Ovimiehen "oma" laji

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

NP

VIP
Kaupunki
Helsinki
Mikäs on teidän mielestä ovimiehen laji työssään? Tai paremmin kysyttynä, mitä ovimiehen kannattaa treenata?

Keskustellaan tämäkin threadi järkevästi.

Oma mielipide on submission wrestling. onhan toki muitakin, esim. brasilian ju-jutsu, ym. mutta tuossa on minun mielestä kaikki parhaat ominaisuudet.

Okei. Jos puheet on kerran puhuttu ja mikään ei auta, tai sitten päälle vaan käydään, niinkö?
Meillä on 5 kaveria ovella ja minä olen ainoa joka on treenannut lajeja.
Paras anti mitä mulle tulee mieleen on se että osaat olla varuillasi ja varautua pahimpaan, tilanteesta riippumatta.
Jos kundi osaa vaan nyrkkeillä niin eiks silloin helposti mene lyömiseksi? Itse olen nyrkkeillyt(vähän) mutta ei ole mennyt.
Osaako painija kuljetusotteita yms? Ehkä osaa mutta ei painissa opetettuja(paininutkin olen).
Eikös vapaaottelut ole tarkoitus päättää mahdollisimman nopeasti ja murjoa vastustajaa? Ei kokemusta ko. lajista?
Ju-jutsussa ainakin opetetaan paljon alaan liittyvää asiaa. Kuljetuksia ja sidontoja yms.
Taekwondossa oppii korkeita potkuja, ei taida soveltua? Okei! On siellä muutakin mutta ei juuri soveltuvaa(harrastettu on).
Mun mielestä parasta on harrastaa monipuolisesti kaikkea.

Yksi asia on aivan pakko sanoa, pidempään ravintoloissa työskennelleenä.
Monelta pokelta on unohtunut se että töissä ollaan ASIAKKAIDEN takia, ei sen takia että ollaan kovia jätkiä.
Toki paljon on erittäin asiallista nuorempaakin väkeä ovilla töissä.

meilläpäin toi shootfighting ja muut sen tapaiset lajit on suosittuja. mitä olen kattonut vakkaripaikassani, niin yleensä siellä on vain laitettu kädet ympärille ja kaaduttu maahan. siihen ne on aina ratkennut.

Ehkä paras oppi on se että ennakoi tilanteet.

Itse pidän hyvänä juuri liittoon kulumatonta wado karatea mutta ei tilanne saa mennä tappeluun saakka, aikanaan ei poke saa löydä. Silloin ollaan harhateillä.

Sen myönnän että iso kaveri rauhoittaa tilannetta pientä paremmin.

Itse olen 185/ n.87 ja jos olisin ollut huomattavasti isompi monelta väännöltä olisin välttynyt. Mutta koska olin ns. standardi pokea =) pienenpi välillä riitti kokeilijoita. Ajan kanssa sitten kasvoi se respect.

Mun mielestä tärkeimmät "lajit" ovat pelisilmä ja omien aivojen käyttö. Omakohtaisen kokemuksen mukaan suurin osa häiriöistä ehkäistään sillä että jätetään potentiaaliset tappelijat oven ulkopuolelle.

90% tilanteista jossa joutuu käyttämään fyysistä kontaktia menee kaavalla kuristus -> kuljetus joka on toistaiseksi toiminut hyvin. Ei tule kohteellekaan muita kuin korkeintaan henkisiä vammoja kun löytää itsensä istumasta kadulta ilman turhia kolhimisia. Tämä siis varsinaisissa väkivaltatilanteissa, baarista ulostalutukset on eri juttu.

Mulla lajitaustana krav maga ja shootfighting.

Hokuto-Ryu Jujutsulla on mielestäni portsarilajin imago. Siinähän on yhdistetty jonkinlainen potkunyrkkeily yksinkertaisiin lukotuksiin (anteeksi pikainen ja yksipuolinen lajikuvaus, arvostan HR-jujutsukoja enemmän kuin monia muita kamppailjoita). Treeni on myös (kuulemani mukaan) ylemmillä asteilla kovahkoa (oikaiskaa). Urbaanihuhu kertoo että 1 kyu:hun PITÄÄ olla ovikokemusta (???????)

Subbari ja shootti on vähän liian uusia ja tuntemattomia lajeja meikäläisille, mutta jos niissä on kyse toisen nopeasta niputtamisesta niin sehän sopii pokelle. Urheilunomainen treeni antaa vielä vähän perkeleenmoiset puristusvoimat :worship: .

edit Lisäkysymys: kuinka moni täällä on ollut ovella, mitä tykkäsitte hommasta, ja vielä mikä on laji(t)!

Itse olin k-18-karsinan ovella vähän aikaa nuorena. Koko ajan vitutti, varsinkin se mikä poken ehdottomasti pitää osata, eli huumorimielinen rauhoittelu vaikka toinen kerjää vaahto suupielessä turpaansa. Ei ollut mun urani ei. Ja laji oli silloin puntti ja karate.

Ehdottomasti kaikista ylivoimaisin ja kovin laji on kehonrakennus, mitä isompi, sen kovempi auktoriteetti. Sitä on noin 95% asiakkaista hallittavissa kun on kokoa ja auktoriteettia. Toki kun joku asiansa osaava vapaaottelija tulee, niin selkään tulee, mutta toki sitä aina löytyy isompi kala.

Iso bodari joka vuosia on ovihommia tehnyt, on aika kova pala vaikka olisi minkälainen ninja.

Parasta lajia nyt on aika vaikea sanoa mutta oman kamppailu-taustani pohjalta (karate, filipino martial arts) voin sanoa itselleni ainakin tulleen todella hyvän pohjan lukkojen, lyöntien ym. suhteen.

Katutilanteissa ei ole kovin suotavaa mennä maihin tekemään lukkoa tms., mikä taas on monissa kamppailulajeissa hyvinkin tavallista, joten sanoisin että pohja monesta eri lajista takaa hyvät mahdollisuudet selvitä.

Itse en ole ovelle mennyt hommiin, mutta pyydetty sentään on. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olisin Miken kanssa aika pitkälti samaa mieltä, bodaus on loistava lajivalinta ovimiehelle. Koko tuo auktoriteettia ensikohtaamisella, varsinkin humalaisen silmissä, isoa kaveria lähdetään haastamaan harvemmin.
Jos kamppailulajeista pitää valita joku ovimiehelle niin uskoisin valintani osuvan johonkin jujutsun tyylisuunnista.

Itse en usko monen lajin harrastamisen olevan tie onneen. Toki pitää seurata kaikkia lajeja ja ottaa niistä oppia, mutta vain yhtä lajia harjoittelemalla saavuttaa mielestäni parhaan taitotason. Mieluummin 20 vuotta yhtä lajia kuin vuosi 20 eri lajia. Muiden lajien ja koulujen harrastajia ja opettajia kannattaa ehdottomasti käydä jututtamassa ja heidän harjoituksiaan seuraamassa, jos tuntee opettajan niin suurimpaan osaan harjoituksista pääsee mukaankin.

Ehdottomasti Miken kanssa samaa mieltä. Koko tuo auktoriteettia ja vähentää vääntöjä. Massasta on muutenkin apua, kun jotain vatipäätä raahataan pihalle.

Ihmistuntemus on myös hyvä laji. Pitää osata ennakoida tilanteita ja lukea ihmisiä, jotta voi vetää sopivasta narusta ja hoitaa homman ilman painia...

Kaikenlaisista lajeista voi toki joku hyöty olla, ehkä lähinnä vankan lajitaustan tuoman itseluottamuksen takia. Toki ei pidä sitäkään kieltämän, että onhan niistä jipoista teknisestikin apua. Varsinaista kuningaslajia en osaa nimetä.

Oma lajitausta on hyvin lyhyt ja ytimekäs: Krav Maga. Jotain sidontaa tms. olen käyttänyt töissä, äärimmäisessä hädässä ja paniikissa kenties useampikin liike olisi käyttökelpoinen.

Originally posted by NP_NG
Mikäs on teidän mielestä ovimiehen laji työssään? Tai paremmin kysyttynä, mitä ovimiehen kannattaa treenata?

Judo, nyrkkeily ja voimailu yhdistettynä hyvällä maulla, koska keskittyy pystypainiin , rattien kanssa. Judolla pystyt heittää kaverin kun kaverin maahan ja hallitsemaan sitä. Ja nyrkeily väistämisen kannalta, että oppii katsomaan "nyrkkiä", jos vastassa on sähäkämpi kaveri, joka tulee suoraan iholle kysymättä mitään. Nyrkkeily on myös hyödyllistä jos vastassa on useampi kaveri, ei auta sidonnat , eikä kuristukset kun tennaria ja nyrkkiä tulee joka suunnasta ja hapetat yhtä. Tietysti perinteinen voimailu tuo kokoa ja voimaa, ettei mikä tahansa sintti tönäse katuun.

Tietysti voimankäyttövälineiden pamppu, käsiraudat, kaasu, aspi ei ole haitaksi. Ja ihan yleismaailmallinen maalaisjärki, sosiaalisuus, sovinnaisuus ovat myös hyviä "aseita".

Alexander Karelinin näköisen hepun seisoessa ovella riitoja ei juurikaan pääse syntymään.
Jos ei satu olemaan samaa kokoluokkaa, niin subbari, brassi + muut hapetuslajit ovat aika kovia.
Jos monta puusilmää vastassa, niin kaasu ja nyrkkeilytaito auttavat kummasti. :evil:

PS. diplomatiassa musta vyö on myös aika cool.

En tiedä muistaako kukaan kun eräässä porilaisessa yökerhossa viela oli se yks negeri pokena.. Sehän oli hyvin sijoittunut nyrkkeilijä ja lisäksi ollut vissiin henkivartijana. Eipä nyt tuu mieleen että mitä lajii kyseinen heppu oli harrastanut ammattiaan varten.. oisko ollut krav maga tai jotain.. Komeessa kunnossa se heppu ainakin oli. Oli reenannut muutakin kun penaa ja haukkaa. Onhan sen puljun ovella ollut vaikka minkänäköisiä ninjoja muttä parhaiten toi nyt muistuu mieleen. sori muuten kun meni vähä offtopiciksi.

Originally posted by Wintikka

PS. diplomatiassa musta vyö on myös aika cool.

Heh heh.. Huvittavaa mutta totta niin iät ajat se joka on sanonut jotain mustasta vyöstä niin sitä on kaikkeista pahiten lyöty nenuun.. Nyky päivänä toi juttu rupee oleen kaikin puolin vitsi.. Ellei nyt satu omistamaan bjj:ssä mustaa vyötä..

Re: Re: Ovimiehen "oma" laji

Originally posted by lieska

Tietysti voimankäyttövälineiden pamppu, käsiraudat, kaasu, aspi ei ole haitaksi.

Muistutetaanpas nyt vielä siitä että "aspi" eli teleskooppipatukka ei ole lain sallima voimankäyttöväline järjestyksenvalvojalle.

Järjestyksenvalvoja on oikeutettu käyttämään käsirautoja järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen jälkeen.

Patukka kuuluu voimankäyttövälinerepertuaariin heti, kun järjestyksenvalvojakortissa on merkintä voimankäyttökoulutuksesta. Samaisen koulutuksen jälkeen JV on "teknisesti" pätevä käyttämään sumutinta. Laillisesti kyseisen välineen saa ottaa käyttöön kun on hankkinut asianmukaisen kantoluvan.

Re: Re: Re: Ovimiehen "oma" laji

Originally posted by Sumu
Muistutetaanpas nyt vielä siitä että "aspi" eli teleskooppipatukka ei ole lain sallima voimankäyttöväline järjestyksenvalvojalle.

Järjestyksenvalvoja on oikeutettu käyttämään käsirautoja järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen jälkeen.

Patukka kuuluu voimankäyttövälinerepertuaariin heti, kun järjestyksenvalvojakortissa on merkintä voimankäyttökoulutuksesta. Samaisen koulutuksen jälkeen JV on "teknisesti" pätevä käyttämään sumutinta. Laillisesti kyseisen välineen saa ottaa käyttöön kun on hankkinut asianmukaisen kantoluvan.

Jos on käynyt Jv-kurssin ja voimakäyttökurssin. Sen jatkokurssiksi ASP-kurssi , niin saa käytää.

Re: Re: Re: Re: Ovimiehen "oma" laji

Originally posted by lieska
Jos on käynyt Jv-kurssin ja voimakäyttökurssin. Sen jatkokurssiksi ASP-kurssi , niin saa käytää.

Eipäs. Vartija ja järjestyksenvalvoja eivät ole sama asia. Postaamassasi linkissä käsitellään VARTIJAN erityistä voimankäyttökoulutusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom