Osteopatia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Selvisipä sitten akrobatiakurssilla, että mun olkapäät on omituiset eikä liikkuvuuskaan ole ihan sitä, mitä pitäisi.

Osteopatiasta voisi olla apua, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ennen kuin käyttää rahansa siihen :)

Itse en hetkeäkään epäile, etteikö laillistettu osteopaatti hommaansa osaisi, mutta olisi hyvin mielenkiintoista kuulla kokemuksista. Ja hinnoista :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä eroa on osteopaateilla, naprapaateilla ja kiropraktikolla?

Itse olen käynyt kiropraktikon luona muutaman kerran (Tampereella). Kiropraktikko niksautteli rankaa sieltä sun täältä. Lihaksiin hän ei "käynyt käsiksi". Niksauttelu ei periaatteessa tuntunut misään, ainoastaan kuului. Niskan niksauttamisen jälkeen tuli todella kevyt olo päähän, se oli kyllä mahtavaa.

En tiedä kuinka paljon kiropraktikolla käynti maksaa, kun en maksanut sitä itse (koulu maksoi). Mutta minulla on mielikuva, että se olisi jotain noin 50-60 euroa. Kiropraktikkojen suhteen kannattaa katsoa, että he ovat saaneet koulutuksensa Yhdysvalloissa tai Englannissa yliopistossa (=tarpeeksi päteviä). Tai näin olen ymmärtänyt. Eräs erittäin kehuttu kiropraktikko on Jukka Karjalainen, jolla on vastaanotto Mikonkadulla Helsingissä.

kannattaa katsoa, että he ovat saaneet koulutuksensa Yhdysvalloissa tai Englannissa yliopistossa (=tarpeeksi päteviä).

niin, ei kai sitä suomen maassa muutenkaan kyseistä koulutusta tarjota, eli kaikki diplomilla varustetut on ihan päteviä ammatissaan...

Ei taideta tarjota joo. Jotkut vaan mainostavat itseään niin koulutettuina. Ammattitaitohan voi olla kait ihan hyvä, mutta ottavatko he samanlaisen vastuun, jos jotain tapahtuu? Vastatkaa tietävämmät.

Tuskin se vastuu diplomista tulee, vaan siitä henkilöstä itsestään.

Jos joku on USA:ssa opiskellut osteopatiaa hän vastaa periaatteessa lääkäriä. Sielläpäin kun osteopaateilla on täsmälleen samat oikeudet kuin lääkäreillä aina reseptien kirjoittamiseen asti. Eli doctor of osteopathy (DO) ja doctor of medicine (MD) voivat molemmat olla vaikkapa neurokirurgeja. Koulutus on tietysti ihan erilaista kuin Suomen osteopaateilla ja siihen sisältyy niksauttelujen yms. lisäksi kaikki lääkisasia.

Menkää nyt hyvät ihmiset OMT:terapeutille jonkun osteopaatin sijasta! IMO hoito paljon laadukkaampaa ja ammattitaitoisempaa. En luottaisis omaa selkärankaani kenenkään kansanparantajan/kiropraktikon/naprapaatin/punntikaverin käsiin !! Mutta jokainen on vastuussa omasta terveydestä henkilökohtaisesti eli jokainen tyylillään SO NOT!

kas-vain sanoi:
Menkää nyt hyvät ihmiset OMT:terapeutille jonkun osteopaatin sijasta! IMO hoito paljon laadukkaampaa ja ammattitaitoisempaa. En luottaisis omaa selkärankaani kenenkään kansanparantajan/kiropraktikon/naprapaatin/punntikaverin käsiin !! Mutta jokainen on vastuussa omasta terveydestä henkilökohtaisesti eli jokainen tyylillään SO NOT!

Perustelisitko väitteesi? Miksi vertaat koulutettua ja laillistettua naprapaattia/kiropraktikkoa/osteopaattia kansanparantajaan?

Turussa olen käynyt kahdella osteopaatilla. Ensimmäinen oli koulutuksensa Englannista hankkinut ja Pulssista tuonne lähetteen sain, kun kerran 3 lääkäriä ei keksinyt mitään syytä saatika parannusta rintalastasta olkapäihin ja lopulta käsivarsiin levinneeseen krooniseen särkyyn. Ensimmäisen hoitokerran jälkeen olo oli jo paljon parempi ja toisen kerran jälkeen kaikki särky katosi. Jälkeenpäin olen käynyt viitisen kertaa samalla naisella ja vaiva kun vaiva tullut aina kuntoon. Paikan nimeä en kyl muista tarkalleen. Kuntoutustiimi tai vastaava yliopistonkadun päässä samassa rakennuksessa Mallaskukon kanssa.

Olen käynyt kolme kertaa myös erään miesosteopaatin hoidossa lähinnä aikatauluongelmien johdosta. Palvelu oli sinänsä asiallista ja hän oli varmaan aidosti kiinnostunut ongelmastani, mutta samaa ammattitaitoa vaan ei löytynyt. Hintakin tosin oli puolet ensimmäisestä vaihtoehdosta.

kas-vain sanoi:

OMT Ortopedinen Manuaalinen Terapia

OMT-terapeutti on saanut 3,5 vuotta kestävän jatkokoulutuksen fysioterapiatutkinnon jälkeen. Koulutuksessa syvennetään tietoja tuki- ja liikuntaelinsairauksista (TULES) ja niiden hoidoista.

Käsittelymenetelmien valintaperusteena on asiakkaan huolellinen ja monipuolinen tutkiminen sekä lääkäriltä saatu informaatio. Asiakkaan fyysiseen toimintakykyyn vaikutetaan mm. nivelen spesifillä mobilisoinnilla ja manipuloinnilla sekä terapeuttisella harjoittelulla.

Tavoitteena on palauttaa lihasten, nivelten, tukikudosten ja hermoratojen normaali toiminta.

Suomen OMT-koulutus pohjautuu Nordic-systems menetelmään jossa mobilisaatio ja manipulaatio ovat kehitetty turvallisiksi hoitomenetelmiksi pohjautuen osteopatiaan ja kiropraktiikkaan.

(http://www.kirkkonummenfhl.fi/koti.html)

Että eipä nuo niin eri asioita olekaan..

Ja kas... Uudessa Fitness-lehdessä oli juttua kiropraktiikasta, osteopatiasta, naprapatiasta, hieronnoista sekä OMT-fysioterapiasta. En ole vielä ehtinyt lukea artikkelia.

Vastuukysymyksesta ja koulutuksesta oli tuolla aiemmin puhetta...

Fysioterapeutti nimiketta voi kayttaa ja fysioterapeuttina toimia ainoastaan laillistettu ammattihenkilo (terveydenhuollon oikeusturvakeskus myontaa luvan). Koulutettu osteopaatti/naprapaatti/kiropraktikko/hieroja ovat nimekesuojattuja ammattihenkiloita, eli ammatissa voi toimia ns. epapatevana mutta suojattua (esim. koulutettu hieroja) nimiketta ei saa kayttaa. Lisaa tietoa www.teo.fi.

TEO myos valvoo Suomessa terveydenhuollon ammattihenkiloiden toimintaa ja laillistettujen ammatinharjoittajien toiminnasta voi tehda kantelun joka sitten johtaa tai ei johda toimenpiteisiin. Tassa on sitten ero kaikenmaailman kansanparantajiin silla heidan toiminnastaan ei ole mahdollista valittaa ja tuskin heilla vastuuvakuutustakaan potilasvahinkojen varalle on (kuten ammatinharjoittajilla).

Eli tassa mielessa kannattaa miettia kenen hyppysiin rankansa antaa kasiteltavaksi...

Joo, wippe esitti asian oikein ja siten kuin minä sen tarkotin. Ne ammattilaiset, joilla lukee tittelin edessä koulutettu (tai ehkä laillistettu) kuuluvat potilasvahinkokorvauksen piiriin. Vuonna 2004 valituksia tehtiin 20, joista viisi jonti korvauksiin (lainaus Fitness-lehdestä 1/065). Eli vastuuta lisää tuo diplomi.

Kyselin asiasta itse TEO:lta ja heiltä voi aina kysyä onko jollain hoitajalla tuo KOULUTETTU nimike kunnossa. Listoja ei heiltä saa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom