Pääsykokeet/työhaastattelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmmm...

Ihan perus haastattelu.. Miten päädyin hakemaan, mitä odotan hakemaltani työltä, aiemmat kokemukset työelämästä, tulevaisuuden suunnitelmat, odotukset työelämältä jne..

Ei multa kyselty mitään kimuranttia työhön liittyvää yksityiskohtaa. Ihan vaan perussettiä, millanen ukko on duuniin hakemassa. Sitähän ne, mun nähdäkseni, siellä juuri pyrkiikin kartoittamaan.

Tossa keskustelussa mietityttää miten kävis, jos pistäisi testiä vähän puihin vaikka ensiksi avaamalla keskustelun tai heti ääneen päästyään ehdottamalla asiallisesti jotain tyyliin että mitä jos jokainen puhuisi vuorollaan, että kaikki pääsee ääneen tasapuolisesti vuorollaan. Siinähän sekoittaisi testin ideaa kun porukan ei tarvitse löytää itse sitä saumaa ja ajoitusta omille mielipiteilleen, koska saa sen joka tapauksessa sanoa ajallaan. Silloin arvioitavaksi jäisi enää ihmisten argumentointitaito ja sanaton viestintä/olemus.

Tossa keskustelussa mietityttää miten kävis, jos pistäisi testiä vähän puihin vaikka ensiksi avaamalla keskustelun tai heti ääneen päästyään ehdottamalla asiallisesti jotain tyyliin että mitä jos jokainen puhuisi vuorollaan, että kaikki pääsee ääneen tasapuolisesti vuorollaan. Siinähän sekoittaisi testin ideaa kun porukan ei tarvitse löytää itse sitä saumaa ja ajoitusta omille mielipiteilleen, koska saa sen joka tapauksessa sanoa ajallaan. Silloin arvioitavaksi jäisi enää ihmisten argumentointitaito ja sanaton viestintä/olemus.
Juu, mutta saisi ainakin itse pointsit kotiin aloitteellisuudesta ja muiden huomioimisesta. Eli toi on varmasti sellainen ehdotus muille että saa kannatusta ja tämä tietää tietty itelle plussaa tarkkailijoiden silmissä.

Itse oon kans ollut kahdessa pääsykokeessa jossa oli ryhmähaastattelu. En oikein tiedä sen merkitystä mutta vastasin silloin kun kysyttiin jotain. En ollut kokoajan äänessä siellä mut en kyllä ollut tuppisuunakaan. Yks tyttö hajos siellä toisessa haastattelussa aivan täydellisesti, sai ilmeisesti paniikkikohtauksen. Kai siinä katsotaan sosiaalinen käyttäytyminen?

Mut se mikä mua aina ärsyttää, mikä lähes joka haastattelussa kysytään on: Miksi meidän (yrityksen/oppilaitoksen) pitäisi valita juuri sinut? Mitä ihmettä sellaseen voi vastata? Ei aukee mulle... :jahas: Tai: Miksi haluat juuri tähän paikkaan töihin/opiskelemaan?

Mut se mikä mua aina ärsyttää, mikä lähes joka haastattelussa kysytään on: Miksi meidän (yrityksen/oppilaitoksen) pitäisi valita juuri sinut? Mitä ihmettä sellaseen voi vastata? Ei aukee mulle... :jahas: Tai: Miksi haluat juuri tähän paikkaan töihin/opiskelemaan?

Mielestäni tuo ensimmäinen kysymys on aika hyvä. Siinähän mennään juuri asian ytimeen. Itse yksinkertaisesti perustelisin omaavani juuri niin helkutin hyvin juuri niitä kykyjä + luonnetta + kiinostusta, joita uskon kyseisessä työssä tarvittavan, ja luonnollisesti tämän takia työhön sopivani.

Toiseen kysymykseen vastaisin rehellisesti miksi juuri kyseinen työ hyvin sopii hyvin elämäntilanteeseeni, kyvyilleni, mieltymyksilleni jne.

mountainer.. Olitko jo soveltuvuustestissä?

Joo kävin minä siinä, loppujen lopuks aika simppeli. Jotain sanojen yhdistelyä, millä mitattiin kielellistä älykkyyttä. Sit semmosia kuviotehtäviä, millä mitattiin kokonaisuuksien hahmottamista. Sit oli vielä jotain lukujonoja, joilla mitattiin analyyttisyyttä ja ongelmanratkaisutaitoo. Ekan osion kusin mut vikassa olin ihan hyvä. Tiedä sitten mitä nuokin kertoo... Niin ja olihan siinä vielä haastattelu, melko peruskysymyksiä. Jännityksellä odottelen päätöstä.

Laskuvarjojääkärikoulun valintatesteissä oli tuommoinen ryhmäkeskustelu. Neljä keskusteli jostain aiheesta, jonka sai tietää vasta kun keskustelu alkoi. Psykolgit tms tarkkaili sivuilla aina yhtä tyyppia ilmeisesti kerrallaan.

Kuulemma saa plussaa, jos aloitat keskustelun. Varmaankin siinä katotaan, että kuinka "rennosti" voi toimia, kun tulee tuommoinen tilanne, missä pitää puhua jostain aiheesta, mitä ei ennalta tiedä. Pitää vain ajoittaa oma puhe toisen perään, että ei ihan hiljaisena vain istu, vaan osallistua aktiivisesti keskusteluun. Ihan hyvin se mulla ainakin meni, vaikka sitä ensiksi jännitti aika paljon.

Itsellä ammattikorkean pääsykokeissa oli kaksi tuollaista ryhmätehtävää. Kummasti vaan veti lukkoon kun aihe oli joku ihan hatusta vedetty, ja siitä sitte piti aktiivisesti aloittaa jutunjuurta. Neljäntenä päivänä 10 tunnin päivien jälkeen alkoi olo ryhmäjutustelussa olla kyllä just sellanen meininki, että voi pojat. Sanaakaan en saanut suusta ja olisin voinu nukahtaa siihen paikkaan.:D

Mielestäni tuo ensimmäinen kysymys on aika hyvä. Siinähän mennään juuri asian ytimeen. Itse yksinkertaisesti perustelisin omaavani juuri niin helkutin hyvin juuri niitä kykyjä + luonnetta + kiinostusta, joita uskon kyseisessä työssä tarvittavan, ja luonnollisesti tämän takia työhön sopivani.

Toiseen kysymykseen vastaisin rehellisesti miksi juuri kyseinen työ hyvin sopii hyvin elämäntilanteeseeni, kyvyilleni, mieltymyksilleni jne.
Minusta se on kysymyksenä melko klisee. Yleensä menee joko ympäripyöreäksi itsensä vähättelyksi tai sellaiseksi öykkärimäiseksi ylistykseksi omasta nerokkuudesta :D

Minusta outo kysymys on ollut melko yleinen "Oletko hakenut muualle?".
"En ole, olen niin idiootti että luotan sokeasti juuri tämän paikan saamiseen ja tapan itseni jos menee käteen"
"Olen hakenut jokuseen minua kiinnostavaan paikkaan"
"Totta kai, hakemusta on tungettu joka rööriin ja tämä on viidestoista haastattelu tällä viikolla..missä oikeastaan oon?"
:jahas:

Minusta vaikeinta noissa haastatteluissa on olla olematta naurettava tyrkky tai jörö tuppisuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom