Osgood Schlatter

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oge
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
B.O.S.S. sanoi:
Laittakaas poijjaat lisää noita oireita, miten, missä tilanteissa ja missä kohdassa sattuu, sattuuko jos painaa sormella jostain kohtaa jne.?

Kun on rentona jalka niin pari senttiä lumpion alle ku painaa nii käy kipeetä

Edit: itellä oli kepit kaksi viikkoa Schlatterin takia. Ei saanu yhtään painoa toiselle jalalle.

röhnis sanoi:
Jos pohkeet ovat todella niin kireät, ettei normaali kävely suju ehdottaisin asian tarkistusta asiantuntijalla. Kyllä tuo ongelma kannattaa jotenkin yrittää selvittää, mielummin kun tehdä "varvistuskyykkyjä", ne tosiaan lisäävät paljon paltellajänteen rasitusta!
Kävin juuri ortopedilla pohkeiden kireyden takia. Alunperin normi lääkärit sanoivat että minulla on liian kireä akiles jänne josta johtuisi tuo kireys, mutta ortopedin mukaan akiles jänne liikkuu ja venyy normaalisti. Eli syy on varmaankin pohkeiden kireydessä.
Nykyään pohkeiden kireys ei haittaa muuten kuin kyykkyyn mentäessä, jolloin kantapäät nousevat. Täytyykin ilmeisesti vaan koittaa venytellä pohkeita vielä enemmän.

Hyppääjän polveen auttaa jääpalalla hierominen ja etureiden venyttely riittävän usein, esim. 2 x päivässä mahdollisimman brutaalissa venyttelyasennossa. :) OS tuli kuntoon lähinnä välttämällä paljon polvea rasittavia liikkeitä. Fysioterapeutti pisti tekemään paljon mm. yhden jalan kyykkyjä ja kuntopiirijumppaa jaloille, kun OS vaivasi 15-vuotiaana.

Osgood-Schlatter-polvi löytyy täältäkin, monta vuotta on ollut. Aika suuri rustopatti(?) on, ei kärsi polvillaan olla, se tässä pahin ongelma on. Treenata kyllä kärsii, joskus esiintyy satunnaista kipua, mutta yleensä kipua ei ole urheilusuorituksen aikana, vaan pikemminkin välipäivinä, enkä ole huomannut, että tätä tapahtuisi jalkatreenin jälkeen normaalia enemmän. Joskus polvi kipeytyy silloin, kun pitää istua jalat koukussa, esimerkiksi linja-autossa.

Mulla Osgood-Schlatter ollut kummassakin polvessa nyt 5-6 vuotta. Jalkapallosta tullut. Kaikenmaailman lääkäreillä oon käynyt, mutta ainut neuvo mitä oon saanut, on lepo. Leposuositukset ovat vaihdelleet 5 viikosta 3 kuukauteen, mutta aina on lisätty ettei lyhyt lepo pakosti auta, vaan voi joutua lepäämään jopa vuosia. Esim. 2 vuoden lepo jaloille on ainakin mulle ainakin ihan mahoton. Ittelläni toi vaiva on erittäin paha, ja lääkärit on sanonut ettei sitä millään konsteilla kuntoon saa, ainakaan ennenkuin kasvu loppuu. :( Aina kaikkia vinkkejä oon saanu ja niitä yrittänyt pitkään ja tosissani (esim. pitkiä etureisi treenejä sopivilla painoilla). Mikään ei nyt kuitenkaan ole auttanut.:itku:

Olen 16 vuotta ja olen käynyt noin 8kk ja sitä ennen paljon leukoja ja lihaskuntoa yms. tehnyt himmassa. Mutta tätä ennen jalat ovat jääneet salitreenissä vähemmälle kivun takia. Aina välillä jotain pakolla tehnyt, mutta kipu on tullut kovaksi. Lääkärit ovat kieltäneet tekemästä oikeastaan mitään jalan koukistuksia kovilla painoilla, joten itse en keksi hirveästi liikkeitä jaloilleni, muuta kuin pohkeille. Ois kiva jos viitsisitte antaa jotain esimerkkejä mitä liikkeitä voisin jaloilla tehdä ja jos niiden perusteella vois tehdä itselleni hyvän ohjelman.:worship:

Mulla Osgood-Schlatter ollut kummassakin polvessa nyt 5-6 vuotta. Jalkapallosta tullut. Kaikenmaailman lääkäreillä oon käynyt, mutta ainut neuvo mitä oon saanut, on lepo. Leposuositukset ovat vaihdelleet 5 viikosta 3 kuukauteen, mutta aina on lisätty ettei lyhyt lepo pakosti auta, vaan voi joutua lepäämään jopa vuosia. Esim. 2 vuoden lepo jaloille on ainakin mulle ainakin ihan mahoton. Ittelläni toi vaiva on erittäin paha, ja lääkärit on sanonut ettei sitä millään konsteilla kuntoon saa, ainakaan ennenkuin kasvu loppuu. :(

Onko sulla miten parantunut toi? Onko ittestään vai oletko joutunu leikkauttaan tai kipsauttaan?

Mulla Osgood-Schlatter ollut kummassakin polvessa...

Ylipäätään kaikki ponnistamiset, voimakkaat ojennukset ja koukistukset pitää jättää pois, mutta suosittelen ostamaan jonkinlaiset polvituet ja testaa josko pienillä painoilla liikkeitä tehtäessä niitä ei särkisi. Itse olen pystynyt ottamaan treeniini maastavedon mukaan juuri polvitukien avulla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom