Onko muita, jotka tekevät liikunanohjauksia työkseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manteli
  • Aloitettu Aloitettu
Onko täällä muita, jotka vetää ryhmäliikuntaa työkseen? Kiinnostaisi tietää kuinka monta tuntia päivässä ja viikossa vedätte ja mitä tunteja. Mua vähän huolestuttaa palautuminen ja mahdollinen ylikunnon riski ja miten ylikuntoa voisi välttää. Itselläni on 16h viikossa ryhmäliikuntaa mutta niin, että vedot ovat ma, ke, pe ja su eli liikuntavapaita päiviä jää joka toinen päivä.

Tää onkin mielenkiintoinen aihe!
Itse vedän kakkostyönä liikunnanohjauksia, n.5-15h/vko. Tosin teen myös paljon kevyempää ohjausta, ikäihmisiä, kehonhuoltoa tms joka ei ole niin kuormittavaa. En ole koskaan tehnyt tuntiohjauksia missään isossa kuntokeskuksessa mutta olen miettinyt kans, että miten monta pumppia tai muokkaustyyppistä jaksaa päivässä vetää. Mun mielestä neljäkin 1h-1,5h ohjausta päivässä on jo aika raskas setti. Olen myös miettinyt, että mitenkähän pelkillä ohjauksilla elättää itsensä...Siis siinä tapauksessa ettei vielä tapa itseänsä työllä....??
Manteli; Mitä tunteja vedät ja minkälaisessa paikassa, siis jossakin keskuksessa?

Mä teen parilla salilla noita ryhmäliikuntatunteja. Oikeastaan kaikki mun tunnit on raskaita eli kahvakuulaa, muokkausta, pumppia, spinningiä ja nyt uutena sitten lisäksi vielä lastenliikunnat noin 4-5h viikossa. Toisaalta noi lastenliikunnat ovat aika erilaisia kuin aikuisten, joten ne käy hyvin palauttavasta treenistä. Vuoden päästä kun aloitan taas kunnolla työt, niin mietin tuota ihan samaa, kuinka paljon viikossa tunteja voi vetää. Nyt tunteja tulee toi 16. Luulen kyllä että se on aika maksimi. Mutta kannattaako tuo määrä jakaa tasaisesti koko viikolle vai mahdollisesti näin kun nyt teen eli joka toinen päivä? Silloin pyrin pitämään sen lepopäivän niin, että teen vain venyttelyä mutta muuta liikuntaa ei sitten tulekaan. Aika paljon saa tehdä ohjauksia, jotta niillä elää. Eri asia on sitten yritystunnit, joista voi laskuttaa ihan erilailla. Teen ohjausten lisäksi sitten pt hommia ja hierontaa.

Itse oon salilla töissä kuntosaliohjaajana/pt:nä ja teen noita ryhmäohjauksia 4x/vko. Kaksi on semmosia että ei tarvi kun kellottaa ja puhua (huutaa) puhua ja loput kaksi tosi rankat tunnit a 45min (S.W.A.T. & Voima-Disco = omakehittelemiä tunteja).

Enempää en ota ja onneksi työnantaja sen tajuaa, koska omat salitreenit kuitenkin vie sen 5x/vko päälle. Näillä pärjää just, enempi söis ainakin mun salitehoja. Nytkin on hankala jättää se yksi liikkumaton päivä viikkoon... :rolleyes:

Mulla on käynyt niin, että kiinnostus salitreeniä kohtaan on ainakin hetkellisesti hiipunut, koska ohjaamista on lähes joka päivälle (Pumppia, spinniä, bodyviveä, pilatesta, reisivatsapakaraa..). Varmasti energiaa vielä piisaisi, mutta tuntuu, että ainakin ruho pysyy tikissä näillä, eikä vain nappaa, niin on jäänyt sali pois. Syksyllä aloitan myös giryatuntien ohjaamisen.

Mä ohjaan päätyökseni, joskin 50% päätyöstä on ohjauksia ja 50% muuta urheiluun/liikuntaan liittyvää valmennustyötä (pt + muut, hierontaa).
Vakkaritunteja on syys + kevätkaudella minimissään 10-12 tuntia, yleensä pari päälle. Tuuraamaan en ehdikään sitten kuin satunnaisesti. Tunneistä 80% on kovia tunteja, pari venyttelyä + kevyempää jumppailua.
Tähän päälle teen 3-4 kertaa viikossa oman punttitreenin + palauttavaa liikuntaa muutamia tunteja, yleensä kävelyä tai hölkkää + venyttelyä.
Mantelilla huikee määrä tunteja, jos tuo määrä vielä kovia niin suosittelen kyllä keskustelemaan työnantajien kanssa että vaihtaisi kevyempiin tunteihin osan. Ylikunnon riski on tuossa aika suuri, itse en ainakaan tuon määrän jälkeen enää jaksaisi varmaan paljoa palautella. Vuoden ajan ohjasin 12 kovaa tuntia viikossa (tästä aikaa muutama vuosi) ja huomasi kyllä, että niin ei voisi pidempään mennä.

Ja kun kuitenkin ptnä varmasti tiedät, että palauttavaa liikuntaa tulisi olla se 80% treenistä, ja tuossa tapauksessa sulle ei tule sitä yhtään..
Jos tekisin 8-16 jotain muuta duunia, niin en kyllä varmaan jaksaisi ohjata kun maks. 6-8 h/vko, olettaen että haluisi tehdä omia treenejä ja/tai että jäisi aikaa vaikka puolisolle tms. Mutta kai noi asiat täytyy vaan kokeilla, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle jne.

Ohjausten ja omien treenien yhdistäminen on mielenkiintoista ja haastavaa, totta tosiaan. Itse ohjaan tankotanssitunteja, treenaan hieman tavoitteellisesti kuntosalilla ja siihen päälle vielä jokapäiväinen ulkoilu koiran kanssa. Haastavaa on yhdistää nämä kaikki niin, että kehittyisi sekä tankoilussa että salilla ja jaksaisi vielä muut velvoitteet. Itse ohjaan kolmena päivänä viikossa max. 10 tuntia/viikko. Yksi tunneista on rankka lihaskuntotunti ja muut ovat enemmän tekniikkaa ja voimaa vaativia opetustunteja.
En ole löytänyt vielä sopivaa rytmiä omiin tanko- ja salitreeneihin ohjausten lisäksi (johtuen myös viikoittain muuttuvista ohjausaikatauluista). Joku sanoi joskus, että joko panostaa yhteen lajiin 100% tai sitten eri lajeihin huonosti, mutta entä jos haluaa tehdä kaikkea täysillä? Ajattelin kokeilla nyt alkuvuoden vuorottelutaktiikkaa niin, että tammikuussa keskityn enemmän täysillä salilla treenaamiseen. Tiedän, että tästä tulee rankkaa, koska tankoilu vaatii vahvaa kroppaa ja nimen omaan koko kroppaa. Huhtikuussa vähennän taas salitreenejä ja keskityn omiin tankotreeneihini enemmän. Katsotaan, mitä tapahtuu :)

Jos joku muukin treenaa useampaa lajia, niin olisin kiinnostunut siitä, kuinka käytännössä treenaat? Ja myöskin te, jotka myös ohjaatte. Asiakkaiden eteen ei kehtaa mennä ihan täysin uupuneena ja voimattomana, joten kaikki vinkit otetaan vastaan!

Nyt olen tiputtanut ryhmäliikunnan ohjaukset 8-10h/viikossa, koska keho alkoi tekemään totaalistoppia viime kesänä. Tän lisäksi sitte viikossa yx pitkäkestoinen sauvalenkki 90min ja kaks omaa punttitreeniä viikossa. Käyn myös kerran viikossa hieronnassa ja tietty venyttelyt päälle.

Mä ohjaan "kakkostyönä" ryhmäliikuntatunteja, tällä hetkellä lukujärjestyksessä löytyy 1 x BodyPump (60min) ja 2 x CxWorx (30min) /vko. En voisi kuvitella parempaa kakkostyötä päivätöiden lisäksi ja tämä määrä ainakin tällä hetkellä mulle mitä mainioin. Innostuin aika lailla tasan vuosi sitten salilla treenaamisesta usean vuoden tauon jälkeen. Omien ohjausten lisäksi käyn salilla 4-5x/vko, yrittäen muistaa pitää vähintään yhden lepopäivän viikossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom