Outo kipu maksan kohdalla

Nyt on toista kertaa tämän kevään aikana kovaa kipua maksan alueella, ollut joitain kertoja todella lievää jota tuskin on huomannutkaan. En roinaa, enkä kysy että pitääkö mennä lääkärille, vaan menen jos jatkuu.

Voiko kipu johtua muusta kuin korkeista maksa-arvoista? Syön terveellisesti ja monipuolisesti, proteiinia päivässä n.170 grammaa ja kreatiinia menee palautus juomassa kukkurallinen tee lusikka. Eli ei mitenkään pahasti? Kreatiinin syönnin aloitin syksyllä eikä ennen ole ollut mitään oireita. Voiko kreatiini joillain ihmisillä nostaa maksa arvoja näin pahasti?

En juo kuin 1-2 kertaa kahdessa kuukaudessa, enkä syö aknelääkkeitä. En keksi että mistä kipu voi johtua. Toivottavasti joku osaa auttaa :)

Tiiän että oon huono kirjoittamaan tämmösiä mutta toivottavasti joku ymmärtää :whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ööh keskustelin asiasta hyvän ystäväni tohtori pekkalan kanssa.
Olemme tulleet siihen johtopäätökseen että sinulla on MAKSASYÖPÄ!

ei mut olisko lääkärille...kannattaa pelata varmanpäälle!

Varmasti :jahas:

Lähinnä mietityttää voiko tässä olla jotain vakavampaa, jonka takia kannattas mennä HETI lääkäriin. Ja syitä mistä nämä kivut vois johtua. Meen kyllä lääkäriin jos nämä jatkuvat.

Varmasti :jahas:

Lähinnä mietityttää voiko tässä olla jotain vakavampaa, jonka takia kannattas mennä HETI lääkäriin. Ja syitä mistä nämä kivut vois johtua. Meen kyllä lääkäriin jos nämä jatkuvat.

No itse olen nähnyt ylävatsakipujen taustalta löytyvän kaikkea närästyksestä kivessyöpään..

Miten tämä muuten liittyy ravintoon? :offtopic:

Maksan ja sappiteiden sairaudet ovat verrattain yleisiä ongelmia ja ne voivat aiheuttaa äkillisiä, rajujakin oireita tai usein edetä pitkään täysin oireettomina (quottasin Matti Färkkilää).
Epäilen, ettei maksassasi ole mitään vikaa vaan ongelma voi olla sappitiehyissä, kun se aiheuttaa samalle alueelle kivun. Onko sun ihon väri lievästi kellertävä, mites ulosteet ja virtsa, ovatko muuttuneet nyt lähiaikoina jotenkin (väri/laatu)? Suosittelen itse lääkärille menoa, kun nämä maksa/sappitiehyt sairaudet ovat pitkän aikaa oireettomia (ei kipureseptoreita maksassa eikä sappitiehyissä, vaan vatsaontelossa, vatsakalvossa, mikä sitä elintä ympäröi ja se kipu välittyy sieltä), joten äkkiä lääkärille tarkistukseen. Ainakin kolesteroliarvot mittauttumaan, nimittäin kohonneet arvot voivat myös tehdä vaurioita maksassa, sehän on kolesterolin kuljetuskeskus.
Tai sitten, jos olet hiljallee ollu ulkomailla, ni ne hepatiititkin voivat tollaista aiheuttaa, jos oot syönyt jotain epämääräistä sapuskaa. Mutta tosiaan näissä hepatiiteissäkin on kolikon kaksi puolta, jos on viruspuoleinen hepatiitti-infektio niin pitäis mennä 6 viikossa pois, jos krooninen ni tarvitaan lääkkeet ja silti melko paljon ihmisiä jaa kantajiksi eli se ei lähde pois.
Anna lisää tietoa, jos keksit vähääkään jotain oireita, mitä olisi ilmennyt helpottaisi meidän wannabe lääkäreiden arviointia :D

Anna lisää tietoa, jos keksit vähääkään jotain oireita, mitä olisi ilmennyt helpottaisi meidän wannabe lääkäreiden arviointia :D

Oikeesti, jotain rajaa tähän nettiwannabetohtorointeihin. Kukaan meistä ei pysty netin kautta arvioimaan näiden tietojen perusteella kirjoittaneen kaverin vatsakivuista juurikaan mitään ja 99,9% kaikista nettiwannabetohtoroinneista ja suositelluista tutkimuksista menee yleensä päin seiniä.

"Maksankohdalla" tuntuu kipua, no maksaa on ylävatsalla koko mahan leveydeltä, melko vaikea arvioida kipupaikkaa, jonka perusteella voisi edes teoriassa arvailla jotain.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: jos vatsallasi on ajoittain toistuvaa kipua, joka huolettaa niin mene lääkäriin, sitä varten ne on siellä.

Creatine

Minulle on monesti tullut Crea tuotteista maxa jotenkin oudosti kipeäksi. Kaikki arvot ovat kuitenkin OK. On meinaan minulla aika selvä homma koska tapahtuu vain hetken Creatiinin oton jälkeen, pysyttelee jonkinaikaa ja häipyy. Kuvittelisin että vesi tankkaus olisi hyvä tehdä ennen Creatiinin ottoa. Muuta en keksi, idea vain omista kokemuksista. Tarkistuttaisin kuitenkin ammattilaisella.

Minulle on monesti tullut Crea tuotteista maxa jotenkin oudosti kipeäksi. Kaikki arvot ovat kuitenkin OK. On meinaan minulla aika selvä homma koska tapahtuu vain hetken Creatiinin oton jälkeen, pysyttelee jonkinaikaa ja häipyy. Kuvittelisin että vesi tankkaus olisi hyvä tehdä ennen Creatiinin ottoa.

Tähän crea asiaan... itselläni loppui vatsakipu kun aloin sekoittaa kreatiinin paremmin ja runsaanpaan määrään vettä/nestettä.

TJJ puhuu asiaa. Kuinkahan moni täällä olisi esim. osannut diagnosoida oikein taannoisen hirvittävän alavatsa kipuni virtsatessa? Uteliaille tiedoksi että kyseessä oli revähtänyt vatsalihas.

Oikeesti, jotain rajaa tähän nettiwannabetohtorointeihin. Kukaan meistä ei pysty netin kautta arvioimaan näiden tietojen perusteella kirjoittaneen kaverin vatsakivuista juurikaan mitään ja 99,9% kaikista nettiwannabetohtoroinneista ja suositelluista tutkimuksista menee yleensä päin seiniä.

"Maksankohdalla" tuntuu kipua, no maksaa on ylävatsalla koko mahan leveydeltä, melko vaikea arvioida kipupaikkaa, jonka perusteella voisi edes teoriassa arvailla jotain.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: jos vatsallasi on ajoittain toistuvaa kipua, joka huolettaa niin mene lääkäriin, sitä varten ne on siellä.

Aika kumma, jos ei saa kaveria auttaa, kun itse pyytää jotain neuvoa tai vinkkiä, että mikä vois vaivata, kun hän itse sitä kysyy ja suoraan sanoo, ETTEI kysy pitääkö mennä lääkärille, vaan nimenomaan haluaa apua. Haluaa tietää mikäli joku voisi tietää, missä olisi ongelma, niin nyt en ihan tajunnu tota sun kommenttia. En tiedä oletko itse lääketieteen opiskelija, tai kenties jo valmistunut lääkäri, mutta kyllä foorumilta löytyy myös heitä ja he tässä voivat hyvinkin tietää, millainen ongelma saattaa olla kyseessä. Eikä yleensä se maksa kauheasti vaivaa antaa lisätietoa ongelmastaan, esimerkiksi juuri esittämääni kysymykseen ihon keltaisuudesta, ei ole kauhean vaikea vastata NETIN välityksellä.

Ja tietääkseni, melko monet ovat saaneet apua ja oikee tietoa netin kautta, keskustelupalsoilta, kun ovat kysyneet.
Maksa sijaitsee ylävatsassa kyllä, mutta luulen kirjoittaneen ottaneen selvää, tai ennestään tietää missä maksa sijaitsee, sillä jos tietää, että se on ylävatsassa pallean alla oikealla kehonpuoliskolla ja sieltä sattuu, niin ei se kipu silloin ole esim. palleassa tai mahassa. Sattuu myös olemaan niin, että maksa on melko suuren kokoinen elin ja melko helppo paikantaa.

Pointtini tässä on nyt se, että ei aina välttämättä tarvitse sitä lääkäriä silmästä silmään nähdä, että ongelma selviää, joskus ne voidaan tunnistaa ihan näin netin välityksellä eikä tulos 99,9% mene metsään. Vaikka siis nettidiagnoosin jälkeen pitäisikin lähteä lääkärille, niin kyllä se ongelma voidaan ihan internetissäkin selvittää. Olet tosin siinä oikeassa, että diagnoosi ei välttämättä 100% tarkkuudella osu oikeaan, ei lääkärilläkään aina osu, yleensä hänkin vain epäilee ja passittaa tutkimuksiin. Tietysti myös se on totta, että ei näin netistä niin hyvää diagnoosia tehdä kuin lääkärissä, mutta yleensä suuntaa antavasti pystymme neuvomaan, että sinänsä tuo kommenttisi, ettei kukaan meistä voi auttaa, menee mielestäni hieman kärjistykseksi. Tämä on tietysti minun mielipiteeni eikä muista kuin mielipiteistä voikkaan riidellä.

En tiedä oletko itse lääketieteen opiskelija, tai kenties jo valmistunut lääkäri...

Muahhah, nyt repes:hyper:

Sori ot, jatkakaa...

En tiedä oletko itse lääketieteen opiskelija, tai kenties jo valmistunut lääkäri, mutta kyllä foorumilta löytyy myös heitä ja he tässä voivat hyvinkin tietää, millainen ongelma saattaa olla kyseessä.

Yksi heistä olen, ja vaikka olen selvitellyt satoja ylävatsa kipuisia potilaita, niin en lähde edes arvailemaan näiden tietojen perusteella kenenkään ylävatsakipuja. Tai voinhan minä arvailla, närästys? Sappikivet? Selkäperäinen kipu? Vatsalihasten kramppi? Ilmavaivoja? Keliakia? Kivessyöpä? Chronin tauti? Saatujen tietojen perusteella kaikki mahdollisia. Yhtä hyvin ei välttämättä mitään noista.

Tiedän muuten tasan tarkkaan missä maksa on (sen verran monesti olen sitä käpälöinyt), mutta en siltikään tiedä mistä vatsa on kipeä, jos sanotaan että vatsa on maksan kohdalta kipeä.

Viestini pointti on ja oli se, että ihan oikeasti, jos on mieltä huolestuttavia vatsakipuja niin kyllä se ainoa oikea paikka selvittää asiaa on lääkärin vastaanotto. Ihan turha alkaa suosittelemaan jotain kolesterolimittauksia tai pistää huolestunut kaveri miettimään että hänellä on hepatiitti, jos ei asiasta oikeasti tiedä yhtään mitään.

Sanotaan nyt vielä, että tämä ei ole yksin HeZu.N nimimerkille, vaan monelle wannabenettitohtorille.

Ugh, olen purkautunut.

Yksi heistä olen, ja vaikka olen selvitellyt satoja ylävatsa kipuisia potilaita, niin en lähde edes arvailemaan näiden tietojen perusteella kenenkään ylävatsakipuja. Tai voinhan minä arvailla, närästys? Sappikivet? Selkäperäinen kipu? Vatsalihasten kramppi? Ilmavaivoja? Keliakia? Kivessyöpä? Chronin tauti? Saatujen tietojen perusteella kaikki mahdollisia. Yhtä hyvin ei välttämättä mitään noista.

Tiedän muuten tasan tarkkaan missä maksa on (sen verran monesti olen sitä käpälöinyt), mutta en siltikään tiedä mistä vatsa on kipeä, jos sanotaan että vatsa on maksan kohdalta kipeä.

Viestini pointti on ja oli se, että ihan oikeasti, jos on mieltä huolestuttavia vatsakipuja niin kyllä se ainoa oikea paikka selvittää asiaa on lääkärin vastaanotto. Ihan turha alkaa suosittelemaan jotain kolesterolimittauksia tai pistää huolestunut kaveri miettimään että hänellä on hepatiitti, jos ei asiasta oikeasti tiedä yhtään mitään.

Sanotaan nyt vielä, että tämä ei ole yksin HeZu.N nimimerkille, vaan monelle wannabenettitohtorille.

Ugh, olen purkautunut.

Touché

Uskokaa suosiolla, että tässä jutussa TJJ tietää mistä puhuu. Netin välityksellä on vaikeaa ellei peräti mahdotonta tehdä analyysejä toisen vatsakivuista. Siksi mennään oikealle lääkärille, joka tutkii ja tekee tarvittavat labrat, joista sit hyvällä tod.näk. selviää ongelman aiheuttaja.

Ugh, olen purkautunut.

No mitäs tässä tappelemaan! Pakko sitä on kuunnella vanhempaa ja jo valmistunutta, varmasti enemmän on sulla kokemusta (yritetään sitä itsekin joku kaunis päivä saada paperit ulos, ettei ihan wannabetohtoreiksi jäädä :) ).

Jäi multa tuolla sanomatta viime viestissä, että vaikka me kuinka täällä yritettäis auttaa ja yritetään diagnosoida ja kenties annetaankin jotain ''arvausta'' taudista, niin sitten, kun kyseinen kaveri lekurille päättää lähteä niin jokatapauksessa siellä käydään kaikki alusta alkaen läpi, eikä näillä meidän ''provosoinnilla'' ole siellä enää mitää merkitystä.
Myönnän en ehkäpä ajatellut asiaa loppuun, mutta halu yrittää auttaa toista oli kova! :D

Kun kävin kesällä ekaa kertaa keilaamassa, onnistuin venäyttämään kylkeni (taisi tosin olla vasen puoli, mutta taitaa sieltä löytyä ainakin perna :) ). Tuntui inhottavalta, enkä moneen viikkoon pystynyt tekemään kiertoliikettä vastuksilla. Joskushan kipu tulee viiveellä, eikä sitä osaa enää yhdistää oikeaan asiaan.

Jokin aika sitten onnistuin kolauttamaan (vinopenkissä) 35 kg:n käsipainolla maksan kohdalle. Noin viikon ajan tuntui keljulta - varsinkin jos vähän painoi sormella :rolleyes: Olin molemmissa tapauksissa lievästi huolissani, vaikka turhaksi osoittautuneesta stressaamisesta tuleekin aina :david: olo. Yritän opetella suhtautumaan asioihin vähän äijemmin. Tosin äijät menevät lääkärille vasta silloin kun on "ihan pakko" - liian myöhäistä ;)

Joo en luullukkaan että olisin kuin lääkärin vastaanotolla täällä :D

N. tunti ennen kipua huomasin että on tosi vetämätön olo, kuin kone leikkaisi kiinni. Väsytti ja muutenkin oli hankalaa. Sen jälkeen huomasin että maksaan/maksan alueelle taas sattuu. Kipua kesti noin 1.5 tuntia eikä sen jälkeen mitään. Ja kuten sanoin jo ekassa postissani, menen kyllä lääkärille jos kivut jatkuu. Syitä kivulle vain haluaisin tietää, lähinnä tuon kreatiinin vaikutusta vaikka en henk. koht. siihen uskokkaan. Voiko korkea kolestroli olla tämän takana? Kuinka hankalaa sen mittaaminen on? Ei varmaan onnistu terveyden hoitajalta?

TJJ osaa kyllä asiansa, se on varma :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom