Operaatio ruokavalion muutos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kajakki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Taustaa

Ruokavalioremontti lähti alunperin liikkeelle helmikuussa, jolloin aloitin salitreenitkin tosissani. Kiloja helmikuusta asti on karissut ~10kg, tosin siitä muutama kilo nestettä. Tämänhetkinen paino 87-88kg, vielä ainakin 10kg pois tarkoituksena.

Viimeiset neljä viikkoa olen kokeillut vähähiilihydraattista/ketogeenistä ruokavaliota.

tämän hetken tila

Nyt kuitenkin alkaa tuntua että tämä vähähiilihydraattisuus ei olekaan se paras juttu urheiluni ja laihduttamiseni kannalta. Käyn kolmesti viikossa salilla, sekä pari kertaa uimassa joten luulen, että energiantarve on minulla suurempi, kuin vähähiilihydraattisella on tarjota. Tosin ei eri ruokavalioiden kokeileminen minusta pahitteeksi ole, koska itse olen ainakin oppinut hirveästi uutta puolen vuoden aikana.

Tarkoituksena olisikin rakentaa toimiva ja terveellinen ruokavaliopohja. aamiaiselle muutama vaihtoehto josta valita, samoin välipalat, mutta päivällinen sitten vähän vapaa valintaisempaa.
Käyn yleensä salilla aamupäivästä, joten miten tulisi ajoittaa hiilihydraattien saaminen? ja kuinka kauan ruokailun jälkeen on hyvä mennä salille?
Uimassa käyn yleensä iltapäivällä/illalla. Yksi syy vhh ruokavalion lopettamiselle/muuttamiselle lie se, että varat eivät tahdo riittää niihin sisäfileisiin yms. herkkuihin joka päivä. :hyper:

Minkälaista prosenttijakaumaa (jos se on sana) suosittelette?
esim tällä vähähiilarisella olen käyttänyt suunnilleen jakaumaa p45%/hh10%/r45%
Mielessäni kävi, että voisin vähentää rasvojen käyttöä, tosin en kokonaan ja lisätä hiilareita esim. juuri puuron ja ruisleivän avulla.

Jaksaisi sitten salillakin jotain tehdä ;)

kajakki sanoi:
Taustaa

Ruokavalioremontti lähti alunperin liikkeelle helmikuussa, jolloin aloitin salitreenitkin tosissani. Kiloja helmikuusta asti on karissut ~10kg, tosin siitä muutama kilo nestettä. Tämänhetkinen paino 87-88kg, vielä ainakin 10kg pois tarkoituksena.

Viimeiset neljä viikkoa olen kokeillut vähähiilihydraattista/ketogeenistä ruokavaliota.

tämän hetken tila

Nyt kuitenkin alkaa tuntua että tämä vähähiilihydraattisuus ei olekaan se paras juttu urheiluni ja laihduttamiseni kannalta. Käyn kolmesti viikossa salilla, sekä pari kertaa uimassa joten luulen, että energiantarve on minulla suurempi, kuin vähähiilihydraattisella on tarjota. Tosin ei eri ruokavalioiden kokeileminen minusta pahitteeksi ole, koska itse olen ainakin oppinut hirveästi uutta puolen vuoden aikana.

Tarkoituksena olisikin rakentaa toimiva ja terveellinen ruokavaliopohja. aamiaiselle muutama vaihtoehto josta valita, samoin välipalat, mutta päivällinen sitten vähän vapaa valintaisempaa.
Käyn yleensä salilla aamupäivästä, joten miten tulisi ajoittaa hiilihydraattien saaminen? ja kuinka kauan ruokailun jälkeen on hyvä mennä salille?
Uimassa käyn yleensä iltapäivällä/illalla. Yksi syy vhh ruokavalion lopettamiselle/muuttamiselle lie se, että varat eivät tahdo riittää niihin sisäfileisiin yms. herkkuihin joka päivä. :hyper:

Minkälaista prosenttijakaumaa (jos se on sana) suosittelette?
esim tällä vähähiilarisella olen käyttänyt suunnilleen jakaumaa p45%/hh10%/r45%
Mielessäni kävi, että voisin vähentää rasvojen käyttöä, tosin en kokonaan ja lisätä hiilareita esim. juuri puuron ja ruisleivän avulla.

Jaksaisi sitten salillakin jotain tehdä ;)

Olen myös itse kokeillut vähähiilarista, runsasproteiinista, runsasöljyistä ruokavaliota, ja havainnut sen toimivan erittäin hyvin - jonkin aikaa. Noin 2 kk homma tuntui hyvältä, sen jälkeen olo oli kun kärpäslätkällä (lihakset tyhjät) ja energiatasot alhaalla. Lisäsin hiilareiden määrää (yli tuplasti), vähensin öljyjä ja protskua ja hep hei, taas mentiin, että lahkeet paukkuu. Aineenvaihdunta vilkastui, lihakset täyttyivät ja treeni alkoi kulkea.

Mitään prosenttijakaumia en osaa antaa, mutta suosittelen vaihtelua ruokavaliossa. Muutoksella on aina taipumus saada aikaiseksi sysäys johonkin suuntaan.

jepjep. Mitenkäs ruokailut tulisi ajoittaa? ajattelin nykyisen 4 ruokailukerran/päivä siirtää 5-6/päivä systeemiksi.

mutta siitä ajoituksesta.. elikkä missä välissä hiilareita kannattaa ottaa? Onko hyvä mutustella esim. puuroa+marjoja+rahkaa vaikka aamuisin, ehkä ruisleipää mukaan.

ja aamiaisesta tunnin tai kahden päästä suunnistaa salille? salin jälkeen sit proteiinilounas tai välipala?

kajakki sanoi:
jepjep. Mitenkäs ruokailut tulisi ajoittaa? ajattelin nykyisen 4 ruokailukerran/päivä siirtää 5-6/päivä systeemiksi.

mutta siitä ajoituksesta.. elikkä missä välissä hiilareita kannattaa ottaa? Onko hyvä mutustella esim. puuroa+marjoja+rahkaa vaikka aamuisin, ehkä ruisleipää mukaan.

ja aamiaisesta tunnin tai kahden päästä suunnistaa salille? salin jälkeen sit proteiinilounas tai välipala?

Puuro + marja + rahka -aamupala kuulostaa hyvältä. Pidät vaan lukua siitä, että protskuja tulee aamiaisella ainakin 50 g. Aamiaisella on tärkeää saada paljon proteiinia, koska edellisestä proteiinin nauttimisesta on yleensa vähintään 7-8 tuntia aikaa. Ja proteiinilla se lihas tehdään.

Parin tunnin päästä sitten salille, jos ei töihin tarvitse lähteä. Salin jälkeen runsaasti protskua ja pitkää hiilaria (riisi, leipä, pasta, peruna). Elä unohda palautumisjuomaa heti treenin jälkeen (esim. heraproteiini + malto).

Homma on helpointa kun syöt joka aterialla sekä protskua, että hiilaria. Ei sillä ajoituksella ole niin väliä, itse olen iltasyömäri. Parempi on kuitenkin syödä 5 kertaa päivässä kuin 2 kertaa.

En nyt viitsi uutta topicia tehdä niin laitan tähän eli mä kanssa haluisin ruokavalioon muutosta.
Ylimääräiset läskit tahtoisin pois. Ja sixpackin tahtoisin myös saada näkymään. Mulla on aina ollut ok vatsat vaikka en niitä olisi yhtään tehnyt, koskaan se six-pack ei ole vain näkynyt.
Eli mun treeni olis tämmönen: (Panostettu jääkiekkoon)

ma: lenkki 10-15km + lihaskunto (4*30 vatsat, 4* max määrä punnerrukset, 4*30 selät, 4*30 kyykyt kaikki niin nopeesti kun pystyy)

ti: Vedot 4-6 * 100-150m vetoja

ke: vapaa

torstai: aidat 10 aitaa, 10 kertaa jokaisen yli. Kolme kierrosta, jokaisen kierroksen välissä pieni palauttava hölkkä 5 min.

perjantai: lenkki 5km + lihaskunto ( 4*30 vatsat, 4* max määrä punnerrukset, 4*30 selät, 4*30 kyykyt kaikki niin nopeesti kun pystyy)

lauantai: Vedot 4-6 * 100-150m vetoja + lihaskunto (
4*30 vatsat, 4* max määrä punnerrukset, 4*30 selät, 4*30 kyykyt kaikki niin nopeesti kun pystyy)

sunnuntai (joka toinen viikko) : Vedot 4-6* 100-150m

Eli mimmosta sapuskaa ja mihin aikoihin ja tosissaankin läskit pois ja six pack näkymään ;)

Ja paino on semmoiset 52-55kg vaihtelee päivän mittaan ja pituutta n. 160cm.
Ja ruokien hinnalla ei niin väliä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom