Paha olo aamuisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Tulipa mieleen että onko kenelläkään muulla paha olo aamuisin? Kurkussa tuntuu pahalta, suussa maistuu todella paskalta ja kakistuttaa, eli limaa irtoaa paljon. Hampaiden pesukaan ei auta kovin paljoa. Samaan aikaan "närästää" aina, eli röyhtäilyttää todella paljon happamia ja pitkiä röyhtäisyjä.

Missä vika?

PS. En ole darrassa (ainakaan joka aamu ;)) enkä raskaana :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syysflunssan oireita, jotka ovat itsellänikin jatkuneet jo reilut kaksi viikkoa. Todella vittumaista herätä joka aamu aivan tukossa.

Piti taas kerran lopettaa kahvin juonti koska se aiheuttaa minulle aamupahoinvointia. Tämä ilmenee sillä tavalla että olen kuin nukkuneen rukous siihen asti kunnes saan ensimmäiset kaksi mukia aamukahvia. Tuntuu tyhmältä jos on nukkunut 8 tuntia ja sitten kahvinpuutteen takia menee ensimmäiset 30 minuuttia aamusta pahoinvoinnin kourissa.

On kurkkukipu ja päänsärky aamuisin jos on edellisenä iltana kyykänny. Nytkin karvastelee ihan tosissaan enkä minä tietääkseni edes huutanut kovastikkaan eilen illalla kyykkäillessä :evil:

Edit: Itseasiassa tota limaa lukuunottamatta samat oireet oli mulla tuossa vuos sitten kun vattahaavan sain.. Ei mukavaa ollenkaan kun pahaksi äityy. Onneksi senverta ajoissa mut pakotettiin lekuriin että sai lääkkeillä paranneltua.

No tätä on nyt jatkunu varmaa pari kolme VUOTTA jo...

Tismalleen samat oireet tulee jos juon kahvia, tämä siis mihin vuorokauden aikaan tahansa. Noin tunti kahvin juonnin jälkeen...

Kuinka vatsahaava todetaan, eikai joudu tähystykseen?

Huppe sanoi:
No tätä on nyt jatkunu varmaa pari kolme VUOTTA jo...

Tismalleen samat oireet tulee jos juon kahvia, tämä siis mihin vuorokauden aikaan tahansa. Noin tunti kahvin juonnin jälkeen...

Kuinka vatsahaava todetaan, eikai joudu tähystykseen?

Minä en sitten tiedä mikä on esiastetta ja mikä haavaa ja mikä mitenkin paranee, mutta sen tiedän että mulla oli ihan aikuisten oikeesti jo huono olla ja siitä se ihan tabuilla parani. Kyllähän ne tähystyksillä uhkaili, mutta minkäs ne tekee ku en oo menny takasin :D

Lääkäri osaa neuvoa.. Kuitenkin jos jo noin pitkään on ollut ja kahvi ton kans laukaisee niin jotakin sen suuntaista ainakin varmaan on.

Närästys oireita? Syötkö nukkumaan mennessä? Jos syöt paljon nukkumaan mennessä niin voi olla että hieman pukkaa sitten ruokatorveen nukkuessa ruokaa se ärsyttää ja tekee huonoa oloa.

japa sanoi:
Närästys oireita? Syötkö nukkumaan mennessä? Jos syöt paljon nukkumaan mennessä niin voi olla että hieman pukkaa sitten ruokatorveen nukkuessa ruokaa se ärsyttää ja tekee huonoa oloa.
Joskus kyllä tulee safkattua iltapalaksi varsin tuhtia kamaa, eilen esimerkiksi noin 500gr lasagnea ja melkein suoraan petiin. Tänä aamuna olo oli todella huono.

Itsellä on hyvin paljonkin ollut noita aamupahoinvointeja. Kakomista aamutuimaan, kurkku täynnä limaa ym. Unilla on useasti suuri vaikutus aamun vointiin. Pitkään unettomuudesta ja muista nukahtamishäiriöistä kärsineenä kuitenkin aamupahoinvoinnit ei mitään harvinaisia ole olleet.

Muutamat havainnot omalta osaltani on ollut, että kun elimmistö on kuiva (alkoholi, joku nukahtamislääke tai vähäinen syöminen aiheuttajana ehkä) aamulla niin tuota huonoa oloa riittää. Osittain tukisi tätä myös se, että kofeiinia nautittuani aamuisin joskus harvoin, tuo vastaavanlainen olo muodostuu pikkuhiljaa. Edellisen illan urheilut (nesteitä lähtee kropasta) myös aiheuttaa aamuoireita.

Jännitystilat, väsymys (vähät yöunet) ja sen sellaiset on taas omiaan tehostamaan tuota pahoinvointia.

Raskautta täälläkin ollaan epäilty ja jopa vatsa näyttää tukevan epäilyjä. Toistaiseksi kuitenkin haarojen välissä näyttäisi olevan hieman väärät värkit siihen hommaan, ja olen kuullut yhdynnän olevan miltei pakollinen raskaaksi tuloon, joten se taas ei tue teoriaa. :D

edittiä: Jos on tullut mässättyä epäpuhtauksilla tai ehkä muutenkin mässättyä edellisenä päivänä, seuraavan aamuna saattaa olla ns. mässykrapula. Been there, done that, got the stomach to prove it....

Niin tuo Huppen mainitsema närästys ja röyhtäily viittaa kyllä vatsavaivoihin. Kannattaisiko lopettaa kokonaan kahvin juonti? Lääkärissä varmaan tekevät tarkemmat tutkimukset kun vaan varaat ajan sinne.

Sittenhän yksi mikä tekee huonon olon aamuksi on se jos nenä on aina tukossa. Nukkuessa limakalvot turpoavat entisestään. Minulle korvanenäkurkku -erikoislääkäri sanoi että kun on rakenteeltaan tukkoinen nenä niin sitten yön aikana valuu limaa nenästä kurkkuun. Tämä taas aiheuttaa sen että on usein kurkku kipeänä, väsynyt ja rähjäinen olo.

Käyhän ensin yleislääkärillä ja tarvittaessa myös tuo korvanenäkurkku -spesialisti niin tiedetään asiasta enemmän!

protsku sanoi:
Niin tuo Huppen mainitsema närästys ja röyhtäily viittaa kyllä vatsavaivoihin. Kannattaisiko lopettaa kokonaan kahvin juonti? Lääkärissä varmaan tekevät tarkemmat tutkimukset kun vaan varaat ajan sinne.

Sittenhän yksi mikä tekee huonon olon aamuksi on se jos nenä on aina tukossa. Nukkuessa limakalvot turpoavat entisestään. Minulle korvanenäkurkku -erikoislääkäri sanoi että kun on rakenteeltaan tukkoinen nenä niin sitten yön aikana valuu limaa nenästä kurkkuun. Tämä taas aiheuttaa sen että on usein kurkku kipeänä, väsynyt ja rähjäinen olo.

Käyhän ensin yleislääkärillä ja tarvittaessa myös tuo korvanenäkurkku -spesialisti niin tiedetään asiasta enemmän!
Toi on myös totta että nenä on kovinkin kuiva ja tukkoinen ja aamulla sitten tulee räkää. Huomasin tämän kun olin 4.5 viikkoa Thaimaassa kosteassa ilmastossa jolloin nenä oli aivan auki aamuisin eikä pahaa oloa ollut ollenkaan. Limaa ei myöskään irronnut eikä tarvinnut kaivella aamusuihkussa kuiviä räkäpalleroita nenästä. Iho ei myöskään kuivunut Thaimaassa, mutta se onkin jo uusi tarina ;)

Kuullostaa ihan ns.'takaisinvirtaukselta'. Eli jos nukkuu liian vaakatasossa niin ruoka/sappinesteet jne alkavat nousta takaisin, painavat vatsalaukun suuta ja voi syntyä virtausnestettä joka valuu takaisin ruokatorveen. Silloin on aamuisin kurkkukipua, yskää, karvasta tunnetta, pahaa makua, närästystä jne.

Ne keillä on ihan todettu takaisinvirtaus nukkuvat yleensä hieman pystyasennossa monien tyynyjen kanssa niin ettei virtausta/painetta synny niin paljoa. Myös illalla raskaammat syömiset kannattanee skipata.

Käy lekurissa niin saat asialle varmuuden mutta itse veikkaan tuota, takaisinvirtaus on vittumainen mutta hyvin yleinen ongelma.

MissEvilEve sanoi:
Kuullostaa ihan ns.'takaisinvirtaukselta'. Eli jos nukkuu liian vaakatasossa niin ruoka/sappinesteet jne alkavat nousta takaisin, painavat vatsalaukun suuta ja voi syntyä virtausnestettä joka valuu takaisin ruokatorveen. Silloin on aamuisin kurkkukipua, yskää, karvasta tunnetta, pahaa makua, närästystä jne.

Ne keillä on ihan todettu takaisinvirtaus nukkuvat yleensä hieman pystyasennossa monien tyynyjen kanssa niin ettei virtausta/painetta synny niin paljoa. Myös illalla raskaammat syömiset kannattanee skipata.

Käy lekurissa niin saat asialle varmuuden mutta itse veikkaan tuota, takaisinvirtaus on vittumainen mutta hyvin yleinen ongelma.
Tuossahan olisi perusteltu syy hommata moottorivuode, sen saisi kivoihin asentoihin muitakin "huvituksia" varten ;)

Huppe sanoi:
Tuossahan olisi perusteltu syy hommata moottorivuode, sen saisi kivoihin asentoihin muitakin "huvituksia" varten ;)

Heh, aivan :D

Ja tämähän tuli taas aivan tilauksesta..

Limaisuus vaivaa minuakin, etenkin aamuisin, aamiainen meinaa tulla ylös ja myöhemminkin päivällä kakii ruuan päälle. Tukkoinen nenä luonnostaan, ja korva-ym-lääkäri neuvoi a)tiputtamaan rypsiöljyä sieraimiin voiteluaineeksi (ei auttanut) b)Nasonexia pitämään sieraimet auki yöllä (en tiedä auttaako sekään).
"Takaisinvuoto"! Kullanarvoinen termi. Selittääkö se sen, että joudun usein heräämään yöllä kurkunärsytykseen ja sen synnyttämään yskään. Vesi auttaa jonkin verran, tuplatyyny parantaa. Joskus join illalla Valmarinia, ja se mielestäni auttoi tähän ongelmaan (syön ison iltapalan, ja Valmarin auttaa närästykseen vähentämällä happamuutta).

Otan siis paksumman tyynyn ja ilta-Valmarinin käyttöön, katotaan parantaako.

No koittelin nukkua kahdella tyynyllä ja yllättäen aamulla ei röyhtäillyttänytkään aivan niin paljoa, jätin myös suuremman iltapalan väliin. Pitää nyt käväistä tuossa työterveysasemalla vielä juttelemassa, kun tämähän oli vaan yksi poikkeus monesta kerrasta...

Mulla oli hankala nukkua kahdella tyynyllä, mutta ehkä se on tottumiskysymys. Ei ainakaan kurkku kärsinyt, eikä ykättänyt aamulla niin paljoin kuin joskus.

Belmondo sanoi:
Mulla oli hankala nukkua kahdella tyynyllä, mutta ehkä se on tottumiskysymys. Ei ainakaan kurkku kärsinyt, eikä ykättänyt aamulla niin paljoin kuin joskus.
HAnkalaa joo ja selkä/niska kipeät mutta ei erityisen huono olo aamulla. Voi toki johtua sattumastakin tai jostian muusta. Ajattelin väsätä laudoista sängyn alle pientä korotusta väliaikaisesti, jotta pää olisi korkeammalla, näin olisi helpompi nukkua jalat alempana kuin pikkuvauvat ikään :)

Huppe sanoi:
HAnkalaa joo ja selkä/niska kipeät mutta ei erityisen huono olo aamulla. Voi toki johtua sattumastakin tai jostian muusta. Ajattelin väsätä laudoista sängyn alle pientä korotusta väliaikaisesti, jotta pää olisi korkeammalla, näin olisi helpompi nukkua jalat alempana kuin pikkuvauvat ikään :)

Joo käyhän kuitenkin siellä jollakin terveyspertillä.. Noin kauan kumminkin jatkunut toi happojen nousu jotenka jotakin on kyllä vialla.

Niin ja vaikkei sitten olisikaan niin parempi varmistaa ku sitten mennä ottamaan sitä letkua perseeseen!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom