reinhardt sanoi:Olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että termi on "takaisinvirtaus". Ainakin vauvoilla.
Joo, itsellä on juuri tuo takaisinvirtaus (eli reflux-taudiksi kirjattiin tietoihin). Olen kärsinyt siitä nyt jo about 7 vuotta. Kävin silloin gastroskopiassa (letkua ylhäältä sisään) ja lekuri totes että löytyy mahakatarria siinä läpän suuaukolla. Tämän jälkeen sain pH:n seurannan (jossa letku työnnettiin nenästä ja hengailtiin semmoisen pH-masiinan kanssa 24 h). Se letkun pää sijaitsi siis ruokatorvessa, jotta nähdään paljonko pH siellä on. Yöllä pH-keskiarvo oli 1, koska läppä ei pelaa ollenkaan. Ai niin, ennen tuota 24 h pH-mittausta tehtiin tietysti tuo manometria-eli painekäyrämittaus. Siinä selvitetään ruokatorven motorista toimintaa: ruokatorven alasulkijaa, runko-osaa ja yläsulkijaa. Tuloksena saadaan ruokatorven toimintaa kuvaava painekäyrästö. Läpän paineet oli lähes nollassa, joten jouduin pH-seurantaan.
Käytännön seuraamukset on seuraaavat:
-Aamulla kun on syönyt, ei päätä kannata pitää alaspäin (kenkien laitto hankalaa ), ettei tavarat tuu takas ylös. Aluksi näin kävikin helposti, mutta nykyään osaa jo "yskiä" siten, että kuulostaa vaan siltä kun joku kuolisi (mutta ruoka pysyy sisällä)
- Juoksemaan/urheilemaan (joskus myös puntti) ei kannata mennä, jos safkaamisesta on alle 3 tuntia.
- Hillitön närästys koko aika + aamupäivän ajan polttava tunne kurkussa
Olen syönyt muutaman kuurin semmoisia mahahappoa neutralisoivia tabletteja, jotka kylläkin maksoivat ihan saatanasti. Yksi vaihtoehto on läpän kiristysleikkaus, mutta siihen ei jaksa lähteä jos oireet ei pahene.