Osaatko laittaa intialaista tai kiinalaista ruokaa?

Olen syonyt suhteellisen paljon Kiinalaista ruokaa koska olen asunut Kiinassa. Nyt olen innostunut tilaamaan Intialaista ja Kiinalaista take away ruokaa kotiin ja duuniin. Olen arvioinut sen silmä määräisesti terveellisemmäksi, kuin pizza tai perus hamppari ateriat.

Mietin vain usein, etta kuinkahan sita laitetaan. Esim nuudelit ovat aina taysin erilaisia, kuin kaupasta pienissa muovipakkauksissa saatavat nuudelit. Fryed noodels esimerkiksi ovat ohuita kuivahkoja eli eivat kellu missaan sopassa tai ole semmoisia pehmeita lössöjä. Seassa on kevat sipulia hintsusti ja varmaan soijaa ja oljya koska ne eivät väriltään ole valkoisia. Kung pao chicken tai che zuan chicken on värittömässä tai tumman värisessa tulisessa kastikkeessa jossa selvästikkään ei ole käytetty kermaa tai maitotalous tuotteita. Toden näköisesti suurustettu peruna jauholla. Olen joskus koittanut tehdä jotain Kiinalaista ruokaa ja se ei ole kyllä ollut oikean laista. Länsimaista ruokaa osaan kyllä valmistaa ja sen valmistamisen perusteet minulla on hanskassa. Tosin Kiinalainen ruoka voi olla aivan hirveetä paskaa ihan luonnostaankin niin siellä paikan päällä kuin näissä käyttämissäni take away paikoissakin. Reseptillä siis on väliä mikä se on.

Intialaisessa ruoassa ihmettelen kuinka ne saa esim. lampaan lihan niin pehmeäksi kuten myös kanan. En myöskään osaa arvailla kuinka tulinen kastike on tehty. Lempi kastikkeeni on tulista punaista kaiketi tomaatti pohjaista ja veikkaan että siinäkään tuskin on käytetty kermaan.:kuola:

Onko siis hyviä vinkkejä kuinka valmistetaan Intialaista tai Kiinalaista ruokaa. :hyvä:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo mainitsemasi gong bao ji ding on tosiaan tuo gong bao -maku joka ei välttämättä ole kanaa vaan siinä voi olla mitä vaan lihaa tai rehua.

Miten tehdä sitä? No ohjeet eivät aukene kovin helposti kaikille joten pikainen käännös:

Tarvitset:
Kanaa 300g, pähkinöitä 50g, punaisia chilejä (kuivattuja yleensä) 20g, soijajauhoja 25g, vettä (voi olla maustettua, lihalientä tjs) 20g, pähkinäöljy 80g

Pilko kana noin sentti kertaa sentti kokoisiksi kuutioiksi ja viskaa kuumaan wokkiin, lisää soijakastiketta ja jonkin verran suolaa, jotain viinaa (suomesta lienee haastavampi saada halpaa ruoanlaittoalkoholia). Laita lisää soijakastiketta ja sokeria, etikkaa, MSG:tä (lisäaine E621), ja lopuksi lisää vesi tai lihaliemi.

kippaa pähkinäöljy toiseen pannuun ja paista siinä pähkinät ja chilit. Kun pähkinöiden väri alkaa muuttua punervaksi niin kippaa toisen pannun sisältö niiden sekaan ja pyörittele siinä hetki lisäten valkosipulia, sen jälkeen nopeasti vedät sihdin läpi valuttaen ylimääräiset vedet pois ja heität sapuskat lautaselle.

Ainiin, varo ettei hiukset pala, touhussa lieskat nousevat välillä melko korkealle.

Kiinalaisesta en sano mitään, en niin paljon välitä, että itse tekisin, mutta intialainen on jumankekkulis hyvää!

Intialaisen ruuan mausteharmonia syntyy siitä, että curryn valmistus yleensä aloitetaan mausteiden paistamisella kuumalla pannulla öljyssä. Järjestyksellä ja paistamisajalla on merkitystä lopputuloksen kannalta. Chilin paistamiseen kyllä suojalasit ja hengityssuojain vois olla käteviä, sen verran kapsaiini kirpasee.

Vaikka nopeastikin saa varsin passelia ruokaa, valmistusaika kyllä korreloi ruuan maukkauteen, eli pitkään ja vaikeasti väkerretty on usein sitä herkullisinta. Kannattaa tehdä aluksi resepteistä ja opetella perustemput ja sitten soveltaa. Jos intoudut hankkimaan kirjan, suosittelen Camellia Panjabin "Intialainen keittokirja". Näkyi muuten olevan pari päivää sitten Hullujen Päivien kirjapinossa Akateemisessa.

Itse pidän Thaimaan keittiötä maailman parhaana MUTTA siitäkin huolimatta paras ruoka mitä olen ehkä syönyt koskaan onkin yllättäen Intialaisesta raflasta Thaimaassa. Ko. ravintola on kyllä voittanut jotain palkintojakin ja hakkaa kyllä suomalaiset intia-raflat 6-0. Suomessa en ole syönyt hyvää intialaista ruokaa lainkaan, enkä kyllä thaimaalaistakaan tahi kiinalaista (yleensä nuo kiinalaiset safkat ovat sitä shittiä "kolme pientä ruokaa, jotka maistuvat kaikki samalle, ravintolasta ja ruokalajista riippumatta" ja monesti ovatkin pelkkää bambunverso-säilykettä :urjo: ). Itse olen varsin kriittinen ruoan suhteen ja teenkin juuri siksi ruokaa paljon itse. Intialaiseen keittiöön pitää tutustua kyllä paremmin. :thumbs:

Helkkarin hyvä Nepalilainen rafla on tuossa Pitäjänmäellä:
http://www.meronepal.fi/
Menee hieman off-topic mutta Nepalilaiset safkat ovat kyllä Suomen rafloissa ehkä autenttisimpia, vaikken nyt missään Nepalissa ole käynytkään, hinta-laatu suhde kuitenkin lähentelee täyttä kymppiä :thumbs:

Liekö offtopic mutta hyvän kiinalaisen laittaminen on helvetillisen vaikeaa eikä tähänmennessä yksikään joka on sitä väittänyt osaavansa tehdä ole oikein tehnyt. Kiinalaisessa keittiössähän on useita haarojakin.

Tuntuu että suomalaiset laittaessan "kiinalaista" törkkii randomina pannulle jotain rehuja sekaisin ja saavat siitä vain jotain nesteessä lilluvaa kaalisoppaa :jahas: Myöskään maku ei ole toimiva kokonaisuus.

Mutta tosiaan olisi fantastista oppia tekemään ne uskomattomat kastikkeet...voiko olla mitään niin hyvää? Ja se kana...:kuola: Mitenkähän ne siitä riisistäkin saavat niin ihmeellistä? :confused:

Onkohan täällä pakkiksella tarpeeksi sellaista porukkaa, jotka oikeasti harrastavat ruuanlaittoa muustakin kuin raejuustosta ja rahkasta? Mä olen jo pitkään miettinyt että ois kiva saada tänne kokkausketju niille, jotka oikeasti tykkäävät laittaa ihan normaalia tai jopa vähän rasvaisempaa ruokaa silloin tällöin. Mä itse rakastan ruuanlaittoa ja ois kiva vaihtaa/jakaa reseptejä ja tietoa/taitoa. Pitäisköhän kokeilla laittaa ketjua pystyyn?

Ja asiaan... En ole ikinä tehnyt intialaista ruokaa, kun en kauheasti välitä siitä. Mun mielestä se maistuu samalle, syö mitä ruokaa tahansa. Toki mä sitä syön jos eteen tulee, mutta harvemmin käyn intialaisessa. Tosin Intiassa ollessani mulla oli tarkoitus mennä intialaisen ruuan kokkauskurssille, mutta osallistujia ei ollut tarpeeksi.

Kiinalaisesta ruuasta tykkään ja olen tehnyt sitä, mutta en ole siinäkään mikään asiantuntija. olisi kiva oppia niksejä, kuinka ja minkälaisia raaka-aineita kannattaa käyttää. Suosikkini on thaimaalainen ruoka ja siksi olenkin käynyt Thaimaassa muutamalla kokkauskurssilla. Lisäksi olen Suomessa käynyt kokkauskursseilla (italialainen ja venäläinen)Suosittelen käymään esim. jonkun työväenopiston kokkauskurssin, jossa opetetaan raaka-aineiden käyttöä.

Mä olen jo pitkään miettinyt että ois kiva saada tänne kokkausketju niille, jotka oikeasti tykkäävät laittaa ihan normaalia tai jopa vähän rasvaisempaa ruokaa silloin tällöin.

Mahti aatos! :hyvä: Teepä se. Minä tykkään kyllä kokkailla mutta totaalisesta pers' aukisuudestani johtuen en tee sitä hirmu usein (kanan paistamista ja rehujen pilkkomista ei lasketa.) Mulla itseasiassa olisikin yksi idea liittyen naudan/porsaanpaistiin. Ajattelin sellaista pidempää projektia jossa marinoidaan päivän tahi pari ja paistetaan pitkään ja tunteella. Niin ja sitten voisi olla joku "hirvenpaistin tekeminen on saatanasta" -osio kanssa ;)

EDIT stroganoffiakin täytyy päästä tekemään... Miksei muuten kukaan muu suostu syömään sitä kuin minä?!

Joku kokkausketju olisi kyllä laatua missä ei todellakaan edes puhuta kasviksista, rahkasta tai protskusta. Huonoja rasvoja, läskistä lihaa ja pitkää haudutusta sekä uppopaistoa! Ruoan kanssa tietenkin olutta, viiniä ja tuhdimpia napsuja! :thumbs:

Nimim. maha täynnä nautiskelen olostani tässä kun tuli 5-6h haudutettua punaviinipataa uunissa ja vedettyä tuota naamariin enemmän kuin tarpeeksi :nolo:

shiba sanoi:
Kiinalaisessa keittiössähän on useita haarojakin.

Joo, todellakin. Tämä tuli ihan yllätyksenä itselleni. Itärannikon ruoka ei maistu yhtään miltään, kun Hunanin tai Sichuanin maakunnasta olevat pöperöt ovat aivan käsittämättömän tulisia. Itse en kahden jälkimmäisen alueen ruokia edes pysty syömään. Suuhun sattuu ja vettä tulee helvetisti niin silmistä kuin nenästä. Syöminen ei ole enää millään tasolla kivaa. :D

Ruokathreadille :thumbs: täältäkin.

Tuo mainitsemasi gong bao ji ding on tosiaan tuo gong bao -maku joka ei välttämättä ole kanaa vaan siinä voi olla mitä vaan lihaa tai rehua.

Miten tehdä sitä? No ohjeet eivät aukene kovin helposti kaikille joten pikainen käännös:

Tarvitset:
Kanaa 300g, pähkinöitä 50g, punaisia chilejä (kuivattuja yleensä) 20g, soijajauhoja 25g, vettä (voi olla maustettua, lihalientä tjs) 20g, pähkinäöljy 80g

Pilko kana noin sentti kertaa sentti kokoisiksi kuutioiksi ja viskaa kuumaan wokkiin, lisää soijakastiketta ja jonkin verran suolaa, jotain viinaa (suomesta lienee haastavampi saada halpaa ruoanlaittoalkoholia). Laita lisää soijakastiketta ja sokeria, etikkaa, MSG:tä (lisäaine E621), ja lopuksi lisää vesi tai lihaliemi.

kippaa pähkinäöljy toiseen pannuun ja paista siinä pähkinät ja chilit. Kun pähkinöiden väri alkaa muuttua punervaksi niin kippaa toisen pannun sisältö niiden sekaan ja pyörittele siinä hetki lisäten valkosipulia, sen jälkeen nopeasti vedät sihdin läpi valuttaen ylimääräiset vedet pois ja heität sapuskat lautaselle.

Ainiin, varo ettei hiukset pala, touhussa lieskat nousevat välillä melko korkealle.

Osaatko itse niin hyvin kiinaa etta pystyit tuon tuolta kaantamaan?

Intialaiset mätöt on ainakin tän ruokakunnon lemppariosastoa. Yleensä tehdään niin, että isketään kana marinadiin aina edellisenä iltana eli:

- kanan rintafileitä kolmeen palaan leikattuna
- vajaa puolisen litraa luonnonjogurttia
- peukalonpään kokoinen tuore inkivääripala raastettuna
- paljon tuoretta valkosipulia ihan snadeiksi paloiksi (tyyliin kolme isohkoa kynttä :kuola:)
- jotain currrytahnaa: tätä vaihdellaan usein, mutta parhaimmiksi todettu tikka-tahna tai tandoori-tahna. tätä about kolme ruokalusikallista

Kaikki sekaisin ja jääkaappiin yön yli. Sit seuraavana iltana uuni 200 asteeseen ja kanapalat uunivuokaan, marinadikastiksetta mukaan jonkun verran. Uunis about vartti ja basmatiriisin ja raidan kanssa naatiskelemaan :kuola: SIKAHELPPOA!

Tuota reseptia kun miettii niin ei ole edes kovin raskasta ja rasvaista. Luonnon jogurtti ainakin on tosi kevytta

Vaikka nopeastikin saa varsin passelia ruokaa, valmistusaika kyllä korreloi ruuan maukkauteen, eli pitkään ja vaikeasti väkerretty on usein sitä herkullisinta. Kannattaa tehdä aluksi resepteistä ja opetella perustemput ja sitten soveltaa. Jos intoudut hankkimaan kirjan, suosittelen Camellia Panjabin "Intialainen keittokirja". Näkyi muuten olevan pari päivää sitten Hullujen Päivien kirjapinossa Akateemisessa.

Tuo Camelia Panjabin kirja on :worship:

Muutenkin voisin allekirjoittaa kaiken mitä Nadesha viestissäsi kirjoitit!

Itse en vielä ole intialaisen ruoan laittajana kovinkaan pitkällä, mutta kaiken aikaa opin lisää. Intialaisen ruoan syöjänä sen sijaan olen päässyt loistamaan, kun intialaiset ruoat ovat oman kotikokkini bravuuri-numeroita. :)

Tuota reseptia kun miettii niin ei ole edes kovin raskasta ja rasvaista. Luonnon jogurtti ainakin on tosi kevytta
Juu ei oo tosiaan raskasta. Ainoastaan tuo currypaste on öljypohjaista (eli ei sielläkään kovaa rasvaa), mutta senkin voi korvata curry powdereilla. Niitten määristä en osaa niin hyvin sanoa.

Ainakaan Helsingissä noita tahnoja ei kannata ostaa marketeista, vaan painua johonkin kinkkimyymälään. Hintaeroa esim. Rajah-merkkisillä tahnoilla yli euron. Siis useita kymmeniä prosentteja. Näähän on tolkuttoman helppoja käyttää, mutta tykkään myös sekoitella itse jauhoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom