Onko toivoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tahini
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kannustusta tässä kai lähinnä hakemassa?

Olen reilu parikymppinen kahden lapsen äiti. Elämässä ollut paljon erilaista vastoinkäymistä ja mm. niistä seurauksena kannan mukanani suunnatonta määrää kiloja. Paino nyt noin 139, vuoden alussa kun aloitin elämäntapamuutosta se oli 152. Jokunen kilo siis karissut jo pois. Liikunnan aloitin ihan nollatilanteesta ja ilokseni kunto on jo hiukan noussut. Kerran viikossa käyn aerobicissä ja salilla pyrin käymään kahdesti viikossa, aina sekään ei onnistu.

Mulla on suurimmat ongelmaläskit jakautuneet tasaisesti eli pakarat, sisäreidet, käsivarret ja vatsa on melko törkeät. Nyt oon salilla treenannut kaikki lihasryhmät samallakertaa. Seuraavia liikkeitä: sisä- ja ulkoreidet 50kg 3x12, etureidet 35kg 3x12, prässi 70kg 3x12, pecdeck 20kg 3x12, lisäksi koittanut kyykätä tangon kanssa, vatsat, selkä, käsiä 4kg käsipainoilla. Alkuun ja loppuun 7-15min crosstraineria, fillaria tai juoksumattoa. Koko teenin kesto about 1,5h ja kaloreita palaa sykemittarin mukaan n. 600. Miltä tämä kuulostaa, mitä lisää, mitä vähemmän?

Tavoitteena olisi tietty saada rasvaa pois ja lihasta tilalle. Lisää voimaa ja toisaalta myös kestävyyttä. Personal trainerista haaveilen ja koitan säästää rahaa sitä varten mutta projekti on kovin hidas (sairaslomalla jo pitkään...) Laihtuminen siis mielessä, tavoitteena aluksi joku 100kg kroppa.

Ravinto on mun pahin kompastus, paskan syömistä oon hyvin pystynyt välttämään mutta mulle käy helposti niin että syön liian vähän kun jätän pois kaiken ylimääräisen. Oisko jollain antaa vinkkiä tuohon syömisen opetteluun, olisiko jossain jotain valmista pohjaa malliksi tms?

Tällasia ajatuksia. Mukava jos joku ehtii kommentoimaan... :)

Aina on toivoa :)

Salille suosittelen jotain perus 1-jakosta ohjelmaa n.8-10 liikettä ja sarjoja n.20 (Kyykky/Prässi, Jalan ojennus/koukistus, Ylätalja,Alatalja, Penkki,Peckdeck,Pystypunnerrus,Hauis kp,Ojentajat taljassa, tässä joitain esimerkkejä liikkeistä) Tästä kasailet itselle sopivaa ohjelmaa jota toteutat 2-3x viikossa. Myös kävelylenkit/vesijuoksu voisivat olla hyvä lisä kaloreiden kulutukseen pari kertaa viikossa 30-60min kerrallaan.

Viikko-ohjelma (esimerkki)
Ma: Puntti
Ti: Vesijuoksu
Ke: Lepo
To:Puntti
Pe:Kävely
La: Puntti/Lepo/Kävely/Vesijuoksu
Su:Lepo

Ruokavalioon sen verran, että syöt vain reilusti ja merkkailet vaikka www.kalorilaskuri.fi päivän syömiset ja sen mukaan lisäilet/vähentelet. Suositelvaa syödä kaikki pastat/makaronit jne.. tummana + rahkaa,tonnikalaa,vihanneksia ja hedelmiä.

Tsemppiä painon pudotteluun!

Missä määrin noihin netin kulutuslaskureihin uskaltaa luottaa? Kiloklubi käskee syödä päivässä 1800 kcal ja oon kuullut sen olevan sekä liikaa että liian vähän..

kalorilaskuri antoi kulutukseksi ilman lisättuä liikuntaa 2998kcal. Kuulostaa aika paljolta. Millaista vajetta tohon kannattaisi laskea? Liikuntahan oletettavasti on sitten vaan lisäplussaa eikä treenipäivinä syödä sen enempää?

Perusruoka meillä on aika hyvin kunnossa (oon hysteerinen ettei lapsista tule läskejä), vihanneksia syödään paljon, kaikki pasta on tummaa tai täysjyvää, liha on vähärasvaista yms. Perunaa itse en juuri syö ja leipänä yleensä mahdollisimman tummaa.

Missä määrin noihin netin kulutuslaskureihin uskaltaa luottaa? Kiloklubi käskee syödä päivässä 1800 kcal ja oon kuullut sen olevan sekä liikaa että liian vähän..

Pituus olisi ihan kätevä tietää. Se kun vaikuttaa vähän arvioidessa, paljonko tuosta on todella pudotettavaa painoa. Lähtökohtana kuitenkin tuo 1800kcal on miinuksilla jo painoosi nähden melkein 1000kcal(22-25v 139kg painava nainen kuluttaa noin 2700kcal päivässä). Tämä voi aiheuttaa hankaluuksia, kun on tottunut syömään huomattavasti enemmän. Jos kuitenkin nälkä pysyy kurissa eikä tule mitään hulluja lipsumisia tyyliin 2 pizzaa ja kilo pekonia niin kyllä tuolla painoa taatusti lähtee vaikkei yhtään liikkuisi. Kunhan pidät kokonaiskulutuksen miinuksilla niin kyllä se siitä. Syömisen suhteen vaan pidät huolen siitä, että ruoka on laadukasta. Pastat yms. vaihtaa tummaan ja leivät mieluiten täysjyvään tai kunnon ruisleipään. Proteiinia kannattaa syödä päivässä ainakin se 1g jokaista painokiloa kohden eikä rasvojakaan kannata unohtaa. Rasvainen kala ja oliiviöljy sekä pähkinät ovat nyt ainakin sieltä parhaimmasta päästä. Kevyt/Light-tuotteet voi suoraan jättää hyllyyn. Ruokaan saa lisää "syötävää" kun käyttää runsaasti vihanneksia ja suurin osa niistä on niin vähäkalorisia, että saa rouskuttaa ihan huoletta menemään enemmänkin. Nälkää ei siis tarvitse nähdä vaikka painoa pudottaa. Kannattaa myös muistaa, että ei se laihduttaminen kaadu siihen, jos kerran kuukaudessa tulee vaikka sitä suklaata syötyä tai muuten itseään hemmoteltua. Kuitenkin hommaa tehdään pitkällä tähtäimellä ja painoakin kannattaa katsella vain viikottain. Päivittäinen heilahtelu on meinaan normaalia eikä siitä oikein voi vielä vetää mitään kunnon johtopäätöksiä.

Treenistä on vähän paha sanoa, mutta mitä yleisesti ylipainoisille suositellaan niin juurikin tuota vesijuoksua, vesijumppaa ja uimista. Kaikki helliä nivelille mutta silti saadaan kunnon kulutusta aikaiseksi. Tuon kyykkäämisen salilla jättäisin ehkä näin alkuun pois, ainakin jos polvissa alkaa esiintymään kipua. Juoksua välttäisin toistaiseksi, varsinkin kovilla alustoilla. Reipas kävely saa kyllä takuulla sykkeen jo ylös ja kulutustakin tulee jos lähtötaso on tosiaankin lähellä nollaa. Rauhallisesti kun aloittaa niin ei tule ainakaan hajoitettua niveliä ja homma pysyy muutenkin mielekkäämpänä kuin ei hammasta purren tarvitse vetää menemään aina.

Muista juoda useampi litra vettä päivässä. Tehostaa aineenvaihduntaa ja osaltaan pitää nälkää poissa. Hitaasti hyvä tulee ja kyllä nuo kilot kyytiä saavat kun pidät vain selkeät tavoitteet mielessä ja pitkäjänteisesti treenaat ja muutat sitä ruokavaliota parempaan suuntaan. Tsemppiä.

Kannattaa alusta asti pitää takaraivossa, että sulla on edessä pitkäaikainen projekti ja olennaisen tärkeää on alusta asti asennoitua siihen, että tulokset eivät tule hetkessä vaan pitkällä aikavälillä ja pysyvien elämänmuutosten myötä. Yksi yleisimpiä virheitä on ottaa alkuun hirveä 7 päivää viikossa-kuntoilukuuri yhdistettynä luostarin ruokavalioon ja sitten masentua todettuaan, ettei tuloksia tullutkaan kuukaudessa ja ettei tuollaista tahtia oikeasti pysty pitämään yllä. Voisin kuvitella, että pienten lasten jne. kanssa elämää on mahdotonta suunnitella pelkästään optimoidun kuntoilun ehdoilla. Lähde siis mieluummin liikkeelle pienin askelin, mutta sellaisin joista pystyt pitämään kiinni pidemmänkin aikaa: se parikin kertaa kuntosalia viikossa on hyvä homma, jos vielä parilla illalle viikossa saat edes reippaan kävelylenkin tms. niin liikunnan osalta pullat ovat jo aika hyvin uunissa. Sama syömisten kanssa, mieluummin homma kuntoon vähitellen niin että säännöllisyys ja hyvä ruoka-aineet tulevat samalla askel askeleelta luonnolliseksi osaksi elämää.

Muista sekin, että repsahduksia niin liikunnan kuin syömistenkin kanssa tulee väistämättä eikä silloin saa masentua ja sortua hälläväliä-asenteeseen vaan on kaikessa rauhassa pyrittävä ensi tilassa palaamaan "kaidalle tielle" ja jättämään virheet taakse.

Hienoa että olet päättänyt ryhtyä elämäntaparemonttiin! Valitettava tosiasia on, että ylipaino periytyy! Siis en tarkota geenejä, vaan huonoja elämäntapoja, jotka periytyy!

Sinuna jättäisin tuon aerobicin pois. Ei tee hyvää polville hyppiä ja pomppia tolla elopainolla. Tai sitten voit jättää ne hypyt ja pomput suosiolla pois ja tehdä niitä muita liikkeitä siellä.

Siihen personal traineriin kannattaa panostaa harrastuksen alkuvaiheessa, että oppii tekeen kyykkyjä ja maastavetoja oikein. Liian moni alottaa tekeen vain sillain että lukee netistä ohjeet ja sen jälkeen tekee ne päin mäntyä seuraavat vuodet, jonka jälkeen varataan aika selkä- & polvikirurgilta.

En suosittele ruokapäiväkirjanpitoa pysyväksi ratkaisuksi ruokailuihin. Muutaman viikon sitä voi toki pitää, mutta jos ruokapäiväkirjasta tulee elämän keskiö, täyttää se ortoreksian (=syömishäiriö) tunnusmerkit.

Hyviä neuvoja tulikin jo runsaasti. Itse haluan vain kannustaa ja olla hengessä mukana. Hienoa että yrität ja toivoa on varmasti. Hyvinhän sulla on jo lähtenyt tuo käyntiin. Jossain vaiheessa se painonpudotus ei käy enään noin helposti ja voi tuntua epätoivoiselta. Mutta kunhan vain et luovuta, niin hyvä tulee.

Tsemppiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pituutta löytyy 171cm.

Pitkään projektiin tässä yritän asennoitua, ekaa kertaa nyt tuntuu siltä että tämä voi oikeasti onnistua. Aina ennen on mopo lähtenyt käsistä jossain vaiheessa. Hommaa hankaloittaa kovastikin se että mulla viiraa päässä vähän pahemman puoleisesti ja se aiheuttaa sitten omat juttunsa sopan sekaan. Masentuneena kun tuppaan syömään kaiken minkä nään. No eipä tarvi miettiä mistä nää kilot on tullut.

Tuolla aerobicissa teen kaiken hyvinkin niveliä säästellen. Mulla ei varsinaisesti ole nivelissä vikaa, vähän ne rutisee mutta fyssa on antanut luvan tehdä kaikkea mikä ei aiheuta kipua. Liikuntaan mulla on hyvin aikaa kun olen sairaslomalla ja tuskin työhön palaamassa ainakaan vuoteen.

Oon miettinyt että pitäiskö sen verran panostaa et hommais jonkun ammattilaisen tekemään saliohjelman? Osaako kukaan arvioida mitä se maksaisi? Ohjelma usein kuuluu noihin 3kk kortteihin yms mutta mulla ei ole kerralla laittaa sitä rahaa siihen kiinni. Kuitenkin ois kiva saada treenistä maksimaalinen hyöty.

Hommaa hankaloittaa kovastikin se että mulla viiraa päässä vähän pahemman puoleisesti ja se aiheuttaa sitten omat jurtunsa sopan sekaan. Masentuneena kun tuppaan syömään kaiken minkä nään. No eipä tarvi miettiä mistä nää kilot on tullut.

Ilmeisesti käytät jotain lääkkeitä? Mielenterveyslääkkeillä kun on tapana lihottaa. Se mutkistaakin tilannetta paljon. Itse olen kanssa vuosia käyttänyt useita neuroleptejä, masennuslääkkeitä ja rauhottavia, ja ainut keino millä olen onnistunut pudottaan painoa on juurikin tuo ruokapäiväkirjanpito. Se vaatii kyllä kohtuuttomia uhrauksia, mutta toisaalta se voi olla ainut keino, koska psyykelääkeiden lihottava vaikutus perustuu juuri tuohon että kylläisyyden tunne on heikentynyt, vaikka söisi kuinka paljon. Kun pitää orjallisesti päiväkirjaa, tietää aina milloin pitää lopettaa syöminen.

Pakko sanoa tuohon personal trainer hommaan, että. Itsekkin miettinyt asiaa, mutta salilla missä käyn kuntoilee myös pitkän linjan harrastajia, ihan kisoissa menestyneitä voimanostajia joilla jopa vuosikymmenien kokemus saleilusta.

Aluksi en kehdannut pyytää / kysyä neuvoja tai ohjeita, mutta sitten rohkaistun tyyliin "haluaisitko vilkaista tekniikkaani".

No eipä se testosika jonka yhteistulos about 900kg syönytkää tällästä aloittelijaa vaan neuvo lepposasti ja asiallisesti yhtään vittuilematta.

Nykyään heitetään small talkia ja neuvoo ihan mielellään, jos joku askarruttaa.

Ei tuputa tyyliään mutta antaa vinkkejä.

summarum summarun: Kysymällä selviää, aina pitää neuvoihin suhtautua pienellä varauksella eikä kaikkien metodit / tavat sovi kaikille, mutta kyllä hyviä vinkkejä saa paljon muilta. Onnea ja menestystä harjoittelulle ja elämäntapamuutokselle :)

Komppailen No-bodyä. Eli muista se että jos aiot päästä kuntoon niin ota se loppuelämän projektiksi. Siis toki se "Kuntoon" pääseeminen ei mitään kymmentä vuotta kuitenkaan kestä, mutta sitten se että aiotko pitää itsesi siinä kunnossa on toinen juttu.

Syömisiä kun valittelit että jos jätät "Herkut" pois niin tulee syötyä liian vähän. Itselläkin oli tuo ongelma aluksi, mutta sen keksin voi korvata niin monella.
Itsellä toimineet välipaloina/naposteltavina ainakin:Omena, Banaani, Leipä, Pähkinät, Jugurtit, Rahka jne.

Liikunnan määrästä taas... Jos nyt käyt tuon 2-3 kertaa viikossa liikkumassa tai kanttaa ehkä laskea tunteina. Niin jos tahdot lisätä määrää kannattaa katsoa esim. 1h lisää 2vko tai kuukauden välein. Eli varoa sitä äkillistä määrän lisäämistä, tottua ensin siihen vanhaan että se on rutiini ja sitten lisätä vähän ja taas totutella. Itse liikun 20h+ joka viikko että kyllä se keho tottuu kaikkeen kun antaa aikaa. Kaksi vuotta sitten liikuin kuitenkin 2h viikossa eli koululiikunnan.

Liikunnan laadusta.. Muista että kannattaa ennemmin aerobista kuin saliharjoittelua näin alkuun. Eli saat peruskunnon jne. kohdalleen. Muutenkin että saat painon alas ja läskit pois niin sitten sitä lihasta on paljon mukavampi tehdäkkin kun tulokset ovat näkyviä, kun ei ole sitä läskikerrosta päällä peittämässä lihaksia. Aerobisesta kannattaa aluksi ainakin opetella että kävisit vaikka kerran viikossa juoksemassa vaikka juoksumatolla tai kuntopyörällä polkemassa semmoisen n. 40min-70min lenkin eli aerobista joka ei juurikaan väsytä niin että joudut lepäämään 10min päästä vaan semmoista että jaksat tehdä pitkään mutta tulee kunnolla hiki jne.

Sitten tuo ammattilaisen hommaaminen... En suosittele vielä jos talouskin on tiukalla. Painon pudottamiseen auttaa vain tuo pitkäkestoinen ns hikiliikunta. Motivaatiota saa varmasti kun otat vaikka 5km tavoitteeksi. Sitten juokset sen juoksumatolla vaikkapa kerran viikkoon sellaista vauhtia kuin pystyt. Kirjaa ajat aina ylös johonkin niin varmasti kiva katsella sitten että esim 5min lähti kuukaudessa pois ajasta jne.

Ja vielä noista nivelistä niin ei kannata mitenkään ylisäästeleväksi alkaa. Seuraa fyssan neuvoa. Kaikkea saa tehdä mikä ei satu, kyllä se asiansa osaa. Jos alat varomaan niin sitten ei ainakaan tule kestäviä niveliä nii voi tulla myöhemmin ihan syytäkin miksi varoa. Ja jos olet aiemmin painanut enemmän niin eikös nykyisen painosi pitäisi olla nivelille vain helpompi ja helpompi ettei ainakaan tarvitsisi varoa.

kalorilaskuri antoi kulutukseksi ilman lisättuä liikuntaa 2998kcal. Kuulostaa aika paljolta.

Tsemppiä minultakin! Tunnen yhden 47 kiloa laihduttaneen naisen, joten ei homma ainakaan mahdotonta ole. En valitettavasti tiedä millä keinoin hän laihtui.

Rasvakerros kuluttaa itsessään energiaa. Se ei ole ihan pelkkä säiliö, vaan soluja joilla on oma aineenvaihdunta. Jos wikipedia pitää paikkansa, niin kulutus olisi sinulla n. 300 kcal päivässä suurempi tuon takia. Ja tätä suurempana tavallisessa kävelyssäkin kuluu tietysti paljon enemmän, kun on enemmän painoa jota siirtää.

Itse olen laihtunut n. 10 kiloa, mutta ei minulla sen erikoisempia vinkkejä ole antaa. Ehkä vaihtelua kannattaa miettiä, ostaa vaikka vaihdellen erilaisia kasviksia. En ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota kauppojen vihannespakasteisiin, mutta siellähän on vaikka minkälaisia wok- ym. kasvissekoituksia. Niistä saa vaihtelevia makuja.

Masentuneena kun tuppaan syömään kaiken minkä nään. No eipä tarvi miettiä mistä nää kilot on tullut.

Sitä suuremmalla syyllä muista se, että repsahduksista ei pidä lannistua. Jos sulla iskee joskus huono kausi ja makaat viikonkin sohvalla rohmuamassa, se ei kaada maailmaa jos sen viikon jälkeen pystyt heti palaamaan kohtuullisen pitkäksi aikaa normaaliin päiväjärjestykseen. Jos sen sijaan menetät uskosi tuollaisten takaiskujen takia, makaatkin siellä sohvalla helposti kuukauden miettien, että "ei tämä kannata kun en pysty pitämään kiinni ohjelmasta", ja silloin projekti alkaa olla vaikeuksissa.

Oon miettinyt että pitäiskö sen verran panostaa et hommais jonkun ammattilaisen tekemään saliohjelman? Osaako kukaan arvioida mitä se maksaisi? Ohjelma usein kuuluu noihin 3kk kortteihin yms mutta mulla ei ole kerralla laittaa sitä rahaa siihen kiinni. Kuitenkin ois kiva saada treenistä maksimaalinen hyöty.

En usko, että pelkällä saliohjelmalla hirveästi teet. Treenin hyöty kun on IMO ainakin noin aloittelijalla ehkä 5-prosenttisesti kiinni siitä, millainen ohjelma paperilla on ja 95-prosenttisesti siitä, millaisella meiningillä sitä käytännössä toteutetaan. Toimivia ohjelmia on sitten esim. tämä foorumi täynnä. Jos pystyt hommaamaan PT-paketin, johon kuuluu sen ohjelman lisäksi edes muutama treeni- ja seurantakerta esim. muutaman kuukauden ajalla, niin hommasta voisi alkaa jo olemaan merkittävää hyötyä, koska saisit välillä kädestä pitäen-ohjausta ja se, että joudut/pääset edes jonkinlaisin väliajoin esittelemään tuloksia ja pohtimaan tilannetta ulkopuolisen henkilön kanssa, voi antaa kummasti lisämotivaatiota ruodussa pysymiseen verrattuna täysin itsensä varassa tekemiseen.

Niin minäkin komppailen tässä että aerobista lisää jolla sykettä ylös, lihasta siellä alla on kuitenkin jonkun verran kun massaa pitää voida liikuttaa nytkin.

Hienostihan sinulla Tahini on lähtenyt projekti käyntiin! Olet laihtunut enemmän parissa kuussa kun moni koko vuotena. Niinkuin itsekin sanoit kaloreita kuluu jo perusaineenvaihduntaankin mitään tekemättä tuolla massalla paljon ja se auttaa sinua alussa. Painosi tulee siis tippumaan vielä paljon 90% panostuksellakin mikä pitää pääsi kasassa koska sinun ei tarvitse liikunnassa ja syömisessä mennä äärimmäisyyksiin ja silti joka kuukausi paino tippuu. Terveellistä kehoa kai kuitenkin tavoittelet, joten painoindeksisi tulisi olla alle 30. 171cm pitkän ihmisen tulisi näin ollen painaa alle 87,7 kiloa. Siinä tulee kestämään pari vuotta mutta alle 30-vuotiaana olet päässyt tavoitteeseesi ja se on lisännyt elämäsi pituutta keskimäärin huomattavasti enemmän kuin aika jonka olet painonpudotukseen käyttänyt.

Jos psyykelääke hidastaa aineenvaihduntaa se voi tietysti olla ongelma. Ehkä niitä herkuttelupäiviä kannattaa ottaa myös ohjelmaan vaikka 1-4 kuukaudessa. Ne auttavat henkisesti ja sitten laihdutuksen loppuvaiheessa ne myös laittavat aineenvaihdutaa liikkeelle. Niitä ei missään nimessä pidä nähdä tappioina! Herkuttelupäivänä et vedä 10000 kaloria vaan jotenkin tolkullisesti sellaisena päivänä syöt kohtuullisesti ja juuri niitä herkkuja mitä haluat.

Ruokavaliossa kannaattaa ottaa huomioon myös pelkkien kalorien lisäksi proteiinien, hiilihydraatin ja rasvan koostumus ruokavaliossa. Paljon proteiinia jota saa edullisesti rasvattomista rahkoista joiden kanssa vaikka marjoja, ananasmurskaa tai kiwi koska rahka on aika kuivakkaa pelkästään. Munakas on myös hyvä edullinen proteiininlähde. Proteiinin runsas määrä ruokavaliossa on hyväksi koska 1) lihakset eivät kuihdu 2) proteiinin pilkkomiseen vartalo käyttää energiaa joten treenaat pelkästään syömällä! 3) proteiini vähentää ruokahalua kun taas hiilihydraatti lisää sitä.

Rasvaa on myös hyvä olla ruokavaliossa koska se pitää moottorin käynnissä. Kalaöljyt auttavat aivoja. Tumma suklaa on terveellistä joten jos kykenet syömään sitä yhden palan ruokailun päätteeksi niin ettei mene koko levy, sen voi lisätä ruokavalioon. Vihreä tee vähentää ruokahalua ja siinä on terveellisiä antioksidantteja, joten sekin on hyvä lisä ruokavalioon. Yleisesti ottaen sitä terveellistä ruokaa pitää olla koko ajan ulottuvilla. Kun tekee mieli popsia jotain, kiskot vaikka porkkanaa. Vähäkalorisissa vihanneksissa on paljon syötävää ja nestettä jotka täyttävät mahalaukkua.

Alkoholia jos juot, sen kulutusta kannattaa vähentää vaikka niihin herkuttelupäiviin koska keho polttaa rasvan sijaan alkoholia koska muuten pysyisit rasvaisella ruolla ja alkoholilla koko ajan kännissä. Sisäistä, että mieli ja keho ovat sinä. Keho ei ole mikään ulkopuolinen osa sinua. Koita siis rakastaa kehoasi ja ole suopea sille, älä ajattele negatiivisia asioita kehostasi koska alitajuntasi kyllä kuulee ne ja silloin sisäistät vääriä ajatusmalleja. Toivon Sinulle voimia matkalla uuteen terveelliseen elämääsi!

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom