Pähkinärinne 20 years later

haavevahva

Banned
Tänään ekaa kertaa Vantaan Pähkinärinteessä 20 vuoteen. Oli hieman hämärä olo ajella siellä niitä katuja pitkin. Vähän joka puolelta jotain muistoja lävähti mieleen.

Lammen ympärystä siistitty ja näköjään jonkinlainen kävelytie laitettu toiselle rannalle. Ostari muuttunut mutta K-Pähkinä pysyy, vai mikä se sitten olikaan. Jokaiseen paikkaan, jonne on voinut rakentaa on sitten rakennettu. Pähkinärinteentien ja ala-asteen välinen metsäkin on vedetty sileäksi ja kerrostaloja tilalle. Vanhan kotitalon ympärystöön ei ole rakennettu mitään, tosin on sellasta kalliota ympärillä ettei kannatakaan. Hämeenkylässä on Mäkkäri, ennen siinäkin kohtaa oli heinää. Hessumobiili sentään pysynyt, futiskentältäkin hävinnyt se pukkarirakennus.

Nyt tosiaan hämärä olo, ei oikein tiedä mitä ajatella. Onko muut tehneet tollasia reissuja? Täytyy sanoa, että en kyllä tarkoituksella lähtenyt parin tunnin reissua tekemään Pähkikseen. Sattui sopivasti matkalle, kun työmatkalla kävin katsomassa yhtä autoa. Kannatiko? En tiedä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Allekirjoittanut teki alkusyksystä hieman vastaavan "muistinvirkistysmatkan" omiin lapsuusmaisemiin joissa en ollut 20 vuoteen käynyt. Yllättävän moni asia oli paikallaan, mutta jotain muuttunut, ja moni muisto yllätti virheellisyydellään tai puutteellisuudellaan ("ai noinhan se olikin, miten muistin että se olisi ollut toisella tapaa.."). On kai tuo jotain nostalgiaa, "down the memory lane..". :)

Kävin huvikseni noin vuosi sitten Ruskeasuolla, jossa olen viettänyt ikävuodet 0-8v. Olo oli hyvin epätodellinen, se kadunpätkäkin, joka silloin tuntui jatkuvan hyvin pitkälle oli todellisuudessa muutama sata metriä, sen pihan poikki, jossa leikittiin kaikki leikit, harppoi kolmella askeleella, talot olivat kaikenkaikkiaan "kutistuneet", mäki jossa laskettiin pulkalla oli niin pieni nyppylä, että miten siitä on muka jotain vauhtia edes saanut:wtf: ?? Kaiken kaikkiaan olo oli kuin jollain Liisalla ihmemaassa...

Joskus olen miettinyt, että tekisin samanlaisen nostalgiareissun Vantaalle Nikinmäkeen, jossa asuin ala-asteikäisenä, mutta oikeastaan en tahdo, koska tiedän, että sinne on rakennettu aivan järjettömästi ja pidän mieluummin ne lapsuusmuistot metsineen kuin näen nykyisen todellisuuden...

Itse tein tuossa kesällä vähän vastaavanlaisen nostalgia reissun kannelmäkeen jossa olen asunut vuosina 80-87, ja en ole käynyt siellä 15-20 vuoteen. Tosiaan aika jännät fiilikset tsiigailla mestoja jossa on skidinä heilunut. Ja aika pieneltä monet paikat näytti, vaikka skidinä tuntu että on järjettömän isoja. Aika samalta paikka näytti, mutta lähi ympäristöön on kyllä taloa pukannut lisää..

Mulla asuu paljon sukulaisia Pähkinärinteessä ja paljon oon hienoja aikoja lapsuudessani siellä viettäny. Lammella en ole nyt varmaan viiteen vuoteen käyny mutta muuten on kyllä paikka kovasti muuttunut, kun muistelee kymmenen vuoden takaisia aikoja. Tärkeintä kuitenkin on että K-pähkinä pysyy ja kummitäti on edelleen siellä töissä niin voin käydä ostamassa jäätelöä :D

Pähkis on paikkanakin muuttunut todella paljon. Nykyään vuokra-asunnot on muuttuneet omistusasunnoiksi yms. Spugejen valtakunta on pienentynyt huomattavasti, vaikka Hasselissa ne taitaa edelleen sitkeästi istua. :dance:

2 0vuotta paikassa kuin paikassa saaa muutoksia.

Paikat oli kyllä "pienempiä" nyt kuin silloin 12-vuotiaana. En tiedä kiinnostaisiko esim. muuttaa sinne nyt, jos olosuhteet antaisivat mahdollisuuden. Jaa, nyt taitaa olla 10 vuotta siitä, kun lähdin Turusta. Pitäisköhän tehdä vastaavanlainen piipahdus...

Kävin 12 vuoden jälkeen Tapulikaupungissa.Muistoja tulvi mieleen aika paljon,ihmeekseni aika paljon positiivisiakin.No paikkana se ei juuri ole muuttunut mitä nyt muutama tönö tullut sinne tänne.Tosiaan kaikki paikat näytti vaan pienemmältä kuin mitä ne oli ns lapsuuden muistoissa.samat naamat näytti olevan paikallisessakin kun kävin kurkkaamassa.Ps kyllä tää tapanila on niin eri mesta vaikka melkein vieressä onkin=))

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom