Opettajien "paineet" kuulostaa mukavilta siihen verrattuna mitä päänhakkausta ite joutunu kokemaan kun asiat vähän vaikeempia ja monimutkaisempia kun se, että opetat junnuille vähän geometriaa, integrointia, tarkastat kokeet ja makaat rannalla kesäkuusta elokuuhun, joulun ja uusvuoden väli oikeesti vapaana, en jaksa edes muistaa millasta se on.
Ehkä lukiossa noin, tosin kokeiden tarkastus ei ole maailman helpoin homma ainakaan missään reaaliaineissa. Yläasteella ja ala-asteella se työ ei ole mitään yyberletkeetä.
Opettajan työ tekijän kannalta on siitä "kiva", kun ainoa, mitä laki sulta velvoittaa on se, että opetat sen, mitä pitää siinä ajassa, minkä laki on määrittänyt (opetusvelvollisuus). Siihen päälle pakolliset vesopäivät, joita ei montaa ole, opekokoukset ja vanhempainvartit/illat, joita ei myöskään paljoa ole. Toinen kysymys on sitten se, että onko se oikein lapsia kohtaan, että opettaja koittaa sluibata sen työnsä läpi minimivaatimuksin. En itsekään koko elämääni vedä opettajuuden ehdoilla, mutta suunnittelen tunnit, koitan järkätä kaikkea mielenkiintoista opetukseen ja hoidan työajan ulkopuolella ne hommat, mitkä ei sisälly opetukseen (suunnittelu, kokeiden laatimiset/tarkastamiset jne).
Jos haluaa sluibata elämänsä läpi niin voi hakeutua työhön, jossa ei vaadita mitään. Toimitotalojen respojen työ on aika letkeetä. Kokemusta on. Oli aikaa etäopiskella, surffata netissä ja täyttää kaikki maailman kyselyt ja vastata about jokaiseen pakkiksen ketjuun. Palkka ei päätä huimaa, mutta eipä tarvitse töitä ajatella työajan ulkopuolella.
Muistan joskus, kun olin opetusharjoittelussa, että "oppikirjanmukainen" tunnin suunnittelu vie aikaa noin 2-3 kertaa niin paljon kuin tunnin kesto on. Sellaiseen en sentään joka tunti ryhdy, mutta kyllä sitä itse joka viikonloppu käytti useamman tunnin siihen, että suunnitteli seuraavan viikon opetukset.
Mun kokemukset siis edelleen ala-asteen luokanopettajan ja ala-asteen erityisluokanopettajan hommista.
Jakob, onhan se raskasta se työ, jos siitä ei oikeasti pidä. Omassa duunissa on jatkuvasti väkivaltaisten purkauksien mahdollisuus ilmassa, mutta silti teen työni laulellen.