Opintotuen takaisin maksaminen

Liittynyt
28.7.2005
Viestejä
2 918
:curs:
Kohtuu iso temmi läpsähti otsaan kun muutama vko sitten sain kirjeen Kelalta.

Opintotukea/asumislisää pitäisi maksaa takaisin.

Olen opiskeluaikana pitänyt tarkkaan huolen siitä, ettei näin kävisi. Laskin yhdessä Kelan tädin kanssa omat tuloni jne ja palautin vuoden 2005 joulukuun tuet.Tämä kaikki siksi, että koko ajan puhuttiin vain opiskeluajan tulojen merkkaavan!
Luulin siis asian olevan kunnossa kun oikein virkailijan kanssa se läpi käytiin...

Nyt kuitenkin jouduin tekemään Kelalle selvityksen valmistumisen jälkeisistä tuloista WTF?
Eli kun valmistuin toukokuussa 2006, niin sen vuoden loppuun saakka minun tuloni vaikuttaa noihin tukiin:rock:
Eli, voi kun olisin tiennyt niin olisin venyttänyt valmistumistani aina joulukuuhun saakka:curs:
Näin ollen olisin saanut aloittaa vuodenalusta ilman Kelapeikon pelkoa:curs:

Kyllä kannatti olla aktiivinen ja aloittaa työnhaku!

uudelleen selvityspyyntö tehty, valituksiakin laitettu...mutta mikään ei auta. Maksettava se on.

Täysin käsittämätöntä. Ei ole kovin rapeaa, kun nyt sitten työttömänä näitä makselee:itku:

Onko/oisko/oishan se kiva jos ois kohtalotovereita?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei voi vaikuttaa tulot valmistumisen jälkeen. Ne vaikuttaa jos jättää koulun kesken.

Kyllä muuten vaikuttaa, voit olla varma että olen tehnyt kaikki mahdolliset jipot asian kumoamiseksi.
Jos valmistut vaikka nyt toukokuussa, niin aina joulukuun loppuun asti saatavat tulot vaikuttaa takaisin maksuun.
 
Opintotukiin vaikuttaa vain valmistumispäivää edeltävät tulot opiskeluajalta. Itselle tipahti myös Kelalta takaisinmaksukirje valmistumisvuotta koskevista opintotuista. Valmistuin kesäkuussa 2006 ja nostin opintotuet siis siltä alkuvuodelta (5kk). Olivat katsoneet siis tulot koko vuodelta ja sen mukaan rokottivat tukia takaisin. Kiikutin valmistumistodistuksen, josta selvisi valmistumispäivämäärä, sekä sitten vein kaikki palkkakuitit valmistumisvuodelta. Olin ansainnut suurimman osan sen vuoden tuloista siis valmistumiseni jälkeen ja ne ei vaikuttaneet millään tapaa opintotukiin ja takaisinperintä mitätöitiiin. Olen saanut tapella Kelan kanssa niin monta kertaa, että pieni vitutus hiipii aina myssyyn kun kelan postia tulee.

Ehkä parhaana esimerkkinä omalle kohdalle sattuneista Kelan sekoiluista on se, kun tilille tuli yhtäkkiä ylimääräiset 2kk:n opintotuet. Olin jo valmistunut aikoja sitten ja tehnyt ilmoituksen heti valmistuttuani. Siinä kun sitten selviteltiin, niin selvisi että olivat maksaneet avokkini tuet minulle?? Kela on kyllä laitos parhaasta päästä...not.
 
Kyllähän sieltä se selvityspyyntö voi napsahtaa, tulee varmaan automaagisesti kaikille joilla tulot ylittää rajat, mutta ei se ainakaan mun kohdalla vaatinut mitään muuta kun selvitystä valmistumispäivämäärästä ja siitä, että kyseiset tulot on ansaittu valmistumisen jälkeen.
 
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150801092508IL?openDocument


Tuloista, jotka on maksettu opiskelijalle ennen opintojen aloittamiskuukautta tai opintojen päättymiskuukauden jälkeen, ei lasketa mukaan sitä osuutta, joka ylittää keskimäärin 1970 euroa kuukaudessa (1 515 euroa kuukaudessa 31.12.2007 asti). Opintotukea ei siis peritä takaisin niiden tulojen vuoksi, jotka katsotaan opiskeluaikaan kuulumattomien kuukausien tuloiksi.


Näköjään kuitenkin pitää pystyä selvittämään, että palkka on tullut opintojen jälkeen.
 
Joo, multakin aikoinaan kinuttiin loppuvuoden tuloista tietoja. Valmistuin siis kesäksi ja olin loppuvuoden töissä. Selvitykseksi tuolloin riitti muistaakseni kopiot vuoden lopun palkkakuiteista, joista tuo koko selvitettävä summa koostui. En tosin muista enää ihan tarkkaan muuta kuin että yhdellä selvityksellä se meni läpi.

Edit: Se, että on virkailijan kanssa katsottu asia läpi ei tarkoita valtionhallinnossa mitään. Ainoastaan virallinen lausunto (paperilla) sellaiselta ihmiseltä jolla on se oikeasti valta antaa voi riittää johonkin - niitä taas ei saa verottajalta tms. instanssilta sitten kirveelläkään jos laki ei heitä siihen velvoita. Tämä meinasi napsahtaa omalle kohdalle kerran kun olin apurahalla töissä ulkomailla. Normaalisti apurahat muuttuvat verollisiksi tietyn rajan jälkeen, mutta tämä oli poikkeus joka on oikein lakitekstissä mainittu. Kun lähdin, niin virkailija totesi näin olevan. Kun palasin, niin verottaja kävi kimppuun ja apurahan antajan kanssa piti sitten faksailla lakikirjan sivuista kopioita verottajalle. Siinä ei auttanut paljon se, että sanoi jonkun virkailijan Tampereen toimistossa todenneen asian olevan OK. "Ei kukaan ole tuollaista voinut mennä sanomaan". :jahas:
 
Yleensäkin asiaan liittyen; jos on töissä vaikka elokuun loppuun ja aloittaa opintonsa saman vuoden syyskuussa niin kannattaa olla tarkkana jos viimeinen palkka tai esim. lomarahat maksetaan syyskuun puolella. Kun tällöinhän ne katsotaan opiskelun aikaisiksi tuloiksi. Työssäkäynnin ajankohta ei siis vaikuta vaan se koska palkka on maksettu.
 
Itse jouduin maksamaan sen vajaa pari tonnia takaisin, kun suoritin opinnot loppuun keväällä, ja lopetin opintotuen noston siihen, inssityön teko jäi sitten myöhemmäksi. Näin ollen koska olin ollut kirjoilla koulussa sen vuoden loppuun asti, jouduin maksamaan kevään tuet takaisin.
 
Itse jouduin maksamaan sen vajaa pari tonnia takaisin, kun suoritin opinnot loppuun keväällä, ja lopetin opintotuen noston siihen, inssityön teko jäi sitten myöhemmäksi. Näin ollen koska olin ollut kirjoilla koulussa sen vuoden loppuun asti, jouduin maksamaan kevään tuet takaisin.

Mitenköhän jos on vain harjottelut suorittamatta?

Onhan tuossa enemmän keppiä kuin porkkanaa, että tilanne ihan sama kuin jos olisi lopettanut koulun kesken, vaikka lopetti opintotuet.

Aika harva miettii, että on se ihan rahanarvoinen asia, että valmistuu ajoissa. Olisit sinäkin noi pari tonnia säästänyt?
 
Tulot voidaan laskea kahdella tapaa: joko koko valmistumisvuoden tulot, tai valmistumiskuukauteen asti kertyneet tulot. Laskukaavoja en muista.

näin mulle vastattiin kirjallisesti (sposti) kelalta. Ja ylläri että joutuu tuosta päätöksestä valittamaan

monelta valmistuneelta tutulta kuullut että joutunut marssimaan tilinauhojen kanssa kelalle selvittämään asioita.

Itellä ei ole ongelmaa kun maksoin kaikki 07 saamani tuet jo takaisin...
 
Mitähän tässä nyt sitten vielä voisi tehdä?Olen siis laittanut Kelalle kaikki loppuvuoden tuloja koskevat paperit...Silti takaisin maksu on edessä.
 
Mitähän tässä nyt sitten vielä voisi tehdä?Olen siis laittanut Kelalle kaikki loppuvuoden tuloja koskevat paperit...Silti takaisin maksu on edessä.
Viet sinne koko vuoden tiliotteet ja palkkakuitit. Pakko ne on riittää. Pitää sinun tietysti myös selvittää tulot siihen asti kun valmistuit. Vaikkakin luulisi, että siellä osataan laskea kokovuoden tulot - loppuvuoden tulot = alkuvuoden tulot.

Tuolla sivulla minkä linkitin lukee, että tulot lasketaan kalenterivuodelta, koska ei Kela näe koska ne on maksettu. Eli jos on nostanut tukia ja kokovuoden tulot menee sen 5kk tukien yli niin aina joutuu toimittamaan kuitit Kelalle.
 
Viet sinne koko vuoden tiliotteet ja palkkakuitit. Pakko ne on riittää. Pitää sinun tietysti myös selvittää tulot siihen asti kun valmistuit. Vaikkakin luulisi, että siellä osataan laskea kokovuoden tulot - loppuvuoden tulot = alkuvuoden tulot.

Tuolla sivulla minkä linkitin lukee, että tulot lasketaan kalenterivuodelta, koska ei Kela näe koska ne on maksettu. Eli jos on nostanut tukia ja kokovuoden tulot menee sen 5kk tukien yli niin aina joutuu toimittamaan kuitit Kelalle.

Olen siis toimittanut jo tuolta ajalta kaikki palkkaa koskevat todistukset...
 
Jos nyt ei oikeasti mikään tunnu toimivan, niin sitten voi vaikka kokeilla kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle. Täähän on siis se viimeinen keino, jos mitään ei tapahdu.

"Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan.
&
Mistä voi kannella?
-viivästys asian käsittelyssä
-päätöksen puutteellinen perustelu
-huolimattomuus,"

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/index.htx

Onhan tuo aika radikaali toimi, mutta jos Kelan taholta ei lakia noudateta, niin silloin täytyy vastata tuleen tulella. Onhan kaikki laput vielä tallella? :)
 
Mitenköhän jos on vain harjottelut suorittamatta?

Onhan tuossa enemmän keppiä kuin porkkanaa, että tilanne ihan sama kuin jos olisi lopettanut koulun kesken, vaikka lopetti opintotuet.

Aika harva miettii, että on se ihan rahanarvoinen asia, että valmistuu ajoissa. Olisit sinäkin noi pari tonnia säästänyt?

Tuo menee muistaakseni samallalailla jos on harjoittelut suorittamatta. Mulla nyt siirtyi tuo inssityö etiäpäin lähinnä ei itsestä riippuvista syistä. Aihe oli, piti tehdä asiakasfirmalle, mutta kun homma oli saatu alkuun, niin valvojafirma vetäytyi hommasta pois. Tosiaan jos olisi jättänyt leikin kokonaan kesken, niin olisi sen pari tonnia säästäny..
 
Tuo menee muistaakseni samallalailla jos on harjoittelut suorittamatta. Mulla nyt siirtyi tuo inssityö etiäpäin lähinnä ei itsestä riippuvista syistä. Aihe oli, piti tehdä asiakasfirmalle, mutta kun homma oli saatu alkuun, niin valvojafirma vetäytyi hommasta pois. Tosiaan jos olisi jättänyt leikin kokonaan kesken, niin olisi sen pari tonnia säästäny..
Ei vaan ei säästä. Siitä ollut täällä juttua aiemmin. Koulun lopettaminen ei ole sellainen syy, että syksyn tuet eivät vaikuttaisi. Jos lopettaa koulun keväällä ja menee töihin niin saa maksaa tuet takaisin.
 
Ei vaan ei säästä. Siitä ollut täällä juttua aiemmin. Koulun lopettaminen ei ole sellainen syy, että syksyn tuet eivät vaikuttaisi. Jos lopettaa koulun keväällä ja menee töihin niin saa maksaa tuet takaisin.

Katsos kerpelettä, tuota en tiennytkään..
 
Jos nyt ei oikeasti mikään tunnu toimivan, niin sitten voi vaikka kokeilla kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle. Täähän on siis se viimeinen keino, jos mitään ei tapahdu.

"Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan.
&
Mistä voi kannella?
-viivästys asian käsittelyssä
-päätöksen puutteellinen perustelu
-huolimattomuus,"

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/index.htx

Onhan tuo aika radikaali toimi, mutta jos Kelan taholta ei lakia noudateta, niin silloin täytyy vastata tuleen tulella. Onhan kaikki laput vielä tallella? :)
Paitsi, että oikeusasiamies ei voi kumota päätöstä. Mutta kiusa se on pienikin kiusa.
 
Back
Ylös Bottom