Opiskelupaikkakunta-ongelma - voit auttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu
Rock^ sanoi:
Hmm...

Itse olen opiskellut reilun puoli lukuvuotta Turussa, ja täytyy kyllä sanoa ettei se mikään ihmekaupunki ole. Yöelämässä ei ole juuri mitään hohtoa verrattuna muihin kaupunkeihin, ihmiset sisäänpäinsuuntautuneita, ja se murre... "kattosin just töllöstä salkkareita ja miettisin et.." :urjo:

Kauniita tyttöjä nyt löytää mistä vaan mutta aika monen turkulaisen kauniin tyttösen kohdalla tuntuu että tämä kauneus on hivenen kilahtanut hattuun. Seurauksena turha egoilu ja omaan napaan tuijottelu. Muutenkin Turku on kaupunkina sellanen että harva ulkopuolinen siihen pääsee sisään, eli tajuaa turkulaisten insidejutut yms.

Täytyy kyllä myöntää että kun Turkuun muutin niin alussa se jollain tapaa tuntu ihan kivalta mestalta mutta äkkiä nekin tuntemukset muuttuivat. En mitenkään halua pelotella Disabled - ehkä sä pääset paremmin sisään turkulaisten juttuihin kuin mä, toivotaan ainakin niin :thumbs:

Pakko tuoda tähän omakin näkemykseni.

Vuoden Turussa asuneena (on siinä vähän opiskeltukin) en ole tähän ongelmaan törmännyt, johtuen ehkä siitä että tulee tapettua aikaa muiden opiskelijoiden kanssa joista suurin osa on tullut myös jostain muualta päin Suomea. Kaupunkina Turku on omasta mielestäni juuri passeli, löytyy kaikki tarpeellinen ja vähän ekstraakin, mihinkään huvittaisi täältä enää lähteä.

Eli hetkeäkään en ole katunut tänne muuttoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hulkki sanoi:
Jep, jos tulet muualta Suomesta saat melko kivuttomasti edullisen opiskelijakämpän. Sen sijaan jos asut PK-seudulla päädyt lähes automaattisesti kaikkien opiskelija-asuntojonojen hännille, ja joudut odottelemaan opiskelijakämppää todella pitkään.

No jaa, itse asuin (ja asun vielä kuun loppuun) vanhempien luona pk-seudulla, pistin syyskuun alkuviikolla hakemuksen HOASille ja seuraavalla viikolla tuli tarjous ihan asiallisesta solukämpästä. Opiskelen siis yliopistolla. Kaveri puolestaan opiskelee TKK:lla, asuu myös vanhempiensa luona Helsingissä ja haluaisi kämpän Helsingin puolelta, mutta HOAS ei suostu käsittelemään ko. hakemusta ennen marraskuuta, Espoon puolelta ilmeisesti saisi kuitenkin kämpän (en ole kyllä ihan varma). Eli: ei kannata olla teekkari :D

Niin se taitaa mennä että vaihtelu virkistää, mutta sun tilanteessa ehkä se Savonlinna on hyvä vaihtoehto, helpompi päästä kouluun sisään, ja lyhempi matka 'kotiin' ja näkemään kavereita.
Itte helsingissä ja pääkaupuniseudulla pitkään asuneena olen sitä mieltä ettei tänne muutto niin autuasta ole. No jos olisin aina asunut jossain muualla suomessa niin olisin tietenkin eri mieltä tästäkin asiasta :jahas:

Fabien sanoi:
Tällä hetkellä asun Mikkelissä, ...

Pyysit neuvoja noiden kolmen kaupungin suhteen, mutta miksi lähteä merta edemmäs kalaan, kun Mikkelissäkin voit opiskella fyssariksi?

vilma-liina sanoi:
Pyysit neuvoja noiden kolmen kaupungin suhteen, mutta miksi lähteä merta edemmäs kalaan, kun Mikkelissäkin voit opiskella fyssariksi?

Hei kamoon.. Mieti nyt vähän, joku mikkeli.. ja vielä täynnä jotain v**un savolaisia, tsiisus..

vilma-liina sanoi:

Fabien hakee nyt syksyn haussa - kaikissa ammattikorkeakouluissa ei ala fysioterapian koulutusohjelmaa keväisin (=tammikuussa).

Fabien sanoi:
Hyvät Pakkotoiston veljet ja sisaret. Olette auttaneet ennekin, toivon mukaan myös nyt. Yhteishaku umpeutuu 1.10 ja fysioterapia on kutsumukseni. Nyt haussa on 3 vaihtoehtoa : Helsinki, Turku ja Savonlinna. Olen pohtinut ja vatvonut jokaisen kaupungin hyvät ja huonot puolet, mutta ei tuu vaan lopullista päätöstä. Olen ottanut myös huomioon lähtötilanteeni (lukion ka 7.2 & C:n paperit) ja pähkäillyt mihin olisi "helpoin" päästä. Paperit on varmaan keskitasoa, ja koska pääsykokeet ratkaisee eniten, niin jotenkin tuntuis, että minkä pistän ykkösvaihtoehdoksi, niin pääsen ainakin pääsykokeisiin yrittämään. Vittu, kun tietäisi vaan kaupungin!

Jos pääset C:n papereilla valintakokeeseen, niin mä tapan itteni. Mä en päässy edes valintakokeeseen, vaikka hain _Kemiin_ fysioterapianlinjalle. C:n papereilla siis. Tuo on amk:ssa niin ikävää, kun valintakokeeseen pääsee vain jos oot ollu huippu koulussa. Yliopistoon pääsee kuka vain.
Mutta kai sitä pitää tyytyä siihen, mitä saa(?).

Nimim. Psykiatrinen Sairaanhoitaja sitte joskus.

Tapat itsesi.ok..malttia malttia kuitenkin. Keväällä hain täysin kokeilumielellä tradenomi- koulutukseen mikkeliin, kutsu pääsykokeisiin tuli, mutta sitten heräsin: vielä 3,5v mikkelissä!? En siis mennyt. Millaisella keskiarvolla lukion selvitit? Paljon on tullut kyllä hyviä kommentteja, laidasta laitaan. Kiitos siitä. Kyllä se ratkaisu tässä pikku hiljaa kypsyy.

Mike sanoi:
Hoho, nyt kyllä heitit sitten niin hatusta että...

;)

Tarkoitin toki suhteessa enemmän.

Fabien sanoi:
Minkä SINÄ valitsisit näistä kolmesta opiskelupaikaksesi ja millä perustein?

Jaa-a, muista en osaa sanoa, mutta itse opiskelin Savonlinnassa ja siitä hiukan plussia ja miinuksia:

:)
*edulliset vuokrat vapaillakin markkinoilla, SAO:n kämpät hyvätasoisia
*lyhyet etäisyydet kouluun, kauppaan, salille jne., mitään bussikortteja tuskin tarvitsee
*Kuntopiste on tosi kiva sali (terkkuja! :) :thumbs: )
*kivoja, rentoja ja ystävällisiä ihmisiä :)
*Saimaa ja Olavinlinna (ah niiiiiiin uskomattoman kaunista... )
*Saviksen kesä (tosin suurin osa opiskelijoista vaeltaa kotipaikkakunnilleen kesäajaksi)

:(
*talvella toooodella hiljainen
*miehiä liian vähän :hyper: naisopiskelijan näkökulmasta ;)
*etäisyydet muihin kaupunkeihin (lähimpään kaupunkiin kulkee viidakkobussi), huonohkot poikittaiset liikenneyhteydet läntiseen Suomeen
*iltaelämä aika rajoittunutta, vain pari ok baaria
*itse kaupunki ei mun mielestä ole kaunis, vaikka moni niin usein toteaakin kun Savonlinnasta puhutaan; luonto siinä ympärillä sen sijaan on ja sitä riittää!
*perusharrastusmahdollisuudet löytyvät, mutta vähänkään erikoisempia juttuja ei
*talvisaikaan Saimaalta puhaltava hyytävä tuuli

Semmosia nyt tuli mieleen äkkiseltään. Kiva se oli Savon perukoillakin asustella muutama vuosi! :)

hash pipe sanoi:
Jos pääset C:n papereilla valintakokeeseen, niin mä tapan itteni. Mä en päässy edes valintakokeeseen, vaikka hain _Kemiin_ fysioterapianlinjalle. C:n papereilla siis. Tuo on amk:ssa niin ikävää, kun valintakokeeseen pääsee vain jos oot ollu huippu koulussa. Yliopistoon pääsee kuka vain.
Mutta kai sitä pitää tyytyä siihen, mitä saa(?).

Nimim. Psykiatrinen Sairaanhoitaja sitte joskus.

Fysioterapian linjalle on saakelin vaikea paasta. Vaikea on saada edes kutsu valintakokeeseen.
Aikanaan 2 kertaa yritin ja ei edes tullut ikina kutsua valintakokeeseen.

Voima sanoi:
Fysioterapian linjalle on saakelin vaikea paasta. Vaikea on saada edes kutsu valintakokeeseen.
Aikanaan 2 kertaa yritin ja ei edes tullut ikina kutsua valintakokeeseen.

Millä papereilla, milloin ja minne pyrit?

Tais olla Kuopiossa sillon se linja. AMK tason koulutus ja lukion paperit oli milla pyrin.
Yleisarvosanaa en muista mutta kohtuu hyva oli se lukion todistus. 90-luvun lopulla tapahtui tama.

kyllä mun on Tomin suuntaan käännyttävä ja tarjottava savonlinnaa, hieno kaupunki, paljon muita opiskelijoita, pippaloita, hyviä saleja, lörtsyjä,ylipäätänsä viihdyn ko.kaupungissa mielelläni, niin kesällä kuin talvella.
Vaikka en ko. kaupungissa ole asunut, mutta jonkin verran kuitenkin aikaa viettäneenä suosittelen sitä.

Moni kaveri on siellä opiskellut ja ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta pitääneet erittäin paljon siitä

Vilpitön kiitos kaikille vastanneille ja kommentoineille. Savonlinnaan yritetään.
:thumbs: vaakakupissa painoi myös se, että jos pääsen nyt lukemaan, niin 3,5 koulutuksen jälkeen yritän jatkaa opiskeluja yo:ssa, eli terveystieteissä. Katsotaan, kutsumus on kuitenkin nyt selvillä, enää pitää päästä kouluun.Vielä kerran kiitos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom