Pahanhajuinen hengitys

Eli kyseessä ei ole mikään hampaiden pesulla ohimenevä juttu.
Lääketieteellinen nimi lienee halitoosi.

Itseäni tämä on vainnut nyt jo pari vuotta. Pesen hampaat säännöllisesti aamuin illoin, ja hammaslääkärin mukaan hampaat ovat aina olleet hyvässä kunnossa. Siltikin hengitykseni haisee aivan hirveälle(välillä sen haistaa itsekin).

Joinain päivinä hengitys todellä löyhkää ja täytyy koko ajan kiinnittää huomiota ettei hengittele toisten naaman edessä.
Kuten arvaatte lähikontakteissa vastakkaisen sukupuolen kanssa ei voi olla kovin itsevarma, jos hengitys haisee palavalle paskalle. Olen nimittäin saanut kuittailuja pariltkin ihmiseltä.

Olen kokeillut juoda paljon vettä, syödä purkkaa, pestä hampaita useammin, suuvettä.

Suuvesi toimii hetken aikaa jos oikein kunnolla kurlaa ja vahvalla annostuksella. Se ruotsalainen lasipullossa oleva toiminut parhaiten tähän mennessä.

En tietenkään kaikkia markkinoilla olevia tuotteita ole kokeillut ja haluaisin kuulla kokemuksia toimivista tuotteista. Esimerkiksi se uusi sb15(?)-vesi, jota televisiossakin mainostettiin kiinnostaa kovasti.

Ja ei: en ole ketodietillä. Ketoosissahan ihmisen hengitys hieman haiskahtaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikäläisellä auttoi maitotuotteiden poisjättäminen kokonaan, maidot jugurtit rahkat jne. Kalsiumit otan juustosta ja tabletteina.

Koita miettiä ruokavaliotasi ja mitä voisit siinä kokeilla muuttaa ?

Ihan ensiksi, oletko kysynyt hammaslääkäriltä neuvoja tähän? Tuollaiset suuvedet ja hampaiden harjaus ovat vain väliaikaisia ratkaisuja.

Pari ideaa:

Ruokailu vaikuttaa hengityksen hajuihin. Sipulit, valkosipulit ym. sellaiset vaikuttaa hajuun. En yhtään ihmettelisi vaikka proteiinirikas ravintokin tuottaisi ikäviä hajuja ja kreatiinin käytön sanotaan aiheuttavan myös samaa.

Käytätkö hammaslankaa? Hampaiden väliin jää kaikenlaista jämää joka haisee ja jota harjaus ei poista. Harjaatko myös kielen pestessäsi hampaat?

Vähäsylkinen suu haisee pahalle. Tähän löytyy apu hammaslääkäriltä.

Tupakkatuotteet - tarvitseeko sanoa mitään?

Jostain olen lukenut että kurkussa/nielussa on joitakin pieniä reikiä jonne bakteereja kerääntyy jotka aiheuttavat pahanhajuisen hengityksen, näihin ei käsittääkseni mitkään suuvedet vaikuta.

Hyviä vastauksia tullutkin jo. Jos hammaslääkäri sanoo että hampaat ovat kunnossa niin silloin ne ovat eikä haju todellakaan lähde niistä, eikä se muuten yleensäkään ole hampaista johtuvaa se pahan hengityksen haju vaan suurimmaksi osaksi pahan hajun aiheuttaa KIELI.

Kielen harjaus on hengityksen kannalta hampaiden pesuakin tärkeämpi juttu, sillä hampaisiin kertyvä lika eli plakki on yleensä hajutonta, mutta kielen pinnalle kertyvät bakteerit ja 'kate' [Koostumukseltaan joskus värillinen harmaa/ruskea/vihreä/vaalea ja/tai limainen/tahmea] on juuri se joka tätä rikkihappomaista katkua sieltä kyntää ilmoille.

Suurin ongelma on siis yleensä kieli, joten harjaa se varovasti rapsutellen useasti päivässä aina hampaiden pesun yhteydessä. Juo paljon vettä, kuten aiemminkin mainittu niin kuiva suu ja tahmainen vähäinen sylki voimistavat pahaa hajua.

Olettaen ettei nämä normaalit vinkit auta ja purkasta/suuvedestä, sekä hampaiden ja kielen harjauksesta on vain väliaikainen lyhyt apu, on syytä hakeutua lääkäriin. Vaivasi on nimittäin helvetillinen, vaikeuttaa kaikenlaisia sosiaalisia tilanteita ja kaikki intiimit hetket ovat poissuljettuja.

Syyksi voi löytyä ruokavalio [myöskin tyhjä vatsalaukku 'kumpuaa' hajua], mutta se voi myöskin olla esim rosoinen nielu [bakteerimassaa kasaantuu nielun onteloihin joista sitten kumpuaa jatkuva mädän haju] tai esim jonkinlaisiin 'onkaloihin' ruokatorvessasi jonne osa ruuasta jää hajoamaan ja käymistila aiheuttaa jatkuvan mädän löyhkän hengessäsi. Molemmat vaivat ovat hoidettavissa mutta eivät kotikonstein, sinuna menisin heti ensi viikolla lääkäriin koska mitä nopeammin haet apua, sitä nopeammin vaivasi tulee hoitumaan :)

Suuvedet sun muut ovat vain pieniin vaivoihin, pääosin raikastamaan tervettä suuta vaikkapa krapula-aamuina, todellisille, tuollaisille pari vuotta kestäneille vaivoille joista muutkin ihmiset ovat huomauttaneet [ja tuosta todella harva kehtaa huomauttaa] voisin sanoa että aikalaisen turhaa 'humpuukia'. Älä siis kauheasti tuhlaa aikaasi ja rahojasi, muutamassa päivässä kyllä näet toimiiko joku vai ei, ja sinun kertomuksesi perusteella ei muuten tule toimimaan.

Kiitos paljon vastaneille. Erityisesti MissEvilEve, pakkotoiston virallinen hygienia-spesialisti.

Nielurisojen poisto auttoi minulla. Olivat lääkärin mukaan täynnä kaikenmoista skeidaa, jota kutsui "ryynimassaksi". Ja se oli mun kurkussa... :urjo:

Nielurisojen poisto auttoi minulla. Olivat lääkärin mukaan täynnä kaikenmoista skeidaa, jota kutsui "ryynimassaksi". Ja se oli mun kurkussa... :urjo:

Tota, mites pääsit tohon leikkaukseen? Millainen toimenpide se on?
Ei varmaan kannata mennä terveyskeskukseen valittamaan pahanhajuisesta hengityksestä. Otetaanko sitä edes kovin vakavasti?

Tota, mites pääsit tohon leikkaukseen? Millainen toimenpide se on?
Ei varmaan kannata mennä terveyskeskukseen valittamaan pahanhajuisesta hengityksestä. Otetaanko sitä edes kovin vakavasti?

Oon menossa tuohon leikkaukseen syyskuussa. Pääsin sinne sanomalla että nielurisat ovat aika-ajoin arat ja turvonneet. Se ei ole totta mutta mitä siitä. Yleisellä puolella vaivoja täytyy aina vähän liiotella jos jotain apua haluaa...

Kannattaa muuten yrittää kurkkia sinne kurkkuun oikein hyvässä valossa. Ne kraaterit mihin sitä paskaa kertyy näkyy kyllä.

itellä muistaaksen kitarisojen leikkauksessa oli jotain onglemia. heti kun heräsin niin alkoin verta tulemaan enemmän kuin tarpeeksi joten eikun taas nukutettavaksi. sitten pääsin kotiin niin eikös seuraavana yönä sama juttu. kumminkin saatiin verenvuoto loppumaan kotona. pari yötä taas meni ja juttu toistui, nyt kuitenkin verenvuoto ei loppunut vaan se oli taas sairaala reissu. siellä ne koitti jollai ihme kepukkaa työntelemällä kurkkuun saada rauhoitettua tai sitten ne yritti saada jotain näytettä? eihän se tietenkään onnistunut vaan aina kun työnti kepin suuhun niin oksennushan siinä tuli. sanoin vielä että en mie tähän pysty niin täti sano vaan että pidätät nyt vaan sitä oksennusta. no siinä vielä muutaman kerran täti yritti jonka jälkeen nukutettiin ja verenvuoto saatiin loppumaan. lääkäritkin sano että ei tämmösiä tapauksia satu hirmu usein. myös oli aika lähellä että eivät joutuneet antamaan lisää verta. oli ihan mukava kokemus kun ikää oli 10v :lol2:

Mulla lähti nukkumisongelmien kautta, ja lääkäri ehdotti sitten lopulta itse. (Jeesasi muuten nukkumiseen kun happi kulkee paremmin!)

Aika hurja kokemus se aikuiselle on, verenvuotoja ja järkyttävää kipua. Itse makasin liikuntakyvyttömänä sohvalla 8 vrk...

Jos on onkaloiset/arpiset nielurisat, niihin kertyy helposti "proppuja", eli sellasia pieniä valkosia pallukoita, jotka haisee aivan tajuttoman pahalle. Itellä oli tosi arpiset, vaikkakin pienet nielurisat, täynnä koloja, joihin kerty noita proppuja vaikka ois miten kurlannu suuvesillä ym. Kaivelin niitä aina sit pois sieltä kurkusta sellasella koukulla, koska se haju vaivas aikas perkeleesti. Mut ei se paljo auttanu ku niitä tuli tosi äkkiä uusia. Se oli hirveetä, ei paljo viittiny toisiin päin hengitellä es ku itekki huomas millon niitä on siellä kurkussa. Nielurisat oli myös tosi usein tulehtuneet. Pääsin sit nielurisaleikkaukseen ku valitin tarpeeks miten kurkku on usein kipeä ja et ne proput todella vaivaa sosiaalista elämää. Leikkauksen jälkeen ei oo enää ollu mitään ongelmia, ku ei oo mitään paikkoja mihin niitä proppuja vois enää tulla. Helpotti elämää huomattavasti!! Kurkkukaan ei oo läheskään yhtä usein kipeä ku ennen. Joten kannattaa tarkkailla johtuuko pahanhajunen hengitys noista propuista ja jos, niin koittaa päästä nielurisaleikkaukseen. Leikkaukseen pääsy ei välttämättä oo helppoa, ite pääsin kyllä melko kivuttomasti.

Suurin ongelma on siis yleensä kieli, joten harjaa se varovasti rapsutellen useasti päivässä aina hampaiden pesun yhteydessä.

Mielenkiintoista. Tässä ehtikin mennä yli 30 vuotta ilman kielen harjaamista. No, eilen kokeilin sitä varovasti hampaiden pesun jälkeen. Nyt vain kielen pinta aristaa ja jäi myös joku outo jälkimaku (maun puute) kieleen. :D

Nielurisat on leikattu muistaakseni noin 25-vuotiaana, toivuin siitä viikossa. Kirurgi puhui tuosta muittenkin mainitsemasta "valkeasta töhnästä". :jahas:

Hammaskiven poistaminen on tärkeää, sitä ei pysty tekemään kotikonstein. Pesen ja tikutan hampaat päivittäin. Joka toinen vuosi erikoishammashoitaja puhdistaa ientaskut hammaskivestä. :)

Hammastikut vs. Hammaslanka. Minä äänestän hammastikun puolesta, langalla hinkkaaminen ei ole koskaan napannut. :david:

Ja suuvedethän on tarpeettomia jos harjaaminen, hammasvälien puhdistaminen, kieli ja nielurisat on kunnossa! ;)

Miten kielen voi harjata ilman jatkuvaa oksennusrefleksiä? Mä en ole jaksanut enää aikoihin harjata kieltä, kun ei tunnu kivalta olla yrjö kurkussa joka aamu. Yhdessä vaiheessa oli joka aamu sellanen tilanne, että meinas laatta lentää, kun harjasin vähän liian syvältä/kovaa kieltä. Muutenkin mun harjaamisesta kuuluu kuulemma aika kova meteli. Tänäkin aamuna, ku olin pesemässä hampaita, faija huus vessaan "Mitä sä oikeen teet siellä!? Kuulostaa aika hurjalta!" kun räin ja yökkäilin siellä.

Miten kielen voi harjata ilman jatkuvaa oksennusrefleksiä? Mä en ole jaksanut enää aikoihin harjata kieltä, kun ei tunnu kivalta olla yrjö kurkussa joka aamu. Yhdessä vaiheessa oli joka aamu sellanen tilanne, että meinas laatta lentää, kun harjasin vähän liian syvältä/kovaa kieltä. Muutenkin mun harjaamisesta kuuluu kuulemma aika kova meteli. Tänäkin aamuna, ku olin pesemässä hampaita, faija huus vessaan "Mitä sä oikeen teet siellä!? Kuulostaa aika hurjalta!" kun räin ja yökkäilin siellä.

Vastaus varovasti, erittäin varovasti :D

Harjaus pitää tehdä kevyesti rapsutellen, ei painaen sitä harjaa täysillä kieltä vasten ja tunkien kitalakeen asti niin että se yrjörefleksi tulee. Asiassa kyllä harjaantuu ja pikkuhiljaa voi varovaisesti kokeilla sieltä taaempaakin. Itsellänikin kyllä yökkäys tulee jos menee liian taakse tai painan liian kovaa [en ole opetellut tarpeeksi syväkurkuksi, hyi minua!]. Jos harjaa liian kovaa niin vertakin voi kielestä vuotaa, silloin vaan pitää ottaa pikkasen iisimmin ;)

Miten kielen voi harjata ilman jatkuvaa oksennusrefleksiä?

Kannattaa ottaa toisella kädellä kielestä kevyesti kiinni ja vetää sitä hieman suusta ulos ja pitää itse kieli mahd. rentona.

Oman kokemuksen perusteella harjaa parempi laite on apteekeista ja hammaslääkäreiltä saatava kielenpuhdistaja.

Jos on onkaloiset/arpiset nielurisat, niihin kertyy helposti "proppuja", eli sellasia pieniä valkosia pallukoita, jotka haisee aivan tajuttoman pahalle. Itellä oli tosi arpiset, vaikkakin pienet nielurisat, täynnä koloja, joihin kerty noita proppuja vaikka ois miten kurlannu suuvesillä ym. Kaivelin niitä aina sit pois sieltä kurkusta sellasella koukulla, koska se haju vaivas aikas perkeleesti...

Mä kans veikkaan, että todella monessa tapauksessa on kyse tästä. Ja ne "proput" todella haisee aivan järkyttävän kuvottavalle, vaikka kyseessä yleensä on halkaisijaltaan parin mm:n kokoinen klöntti. Näitä kun on pahimmillaan vielä kurkussa paljon kytemässä, niin voi vaan kuvitella miltä hengitys haisee...:urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom