Paastoaminen

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Joo, toi on ihan selvä asia, että noin alhaisilla rasvoilla ei ole mitään järkeä vetää yli 24 h. Kroppa kyl tietää, että onko käytössä 50 vai 10 kg rasvaa.
Paljon sulla on kalorit, kun pystyt pitää tollasta kondista?
Tämän hetkisen tekemisen tasolla kuntoa ylläpitäen viikkotason keskiarvoinen energiamäärä pyörii siellä 3500 kcal huitteilla, hiilareita syklitellen.

Reenaan tosi matalavolyymisellä korkean intensiteetin reenityylillä, kroppa läpi 8-9 päivän periodissa. Sama jumppa tulee siis "tosi" harvoin. On puhuttu, että lihas kasvaisi parhaiten jopa 2-3 kertaa viikossa tehtynä mutta yksilöitä me kaikki olemme. Mulle toimii parhaiten tuo melko harvoin mutta kovaa. Arkiaktiivisuutta tulee se 10 k askelta. Kardiota en järjestelmällisesti tee, eli kardioharjoitteet nakkeleen sopiviin rakoihin ihan fiiliksen mukaan ja jonain viikkoina ei tule tehtyä laisinkaan.

Olin pitkään vhh/keto/carnivore -pätkäpaasto tyyppisellä ruokavaliolla mutta alkuvuodesta alkaa uusi kehityskausi, niin täytyy ryhtyä nyt totuttamaan konetta taas hiilaripolttoiseksi.

Kehityskauden ruokamäärä tulee olemaan 4000-5000 kcal, tosi puhtaasta ruoasta.

Pitkästä aikaa tuli alotettua paasto. To iltana edelline ruoka. Vähä päälle 60h täynnä. Tällä kertaa paras toinen päivä ikinä. Energiaa oli ihan saatanasti. Nyt 3:s päivänä vähän meinaa heikottaa ja paleltaa. Normaalia salitreeniä ja päälle zone1-2 aeroa juoksumatolla ja HIIT vetoja. Lisäksi tarkoituksella istumisen rajoittaminen eli liikettä, kävelyä, portaiden nousua, kehonpainolla kyykkäilyä.

Supplementteja menee, mutta nyt uutuutena Foodin ja Puhdistamon elektrolyyttijauheet mitä tulee juotua runsaasti. Ties vaikka auttaa heikotuksen poissa pitämiseen. Nyt on nimittäin tavoitteena paastota ekaa kertaa täysi viikko. Siitä syvällä ketoosissa, syvällä rasvanpolton syvimmässä olemuksessa, tarkoitus jatkaa ketolla vielä useampi kilo läskiä pois. Ehkä syklisellä ketolla, pitää perehtyä siihen lisää.

64h takana ja ihan normi tehoinen punttitreeni ja päälle vielä juoksumatolla kikkaillen 30 minsaa. Perus kävelyä on ihan helvetin hyvän tuntuista paastossa. Lempeää kropalle ja metabolia boostaantuu vrt. istuminen tai makaaminen.

Nyt on nimittäin tavoitteena paastota ekaa kertaa täysi viikko. Siitä syvällä ketoosissa, syvällä rasvanpolton syvimmässä olemuksessa, tarkoitus jatkaa ketolla vielä useampi kilo läskiä pois. Ehkä syklisellä ketolla, pitää perehtyä siihen lisää.

Itse vetäisin viime vuonna viikon paaston. Oli ihan mielenkiintoinen kokemus. Elektrolyyttejä käytin, muuten vesilinjalla. En treenannut eli vältin hikoilua, leppoisia kävelylenkkejä sen sijaan tein. Päivät 3-4 oli haastavimpia, mutta loppu meni vaivattomasti. Paastoon loppumiseen kannattaa varautua sellaisilla sapuskoilla, jotka itselle varmasti sopivat. Itse söin pieniä annoksia vesipitoisia vihanneksia ja kanaa, tilkalla oliiviöljyä.

Itselleni syklinen keto sopii parhaiten kun pitää clean bulkata. Minulla on ongelmaa ketolla syödä tarpeeksi jos pitää painoa hilata ylöspäin. Hiilaritankkaukset helpottavat tätä kummasti. Lisäksi raskaimmat treenit voi ajoittaa sopivasti tankkaukseen liittyen. Vaatii kylläkin vähän kokeilua, jos haluaa pitää hiilarin määrän riittävänä muttei liiallisena. Yllättävän pieni määrä tuntui treenien kannalta potkivan hyvin. Läskin polttamiseen taas tuntuu turhalta kikkailulta, normi keto toimii paremmin, mutta jos treenaa siten että tankkauksesta saa hyötyä, niin syklinen on silloin toimiva valinta sekin.

Miten homma etenee?

Katkaisin eilen 4,5 vrk, noin 110 tunnin kohdalla. Syy oli itseasiassa sosiaalinen ilmainen lounas. Ei loppunut tällä kertaa heikkoon oloon. Paino tippui 3,1 kg pe aamu - ti aamu. Toivottavasti kilon verran oli läskiä.

On jotenkin siistiä hommaa tuo paastoaminen. Ite tykkään siitä. Siistiä olla syömättä. Nyt onnistunu jatkaa hyvin vähillä hiilareilla edelleen. Äsken söin päivän ekan aterian missä 180g proteiinia, 77 rasva ja 28 hiilari. Vielä otan vähän lisää mutta alle 40 jää hiilari. Vieläkin haasteena tämä ajoitus että ei illalla järkyttävää mäsäytystä.

Itse vetäisin viime vuonna viikon paaston. Oli ihan mielenkiintoinen kokemus. Elektrolyyttejä käytin, muuten vesilinjalla. En treenannut eli vältin hikoilua, leppoisia kävelylenkkejä sen sijaan tein. Päivät 3-4 oli haastavimpia, mutta loppu meni vaivattomasti. Paastoon loppumiseen kannattaa varautua sellaisilla sapuskoilla, jotka itselle varmasti sopivat. Itse söin pieniä annoksia vesipitoisia vihanneksia ja kanaa, tilkalla oliiviöljyä.

Itselleni syklinen keto sopii parhaiten kun pitää clean bulkata. Minulla on ongelmaa ketolla syödä tarpeeksi jos pitää painoa hilata ylöspäin. Hiilaritankkaukset helpottavat tätä kummasti. Lisäksi raskaimmat treenit voi ajoittaa sopivasti tankkaukseen liittyen. Vaatii kylläkin vähän kokeilua, jos haluaa pitää hiilarin määrän riittävänä muttei liiallisena. Yllättävän pieni määrä tuntui treenien kannalta potkivan hyvin. Läskin polttamiseen taas tuntuu turhalta kikkailulta, normi keto toimii paremmin, mutta jos treenaa siten että tankkauksesta saa hyötyä, niin syklinen on silloin toimiva valinta sekin.

Kerran viikossako tuossa yleensä tankataan hiilaria? Jos haluaa pidempään putkeen ketoosissa niin ottaa kerran 2 viikkoon. Ite aattelin sitäpaitsi pitää maltillisena joku 300g vain hiilaria ja saatanalliset treenit sinä päivänä.

Kerran viikossako tuossa yleensä tankataan hiilaria? Jos haluaa pidempään putkeen ketoosissa niin ottaa kerran 2 viikkoon. Ite aattelin sitäpaitsi pitää maltillisena joku 300g vain hiilaria ja saatanalliset treenit sinä päivänä.

Tyypillisesti 5-6 pv ketoa, 1-2 pv tankkausta. Jotkut käyttää myös välitankkausta, mutta se on sitten eräänlainen kompromissi treenitehojen ja ketojakson pituuden välillä. Yleensähän ajatuksena lienee saada mahdollisimman paljon lihasta mahdollisimman vähäisellä läskin keräämisellä. Toisin sanoen saada mahdollisimman suuri hyöty irti hiilareista. Mikään pakkohan ei ole pitää viikkoa jakson pituutena, se vaan yleensä lienee helpointa yhdistää treeniin joka kulkee useimmiten viikon blokeissa.

Oma treeni on pääasiassa 1-6 toiston sarjoja aina pois lukien huoltavat ym., niin syklisestä ei saa niin paljon irti. Kuitenkin jos tykkää paukuttaa pidempiä sarjoja, niin tankkauksesta saa selkeän edun. Lisäksi se tuo kyllä kieltämättä mukavaa vaihtelua pidempään ketoilevalle. Mielestäni kuitenkin isoin tekijä, joka sykliseen keton käyttöön vaikuttaa, on se, miten vaivattomasti kroppa menee ja reagoi ketoosiin. Joillekin se on helppoa ja luontaista, toisille ei oikein totuttelukaan auta. Toki kroppa menee fysiologisella tasolla ketoosiin, mutta olotila voi olla muuta kuin mukava ja vahva. Vaatii siis oman kropan tuntemista. Teoreettisesti siis syklinen keto on erittäin tehokas tapa bodata ilman kovaa bulkkia, mutta käytännön toteuttaminen omalla kohdalla voi vaatia paljonkin säätämistä vrt. perinteinen bulkki.

Oon nyt dieetillä pätkäpaastoillu ensin 14h pätkiä, sitten 16h ja nyt tämä viikko menty jo 20h paastoillu. Tuntuu tosi kiehtovalta tuo viikon setti, tai ainakin useamman päivän paasto jos ei koko viikkoa kerralla. Kiitos @Force inspiraatiosta, taidan kokeilla joskus. Miten tuommoinen pidemmän paaston katkaisu kannattaa tehdä, syödä varovasti varmaan? Impulssi olis varmasti syödä kuus pitsaa ja hevonen, mutta se tuskin on optimaalista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Oon nyt dieetillä pätkäpaastoillu ensin 14h pätkiä, sitten 16h ja nyt tämä viikko menty jo 20h paastoillu. Tuntuu tosi kiehtovalta tuo viikon setti, tai ainakin useamman päivän paasto jos ei koko viikkoa kerralla. Kiitos @Force inspiraatiosta, taidan kokeilla joskus. Miten tuommoinen pidemmän paaston katkaisu kannattaa tehdä, syödä varovasti varmaan? Impulssi olis varmasti syödä kuus pitsaa ja hevonen, mutta se tuskin on optimaalista.

Itsellä kokemusta useammasta 72-96 h paastoista ja itse oon lopettanut ne miten lystää. Ainoa sivuoire voi olla ripuli. Viikko ja siitä eteenpäin, niin se lopettaminen alkaa merkitsee terveyden kannalta. Tubessa on paljon videoita, miten lopettaa pitempi paasto.
Esim. jos vetää 21 päivän paaston ja lopettaa sen menemällä raxin buffaan, niin kehon suola/kalium -tasapaino saattaa heittää voltin ja pumppu tykkää sellaisesta ikävästi.
Itsellä kanssa projektina vetää viikon settejä, koska ylimääräistä rasvaa on vielä riittävästi.

Tubessa just kävinkin kattelemassa ja Guinnessin ennätyksessä joku on paastonnu näköjään yli vuodenkin putkeen 🤔 Ja hirvittävän moni kuukauden pätkiä. Kyllähän mekin pystytään viikko sit oleen.

Tubessa just kävinkin kattelemassa ja Guinnessin ennätyksessä joku on paastonnu näköjään yli vuodenkin putkeen 🤔 Ja hirvittävän moni kuukauden pätkiä. Kyllähän mekin pystytään viikko sit oleen.

Logiikan vastaisesti nälkä katoaa lähes kokonaan 72-96 h jälkeen eli sen jälkeen pitäisi olla suht. iisii, varsinkin jos on ns. ylimääräistä rasvaa varastossa. Itsellä enkka 100 h ja ei ollut nälkää, mutta oli äärimmäisen tyhjä olo. Sitä on vähän vaikea selittää, jos ei itse kokeile.

Syö mitä haluat, luultavasti et edes jaksa syödä saman verran kuin 20h syömättömyyden jälkeen

Oma kokemus näistä 3-4 päivän paastoista että voi vielä aika huoletta katkaista. Viikon paastosta oli suunnitelma että 7 % naudan jauhelihaa ja kananmunaa ekalla eterialla pieni annos ensin ja parin tunnin päästä lisää.

Meinaatko? Mä oon vuosien saatossa ja masennuspäissäni totuttanut vatsalaukun venymään ihan älyttömyyksiin, voisko tätäkin asiaa vähän pakitella ihan vaan paastoamalla pidempiä jaksoja?
Oma muistikuva yli 90h paaston katkaisusta oli se, että kapasiteetti ekalla aterialla ei ollut sitä mitä luulisi. Varmasti tapauskohtaista kyllä, ruokahaluun kun vaikuttaa useampi asia.

Jotain helposti sulavaa ja pikkuhiljaa lopetukseen. Viime kesänä tein ton viikon paaston ja meni kyllä helpommin kuin vois kuvitella ja neljäntenä päivänä kävelin maratoninkin kahdessa erässä 4h ja 4h ja ilman vettä vielä kun ei tuntunut janottavankaan. Siinä välissä kävin himassa ja join 7desiä elektrolyyttejä.

Meinaatko? Mä oon vuosien saatossa ja masennuspäissäni totuttanut vatsalaukun venymään ihan älyttömyyksiin, voisko tätäkin asiaa vähän pakitella ihan vaan paastoamalla pidempiä jaksoja?

Itse olen ollut kova syömään silloin kun vielä vetelin surutta hiilareita. Nälkä niin sanotusti kasvoi syödessä. Ihmisillä ei ole kovin hyviä kylläisyysmekanismeja hiilareihin, mutta rasvan ja proteiinin suhteen asia on eri. Tämä ei ole hyökkäys hiilareita kohtaan, mutta itselleni jatkuva korkeahiilarinen ruokavalio ei sovi, se johtaa pidemmän ajan kuluessa väistämättä nälän kasvuun ja sitä myöten ylimääräiseen rasvakudokseen.

Nyt kun pidempään ollut pätkäpaastoilu/keto-linjalla, niin vatsalaukku ei tosiaan vedä enää isoja määriä. Syömisestä on muutenkin tullut enemmän ravitsemuksellista vs. nautinnollinen syöpöttely. Paastoilu ainakin itsellä selkeästi heikensi kykyä vetää isoja määriä ruokaa kerrallaan ja tervehdytti kehon nälkä- ja kylläisyysmekanismien toimintaa. Kannattaa kuitenkin erottaa paastoilu ja itsensä näännyttäminen. Paastoilun tarkoitus on tukea terveyttä, valitettavasti usein netissä törmää myös näännyttämisilmiöön joka on kaukana terveellisestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom