Päättötyöt, gradut ja muut vastaavat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiinuli
  • Aloitettu Aloitettu
Kun kerran olen silmät unenpuutteesta punaisina ja pää kofeiinin yliannostuksesta kohisten nyt saanut päättötyöni valmiiksi ja palautettua ajallaan niin ihan ilkeästä mielenkiinnosta haluaisin kuulla muiden pakkislaisten päättötyön- ja graduntekemiskokemuksia. Antaa palaa, kerron omat kommellukset, katastrofit yms tragikoomiset jutut kunhan olen ensin vetänyt tänään perseet olalle ja sitten nukkunut vuorokauden ja sitten elpynyt tästä kokemuksesta :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ONNEKSI OLKOON TIINULI!!! :kippis1: <- olet sen ansainnut

Oma gradu on edelleen samassa jamassa kuin vuosi sitten... ja 2 vuotta sitten... ja n vuotta sitten :evil: Oikeasti, potkikaa nyt joku mua persiille, että saisin sen tehtyä pois kuleksimasta...:whip:

Opin-näytetyön sain valmiiksi ihan ajallaan silloin viime keväänä. aloitin jo hyvissä ajoin tekemään sitä, ettei kiire pääsisi koskaan yllättämään. Noh, sitten kun oli vielä 2h palautus aikaa jäljellä, olin koulun koneilla hulluna vääntämässä ja kääntämässä sitä työtä!:D
Kiire pääsi kuitenkin yllättään. Ja sitten tuli vielä takapakkia, kun disketti, missä mulla oli kyseinen työ, lakkas toimimasta! voi luoja, että se oli tuskaa...
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Työ meni läpi, mikä oli positiivinen yllätys, sillä repäisin lähteet ihan päästä, kun en enää niitä muistanut loppu vaiheessa. Onneksi opettaja ei vaivautunut niitä tarkistamaan :kippis1:

:worship: Ooohhh... Onneksi olkoon vaan jätte mycket!!

Oma graduprojekti on valitettavan vaiheessa edelleen yli vuoden pohdinnan ja puolen vuoden "kirjoittamisen" jälkeen. Tänään olen saanut väsättyä puoli sivua painokelvotonta tekstiä. Parempi sekin kuin ei mitään. Hoppu vaan alkaa tulla kun opintotuki juoksee enää 3kk :whip: Siinäpä sitä ruoskaa tarpeeksi :D

Sitten kun saan oman ristini raahattua tarkastukseen asti, ei yhden illan nollaus taida riittää. Siinä menee ainakin 3 vuorokautta. STNA.

Sain päättötyöni valmiiksi copy-pastettuani viimeisen viikon yhteen putkeen. Sain vitosen ja arvostelijat raivon partaalle parin tunnin monologilla aiheesta. En ottanut perseolkia vaan lähdin kohti uusia seikkailuja suoraan tilaisuudesta. Sillä tiellä ollaan edelleen...:piis:

Dippatyö junnaa edelleen samassa jamassa kuin pari vuotta sitten, eli tehtynä ja hyväksyttynä :) Nyt alan töitä tehtyäni olen lähinnä oppinut ihmettelemään, kuinka turha homma minulla oikein teetettiinkään. Ei voisi paljon pahemmin enää rahaansa hukkaan heittää.

Oma gradu tuli väännettyä luonnontieteiden alalta muutama vuosi sitten noin 3 kuukaudessa. Alkuun oli vähän kankeeta eikä ollu oikein vauhdikasta, mutta tein sitten päätöksen että kirjotan vaan enkä kiinnitä niin paljon laatuun huomiota, korjailen myöhemmin. No ei sitä mitään tarvinnu korjailla, arvostelijatkin tykkäs ihan riittävästi :)

On vähän sellaiset fiilarit, että gradun teosta hössötetään ihan liikaa (vähän sama homma kuin yo-kirjoitukset lukiossa), ja siitäpä sitten jotkut ottavat stressiä itselleen. Ottaa lähtökohdaksi vaikka että pitää tulla 3kk:ssa valmista, jos ei tartte tehdä mitään muuta samaan aikaan kikkailla niin vähempikin riittänee (ainakin allekirjoittaneen alalla). Tietty jos datan keräämis / analyysivaiheessa kädettää jotain tai se muuten vaan ottaa enemmän aikaa niin sitte on hiukan eri asia.

Originally posted by Gillyanne
ONNEKSI OLKOON TIINULI!!! :kippis1: <- olet sen ansainnut

Oma gradu on edelleen samassa jamassa kuin vuosi sitten... ja 2 vuotta sitten... ja n vuotta sitten :evil: Oikeasti, potkikaa nyt joku mua persiille, että saisin sen tehtyä pois kuleksimasta...:whip:

#potkaisee gillyannen lihavaan takapuoleen# :)

Mun graduun liittyi sellaisia nauhoitettavia haastatteluja. No sitten erään noin tunnin haastattelun jälkeen huomasin, että patteri oli ollut lähes lopussa ja kasetilta kuului vain epämääräistä mongerrusta. Pah, tein "pikamuistiinpanot" jälkeenpäin ja luotin siihen, että kasettia ei kukaan kuuntele. Ei ole kukaan kuunnellut, tuolla se on arkistoituna laitoksen arkistoissa.

Tämä nyt on vain minun mielipiteeni..

mutta mielestäni ihmiset ottavat ihan liian suuren stressin graduista yms. lopputöistään. Vastaavia, joskin hieman suppeampia, tutkielmia on tullut kirjoitettua tuhansia sivuja päästessään koulutuksessaan gradun kirjoittamiseen asti. Ymmärrän kyllä että jos haluaa tehdä hyvän työn, niin siihen haluaa käyttää tehokasta aikaa esimerkiksi tuplamäärän verrattuna vastaavaan kurssityöhön, mutta silloinkin alkaa yli puolen vuoden aikajaksot olemaan aika heikosti perusteltavissa.

1kk aineiston hankinta ja perehtyminen aiheeseen
2kk kirjoittaminen (n. sivu päivässä = 60 sivua)
2kk iteraatiot ja loppuhässäkkä
----
5kk

Mikä siinä sitten on niin vaikeaa. Sakki reenaa niin yltiötarkasti salilla ja laskee pienimmätkin suupalat gramman tarkkuudella. Samat henkilöt eivät kuitenkaan saa itseään niskasta kiinni että pystyisivät, yleensä päätoimenaan, kirjoittamaan pari sivua tekstiä päivässä.

Jooh, ei sitten mitään herneitä nenään. Kunhan yritin tsempata :)

Itse olen roikkunut nyt jatko-opiskelijana useamman vuoden saaden jokusen haisevan opintoviikon ja en ainuttakaan prujua aikaiseksi.. Mutta puntti kulkee :)

Originally posted by koirrah
Tämä nyt on vain minun mielipiteeni..

1kk aineiston hankinta ja perehtyminen aiheeseen
2kk kirjoittaminen (n. sivu päivässä = 60 sivua)
2kk iteraatiot ja loppuhässäkkä
----
5kk

Mikä siinä sitten on niin vaikeaa.

Missä tuossa se itse työ tehdään? Kuvaat tuossa kirjallisuuskatsauksen suunnitelman. Totta, joillain aloilla lopputyöstä käy myös pelkkä kirjallisuuskatsaus. Monella alalla vaaditaan että lopputyössä tehdään itsekin jotain, jolloin tuohon ylläolevaan pitää lisätä labrassa/haastatteluissa/softankirjoituksessa/kaavanväännössä/whatever kulutettu aika. Huomautin vain, koska mulla meni tuon kaavan mukaan oma D-työ, mutta oikeaan työhön meni lisää 2 kk.

Ei tarvi herneitä vetää nenään, mutta musta on aina tuntunut että pelkkä kirjallisuuskatsaus on vähän oikomista kun lopputyöstä keskustellaan, puhumattakaan joillain pehmeämmillä aloilla harrastetuista parityönä tehdyistä graduista. Eri asia jos olet alalla jossa kirjallisuustutkimus on sitä oikeaa duunia mitä tulet tekemään...

Kantsii tuossa graduangstissakin vain alkaa kirjoittamaan *jostain* päin työtä, oli se sitten vaikka taustatutkimusosio. Tyhjän arkin tuijottamisella ei pääse mihinkään. Mulla eteni työ ihan kohtalaisesti kun oli työnantajalta annetut aikataulut.

Edelleen on kasassa se sama n.20 sivua, mikä oli puoltoista vuotta sittenkin. 2002 keväällä sen kirjoitin, ennen joulua kävin tulostamassa ja hakemassa kommentit ohjaajalta, sen jälkeen en ole siihen koskenut. Nyt alkaa valmistuminen (ja maiseman vaihtaminen) houkuttaa niin paljon, että pakko se on rykästä loputkin kasaan. Minkäänlaisia intohimoja ei ole arvosanan suhteen, A:kin kelpaisi hienosti. Täten rimaa on vaikea liian alas laskea, senkun jotain tauhkaa kasaan vääntää vaan.

Gillyanne (ja muut), nyt eikun töihin, PRKL! :whip: Ruoskikaamme toisemme valmiiksi. :D

Niin, ja minä en ole enää vuosiin opintotukea saanut, joten työnteko hidastaa valmistumista, vaikka nykyään osa-aikaisena olenkin. Kun leivän kumminkin tienaa, eikä yrityspuolella tunnu olevan juurikaan oppiarvoilla merkitystä (ainakaan mun hommissa, vakisopparikin on), niin opiskelumotivaatio laskee entisestään. Ainoa motivaatiota edes vähän ylläpitävä tekijä on se, että pääsisi pois nyk. mekaanisesta ja helposta työstä luovempaan ja haastavampaan.

Kaikille tänä syksynä opintonsa aloittaneille (vielä kerran): suorittakaa _vähintään_ 30ov/lukuvuosi ja valmistukaa opintotuen 55kk:n aikana, kun sitä nyt vielä saa!!! Samaan aikaan työn tekeminen ja opiskeleminen EI ole kivaa.

Originally posted by iivili
Kaikille tänä syksynä opintonsa aloittaneille (vielä kerran): suorittakaa _vähintään_ 30ov/lukuvuosi ja valmistukaa opintotuen 55kk:n aikana, kun sitä nyt vielä saa!!! Samaan aikaan työn tekeminen ja opiskeleminen EI ole kivaa.

Helsingissä asuvana opiskelijana voin sanoa sen verran, että täällä ei opintotuella ja opintotuen asumislisällä tee paskaakaan. On joka tapauksessa pakko käydä duunissa, jos haluaa syödä joka päivä.

Siitä olen taas samaa mieltä, että duunin ja opiskelun hoitaminen yht'aikaa syö kummaltakin. Mä en ainakaan pysty opiskelemaan puoliteholla ja tekemään duunia puoliteholla samaan aikaan. Se on ennemmin jompaa kumpaa huntilla, tai kumpaakin löysällä kyrvällä nussien.

Iivili : täysin sama tilanne täällä, tosin sivuja kasassa enemmän, mutta gradu ollutkin (lähes) samoissa tilanteissa kolme ja puoli vuotta. Työ on aloitettu joskus vuonna -97 tai -98, muistaakseni.

Mutta jos huomenna, ei vielä tänään jaksa...

Originally posted by Ozwald
Dippatyö junnaa edelleen samassa jamassa kuin pari vuotta sitten, eli tehtynä ja hyväksyttynä :) Nyt alan töitä tehtyäni olen lähinnä oppinut ihmettelemään, kuinka turha homma minulla oikein teetettiinkään. Ei voisi paljon pahemmin enää rahaansa hukkaan heittää.
Päivää ja kiitos samoin! :D

Originally posted by igf1bp3
Helsingissä asuvana opiskelijana voin sanoa sen verran, että täällä ei opintotuella ja opintotuen asumislisällä tee paskaakaan. On joka tapauksessa pakko käydä duunissa, jos haluaa syödä joka päivä.

Totta, suurimmaksi osaksi myös muissa kaupungeissa. Ilman äärimmäisen halpaa asuntoa ei onnistu missään, eikä PK-seudulla taida olla olemassakaan halpoja asuntoja. Ja vaikka olisi se ultrahalpa asunto, niin silti elämä olisi äärimmäistä köyhäilyä. Entäs jos nostaa täydet lainat ja käy kesätöissä (joita ei tietenkään läheskään kaikille riitä)? Pysyisikö sitten jotenkuten hengissä?

Päättötyön turhuudesta: se on akateeminen ajokortti. Osoittaa, että osaa kirjoittaa akateemisen (=tutkimustekstin) näköistä tekstiä. Siis näköistä, ei oikeaa tutkimusta. Ehkä väitöskirja tai jossain ulkomaisessa kausijulkaisussa julkaistu artikkeli vasta on ns. oikeaa tutkimusta. Itelläkin kieltämättä yksi motivaatiota laskeva tekijä on se, ettei gradullani ole mitään tekemistä työni kanssa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan. Ei auta, tehtävä se silti on. Pakkikselle tilittämällä se ei ainakaan valmistu. :D

Edelleen on kasassa se sama n.20 sivua, mikä oli puoltoista vuotta sittenkin. 2002 keväällä sen kirjoitin, ennen joulua kävin tulostamassa ja hakemassa kommentit ohjaajalta, sen jälkeen en ole siihen koskenut. Nyt alkaa valmistuminen (ja maiseman vaihtaminen) houkuttaa niin paljon, että pakko se on rykästä loputkin kasaan. Minkäänlaisia intohimoja ei ole arvosanan suhteen, A:kin kelpaisi hienosti. Täten rimaa on vaikea liian alas laskea, senkun jotain tauhkaa kasaan vääntää vaan.

Gillyanne (ja muut), nyt eikun töihin, PRKL! :whip: Ruoskikaamme toisemme valmiiksi. :D

Niin, ja minä en ole enää vuosiin opintotukea saanut, joten työnteko hidastaa valmistumista, vaikka nykyään osa-aikaisena olenkin. Kun leivän kumminkin tienaa, eikä yrityspuolella tunnu olevan juurikaan oppiarvoilla merkitystä (ainakaan mun hommissa, vakisopparikin on), niin opiskelumotivaatio laskee entisestään. Ainoa motivaatiota edes vähän ylläpitävä tekijä on se, että pääsisi pois nyk. mekaanisesta ja helposta työstä luovempaan ja haastavampaan.

Ruoskitaan vaan *kipittää hakemaan ratsupiiskaa kaapista* :D

Mulla on itse asiassa ihan sama tilanne, vakiduuni yksityisellä sektorilla - täyspäiväinen vieläpä. Palkka on tosin huono, mutta tuskin tuo valmistuminenkaan siihen suurta muutosta toisi/tuo.

Ja tuosta arvosanasta: myös mulle A riittää suorastaan mainiosti. Ihan sama, kunhan nyt hyväksytty tulee. Itse asiassa joskus muutama vuosi sitten luin lehdestä, että oli perustettu ns. maisterihautomo juuri tällaisille ikuisille opiskelijoille, ja heillä siellä tavoitteena tehdä ihan rehellisesti huono gradu :D Tämä siis siksi, ettei liian korkealle asetettu rima estäisi/hidastaisi gradun tekoa ja valmistumista.

Tein diplomityön aikoinaan duunissa itse kehittämästäni softasta, missä sattui onneksi olemaan akateemisesti jonkin verran kiinnostavia elementtejä. Otin kuukauden virkavapaata dippelin kirjoittamista, mistä tuli ensin tuoreena sinkkuna juhlittua pari viikkoa ja sitten viimeisen kahden viikon jälkeen oli noin 95% diplomityö valmis. Pari revisiokierrosta ja koulun kautta ulos, arvosana 4.

Tuon kokoisia projekteja tulee töissä tehtyä todella monta joka vuosi, mitä koetan näille lopputyötä vaille valmiille yksilöille kertoa. Vaatimustaso on päässä isompi kuin hyväksyntäelimillä ja jotkun hierovat noita papereita ihan turhaan kuukausia ilman mitään vaikutusta arvosanaan. Sillä arvosanallakaan ei kuitenkaan loppupeleissä ole mitään väliä ellei tavoitteena ole ylemmät tutkinnot.

Entäs jos nostaa täydet lainat ja käy kesätöissä (joita ei tietenkään läheskään kaikille riitä)? Pysyisikö sitten jotenkuten hengissä?

Vaikea sanoa muiden kohdalta, mutta ainakaan minä en pärjännyt tuet + maksimiliksat, mitä saa täysillä tukikuukausilla. Jo pelkkään ruokaan menee mun aineenvaihdunnalla niin helvetisti rahaa, että edes painon pitäminen 90kg+ ei onnistu.

Ongelmana on se, että duunia kannattaa tehdä joko vitun vähän tai sitten täyspäiväisesti. Tukia kun ruvetaan leikkaamaan sitä mukaa, kun sun ansiot nousevat, eli kyseessä on takuuvarma kannustinloukku. Jos taas se määrä rahaa, minkä saa tuet+minimiansiot, riittää, niin sitten voi pärjätäkin.

Edit: niinjoo, multa menisi opiskelijaruokaetu ja opiskelijadösälippu, jos valmistuisin. Mun kohdalla valmistuminen huonontaisi taloudellista tilannetta. Vaikka dippa olisi tehtynä, niin tod näk makuuttaisin pöytälaatikossa, koska valmistuminen ei yksinkertaisesti kannata.

Edit2: niinjoo2, opintolainaa en nostanut, koska se olisi taistellut mun oikeuskäsitystä vastaan. En minä nyt perkele ala maksamaan siitä, että saan hassata vuosikausia koulun penkillä, ilman kouriintuntuvaa etua.

Onneks olkoon Tiinuli oikein kovasti!

Itselläni projekti junnannut samassa materiaalin hankkimis- ja tutkailemis vaiheessa reilun vuoden :( Mutta kyllä tältä tytöltä se gradu vielä joku päivä (vuosi) tulee. Opintotuet loppu jo viime keväänä, että se siitä. Töissä on siis käytävä samanaikaisesti. Aihe on todella kiinnostava, mutta lähinnä mun innokuutta syö se, että suurin osa lähteistä on norjaksi ja tanskaksi ja se ei oikein nappaa :D

Tsemppiä vaan kaikille samassa tilanteessa oleville ja onnea niille joiden ei enää tarvi! :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom