Ostatteko raketteja uutenavuotena?

En ostanut enkä ole ikinä ostanut. Ja tuskin tulen ikinä ostamaankaan.

Mua vituttaa ihan oikeasti toi kauhea sotku, mikä noista jää ja varsinkin, kun kukaan ei korjaa jälkiään. Lisäksi mua ärsyttää se, että idiootit paukuttelee niitä silloin, kun niitä ei saisi paukutella sekä niin, että niistä voi olla vaaraa/haittaa ihmisten terveydelle tai omaisuudelle. Ja sitten vielä ottaa päähän se, että jotkut ääliöt antavat noita paukkuja alaikäisille.

Mä olen sitä mieltä, että tolle paukuttelulle tulisi varata täysin oma alueensa, jossa saa paukutella tai tehdä niin, että niitä ei myydä ylipäätään kellekään yksityiselle ihmiselle paitsi ehkä sitten, jos on jotkut isommat juhlat ja silloinkin jotain lupaa vastaan. ja tää mun tiukkapipoisuus johtuu siitä, kun noi idiootit aiheuttavat sen verran häiriötä ja siksi olen valmis "kollektiivirangaistukseen".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, kieltää sais. Kunnat voi järjestää ammattimaisen ilotulituksen kansalaisia varten uv:na.
Roskaa, onnettomuuksia ja meteliä. Eläimetkin on ihan paniikissa.

Joo, kieltää sais. Kunnat voi järjestää ammattimaisen ilotulituksen kansalaisia varten uv:na.
Roskaa, onnettomuuksia ja meteliä. Eläimetkin on ihan paniikissa.

Alat vaan äänestämään vasemmistoliittoa, niin ehkä tämä sun toivees joskus toteutuu.

Asiaa.
En ostanut yhtään, ei voisi vähempää kiinnostaa. Kaupungillakin unohdin katsoa ilotulitukset, olin muistaakseni sisällä silloin kun niitä ammuttiin.

Tuntuu välillä, että joka asiaan on hirveä sellanen angsti-buumi. Mulle, eikä kellekkään mun tutuille ole raketeista ikinä mitään pahaa/negatiivista aiheutunu, niin en voi ymmärtää, että miten ne joillekkin ihmisille on niin vastenmielisiä. Tuntuu vähän siltä, että monet haluaa valittaa ihan joka asiasta ihan valittamisen ilosta. Ja vaikka niitä jotkut paukutteleekin ennen uuttavuotta/uudenvuoden jälkeen, niin miten se jotain niin kamalasti ärsyttää? Onko nää ihmiset kyylänä korva pitkällään kuuntelemassa, että kun jossain paukahtaa, niin menempä pakkikselle valittamaan miten kurjaa on. Vaikka pauke kuuluu nytkin, niin uskoisin, että suurin osa siitäkin tapahtuu omilla pihoilla/metsissä eikä niiden pitäisi siellä kellekkään mitään pahaa aiheuttaa. Tokihan ne on kiellettyjä muuna, kuin tiettynä aikana, mutta tuntuu, että moni nyt tekee kärpäsestä härkäsen

Ja niiden kieltäminen yksityishenkilöiltä olisi naurettavin ajatus ikinä, sit pitäis kyllä alkaa kieltää monia muitakin asioita, mistä on OIKEASTI merkittävää haittaa. Ja ennenkun joku nyt valittaa, niin ei niitä munkaan mielestä pitäisi räjäytellä, kuin niille määrättynä aikana, mutta en vaan ymmärrä tota ihme hypetystä asian tiimoilta.

kyllä vapusta jää paljon karmeempi sotku. serpentiinit ja ilmapallot pitäs kieltää :hyper:

Ja vaikka niitä jotkut paukutteleekin ennen uuttavuotta/uudenvuoden jälkeen, niin miten se jotain niin kamalasti ärsyttää?

Mua ärsyttää se, että täällä ainakin alkoi n. 3-4 päivää ennen uutta vuotta aivan hervoton pauke ja niitä ammuttiin leikkipuistossa, joka on siinä matkalla kun menen kauppaan/bussipysäkille (ja melkein heti mun parvekkeen alla). Ihan vitun kiva kulkea siitä kun ei koskaan tiedä, milloin saa raketin päähänsä. Ei mua sinänsä haittaa jos jotkut tykkää niitä ammuskella, mutta joku järki siihenkin touhuun.

Mua ärsyttää se, että täällä ainakin alkoi n. 3-4 päivää ennen uutta vuotta aivan hervoton pauke ja niitä ammuttiin leikkipuistossa, joka on siinä matkalla kun menen kauppaan/bussipysäkille (ja melkein heti mun parvekkeen alla). Ihan vitun kiva kulkea siitä kun ei koskaan tiedä, milloin saa raketin päähänsä. Ei mua sinänsä haittaa jos jotkut tykkää niitä ammuskella, mutta joku järki siihenkin touhuun.
No joo, tottahan se on, että ei niitä fiksua oo missään leikkipuistossa ampua. Mutta uskotko nyt itekään siihen, että joku ampuis sua päin sillä raketilla? Vai onko tääkin sitä ylivarovaisuutta ja negatiivisuuden hakemista? Jos ite kuljen jostain, missä raketteja (jopa minimaalisesti) ammutaan, niin en kyllä kusisukassa kävele ja pelkää, että se raketti tulis JUST mua päin.

Ja Neutraali on niin oikeessa ton vapun suhteen, ihan sama määrä roskaa tulee ja rahaa kuluu viinaan vähintään sama määrä mitä raketteihin. Täytyy oikein periaatteesta nyt alkaa vastustaa vappua ja tehdä oikein pakkikselle Vappuvitutus 2009 - thread, ja kirjottaa sinne, miten pelottaa kävellä kaupungilla, kun siellä on humalaisia. Hui.

No joo, tottahan se on, että ei niitä fiksua oo missään leikkipuistossa ampua. Mutta uskotko nyt itekään siihen, että joku ampuis sua päin sillä raketilla? Vai onko tääkin sitä ylivarovaisuutta ja negatiivisuuden hakemista? Jos ite kuljen jostain, missä raketteja (jopa minimaalisesti) ammutaan, niin en kyllä kusisukassa kävele ja pelkää, että se raketti tulis JUST mua päin.

Jos tietäisit missä asun, tietäisit että täällä joku voisi ihan oikeasti ampua päinkin (tahallaan tai vahingossa). Täällä ei voi talvellakaan liikkua ilman että saa vähintään yhtä lumipalloa perseeseen :jahas: Raketteja ammuskelevat lähinnä ählämikakarat, jotka eivät joko osaa ampua niitä oikein tai eivät vain välitä.

Jos tietäisit missä asun, tietäisit että täällä joku voisi ihan oikeasti ampua päinkin (tahallaan tai vahingossa). Täällä ei voi talvellakaan liikkua ilman että saa vähintään yhtä lumipalloa perseeseen :jahas: Raketteja ammuskelevat lähinnä ählämikakarat, jotka eivät joko osaa ampua niitä oikein tai eivät vain välitä.
Kyllä mä tiedän, millaista se meno on, kun asun itse itä-Helsingissä. Ja onhan noita hulluja, jotka ei välitä yhtään muista, mutta jos niiden takia pitäis kaikki raketit kieltää yksityisiltä, niin siinä ei olis taas mitään järkeä.

Olin eilen kaverin kaa luistelemassa niin sinne tuli sit jotain -94 ja -95 poikia. Ne ampu raketteja jäälle ja käsistä ampu isommatkin. Yhessä vaiheessa osotteli meitäkin niillä jo palavilla raketeilla. Ei mitään järkeä tossa touhussa. Mutta siihen tuli joku aikuinen kun olin jo lähtenyt niin pojat joutu siivoomaan jään tänään. :dance:

Olin eilen kaverin kaa luistelemassa niin sinne tuli sit jotain -94 ja -95 poikia. Ne ampu raketteja jäälle ja käsistä ampu isommatkin. Yhessä vaiheessa osotteli meitäkin niillä jo palavilla raketeilla. Ei mitään järkeä tossa touhussa. Mutta siihen tuli joku aikuinen kun olin jo lähtenyt niin pojat joutu siivoomaan jään tänään. :dance:
No se on taas ihan vanhemmista kiinni, että antaako lapsilleen raketteja, ja jos antaa, niin silloin sitä käyttöä pitäisi valvoa ja tehdä selväksi, mitkä on homman säännöt.

Tuntuu välillä, että joka asiaan on hirveä sellanen angsti-buumi. Mulle, eikä kellekkään mun tutuille ole raketeista ikinä mitään pahaa/negatiivista aiheutunu, niin en voi ymmärtää, että miten ne joillekkin ihmisille on niin vastenmielisiä. Tuntuu vähän siltä, että monet haluaa valittaa ihan joka asiasta ihan valittamisen ilosta. Ja vaikka niitä jotkut paukutteleekin ennen uuttavuotta/uudenvuoden jälkeen, niin miten se jotain niin kamalasti ärsyttää? Onko nää ihmiset kyylänä korva pitkällään kuuntelemassa, että kun jossain paukahtaa, niin menempä pakkikselle valittamaan miten kurjaa on. Vaikka pauke kuuluu nytkin, niin uskoisin, että suurin osa siitäkin tapahtuu omilla pihoilla/metsissä eikä niiden pitäisi siellä kellekkään mitään pahaa aiheuttaa. Tokihan ne on kiellettyjä muuna, kuin tiettynä aikana, mutta tuntuu, että moni nyt tekee kärpäsestä härkäsen

Ja niiden kieltäminen yksityishenkilöiltä olisi naurettavin ajatus ikinä, sit pitäis kyllä alkaa kieltää monia muitakin asioita, mistä on OIKEASTI merkittävää haittaa. Ja ennenkun joku nyt valittaa, niin ei niitä munkaan mielestä pitäisi räjäytellä, kuin niille määrättynä aikana, mutta en vaan ymmärrä tota ihme hypetystä asian tiimoilta.

No mutta mähän oonkin tällainen tiukkapipoinen valittaja ja kyylä... ;)

Se, että sun kavereille ei ole tapahtunut, ei tarkoita sitä etteikö jollekin ole tapahtunut. Eilenkin just ojensin paria ala-asteikäistä, kun ne paukuttelivat jotain juttua kolmatta poikaa ja tämän vaatteita kohden. Siis ihan niin, että ne osuivat. Olisin ottanut ne paukut pois ja soittanut vanhemmille, jos olisin ehtinyt, mutta valitettavasti oli kiire yhdelle työkeikalle. Ton pojan vaatteet olisivat voineet vahingoittua tai esim. silmät. Ja muistelen joskus itsekin tilanteen, jossa joku osa raketista tai joku paukku tuli minua kohden. Ihan saatanan hienoa olisi ollut, kun se tekokuituinen takki olisi roihahtanut tuleen.

Ja olihan tänäkin uutena vuotena muistaakseni noin 40 henkilöä, jolle tuli vammoja raketeista ja joista osa oli lapsia. Musta sekin on liikaa, oli ne vammat itseaiheutettuja tai eivät. Olin viime yönä töissä ja ainakin palokuntaa työllisti tosi paljon erilaiset tulipalot, joita ei normaaleina viikonloppuina tai juhlapyhinä ole. Eikö tämä kerro jo jotain?

Ja se, että sua ei haittaa paukuttelu, ei tarkoita sitä etteikö jotain muuta voisi oikeasti haitata. Eläimet pelkäävät paukuttelua ja jotkut ihmiset haluaisivat vaikkapa nukkua tai olla muuten rauhassa. Eli on ihan reilua, että on säädelty tarkka aika, jolloin saa paukutella ja sen ulkopuolella ihmiset saisivat olla rauhassa paukuttelulta. Olisi myös reilua, jos olisi osoitettu edes joku tarkka paikka, missä saa paukutella, jotta sitä ei tehtäisi missä tahansa mahdollisen häiriön ja sotkun takia. Mun mielestä niihin rakettien hintaan voisi sisällyttää jonkun ylimääräisen maksun siitä, kun jonkun pitää siivota ne jäljet. Jossain kerrostaloympäristössä tuota paukuttelua voi verrata siihen, kun joku tekisi remonttia naapurissa. Kaikki eivät asu metsässä ja vaikka omalla pihalla paukuttelisi, niin kyllähän siinä niitä naapureita voi silti olla ympärillä.

Ilotulitus on ihan kiva juttu niin pitkään, kun se tehdään hallitusti. Silloin kun mukaan sotkeutuu ääliöitä ja kännissä sohivia tyyppejä, muuttuu paukuttelu vastenmieliseksi. Valitettavasti nämä pilaavat kunnollisten paukuttelioiden maineen ja aiheuttavat näitä ikäviä asioita. Ja näköjään aikuiset eivät osaa kasvataa lapsiaan rakettikäyttäytymisen osalta, joten silloin se kostautuu muille. Siitäkin huolimatta, että heillä on periaatteessa vanhemipina "velvollisuus" siihen.

Eli niin pitkään, kun aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä rakettien kanssa tai osaa kasvattaa lapsiaan käyttämään niitä oikein (eiväthän he saisi edes käyttää niitä poislukien jotain poikkeuksia), saa mun puolesta käyttää vaikka vähän tiukempia keinoja. Onhan sekin hienoa, jos joku kapunki järjestää ilotulituksen.

Kaikkien ilotulitteiden (raketit, roomalaiset kynttilät, padat, tähtipommit yms.) ikäraja on 18 vuotta.
Ilotulitusvälineitä saa hankkia ja pitää hallussa vain 18 vuotta täyttänyt henkilö.
Ikäraja koskee myös ilotulitusvälineiden käyttäjää.

Vanhempien tulee huolehtia siitä, ettei alaikäisten yksin käytettäväksi luovuteta edellä mainittuja ilotulitteita.

Alle 18-vuotiaalle on sallittua luovuttaa vain papattimattoja ja niihin verrattavia kaikkien pienempiä ilotulitteitta / pyroteknisiä välineitä. Alle 12-vuotiaille ei kuitenkaan saa luovuttaa muita kuin nallipyssyn nalleja tai niitä vastaavia välineitä, jotka Turvatekniikan keskus on hyväksynyt.

Muunlaisia kuin Turvatekniikan keskuksen hyväksymiä ilotulitteita ei saa käyttää.

Hätärakettien käyttö ilotulitusvälineinä on kielletty. Hätärakettien aiheettomassa käytössä tekijä syyllistyy rikoslain 34 luvun 10 §:ssä tarkoitettuun perättömään vaarailmoitukseen.

Ilotulitteiden käytössä on aina noudatettava erityistä varovaisuutta. Ilotulitteita ei saa heittää yleisön joukkoon tai käyttää yleisön joukossa. Niitä ei myöskään saa suunnata ihmistä kohden. Ilotulitteen suuntaamista toista ihmistä kohden tai ilotulitteen heittämistä yleisön joukkoon ei pidetä ilotulitteen huolimattomana käsittelynä, vaan tahallisena ja rangaistavana tekona. Ilotulitteiden käyttäjän tulee olla asianmukaisessa kunnossa ja suojalasien käyttö on suotavaa.

Lähde: http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/PFBD/824EE0A173E1862FC225752F0032F7EA?opendocument

Sitä mä en myöskään ymmärrä, miksei niitä raketinjämiä ja pakkauspapereita voi KERÄTÄ POIS ja heittää roskikseen?!? Ihan järkky sotku äsken kun käytiin kävelyllä, hohhoijaa sentään. Eilen oltiin siis poissa kotikulmilta ja kerättiin kyllä ihan jokainen roska pussiin ja vietiin asiaankuuluville paikoille. Eipä mulla ja miehellä juuri mitään ollutkaan mutta muulla seurueella sitä vastoin oli.

No se on taas ihan vanhemmista kiinni, että antaako lapsilleen raketteja, ja jos antaa, niin silloin sitä käyttöä pitäisi valvoa ja tehdä selväksi, mitkä on homman säännöt

Niinpä niin. Ja koska tämä ei ikinä tule toteutumaan, niin raketit voisi yhtä hyvin yksityishenkilöiltä kieltääkin. Täytyy sanoa, että ei se ainakaan mun illan kohokohta eilen ollut. Onneksi oltiin kentällä jossa porukkaa oli yllättävän vähän eikä kukaan ampunut päin (jos jengiä olisi ollut enemmän en olisi varmaan suostunut edes kentälle tulemaan, vituttaa jos saa pelätä henkensä puolesta joidenkin paukkujen takia). Kaikilla porukasta oli vielä suojalasit ja suurimmalla osalla korvatulpat.

Edit: Superhidas..

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...saan+tuhopolttoja+ja+ilkivaltaa/1135242430382

Siinä eka kuva on meiän viereiseltä kentältä. Viime yönä klo: 2:07 huomattiin että kyseinen talo vähän savuaa. Soitettiin 112 ja käytiin lähempää tsekkaamassa tilanne. Kattoeristeethän ne siellä palo. Toi sama rakennus on palanut lähes joka uusi vuosi. Just ennen ku soitettii nii nähtiin että siinä lähellä ammuskeltiin.
Kaikki kerrottiin poliisille.
7 paloautoa tuli sammuttamaan ja se kesti ainakin johonkin 4:30 asti vaikka liekkejä ei pahemmin ulos tullutkaan. Että sellasta .

Rakettitukun leijonan karjaisut tai mitkä nyt olikaan olivat meillä ainakin kaikki viallisia. tai sitten ne vaan olivat vähän erikoisia. Itse ainakin ymmärsin että niiden pitäisi lentää ylös ja siellä räjähtää kuten thunder kingit mutta näille kävi niin että ensin lensivät ylös ja sitten ehtisivät tulla vielä alaskin ennen kuin räjähtivät

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom