Päättötyöt, gradut ja muut vastaavat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiinuli
  • Aloitettu Aloitettu
Olen samoilla linjoilla aikaisemmin esitettyjen kommenttien kanssa siitä, että gradusta/dippatyöstä tai lopputöistä yleensä tehdään turhaan elämää suurempia. Olen aika varma, että jos vain oikeasti tekisi töitä lopputyön parissa 8h päivässä, valmistuisi se myös sellaisilta henkilöiltä, joilla ei ole taipumuksia itsenäisten projektien läpiviemiseen vähintään puolessa vuodessa.

Itselläni meni gradun vääntämisessä sellainen puoli vuotta ja siitä syntyi myös muutama julkaisukin. Tosin sain palkkaa siitä ja dead-line gradun valmistumiselle oli sovittu etukäteen. Tällä hetkellä hikoilen väikkärin parissa ja tämän projektin dead-line pyörii vuoden vaihteessa. Tosissaan joutuu vääntämään, että pysyy aikataulussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma päättötyö keväällä oli suht kivuton projekti sen jälkeen, kun sain aiheen päätettyä/keksittyä. Työn valvojalla oli aiheestani hieman ehkä eri käsitys kuin minulla ja se ei oikein osannut ilmaista omaa näkemystään, joten lopussa meinasi mennä hieman vänkäämiseksi.

Tein työn itsenäisesti periaatteella "ovarit käteen, paperit talteen ja suunta Meksikon rajalle", joten arvosana 3/5 tyydyttää täysin. Nelisen kuukautta meni aikaa.

Minun mielestä tuo "lopputyön" tekeminen oli helppo nakki. Pärjäsin yleensä varsin huonosti kirjatenteissä, sillä en tykkää "systemaattisesta pänttäämisestä", vaan pikemminkin tykkään etsiä tietoa jostain tietystä asiasta ja kirjoittaa juttuja ylös (= samaa hommaa kuin gradutyö). Niinpä sain aina kotiesseistä täydet tai lähes täydet pisteet ja kirjatenti yleensä rimaa hipoen ja harvoin ensimmäisellä kerralla :D Niin ja lopputyöstä tuli kans täydet...

Juu iso-G oli pitkän linjan rojekti. Aloitin syksyllä -99 aineiston keräämisen, siinä vaiheessa vain hämärä aavistus itse gradun aiheesta. Olin mukana yhdessä isommassa projektissa jossa oli useita muitakin gradun tekijöitä. Muut ympärillä saivat gradujansa valmiiksi, minä en edes kirjallisuuskatsausta... Sitten alkoi poika sairastella, piti tehdä sivuaineopintoja yksi vuosi. Gradusta sain tehtyä tilastolliset analyysit. Niihinkin oli kaavat valmiina, ei tarvinnut itse paljoa pähkäillä. Kesällä 2002 istuin sitten oikein toden teolla kirjoittamaan. Tuloksena kuukaudessa yli puolet gradusta valmiina. Loput kirjoitin apinan raivolla tammikuussa. Loppujen lopuksi aktiivista työaikaa ei mennyt juuri ollenkaan. Gradu oli artikkeli englannin kielellä, pituus 11 sivua lähteineen. Sain arvosanaksi magnan. Meidän laitoksella ei päästetä lopputöitä läpi alle cumun, koska se on vähimmäisvaatimus jatko-opinnoille. Mun ammatissa (psykologi) jatko-opinnot (lisuri) tarkoittaa samalla myös ammatillista erikoistumiskoulutusta, joka voi tulla ajankohtaiseksi joskus myöhemmin, joten on vähän pakko olla mahikset auki. Työnantaja voi vaikka vaatia erikoistumiskoulutusta joskus.

Mutta onnea Tiinulille! Itsekin ajattelin joskus että kun saan gradun jätettyä niin vedän perseet... Odotin sitten kuitenkin vielä pari kuukautta ja pidin oikein kunnon valmistujaiset kaikille kavereille ja lähimmille sukulaisille. Itse asiassa tuntuu vieläkin uskomattomalta että ylipäätään valmistuin, kahdeksan vuoden ikuisuus-opiskelun jälkeen. Töissä on ollut kivaa, ja nyt olen kai hulluuttani hakeutunut jo lisäkoulutukseen, tosin oppisopimuksella eli töitä tehdään koko ajan samalla.

Mulla meni dippatyössä noin vuosi. Itse alustavaan työhön meni yksi kesä ja kirjoittamiseen syksy ja kevät. Olen tosi huono kirjottamaan kun en keksi ikinä mitään sanottavaa eli eihän se mitään herkkua aina ollu ja hermot meinasi mennä joskus. Välillä taas sai kauheita spurtteja päälle ja tekstiä syntyi vauhdilla.

Samaa mieltä olen, että ei siihen lopputyöhön kannata koko elämää uhrata, kun ei sen ole kuitenkaan tarkoitus olla maailmaa mullistava.

Niin, ja onnittelut Tiinulille :)

Pitäisi duunata iso-D (enkä tarkoita sitä keskikehonrakennukseen keskittynyttä laulajaa) piakkoin, paikan sain juuri puhuttua.

Aika tuskaa oli muuten hommata diplomityöpaikka IT-hommien parista juuri nyt. Tai no, itseaiheutettua.. Edellisen putkan kaaduttua alta otin riskin ja menin paskasopimuksella fiksuihin hommiin, joissa ei ollut varmuutta edes diplomityömahdollisuudesta. Samassa yhteydessä jätin vähemmän fiksujen hommien parista tarjotun 100% varman (diplomi)työpaikan väliin.

Sanotaanko että nukuin viimeaikoina hieman huonosti, kun määräaikainen sopimus läheni loppuaan (ja uudessa työpaikassa on rekrykielto päällä). Nyt ei muuta kuin raivolla se pakolliset 50 sivua läjään. :thumbs:

Originally posted by igf1bp3
Edit2: niinjoo2, opintolainaa en nostanut, koska se olisi taistellut mun oikeuskäsitystä vastaan. En minä nyt perkele ala maksamaan siitä, että saan hassata vuosikausia koulun penkillä, ilman kouriintuntuvaa etua.

Edit: ei mitään sittenkään...

Tässä parasta aikaa kirjoittelen.. Ja kyseessä on AMK:n opinnäytetyö (en edes tiedä miten se tarkalleen eroaa gradusta).

Suurin kommellus tähän asti on ollut, kun selvisi että erästä käyttämääni lähdettä ei "suositella" käytettäväksi. Hetken ajan kävi mielessä lähteiden väärentäminen, mutta näin kuitenkin vaivaa oikeiden lähteiden etsimisessä. Lisäksi hieman etenemistä on viivyttänyt liiallinen pakkotoiston selaaminen :p

Olen siis toimeksiantona tätä väsäillyt, aikaa on mennyt tämä kesä eli noin 3kk. Sisältö on oikeastaan jo valmis, lähinnä enää pilkunviilausta siellä täällä. Uskoisin että olisin saanut tämän valmiiksi nopeamminkin, mutta löysähköstä aikataulusta ja tietyistä viivytyksistä johtuen on mennyt näin "kauan."

Originally posted by Sherm Stick
Mikä on gradu?? :david:

Vastataan nyt sen varalta, että tämä ei olekaan trolli.

Gradu (tai oikeammin "pro gradu") on ylempään tieteelliseen korkeakoulututkintoon liittyvä opinnäytetyö, joka tehdään tyypillisimmin aivan opintojen loppuvaiheessa. Teknillisissä korkeakouluissa vastaavaa lopputyötä kutsutaan diplomi-työksi
(dippa-työ).

Gradun teossa on tarkoitus simuloida tieteellistä tutkimusta, vaikkakaan uusia keksintöjä ei sinänsä tarvitse tehdä. Tavoitteena on, että olemassaolevaa tietoa opittaisiin keräämään useasta eri lähteestä ja muodostamaan synteesi opitusta tiedosta sekä mahdollisesti soveltamaan tietoja empiirisesti. Esimerkiksi sovelletun matematiikan graduissa on tyypillisesti ensin teoria ja sovellusosuus, jossa esiteltyjä menetelmiä sovelletaan käytännössä, joihinkin reaalimaailman aineistoihin.Tämän lisäksi on tarkoitus omaksua tiedeyhteisön tapa kirjoittaa tekstiä. Tähän liittyy viittausten käyttäminen ja täsmällinen ilmaisu, joka korostuu erityisesti matemaattisissa aineissa. Subjektiivisuus on pahe ja objektiivisuus on hyve.

huh. sais etes ov:t riittämään tukiaisiin. =) tuli luotettua liikaa lääkikseen pääsyyn.. =((

Itsellä gradun pystäämiseen meni vajaa vuosi. Deadline oli työpaikan muodossa tiedossa, joten siinä motivaattori. Koko ajasta jo edellä moneen kertaan mainitun kirjallisuuskatsauksen laatimiseen meni reilu kuukausi, ja se oli koko projektin helpoin homma. Loppu ajasta menikin varsinaisen tutkimuksen tekemiseen.

Olen luonnontieteellisellä alalla ja tein lähinnä solubiologista sekä farmakologista perustutkimusta yliopistolle. Labrassa solujen kanssa nysvätessä tulosten saaminen vaatii hieman kärsivällisyyttä (joka oli useampaan kertaan katkolla) ja aikaa saa kyllä tuhraantumaan. Soluja on luonnollisesti vähän vaikea pakottaa reagoimaan haluamallaan tavalla...

No, kolme vuotta sitten oli iso G kansissa ja hyväksyttynä.
Sen kyllä vuoden aikana huomasin, että väikkäri ei ole mua varten. Tutkijan hommat jätän suosiolla motivoituneemmille.

Tsemppiä vaan kaikille lopputyön/gradun kanssa paniniville, alkuun päästyä homma kyllä lutviutuu. Allekirjoitan aikaisemmat kommentit: Gradu ei tosiaan ole elämää suurempi asia.:thumbs:

Onnea Tiinulille :thumbs:

Olen tehnyt sekä päättötyön (AMK) että gradun. Molemmat projektit olivat raskaita, sillä olen kai peruslaiska luonteeltani ja saan tuollaisia asioita tehtyvä vasta kun on aivan pakko. Päättötyön valmistuminen venyi hiukan pitkäksi (kun ei saanut aikaiseksi), tein sitä tosin työn ohella. Gradun taas tein toimeksiantajalle, jolla oli omat deadlinensä ja siksi pysyin aikataulussa hyvin (tosin tietysti viimeiset viikot meni yötäpäivää työskennellessä, alussa kun ei oikein ollut saanut aikaiseksi mitään järkevää...). Raha oli hyvä motivaattori, sain ison osan rahoista vasta kun työ valmistui. Lisäksi oli pakko ottaa itseään niskasta kiinni, sillä tiesin, että jos en tee työtä heti niin en ehkä tee sitä koskaan.

Lopputulos oli kaikesta luomisen tuskasta huolimatta hyvä arvosana (joka ei ollut oikeastaan mikään tavoite) ja maisterin paperit. Olen täysin samaa mieltä aiempien kanssa: gradu on ehdottomasti ylimainostettu asia! Opiskelijoilla on usein kauhean suuri kynnys aloittaa varsinainen kirjoitustyö kun ajatellaan, että pitäisi luoda jotain suurta ja ihmeellistä... Tällaisten fiilisten kanssa taisteleville suosittelen samaa, mitä itse tein: lukekaa hyviä graduja ja väitöskirjoja ja huomatkaa, kuinka vähän niissä kuitenkaan on oikeastaan mitään asiaa :D Pitkälle pääsee kun osaa kirjoittaa suomea (tai englantia, millä kielellä geen nyt sitten tekeekään), osaa tehdä selkeän rakenteen ja osaa naamioida tekstin kovinkin tieteelliseltä kuulostavaksi (ja jos joku tuntee minut, minä en sitten sanonut tuota :P )

Originally posted by Nate
Itsekin ajattelin joskus että kun saan gradun jätettyä niin vedän perseet... Odotin sitten kuitenkin vielä pari kuukautta ja pidin oikein kunnon valmistujaiset kaikille kavereille ja lähimmille sukulaisille.

Minäkin nukuin univelkoja pari viikkoa pois ja järjestin bileet kavereille ja lähisuvulle - ja vedin siellä todellakin perseet :nolohymiö ja yrjöhymiö:

Äikän opettaja onnistu pilaamaan mun päivän käskemällä tekemään kaksi kirjailijatutkielmaa. Millä ihmeellä mä kerkeen sellaset tekemään kun mulla on nyt syyskuussa kirjotukset (reaali, pitkä matikka, äikkä)! Jos jollain olis vipata jonkinnäkönen kirjailijakyhäelmä niin olisin todella kiitollinen :curs: :curs: :curs:

Nyt kun olen kerinnyt toipua sekä päättötyön tekemisestä että sen jättämisen juhlimisesta voin kertoa et suurinpiirtein kaikki mikä saattoi mennä tietokoneiden kanssa pieleen, meni pieleen... Osa oli omaa tyhmyyttä, mut osa silkkaa huonoa onnea, kuten se, että viiden tunnin aineistonetsiskelyn (siis elektronisen aineiston) tulokset katosivat kuin sormia napsauttamalla kun tietokone teki tiltin. No, ei muuta kuin uudelleen etsimään artikkeleita, tällä kertaa automaattitallennus 2 min välein. Eikös se disketti sitten hajonnut jotenkin mystisesti niin että hukkaan meni hyvät humalat sen suhteen. Alkoi v***ttaa niin että päätin tyytyä hard copy lähteisiin. Itse asiassa, enää en edes jaksa muistella koko p**kaa nyt kun se on takanapäin. Enää ei tarvitse postailla kotona hullunkiilto silmissä odottamassa jotain inspiraatiota joka ei koskaan tule (olin ns. homebound yli viikon), eikä tuntea niin syvää kyvyttömyyttä ja raivoa kyvyttömyyttään kohtaan että repii isoja pahvilaatikoita riekaleiksi sormet verillä...

Toki on ammattikorkean päättötyö hiukan eri asia kuin gradu mut en silti edes kehtaa kertoa teille kuinka vähän varsinaista aikaa meni ton kyhäelmän tekemiseen. Kunhan läpi pääsen niin olen tyytyväinen ja muusta viis.

:thumbs:

Originally posted by Dean Kuntz
Onkos kukaan täällä kirjoittanut väitöskirjaa? Sitten kun gradu on valmis niin ei muuta kuin väikkäriä tekemään :thumbs:

Jeps, kirja valmistui 3 vuotta sitten luonnontieteelliseltä alalta. Nyt takana about 25 paperia ja just sain valmiiksi katsausartikkelin. Treeni ei tosin kulje yhtä hyvin, painoa 80 kg ja penkistä saan hikisen 100 kg -siis siitä tärkeimmästä lihasryhmästä :rolleyes:

Originally posted by Dean Kuntz
Onkos kukaan täällä kirjoittanut väitöskirjaa? Sitten kun gradu on valmis niin ei muuta kuin väikkäriä tekemään :thumbs:

Ajattelin aloittaa väitöskirjan (lääketiede) parissa tammi- tai helmikuussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom