Opiskelupaikkakunta-ongelma - voit auttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvät Pakkotoiston veljet ja sisaret. Olette auttaneet ennekin, toivon mukaan myös nyt. Yhteishaku umpeutuu 1.10 ja fysioterapia on kutsumukseni. Nyt haussa on 3 vaihtoehtoa : Helsinki, Turku ja Savonlinna. Olen pohtinut ja vatvonut jokaisen kaupungin hyvät ja huonot puolet, mutta ei tuu vaan lopullista päätöstä. Olen ottanut myös huomioon lähtötilanteeni (lukion ka 7.2 & C:n paperit) ja pähkäillyt mihin olisi "helpoin" päästä. Paperit on varmaan keskitasoa, ja koska pääsykokeet ratkaisee eniten, niin jotenkin tuntuis, että minkä pistän ykkösvaihtoehdoksi, niin pääsen ainakin pääsykokeisiin yrittämään. Vittu, kun tietäisi vaan kaupungin!

Helsingissä on kalliit kämpät , Turkuun ehkäpä eniten hakijoita, Savonlinna taasen melko pieni kaupunki ja liian lähellä kotia. Jollain tapaa tuo Helsinki kiinnostaisi, mutta jos kaikki rahat menee asumiseen..niin eihän se ole aivan ideaali-tilanne.

Minkä SINÄ valitsisit näistä kolmesta opiskelupaikaksesi ja millä perustein?

Oiskohan tämä pitäny laittaa tuonne tyhmien kysymysten-osastolle..vittu :itku:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Savonlinna. Herkulliset lörtsyt riittänee perusteluksi?

edit: Savonlinnaan on parhaat mahdollisuudet päästä sisään keskivertopapereilla ja vuokratasokin on lompakolle sopiva.

En mä nyt tiedä onko Helsinki niin kallis paikka asua jos hommaat esmes HOASilta solun jonka vuokra on yleensä jotain 200-250 euroa kuussa niin KELAhan maksaa 80% vuokrasta tiettyyn rajaan (muistaakseni n. 215e) saakka. Ei Helsinki mikään ihmeellinen paikka ole, mutta tuskin se asumisen kalleus opiskelijalla tuntuu.

Tämä on helppo valinta.

Itse hain kesällä kauppakorkeakouluun ja pääsin. Vaihtoehtoina Turku ja Helsinki. Olin asunut koko pienen ikäni Helsingin läheisyydessä, joten se olisi ollut luontevampi valinta, mutta päätin ottaa riskin ja kokeilla Turkua. Se kannatti!

Täällä on oikeasti aivan mahtavaa. Tytöt ovat kauniita, kaupunki on sopivan kokoinen, tilastollisesti joka viides on opiskelija. Olen nyt asunut kuukauden täällä ja valehtelematta ollut yksi parhaista kuukausista elämässäni. Maksa alkaa vaan pikkuhiljaa huutaa vastaan :)

Tänne vaan, perkele!

Jep, jos tulet muualta Suomesta saat melko kivuttomasti edullisen opiskelijakämpän. Sen sijaan jos asut PK-seudulla päädyt lähes automaattisesti kaikkien opiskelija-asuntojonojen hännille, ja joudut odottelemaan opiskelijakämppää todella pitkään.

Itselläni on juuri paskin mahdollinen tilanne: opiskelen TKK:lla ja asun täysin toisella puolella pääkaupunkiseutua enkä todellakaan ole saamassa ikinä opiskelija-asuntoa koska minulla on asunto PK-seudulla (ja siitä miinustetaan jonotuksessa todella paljon). Tietysti koulumatkaan kuluu yhteen suuntaan yli tunti, mutta asuntojonotuspisteiden kannalta on aivan sama missä päin PK-seutua asuu.

Eli jos tulet muualta Suomesta, Helsinki on mielestäni paras vaihtoehto. Jos asut PK-seudulla, voi tulla kusiset paikat kämpän hommaamisessa.

:offtopic:

Hulkki sanoi:
Itselläni on juuri paskin mahdollinen tilanne: opiskelen TKK:lla ja asun täysin toisella puolella pääkaupunkiseutua enkä todellakaan ole saamassa ikinä opiskelija-asuntoa koska minulla on asunto PK-seudulla (ja siitä miinustetaan jonotuksessa todella paljon).

Ikinä? Mulla meni kouluvuosi, 8 kuukautta, samasta tilanteesta ja TKY:n soluun pääsin. Pikkuveli pääsi samassa tilanteessa ja samassa ajassa HOASille.

Hyviä neuvoja kaikki tyynni! Tällä hetkellä asun Mikkelissä, joten sen asunnon suhteen ei varmaan pk-seudulla tulisi ongelmaa. 3,5 vuotta on sekin jonkinlainen aika, ja jos sen asuu kaupungissa, joka ei tunnu hyvältä..ei ei ei!

Savonlinna keskivertopapereille sopisi varmasti paremmin. Toisaalta olen nyt helsinkin pääsykokeita silmällä pitäen lukenut vaadittavat sivut kirjasta ja kaikki on jo ulkomuistissa, olisi kiva päästä loistamaan pääsykokeissa.. Turku on taas täysin oma lukunsa..kuten mainittua..hakijoita on varmaan pirusti..mutta toisaalta..pääsykokeet on kuin punttisali - aivan oma elämänsä. Mikähän mahtaa olla muuten turun kämppien hintataso? Savonlinnassa ei varmaan tarvitsisi töitä tehdä pärjätäkseen, mutta taasen helsingissä pitäisi ettiä joku pikkutyökin, että saisi rahkaa pöytään.

On tämä perkele vaan kova paikka ihmisen elämässä.

Raejuusto sanoi:
Ikinä? Mulla meni kouluvuosi, 8 kuukautta, samasta tilanteesta ja TKY:n soluun pääsin. Pikkuveli pääsi samassa tilanteessa ja samassa ajassa HOASille.
Kummallista, oletko nyt varma että sulla oli TKY:n jonossa täydet 50 miinuspistettä?

Kun sitä soluasuntojonoa olen silloin tällöin seuraillut, ei noin suurilla miinuspisteillä ikinä päästä asuntojonon kärkeen vaikka jonotettaisiin vuosikausia koska miinuspisteet eivät vähene jonottaessa. Itse laitoin hakemuksen vajaat 1.5 vuotta sitten ja pari päivää sitten kun tarkistin olin sijalla 404. Eli näyttää tosiaankin siltä etten ikinä ainakaan tuota kautta saa sitä kämppää.

Fabien sanoi:
Toisaalta olen nyt helsinkin pääsykokeita silmällä pitäen lukenut vaadittavat sivut kirjasta ja kaikki on jo ulkomuistissa, olisi kiva päästä loistamaan pääsykokeissa..
Jos noin on, suosittelen kyllä selkeästi Helsinkiä. Täältä ei ainakaan puutu mitään, saat kämpänkin pikatahtia ja paremmat työllistymismahdollisuudet opiskelujen jälkeen.

Vältä Helsinkiä henkeen ja vereen.

Sieltä puuttuu kaikki, jos saat kämpän niin aivan vitun hintaisia eikä työllistymisestä ole mitään takeita.

Savonlinnassa on huomattavasti halvempaa, enemmän asumisenlaatua samalla rahalla, asuntoja on enemmän ja työllistymismahdollisuudet aivan samat kuin Helsingissä.
Itse menisin Savonlinnaan. Helsinki is inhuman.

Itse valitsisin Helsingin. Siellä on mahdollisuudet monipuolisimpiin harjoittelupaikkoihin kuin esim Savonlinnassa, jossa luultavimmin on se yksi sairaala ja muutamia terveyskeskuksia (tämä mutua). Opiskelusta kuitenkin osa tulee toteutumaan kentällä harjoittelujaksoilla (palkattomia) ja motivaation kannalta on hyvä, että saa mielenkiintoisen paikan. Ja kuten Mike sanoi, työtä on Helsingissä paremmin tarjolla kuin pienemmillä paikkakunnilla.

Turusta en kyllä osaa sanoa mitään... Mutta jos Mikkelissä nyt asut, niin Helsingistä pääsee hyvin junalla käymään kotona :)

Mike sanoi:
Missään ei ole takeita työllistymisestä, mutta isossa kaupungissa aina paremmat sanssit.

Fysioterapeuttisia palveluita tarvitaan joka paikassa missä on ihmisiä.
Vanhemmilla ihmisillä on enemmän vaivoja kuin nuorilla. Ehkä vanhemmat ihmiset tarvitsevat enemmän fysioterapiaa kuin nuoret.
Maaseudulla on vanhuksia enemmän kuin kaupungeissa. Ehkä maaseuduilla tai pienemmissä kaupungissa olisi paremmat tsäänssit?
Noh, tiedä häntä.

Itse en missään nimessä valitsisi Helsinkiä, työtä on aivan varmasti saatavilla ympäri Suomea, palveluille tulee olemaan aina vain enemmän kysyntää kun Suomi vanhenee.

lepex sanoi:
Maaseudulla on vanhuksia enemmän kuin kaupungeissa.
Hoho, nyt kyllä heitit sitten niin hatusta että... Pääkaupunkiseudulla asustaa noin 500 tuhatta ihmistä, siinä saa aika maaseutukaupunki olla jos yltää edes 1/10 määrään vanhuksista mitä on pääkaupunkiseudulla. Isompi kaupunki ---> enemmän ihmisiä ---> enemmän sairaita ihmisiä ---> enemmän työpaikkoja.
Toki myös enemmän työntekijöitä.

Disabled sanoi:
Täällä on oikeasti aivan mahtavaa. Tytöt ovat kauniita, kaupunki on sopivan kokoinen, tilastollisesti joka viides on opiskelija. Olen nyt asunut kuukauden täällä ja valehtelematta ollut yksi parhaista kuukausista elämässäni. Maksa alkaa vaan pikkuhiljaa huutaa vastaan :)

Hmm...

Itse olen opiskellut reilun puoli lukuvuotta Turussa, ja täytyy kyllä sanoa ettei se mikään ihmekaupunki ole. Yöelämässä ei ole juuri mitään hohtoa verrattuna muihin kaupunkeihin, ihmiset sisäänpäinsuuntautuneita, ja se murre... "kattosin just töllöstä salkkareita ja miettisin et.." :urjo:

Kauniita tyttöjä nyt löytää mistä vaan mutta aika monen turkulaisen kauniin tyttösen kohdalla tuntuu että tämä kauneus on hivenen kilahtanut hattuun. Seurauksena turha egoilu ja omaan napaan tuijottelu. Muutenkin Turku on kaupunkina sellanen että harva ulkopuolinen siihen pääsee sisään, eli tajuaa turkulaisten insidejutut yms.

Täytyy kyllä myöntää että kun Turkuun muutin niin alussa se jollain tapaa tuntu ihan kivalta mestalta mutta äkkiä nekin tuntemukset muuttuivat. En mitenkään halua pelotella Disabled - ehkä sä pääset paremmin sisään turkulaisten juttuihin kuin mä, toivotaan ainakin niin :thumbs:

Itse valitsisin ehdottomasti opiskelupaikan Hesasta, Tampereelta, tai vaikkapa Kuopiosta, ihan sen mukaan että missä sopivin koulutusohjelma. Tosin, jos Turusta löytyisi helkutin hyvä koulutuslinja niin kyllä mä siellä hampaat enemmän tai vähemmän irvessä pänttäilisin :)

Hulkki sanoi:
...
Sen sijaan jos asut PK-seudulla päädyt lähes automaattisesti kaikkien opiskelija-asuntojonojen hännille, ja joudut odottelemaan opiskelijakämppää todella pitkään.

Itselläni on juuri paskin mahdollinen tilanne: opiskelen TKK:lla ja asun täysin toisella puolella pääkaupunkiseutua enkä todellakaan ole saamassa ikinä opiskelija-asuntoa koska minulla on asunto PK-seudulla

Itse en kyllä allekirjoita tuota lainkaan. Itsekin koko ikäni PK-seudulla asuneena laitoin asuntohakemuksen HOAS:lle ja sain ensimmäisen tarjouksen asunnosta - vaikkakin solusta - vain 1kk jonotuksen jälkeen. Tämän jälkeen otin ohjaat omiin käsiini ja rupesin vierailemaan HOAS:n kaverikämpät -sivuilla päivittäin. Tuonne sivulle listatut kämpät eivät katso hakijan jonotusnumeroa tai kotikuntaa tms., vaan menevät niille kaveruksille, jotka ekana ilmoittavat e-mailitse tai puhelimitse haluavansa ko. asunnon.

Nyt asun lapsuudenkaverini kanssa Espoossa, 68m^2 kämpässä, jossa molemmilla on omat huoneet ja maksan vuokraa 262eur/kk, sisältäen veden, sähkön ja 256/256kbps kiinteän nettiyhteyden (päivittyy pian 512/512). Bussilla me molemmat pääsemme melkein kotioveltamme koulun ovelle asti. Se niistä PK-seudun korkeista vuokrista, ainakin opiskelijoiden kohdalla.

Toki jossain Helsingin keskustassa vuokrat ovat sitten ihan eri luokkaa, myös HOAS:n osalta. Eivätkä kaikki myöskään halua asua kaverin saati vieraan kämppiksen kanssa. Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia sopeutua, päinvastoin. Saapahan ruokakustannuksia, siivoustöitä yms. jaettua

Mike sanoi:
Hoho, nyt kyllä heitit sitten niin hatusta että... Pääkaupunkiseudulla asustaa noin 500 tuhatta ihmistä
Korjataan nyt sen verran, että täällä asustelee reippaasti yli miljoona ihmistä, vai laskitko vain Kehä I:sen sisäpuolella asuvat? :D

Mitä vittua selität, Helsingin kaupungissa asuu rapiat yli 500 000 asukasta. Espoot sun muut ei oo helsinkiä :david:

Hulkki sanoi:
Kummallista, oletko nyt varma että sulla oli TKY:n jonossa täydet 50 miinuspistettä?

Kun sitä soluasuntojonoa olen silloin tällöin seuraillut, ei noin suurilla miinuspisteillä ikinä päästä asuntojonon kärkeen vaikka jonotettaisiin vuosikausia koska miinuspisteet eivät vähene jonottaessa. Itse laitoin hakemuksen vajaat 1.5 vuotta sitten ja pari päivää sitten kun tarkistin olin sijalla 404. Eli näyttää tosiaankin siltä etten ikinä ainakaan tuota kautta saa sitä kämppää.

Oli -50 +3 fuksipistettä. Tästä on jo muutama vuosi aikaa, ja silloin oli käytössä kahden hengen huoneet, eli sellasesta sain ensimmäisen soluasunnon. Siitä meni puoli vuotta niin sain oman soluhuoneen. Nykyäänhän noita 2 hengen huoneita ei ole kuin kiinalaisille, mutta luulisi että uudet talot olis tuonu helpotusta tähän pulaan. Oletko muistanut uusia hakemuksen?

Suositut

Back
Ylös Bottom