Opintotuen takaisin maksaminen

Eilen soitin Kelalle ja vastaus oli edelleen sama " valitettavasti menee maksuun".
Eli päätös on jo tehty.
Asiaan jo näköjään tuli selvyys joten voisin olla hiljaakin, mutta enpä ole.

Oisko tässä nyt ollut se ongelma, ettei tuo "menee maksuun" ole ihan yhtä kuin "päätös on jo tehty". Yleensä jos hakee muutosta mihin vaan, kannattaa anomuksen loppuun kirjailla "anon maksuaikaa asian käsittelyn ajalle". Parkkisakkokin taitaa "mennä maksuun" vaikka asian käsittely olisi kesken, mutta se tietysti voidaan myöhemmin palauttaa jos asia niin vaatii.

Kelan päätökset tulee kyllä kirjallisina kotiin, vaikka olisivat kielteisiäkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näin.

Kyllä se "menee maksuun" on aika sama asia jos minulle niin sanotaan puhelimessa?Eli kyseisenä päivänä päätös oli tehty ja lähdössä postiin.
Että joo kotiinhan ne tulee juu.

Semmosta.
 
No siitä päätöksestä voi aina valittaa ja sitä maksua voi lykätä melko pitkäänkin. Tosin opintotukitapauksissa vissiin alkaa korko juosta aika nopeasti, että lykkäämällä ampunee vain itseään jalkaan?

Mutta esim. kotihodontuen takaisinperintää pystyy lykkäämään kuukausia ilman mitään lisämaksuja.
 
Mitenköhän muuten tuon valmistumispäivän kanssa on? Itselläni loppui opiskelut ~7.5. (viimeinen tentti), mutta paperit saan kouraan vasta 12.6. (torstai). Ensimmäinen palkka uudesta työpaikasta tulee 13.6. (perjantai), ylittäen tulorajat huomattavasti. Itseasiassa ylitin jo tulorajat puskureineen 22 eurolla, eli se 440e pitää maksaa takaisin jokatapauksessa. Kuinkas tuon uuden työpaikan ensimmäisen tilin kanssa?
 
Valmistumiskuukausi lasketaan todistuksen saamisen mukaan ( = kesäkuu), ja tulot sen mukaan, missä kuussa ne on maksettu ( = kesäkuu). Eli tuo kesäkuun palkka lasketaan mukaan opiskeluajan tuloihin. Suostuisiko työnantaja lykkäämään ekaa palkanmaksua heinäkuulle?
 
No siitä päätöksestä voi aina valittaa ja sitä maksua voi lykätä melko pitkäänkin. Tosin opintotukitapauksissa vissiin alkaa korko juosta aika nopeasti, että lykkäämällä ampunee vain itseään jalkaan?

Mutta esim. kotihodontuen takaisinperintää pystyy lykkäämään kuukausia ilman mitään lisämaksuja.

Korkoa ei rupea juoksemaan niin kauan kun valitusrumba on menossa. Sen jälkeen sitten voi vielä sopia osamaksuista sun muista, mutta niiden korollisuudesta tai korottomuudesta en tiedä mitään.
Itse sain maksuaikaa vuoden valittamalla tappiin asti, tosin aihettakin oli.
 
Korkoa ei rupea juoksemaan niin kauan kun valitusrumba on menossa. Sen jälkeen sitten voi vielä sopia osamaksuista sun muista, mutta niiden korollisuudesta tai korottomuudesta en tiedä mitään.
Itse sain maksuaikaa vuoden valittamalla tappiin asti, tosin aihettakin oli.

Niinhän tuo taitaa olla. Ja eipä noita korkoja ala muutenkaan heti juoksemaan jos on aihetta perustella pidempää takaisinmaksua. Esim. KELAn tehdessä itse vaikka laskuvirheen, ne kyllä tulee vastaan yleensä aika hyvin. Vitunmoisen paperisodan joutuu toki käymään läpi.
 
Minulle oli tullut kelalta ilmoituslappu, jossa vaadittiin selvitystä opintojen etenemisestä. Eli olen lääkiksessä ja opinnot edennyt normaaliin tahtiin (putkiopetus), mutta tämä lappu johtuu todennäköisesti siitä että olen nostanut kesäkuultakin tukea tai sitä myönnettiin kun kävin uusintatentin "suorittamassa" eli ilmoitin että menen uusintatenttiin mutta en kuitenkaan oikeasti mennyt vaan olin töissä ja tuki kuitenkin myönnettiin. Minulla on opintoja 53op ekalta vuodelta (lääkiksellä suoritettava normaali määrä). Eikös opintoja pidä olla 4.8 per tukikuukausi? Eli minulla siis tuo ylittyy juuri ja juuri kun 11kk nostin tukea ekana vuonna. En sitten tiedä miksi minulle tuo lappu on tullut, johtuukohan se siitä, että sain erään 0.5op:n (suoritettu jo ekana vuonna tuli vain 1 vuoden myöhässä koska oli ihan uusi minikurssi) vasta viikkoa ennen ku tuo lappu tuli postista, tämän 0.5op:n avulla pääsin tohon 53op:hen asti ja ylitin vaaditun määrän.

Mitä laitan tähän kelan lappuun selitykseksi että tuki jatkuisi normaalisti ja ei tarttisi palauttaa mitään? Tulorajat eivät ole ylittyneet. Ja nyt toisena vuonna op:tä tulee paljon enemmän kuin ekana vuonna johtuen putkiopetuksesta...
 
Back
Ylös Bottom