole jo haastettu syyttäjän toimesta.

Jos tosta tulee oikeusmurha niin saat luultavasti päiväsakkoja tyyliin 20x. Aika usein käräjäoikeus taitaa vastaavissa tapauksissa jaella vähän päiväsakkoja kaikille osapuolille jos nyrkki on vähänkään jollain heilahtanut.

Elikkäs olet vasta EPÄILTY pahoinpitelystä. Syyttäjä taas päättää syyttääkö. Et varmasti saa mitään sakkoja, kun todistaja löytyy. Äläkä myönnä mitään :D Itte oon ollu pari kertaa pahoinpitelyn takia käräjillä ja yhommasta on rapsahtanut jokaselle noin 500-800mk:n sakot(kaikille osallistuneille). Kerran lätkäsin avokämmenellä yhtä päänaukojaa ja sain sakkoja lähes tonnin mummon markoissa.

Mika79 sanoi:
Heh,kuinkahan moni pahoinpitely saa alkunsa joko grilli-tai taksijonossa.... :D
Itselle kävi tossa muutama vuos takaperin taksitolppa-case.

Niin ja kuinka moni isompi pahoinpitely jäisi tapahtumatta, jos annettas olla, ku toinen lähtee karkuun.

Jos ihmiset osaisi antaa olla ja lopettaa. Se vaatii tuhat kertaa enemmän miestä, sisua ja egoa antaa olla ja lopettaa tai juosta ite karkuun.

Hippa sanoi:
Jos ihmiset osaisi antaa olla ja lopettaa. Se vaatii tuhat kertaa enemmän miestä, sisua ja egoa antaa olla ja lopettaa tai juosta ite karkuun.
Just näin. Jos joku tulee haastaan riitaa, tönimään, läimäseen tai muuten provosoi, niin sano vaan selkeästi, että en ole täällä tappelemassa enkä myöskään aio tapella ja annetaan asian olla.

Kimple sanoi:
Just näin. Jos joku tulee haastaan riitaa, tönimään, läimäseen tai muuten provosoi, niin sano vaan selkeästi, että en ole täällä tappelemassa enkä myöskään aio tapella ja annetaan asian olla.
Eipä tuo aina auta,kuten ei minun tapauksessakaan.Ja pidemmän päälle kaikillahan siinä hermot menee kun liian henkilökohtaisuuksiin puututaan.Eikä grillijonosta pois voi lähtee ku kauhee nälkä on,ja katu-uskottavuus sais kauheen kolauksen ;)

Kimple sanoi:

Itse en baarissa/nakkarilla viitsi tapella. Puhumalla selviää lähes aina, jos vain osaa valikoida sanansa eikä ala itse vittuilla. Yleensä vastapuoli menettää kiinnostuksensa kun huomaa ettei pääsekään tappelemaan...

Jullikka sanoi:
Eipä tuo aina auta,kuten ei minun tapauksessakaan.Ja pidemmän päälle kaikillahan siinä hermot menee kun liian henkilökohtaisuuksiin puututaan.Eikä grillijonosta pois voi lähtee ku kauhee nälkä on,ja katu-uskottavuus sais kauheen kolauksen ;)
Enpä tunne tuota sinun tapausta, mutta jos muutama äijä tulee vittuilemaan nakkikiskalla, niin eikös siinä nyt ole aika paljon vaihtoehtoja mitä tehdä. Siis muitakin kuin väkivalta. Jos tuntuu, että mitkää puheet tai vastaavat ei auta, niin mä voin ainakin vaihtaa toiselle nakkikiskalle tilaamaan sitä rekkamiehenlautasta. Jos sillä voi välttää tappelun, niin ratkaisu oli varmasti kannattava. Ei ainakaan mun itsetunto siitä kärsi.

Kerran baarijonossa joku edessäni ollut tuntematon mies yhtäkkiä vaan päätti suuttua mulle. Veti avokämmenellä suoraan naamaan ja ihan reippaasti vetäskin. Se "mies" oli mua noin 30 senttiä lyhyempi ja varmaan 50 kiloa kevyempi eli yksinkertaisemmin sanottuna mua pienempi. En hetkeäkään epäillyt, ettenkö ns. pärjäisi sille miehelle. Sanoin kuitenkin sille munapäälle, että mä en aio tapella, sori jos mä oon jotenkin häirinnyt sua ja mä oon tullut pitämään hauskaa tänne. Ja jos tapella haluat, niin älä mun kanssa yritä. No mies rauhottu ja ehkä tajus, että ei ollut kovin viisas liike.

Sille ei oikein löytynyt mitään järjellistä syytä miksi se molopää suuttu mulle, vaikuttavina tekijöinä oli varmaan sopiva nousuhumala ja sitä myötä reilu itsetunnon nousu. Ja oli sillä joku peipekin siinä mukana, ehkä halus vaan näyttää. No ei se "näyttäminen" oikein onnistunut, sillä jätkällä (tai no isokokonen lapsihan se oli, ainakin henkisesti) tuli lopulta itku silmään ja se koko mies alko täristä. Olin ehkä liian ruma tai jotain. Kaikki vähänenkin miehisyys mitä sillä ehkä oli ollut, varisi varmasti sen tärinän myötä pois.

Noissa epäselvissä poliisin paikalletulleissa pahoinpitelytapauksissa yleensä tuomitaan molemmat osapuolet. Molemmat saa sakkoja ja kipukorvauksia ehkä joutuu tosilleen maksamaan. Pääasia on näpäytys. Oikeudella on tärkeämpääkin tekemistä.

Ja oikeusavustajaa EI kannata uskoa aina. Kaikki eivät todellakaan avusta sinua, vaan nopeuttavat vain käsittelyä. Ainakin tältä vaikuttaa osissa tapauksissa.

Hippa sanoi:
Niin ja kuinka moni isompi pahoinpitely jäisi tapahtumatta, jos annettas olla, ku toinen lähtee karkuun.

Puhut vähän mutta asiaa...onneksi itsehillintäni on noista tapahtumista kasvanut huomattavasti,ja nykyisin virkamiehenä ei muutenkaan kannata paljon hankkia juttuja,voi olla virka aika höllässä.

Kuten sanoin jo aikaisemmin :david: -menoa toi kännissä(ja selvinpäinkään)tappeleminen.

Omalla oikeustajulla ajateltuna tuosta sinun tapauksesta ei ainakaan pitäisi sinua tuomita, kun eikö se pahis kerennyt lyödä sinua ja paria kaveriakin? Ja laki hätävarjelusta sanoisi tälläistä:

"Jos joku, puolustaessaan itseään tahi toista taikka omaansa tai toisen omaisuutta aloitetulta tahi kohta päätä uhkaavlta oikeudettomalta hyökkäykseltä, on tehnyt teon, joka, vaikka muuten on rangaistava, oli hyökkäyksen torjumiseksi välttämätön; älköön häntä tästä hätävarjelusta rangaistukseen tuomittako."

"Jos joku luvattomasti tunkeutuu toisen huoneeseen, taloon, kartanoon tahi alukseen, taikka tekee vastarintaa sille, joka verekseltä tahtoo omansa ottaa takaisin, olkoon hätävarjelus niin ikään oikeutettu."

Ja tottakai ihmisen pitää saada suojella itseänsä, toisia ja omaisuuttaan vaikka sitten käyttämällä voimakeinoja.

-- Wikke

Pahasti näyttää siltä että jos menee väliin niin saa itse syytteen. Näin ei tietenkään saisi olla. Samoin aivan naurettavaa että itsepuolustustilanteessa pitäisi ennen poliisin tuloa lopettaa voiman käyttö ja jäädä odottamaan mitä kaveri vielä keksii...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom