Ovatko kaikki valmis(mikro)ruuat huonoa/epäterveellistä ruokaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hallo16
  • Aloitettu Aloitettu
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tämän tiedon pohjalta einesmaksalaatikossa (Saarioinen) on transrasvaa 0,7 grammaa/100 grammaa eli 2,8 grammaa yhteensä 400 gramman annoksessa. Näitä jos vetelee 2 pakettia päivässä, niin transrasvaa tuleepi jo yli 5 grammaa/vrk. Ja joissakin Saarioisen einesaterioissa tuo "selittämättömän" rasvan osuus on vieläkin suurempi.
No joo.. mutta akuutimpana ongelmana tosta seuraisi kyllä A-vitamiinimyrkytys :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi monityydyttymättömien, yksittäistyydyttymättömien ja tyydyttyneiden rasvahappojen summa ei ole yhtä suuri kuin kokonaisrasva?
Rasvahapot on ilmoitettu grammoina 100 g elintarviketta kohti. Rasvahappojen summa ei ole yhtä suuri kuin kokonaisrasva, koska kokonaisrasva sisältää myös muita rasvaliukoisia aineita kuten kolesterolia, fosfolipidejä ja sitostanolia.

Tällainen kysymys-vastaus löytyi Finellin FAQ-sivuilta. Selittääköhän tämä nyt sitä asiaa, mitä pohdittiin...

Maksalaatikko rokkaa. Vitamiineja (mm. A-vitamiinia parin viikon tarpeiksi/400g boxi), sinkkiä, hemirautaa... ja vielä hyvääkin!

Ainoa huono puoli on, että kovin tiuhaan tahtiin tota ei saisi vedellä, ettei tule yliannostuksia noista suojaravintoaineista. Tosin olen ymmärtänyt, että paljon proteiinia syövä ihminen kuluttaa johonkin enemmän vitamiinejakin... :rock:
Etpä taitaisi maksalaatikkoa syömällä saada itsellesi A-vitamiinimyrkytystä...naparetkeilijät ovat joskus saaneet myrkytyksen syömällä jääkarhun maksaa, ilmeisen paljon...mutta eipä noissa valmismaksalaatikoista ole vaaraksi, kun vieläpä sisältävät kaikennäköistä muutakin ainetta lantrinkina...saisit napoa maksalaatikkoa vuosikausia isoja annoksia jotta olisi mahiksia saada myrkytysoireita.

Elimistö tarvitsee sinkkiä A-vitamiinin käsittelyyn...jos on sinkin puutetta, niin tällöin myrkytyksen saa helpommin...synteettisistä valmisteista muistelen lukeneeni, että elimistön sietokyky näitä kohtaan olsi alhaisempi.
Pistetään nyt vielä yksi linkki jossa voi tutustua mm. A-vitamiiniin.
http://www.medicina.fi/fato/48.pdf

Tilapäisesti syötynä ei varmasti kaada kenenkään terveyttä tai ruokavaliota (no ehkä kisadieetillä olevan voi jo kaataa ;) ), ihan siis sama kuin käydä mäkissä kerta viikkoon tai harvemmin.

Turha liikaa stressata siitä terveellisyydestäkään. Toki sitä kannattaa miettiä ne satunnaisetkin pikasafkailut mahdollisimman terveellisiksi, mutta ei siitä sentään mitään paineita tai huonoa omaa tuntoa saa tulla.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tämän tiedon pohjalta einesmaksalaatikossa (Saarioinen) on transrasvaa 0,7 grammaa/100 grammaa eli 2,8 grammaa yhteensä 400 gramman annoksessa. Näitä jos vetelee 2 pakettia päivässä, niin transrasvaa tuleepi jo yli 5 grammaa/vrk. Ja joissakin Saarioisen einesaterioissa tuo "selittämättömän" rasvan osuus on vieläkin suurempi.

Ps. Kalliiksihan tuo tulee, jos ensin ostaa sen parin-kolmen euron valmissafkan, jota täytyy sitten vielä parannella euron tonnikalapurkilla..

En Saarioisesta tiedä. Itse ostin Lidlistä maksalaatikkoa, ja siinä oli ilmoitettu olevan vähemmän kokonaisrasvaa kuin tuossa. Ei erittelyä, ja Fineli sanoi että teollisessa maksalaatikossa olisi <0,1g transrasvoja/100g.

P.S. purkki tonnaria ja 400g maksalaatikkoa oli alle puoltoista euroa siellä Lidlissä ;)

Etpä taitaisi maksalaatikkoa syömällä saada itsellesi A-vitamiinimyrkytystä...---
Pistetään nyt vielä yksi linkki jossa voi tutustua mm. A-vitamiiniin.
http://www.medicina.fi/fato/48.pdf

A-vitamiinin suositeltu saanti 900 mikrogrammaa päivä, maksalaatikossa Finelin mukaan 3600 mikrogrammaa/100g. Tekstissäsikin mainittiin, että 15 milligramman päiväsaannilla pidemmän aikaa voi tulla myrkytysoireita, ja yhdessä paketissa olisi 14,4 mg. Eikä se yleensä ole ihmisellä ainoa a-vitskun lähde kuitenkaan. Akuuttia myrkytystä ei tosiaan tule, mutta en silti ihan joka päivä vetäisi maksalaatikkoa, varsinkaan koko lootaa :lol2:
Mä olen tietty pieni mies. Isommilla on isommat tarpeet/varastokapasiteetit.

en oo ainakkaan vielä mitään erikoista huomannu ku oon joutunu vetämään reilun 3kk (kohta 4 ja onneks siihen loppuu) pelkkiä erilaisia mikrossa lämmitettäviä ruokia...SIIS tosiaanki pelkästään näitä

vähän alkaa välillä tökkimään ku loppuu valikoima :D

Kyllahan tollaisia valmissafka-annoksia valilla voi vetasta naamariin jos vaan maistuu :jahas: terveyttaan sen kummemmin riskeeraamatta. Mutta ei niitten ravinto- / vitamiiniarvot ole samaa luokkaa kun kotona itse valmistetuissa ruoissa.
Ja henkilokohtaisesti ne eivat kylla hivele makuhermojani, paa'asiassa aika kamalia sotkuja, yok! :urjo:
Lisaksi kannattaa vilkaista niitten sisaltamia lisa'aineita... E-sita-ja-E-tata....
ja miettia sitten uudelleen etta paljonko sellaista mossoa suuhunsa haluaa tuupata??

Menee ehkä ihan pikkusen aiheen vierestä, mutta aloin tätä lukiessa miettiä, että kuinkahan terveellisiä on nämä valmiiksi marinoidut broilerisuikaleet, broilerin rintaleikkeet yms.? Ostatteko paljon valmiiksi marinoituina vai maustatteko itse?

Jonkin verran tulee käytettyä just tuollasta "puolivalmista" ruokaa (marinoituja kala- tai broilerisuikaleita tms). Valmismaksalaatikko on hyvää!:D Ja syön sitä kuitenkin niin harvoin, ettei maksaisi vaivaa alkaa tekemään alusta asti itse. Sama esim. joidenkin verilettujen kanssa.

Ite oon vetäny nyt varmaan parina kesänä putkeen kesäduunin ajan (2,5kk) arkipäivisin joka päivä pirkan kinkkupastan ja 200g raejuustoa siihen päälle ja oon vieläkin ihan terve. :D

Itsekin vedän mikroruokia, mutta kiinnitän huomiota suola- ja nitriittipitoisuuksiin.

Nitriittiä (E250) käytetään estämään rasvojen härskiintymistä. Sen maksimiannostus päivässä on 0,1 mg/painokiloa ja vuorokautta kohti. Esim. makkarassa on 4 mg nitriittiä sadassa grammassa, eli 80-kiloisen ei parane pistellä yli 200 grammaa makkaraa päivässä.

Olin muuten kerran mukana pitämässä työhaastattelua kaverille, joka oli töissä broilerin paloittelijana ja oli opiskellut päästäkseen IT-alalle. Tunnelman vapauttamiseksi kaverilta kysäistiin "syötkö vielä kanaa?" Vastaus "kyllä syön" tuli kuin apteekin hyllyltä, mutta sen jälkeen tuli tarkennus "broileripyöryköihin en kyllä koske". Enpä ole niitä laittanut suuhuni tuon jälkeen. :eek:

MMMMMaksalaatikko...:kuola:

Tän päivän iltapala: Saarioisten spaghettilihavuoka. Joo, mulla on laiskan kokin syndrooma tänään.

Itse ainakin monesti haen iltaisin treenien jälkeen valmisruokia ärrältä kun ei jaksa 9 jälkeen enää mitään suurta kokkailla. Oon vedellyt Saarioisen keittoja, pastaa, pitsaa, kiusauksia jne.. Itse en ole huomannut mitään haittoja niissä

Itsekin vedän mikroruokia, mutta kiinnitän huomiota suola- ja nitriittipitoisuuksiin.

Nitriittiä (E250) käytetään estämään rasvojen härskiintymistä. Sen maksimiannostus päivässä on 0,1 mg/painokiloa ja vuorokautta kohti. Esim. makkarassa on 4 mg nitriittiä sadassa grammassa, eli 80-kiloisen ei parane pistellä yli 200 grammaa makkaraa päivässä.

Olin muuten kerran mukana pitämässä työhaastattelua kaverille, joka oli töissä broilerin paloittelijana ja oli opiskellut päästäkseen IT-alalle. Tunnelman vapauttamiseksi kaverilta kysäistiin "syötkö vielä kanaa?" Vastaus "kyllä syön" tuli kuin apteekin hyllyltä, mutta sen jälkeen tuli tarkennus "broileripyöryköihin en kyllä koske". Enpä ole niitä laittanut suuhuni tuon jälkeen. :eek:

Olen joutunut vahentamaan suolan kayttoa, joten en syo valmisruokia ollenkaan. Ne pojat jotka vetaa esim thaikkuja, kreatiinia, valmisruokia...huh huh sita nestetta !!

Itse teen niin etta kokkailen ruokia usein isomman annoksen kuin olisi trpeen, sitten sen "ylijaaman" jaan sopivan kokoisiin annoksiin ja lykkaan annokset pakkaseen, niin sitten kun tulee vasyneena vaikka sen reenin jalkeen kotiin ei tartte alkaa kokkailemaan kun sulattaa vaan sielta pakkasesta, voi laittaa vaikka jo aamulla sulamaan.
Vaikuttaa varmaan vahan vitamiinipitoisuuksiin mutta ei juuri, eika oo niin paljoo niita lisa'aineita eika suolaa ja saa sen makuista ruokaa mista itse tykkaa :kippis1:

Menee ehkä ihan pikkusen aiheen vierestä, mutta aloin tätä lukiessa miettiä, että kuinkahan terveellisiä on nämä valmiiksi marinoidut broilerisuikaleet, broilerin rintaleikkeet yms.? Ostatteko paljon valmiiksi marinoituina vai maustatteko itse?

Jonkin verran tulee käytettyä just tuollasta "puolivalmista" ruokaa (marinoituja kala- tai broilerisuikaleita tms). Valmismaksalaatikko on hyvää!:D Ja syön sitä kuitenkin niin harvoin, ettei maksaisi vaivaa alkaa tekemään alusta asti itse. Sama esim. joidenkin verilettujen kanssa.

Terveydestä en tiedä, mutta itse olen kantanut kaupasta melko usein valmiiksi grillatun broilerin kotiin. Mä oon vähän sitä mieltä et se tulee halvemmaks kuin itse paistettu, maistuu paremmalta ja poistaa kokonaan yhden vaiheen ruuanlaitosta.

Suositut

Back
Ylös Bottom