"outo" treenikipu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dino84
  • Aloitettu Aloitettu
mulla on nyt ollut viimeiset pari kuukautta niin, että kun treenaan (n.17.00)
niin vasta seuraavana iltapäivänä paikat tulee kipeäksi, ennen kipu on tullut heti treenin jälkeen. ihmetyttää vain että mistä tällainen muutos, kun mikään ei ole oleellisesti muuttunut treenissä eikä syömisessä. ??
:jahas:

Dino84 sanoi:
mulla on nyt ollut viimeiset pari kuukautta niin, että kun treenaan (n.17.00)
niin vasta seuraavana iltapäivänä paikat tulee kipeäksi, ennen kipu on tullut heti treenin jälkeen. ihmetyttää vain että mistä tällainen muutos, kun mikään ei ole oleellisesti muuttunut treenissä eikä syömisessä. ??
:jahas:

Tuohan on ihan normaalia. Se jos paikat tulevat heti kipeäksi, on outoa :)

Mulla on aina paikat kipeenä vasta seuraavana päivänä. Treenipäivänä lähinnä pumpissa. Kuulostaa häröltä tuo heti treenin jälkeen :jahas:

Dino84 sanoi:
no ennen on vain tullut paikat heti kipeiksi :D tai siis parin tunnin viiveellä, mutta kuitenkin

Osasyy on varmaan se, että paikat ovat tottuneet treeniin paremmin. Onko kipu yhtä voimakasta kuin aikaisemmin?

mulla kipu ei aina tule edes vielä seuraavanaakaan päivänä tai saattaa tuntua silloin ihan vähän. yleensä pahin jumi on sitä seuraavana päivänä. näin erityisesti jalkatreenin kohdalla. uskoisin että ihan normaalia. olisin lähinnä huollissani jos tätä kipua ei tulisi :)

Mulla toi kipu tuntuu usein yöunien jälkeen, eli siis useimmiten seuraavana päivänä. Kerran otin kuitenkin päikkärit treenipäivänä ja herätessä tuntui että paikat olivat jumissa. Onko tolla unella ja sen aikaisella palautumisella jotain merkitystä tohon?

Tombster sanoi:
Mulla toi kipu tuntuu usein yöunien jälkeen, eli siis useimmiten seuraavana päivänä. Kerran otin kuitenkin päikkärit treenipäivänä ja herätessä tuntui että paikat olivat jumissa. Onko tolla unella ja sen aikaisella palautumisella jotain merkitystä tohon?

on tosiaankin. unen aikana erittyy testosteronia, kasvuhormonia ja muita palautumiseen vaikuttavia aineita elimistössä. erityisesti nonREM-unijaksot (nonREM on syvän unen vaihe; vaiheita on 1-4, joista 3 ja 4 ovat syvintä, palauttavinta unta) ovat tärkeitä fyysiselle palautumiselle ja lihasten kehittymiselle.

päiväunilla ei useinkaan päästä tähän nonREM-univaiheeseen (pysytään vain univaiheissa 1-2), joten palautumistakaan ei tapahdu. sen sijaan paikallaan oleminen, lihasten aineenvaihdunnan heikkeneminen ja verenkierron hidastuminen aiheuttaa sen että maitohapot ja ylijäämätuotteet kertyvät lihaksiin ja jumi tulee nopeammin verrattuna siihen että treenin jälkeen pysytään liikkeessä ja lihakset toimivat.

monet urheilijat kiinnittävät erityistä huomiota unen laatuun juuri palautumiseen liittyvistä syistä. on kliinisiä tutkimuksia joissa on todettu, että tietyillä patjoilla (sellaiset jotka vähentävät kääntyilyä => sallivat pidemmät ja useammat syvän unen jaksot) fyysinen palautuminen on nopeampaa. suomessakin muutamat urheilijat hyödyntävät tätä tietoa.

Pattismurffiina sanoi:
mulla kipu ei aina tule edes vielä seuraavanaakaan päivänä tai saattaa tuntua silloin ihan vähän. yleensä pahin jumi on sitä seuraavana päivänä. näin erityisesti jalkatreenin kohdalla. uskoisin että ihan normaalia. olisin lähinnä huollissani jos tätä kipua ei tulisi :)

Sama täällä..kun vejän jalkatreenin niin seuraavana päivänä sitä aattelee että ei kai tässä mitään..sit nukut senki yön yli ja ku aamulla heräät niin voi tok veikkonen mikä jumitus :D

Pattismurffiina sanoi:
on kliinisiä tutkimuksia joissa on todettu, että tietyillä patjoilla (sellaiset jotka vähentävät kääntyilyä => sallivat pidemmät ja useammat syvän unen jaksot) fyysinen palautuminen on nopeampaa. suomessakin muutamat urheilijat hyödyntävät tätä tietoa.

Mitäs ne tämmöset patjat on ja mistä niitä saa? Unen laatu on ollut hyvää varmaan viimeksi 2-vuotiaana.

Back
Ylös Bottom