Oulun vapariseurat vertailuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spidey
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt itseäni kiinnostaisi kuulla kokemuksia näistä Oulun vapaaottelua tarjoavista seuroista. Eli Kickboxingteam ja kamppailuklubi ovat siis kyseessä. Molempien seurojen edustajat voisivat kertoa hyviä ja huonoja puolia seuroistaan. Ainakin sellaiset seikat kiinnostaa kuin treenien vetäjien osaaminen, erikoisalat (KBT:llä varmaankin pystypuoli?), hintavuus, yleinen meininki ja tietenkin treeniseuran taso.

Itse nyt en välttämättä ole lähdössä mukaan ufc kehät tavoitteena, vaan pikemminkin haluan päästä hauskan, mutta vaativan harrastuksen pariin.

KBT:ssa on mielestäni monipuolisempaa treeniä, koska siellä on sekä vapaaottelu, lukkopaini että potkunyrkkeily/nyrkkeily. Kamppailuklupilla kai on vain mattopuoli (?) jos olen oikein ymmärtänyt.

Molemmissa löytyy hyviä ja huonoja puolia, mutta tuskin haluat valmentajilta sen enempää kuulla, koska he saattavat antaa hieman puolueellisen mielipiteen. Itse en ole kummankaan em. seuran jäsen, olen kyllä molemmissa käynyt treenaamassa ja sen perusteella kommentoin.

KBT:llä ainakin löytyy tietotaitoa/kokemusta joka saralta kuten ravinneasiat, oheisharjoittelu (lenkkeily, puntti jne) ja pienenä lisänä sekä hyvinkin hauska valmennusryhmä että kunnon kokemus ottelunomaisesta harjoittelusta.

JOS minun pitäisi valita, en miettisi kahta kertaa kummalle salille menisin...
Vinkki: Kickboxing Team :thumbs:

Eikös tuo kamppailuklubikin kuitenkin ihan vaparireenejä tarjoa, kuitenkin enemmän mattopainotteisemmin kuin KBT?

En kyllä tiedä miten asiat on, mutta kuvittelen että kamppailuklubilla on kokeneenmpia harrastjia koska seura on ollu monta vuotta jo pystyssä kun taas KBTllä ollut vaparia alle vuoden.

Molemmat varmaan ihan päteviä seuroja, ei siinä mitään. Enkä tiedä seurojen treeneistä sen kummempia, tuskin petyt kumpaakaan.

En kyllä tiedä miten asiat on, mutta kuvittelen että kamppailuklubilla on kokeneenmpia harrastjia koska seura on ollu monta vuotta jo pystyssä kun taas KBTllä ollut vaparia alle vuoden.

KBT:llä on vaparia vetämässä sekä Heikki Tiilikka että Leif Stenius, joten sieltä löytyy kokemusta vaikka muille jakaa.

Molemmat varmaan ihan päteviä seuroja, ei siinä mitään. Enkä tiedä seurojen treeneistä sen kummempia, tuskin petyt kumpaakaan.

Juurikin noin.

Joo, en mä sitä epäilekkään... mutta ei se kauheesti lohduta sparreissa jos on kaks kokenutta valmentajaa ja sitten muut on käyny saman alkeiskurssin. Tai tiedä sitten, mutta sitä mä tässä vaan hain.

Molempien seurojen edustajat voisivat kertoa hyviä ja huonoja puolia seuroistaan. Ainakin sellaiset seikat kiinnostaa kuin treenien vetäjien osaaminen, erikoisalat (KBT:llä varmaankin pystypuoli?), hintavuus, yleinen meininki ja tietenkin treeniseuran taso.

Olen tietysti vähän jäävi vastaamaan asiaan, mutta vastaanpa kuitenkin!!

Meillä treenataan siis BJJ:tä (Kamppailuklubi siis). Osa painottaa treeneissä pukupainiin, osa lukkopainiin ja osa vapaaotteluun. Kaikki osa-alueet kuuluvat em. lajiin, niin emme markkinoi sitä muuna kuin BJJ:nä. Jokainen sitten kokoaa lajista sellaisen kakun kuin haluaa.

Omaa osaamista en senkummemmin ala arvioimaan, sen voi muut tehdä, mutta muista voin kertoa jotain. Meillä on kaksi purppuravyötä ja n. 17 sinistä. Sen päälle eri määrä valkoisia vöitä. Värivöiden joukossa on mm. vajaa 15 v. potkunyrkkeillyt kaveri, salimme entinen thainyrkkeilyvalmentaja ja muutama kisannut nyrkkeilijä. Kaikki em. kaverit myös valmentavat, joten sitä kysyttyä pystyosaamista varmasti löytyy.

Painipuolen osaamiseen olemme juuri "erikoistuneet". Porukka on leireillyt usein mm. Brasiliassa ja myös valmentajia sieltä käy meillä vuosittain.

Seuramme hyvänä puolena pidän loistavaa porukkahenkeä ja hyvää meininkiä yleisestikin. Plussaa on mielestäni myös salilla 3-5 järjestettävää leiriä vuositasolla. Viimeksi männä viikolla Shooto EM1 Sauli Heilimö kävi meitä moukaroimassa.

Näillä mennään meillä, mutta ihan sama kumpaan menet, niin tuskin petyt. Tosin toivotan sinut tervetulleeksi Lumijoentielle painiskelemaan!! :thumbs:

Viimeksi muokattu:
Itseä kiehtoo kuitenkin tuo painipuoli enemmän, joten ehkä sen takia kallistuisin kamppailuklubin puoleen. Syksyyn pitää vissiin peruskurssia odottaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moi. Itse en hirveästi osallistu KBT:n vaparipuoleen, mutta joskus auttelen pystytreenien vedossa Lepaa. Noista meidän ottelijoista Heikki on tosiaan Euroopan listoilla ja muista parhailla on luokkaa 2-3 D-matsia. Ensi syksyllä lähdetään näillä näkymin hakemaan jätkille C-otteluita ja siitä sitten eteenpäin.

En osaa vertailla meidän ja Kamppailuklubin painijoiden tasoa, kun itse olen matossa niin huono, että kaikki ottelijat vääntävät minulle lopetuksen melkein saman tien. Heikki on kuitenkin käsittääkseni aika hyvä ja selkeästi kovin painija meillä. Myös Lepa osaa painia ja on 90-luvulla treenannut vapaaottelua/shootfightigia kovaa monta vuotta, vaikkei saanut koskaan matsia.

Periaatteessahan meillä treenataan (potkunyrkkeilyn lisäksi) vain vapaaottelua. Ei siis BJJ:a tai lukkopainia, vaan painitreeneissä on aina ajatuksena se vapaaottelu amatööri- tai ammattilaissäännöin. Heikki tosin keväällä treenasi lukkopainin Finnish Openiin, johon ei sitten lähtenyt sarjan kutistumisen takia, mutta se oli poikkeus. BJJ-vöitä meillä ei tietenkään ole, potkisvöitä on keltaisesta mustaan. ;)

Suurin ero seurojen välillä on kai kuitenkin se, että Kamppailuklubilla treenataan BJJ-lähtöistä vapaaottelua ja meillä vapaaottelu-vapaaottelua. Jotkut vapaaottelijat käyvät tukilajina potkistreeneissä, mutta sellaista ajatusta ei ole, että treenattaisiin jotain potkunyrkkeilylähtöistä vapaaottelua.

Kamppailuklubin valmennuspuolta en tunne ollenkaan, mutta Lepa ja Heikki ainakin osaavat valmentaa hyvin ja tehdä treeniohjelmia, neuvoa syömisessä yms.

Tuskin se kamppailuklubin vapari on sen enempää BJJ lähtöistä kun KBTn vapari potkislähtöistä. Vai voitko väittää, että kamppailuklubilla ei treenattaisin pystyä lainkaan tai KBTllä ei treenattaisi enemmän pystyä kun mattoa?
Noihan on ihan hassuja väitteitä. Luonnollisesti jos kiinnostaa enemmän painiminen, niin menee kamppailuklubille ja jos kiinnostaa enemmän pysty, niin menee KBTlle. Ja meni kumpaan tahansa, niin valmennus on varmasti hyvää ja asian tuntevaa.
Itse menisin kamppailuklubille. ;)

Voihan sitä käydä vaikka molemmissa jos niikseen tykkää. Tuskin kummallakaan seuralla on mitään sitä vastaan.
Lepan kanssa tästä juteltiin viikonloppuna, mutta en oo ihan saletti muistaako enää kumpikaan mihin tulokseen tultiin :D

Mikä sua tossa nyt tolleen harmittaa :D?! Se että kaveria kiinnosti enemmän paini ku pysty vai että se menee klubille treenaamaan?

No jos haluaa treenata mattoa, niin miksi sitten kyselee vaparitreeneistä? Eikös silloin pitäisi mennä suoraan lukkopainiin tai BJJ:hin? :)

Tuskin se kamppailuklubin vapari on sen enempää BJJ lähtöistä kun KBTn vapari potkislähtöistä. Vai voitko väittää, että kamppailuklubilla ei treenattaisin pystyä lainkaan tai KBTllä ei treenattaisi enemmän pystyä kun mattoa?
Noihan on ihan hassuja väitteitä. Luonnollisesti jos kiinnostaa enemmän painiminen, niin menee kamppailuklubille ja jos kiinnostaa enemmän pysty, niin menee KBTlle. Ja meni kumpaan tahansa, niin valmennus on varmasti hyvää ja asian tuntevaa.
Itse menisin kamppailuklubille. ;)

No kun katsoo tuota Kamppailuklubin harjoitusohjelmaa, niin kyllä se vapari on aika kaukana siitä. Yhdet harjoitukset ovat vapaaottelua, loput BJJ:tä ja lukkopainia. Luonnollisesti jos haluaa treenata BJJ:tä tai lukkopainia niin Kamppailuklubi on oikea vaihtoehto, sen itsekkin valitsisin kun tuo vapari ei kiinnosta.

Noista Kamppailuklubin sivuista ei nyt oikein saa irti, että kuinka yleistä tuo kilpailutoiminta siellä on. Ainoastaan yhden kilpailijan nimi irtosi noista tiedoista.

No kun katsoo tuota Kamppailuklubin harjoitusohjelmaa, niin kyllä se vapari on aika kaukana siitä. Yhdet harjoitukset ovat vapaaottelua, loput BJJ:tä ja lukkopainia. Luonnollisesti jos haluaa treenata BJJ:tä tai lukkopainia niin Kamppailuklubi on oikea vaihtoehto, sen itsekkin valitsisin kun tuo vapari ei kiinnosta.

Noista Kamppailuklubin sivuista ei nyt oikein saa irti, että kuinka yleistä tuo kilpailutoiminta siellä on. Ainoastaan yhden kilpailijan nimi irtosi noista tiedoista.

Yksi vedetty vapari treeni ei tarkoita sitä, että siellä ei enempää vapaaottelua voisi treenata. Silloin kaikki trenaa vaparia ja opetellaan temppuja sille pelikentälle. Sali on kuitenkin kisailijoiden käytössä 24/7, joten kyllä siellä päähän saa lyödä oikein porukalla jos motivaatiota löytyy.

Lisäksi muissakin treeneissä saa treenata vapaaottelumaisesti, jos ainoastaan se kiinnostaa.

Sivumme on aika kuraa, se on totta.

Kisailijoiden määrää on vaikea sanoa. OuluFightissa C-matsin otti neljä meidän poikaa ja D-matsin yksi. Osa ei matsia saanut. Sawo openissa lukkopaini 6 jamppaa jne. Eipä tällä juuri treeneihin ole merkitystä. Uskon kuitenkin, että meillä on sellainen treeniporukka/koutsit, että avaimia kisaamiseen saa varmasti todella pitkälle. Onhan tästä yksi hyvä esimerkkitapauskin... Ja silloin ei tainnut treeniohjelmassa olla varsinaisesti yhtään vaparitreeniä :)

Tuo on ihan hyvä vaihtoehto, että käy molemmissa seuroissa kokeilemassa. Meillä on peruskurssin ensimmäiset kaksi treeniä ilmaisia ja varmaan Klubillakaan ei tarvitse tuoda seteleitä mukana aloitukseen. Sitten voi päättää, että kummassa haluaa jatkaa tai jopa molemmissa.

Kannattaa ottaa huomioon myös se, miten kätevästi salille pääsee ja miten treeniajat sopivat omaam ohjelmaan muuten. Jos treenaaminen on jotenkin hankalaa, niin se helposti sitten unohtuu nopeasti.

JanneM: Aion kyllä väittää, että KBT:n vapaaottelutreeneissä harjoitellaan ajallisesti enemmän mattoa kuin pystyä. En ole ottanut kellolla aikaa, mutta sanoisin, että mattotreenin osuus on jotain 55-60% pidemmällä aikavälillä katsottuna. En muista nähneeni sinua treeneissämme, joten en oikein ymmärrä miten voisit tietää niiden koostumuksesta? ;) Enkä sitäkään, että miten tämä olisi jotenkin hassu väite. Klubin treeneissä en ole käynyt, mutta kaikilta molemmissa treeneissä käyneiltä olen kuullut, että mattopuoleen painotetaan enemmän. Kamppailuklubin "kumminahan" toimii Demian Maia, joka on ehkä maailman paras BJJ-lähtöisen vapaaottelun tuntija, niin en oikein pidä kummallisena sitä, jos hänen oppinsa myös näkyvät opetuksessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom