Optimaalinen lihaskasvutreeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Painija
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä, searchilla mitään en löytänyt.

Ja pohdin että onko järkevämpää treenata kummalla/millä tavalla saadakseen mahd. suuren lihaskasvun?

Tapa 1.

Esim. Penkkipunnerrus 3x8, joka sarjan jälkeen kevennetään painoja hiukan, 2½-5kg että jaksaa seuraavan 8-toiston sarjan. Jonka jälkeen sama tehdään jälleen, eli painoja pois että menee se 8 toistoa.

Tapa 2.

Penkissä tehdä se 8 toistoa että menee nipin napin, jonka jälkeen lisätä painoja, ja tehdä vain 6 toistoa, jonka jälkeen taas lisätä painoa ja tehdä 4, lisäys jatkuu kunnes jaksaa enää 1-2 toistoa.

Jälkimmäinen kuulostaa mukavammalta, ja haastavammalta.

Kumpi parempi? Mielipiteitä ja perusteluja Kiitos.

Sama ei toimi kaikille joten ei oikeastaan muu auta kuin kokeilla erinlaisia treeni tyylejä ja päätellä mikä toimii parhaiten.

Ensmänen toiminee suurimmalla osalla paremmin sillä noita ykkösiä tai edes nelosia ei hirveämmin tehdä kehotreenissä. Voithan tehdä jotain siihen suuntaan, että ensmäsena 12 toistoa, toisella 8-10 ja kolmannella 6 tmv.

Painija sanoi:
Tapa 2.

Penkissä tehdä se 8 toistoa että menee nipin napin, jonka jälkeen lisätä painoja, ja tehdä vain 6 toistoa, jonka jälkeen taas lisätä painoa ja tehdä 4, lisäys jatkuu kunnes jaksaa enää 1-2 toistoa.

.
Itse teen yleensä sarjat juuri päinvastaisessa järjestyksessä, lämmittelyn jälkeen semmoset raudat millä tulee ekalla 4-6toistoa, tokalla 6-8toistosa ja kolmannella 8-10toistoa, sen takia näin koska alussa riittää hyvin poweria tehdä isoilla painoilla nuita lyhkäsiä sarjoja.
Tosin penkissä en tätä kaavaa noudata koska sen teen ihan erillaisella ohjelmalla.

Mä teen sillai että lämmittelyjen jälkeen raudat jolla tulee joku 6-8 toistoa ja sitten otetaan painoa niin että tulee joku 10-12 eli kaks sarjaa niin loppuun ku mahdollista.

Mike sanoi:
Itse vähennän tasaisesti painoja, jotta saisin samanverran toistoja joka sarjalla.

Mullakin treeni perustuu aikalailla tämänkaltaiseen systeemiin. Tosin joskus vaihteluna tulee tehtyä vähän eritavalla, kuten vaikka samalla painolal toistot 12/10/8 tai sitten sitä painoa lisää ja lyhyempi sarja.

Mutta perussettiä on toi, että painoja tiputetaan ja sarjapituudet pysyy suht samoina.

sellastakin voi yrittää ku REST&LIFT metodia, tarkoitus on se että Esim. kun reenaat penkkiä ni pistät siihen sen verran painoa että pystyt just ja just nostaa 8 kertaa, seuraavassa sarjassa et ota painoa pois mutta teet näin, vedät ekaks kuus toistoa ja sit pidät n. 15 sekunnin tauon ja vedät ne kaks puuttuvaa toistoa niin että saisit sen kahdeksan toistoa, kolmannella sarjalla pystyt ehkä vetään vain 4 toistoa, ja sit 15 sek. taukoa ja kaks toistoa lisää, sit toiset 15 sek. taukoa ja viimeiset 2 toistoa. tällä tavalla pystyt tekee samoilla painoilla saman verran toistoja joka sarjassa. painoa ei tarvitse ottaa pois jotta saisi sen kahdeksan toistoa joka sarjassa. se 15 sek. tauko jotenkin täyttää lihakset kreatiinilla tai jollain ja pystyy tekemään vielä pari lisää toistoa sen takia.

Mike sanoi:
Itse vähennän tasaisesti painoja, jotta saisin samanverran toistoja joka sarjalla.

aika kumma juttu että mun ei tarvi noita painoja vähentää vaikka oliski alle 1minuutin palautusajat. ehkä ny viimisissä sarjoissa negatiivinen osuus ei oo niin korostettu..

Porkkanaraastin sanoi:
aika kumma juttu että mun ei tarvi noita painoja vähentää vaikka oliski alle 1minuutin palautusajat. ehkä ny viimisissä sarjoissa negatiivinen osuus ei oo niin korostettu..

Aloittelevammat kehoilijat eivät välttämättä saa kaikkea irti kropastaan niin vähillä sarjoilla. Minunkaan ei pahemmin tarvitse niitä laskea.

no en mä nyt itseäni aloittelijaksi kutsu enää...
sarjojen kovuutta en osaa kuvata sen paremmin kuin että happi loppuu näin kesällä

Porkkanaraastin sanoi:
Et ilmeisestikään vedä sarjoja loppuun saakka...

Back
Ylös Bottom