Onko moottoriöljyissä eroja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
16.12.2002
Viestejä
6 673
Onko noissa todellakin eroja vai ei?
Olen kuullut juttuja kuinka joku auto ei ole kuluttanut x merkkistä öljyä yhtään mutta kun vaihtanut z merkkiset niin kulutus alkaa olla 1l/5000km. Joissakin esim longlife autoissa tuo 1l/5000km on jo huoltokirjassa mainittu että on normaalia.
Myös olen kuullut väittämän että kun vaihtaa merkkiä niin erilainen lisäaine öljyssä voi vaikka vaikuttaa tiivisteisiin niin että se kuivuu/halkeilee/supistuu jne jne ja alkaa vuotaa kuin edellisellä öljyllä.
Just tuossa surffasin omaan autoon sopivaa öljyä niin hinta haitari sopivalla öljyllä oli suuri. Halvimmillaan löytyi 5l kannu 20€ kun taas kallein oli 1l/27€, toki tuotakin saa 4l kannussa mutta silti sekin on varmaan jotain 50-70€. Tuo halvin öljy on ihan autonvalmistajan oma öljy kun taas tuo kallein on öljy-yhtiön öljy. Kaikissa on samat longlife vaatimukset.
Samalla kun luin netistä kertomuksia autoforumeilta niin tarkkakorvaset ovat ihan erottaneet auton moottorin käynti äänessä eroja eri öljyillä.
Muistan kuinka eräs asentaja keräsi aina asiakkailta jääneistä purkeista öljyt yhteen purkkiin ja kun sitä sekoitusta oli tarpeeksi niin vaihto aina autoonsa öljyt. Sanoi että vitut noilla on mitään merkitystä kun samoista öljylähteistä ne tulee mutta eri firman purkkiin vaan laitetaan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Varmaa pääasia että viskositeetit on suht kohallaan, ja sekin vaan talviaikoihin kun tulee kylmäkäynnistyksiä. Erääältä viisaalta asentajamieheltä kysyttäessä kulkupelistään että "onko hyvät uudet öljyt nyt?" oli kuulemma vastannu jotain "tulihan ne hyvin purkista ulos". Turbo- ja dieselkoneisii liittyen en sano mitään... Muuten en jaksa itekää miettiä ku auto vaihtuu helposti alle muutaman sadan tonnin välein
 
Tärkeintä öljyn valinnassa on ehdottomasti se, että eri merkkisiä ei mielellään sekoita keskenään. Ei se ole vielä yhtään moottoria tuhonnutkaan, mutta ei se hyvääkään tee. Eri viskositeetteja ei missään nimessä mennä sekoittamaan. Pääasia että öljyä siellä on.

Tuohon kulumisasiaan. Mun autossa motonetin motox öljyt palaa pois 5000 kilsan ajon aikana. Joku reilu kolme litraa siis. Delvac on toistaiseksi ollut parasta öljyä hinta-laatusuhteeltaan mihin vehkeeseen tahansa. Vaikka aika lirua se tavara jo uutena on.

Mun mielestä ihmiset ovat ihan turhaan alkaneet hifistelemään näissä öljyasioissa. Ja jonkun verran on moottorikäyttöisiä vehkeitä tullut rassattua. Tämä ei kuitenkaan koske alle 10-vuotiaita autoja, koska mitään en niistä tiiä.
 
Kyllähän noissa eroja on. Varsin oleellista on se, kuinka laadukkaista perusöljyistä se öljy on tehty ja kai se lisäaineistuskin vaikuttaa mm. öljyjen 'pesevyyteen'. Suomessa oleellista on toimivuus talviolosuhteissa eli spekseistä voi vaikka katsoa jähmepisteen, josta saa jotain osviittaa siitä (ja myös öljyn laadukkuudesta), jos haluaa mennä xW-xx merkinnöistä vähän syvemmälle. Öljy on kuitenkin mielestäni vähän väärä paikka säästää, jos kyseessä on uudehko auto. Kalleinta ei toki välttämättä tarvitse ostaa, muttei kyllä halvinta autovalmistajan vaatimukset täyttävääkään välttämättä. Long-life vaihtoväliä en myöskään itse käyttäisi, jos on tarkoitus pitää autoa kauan.

Tuo, että vaihto eri merkkisiin öljyihin aiheuttaisi ongelmia tiivisteisiin, kuulostaa kyllä Essonbaarijutulta. Ja mitä öljyjen sekoitettavuuteen tulee, niin kyllä niitä aika vapaasti voi sekotella, jos ovat ominaisuuksiltaan samankaltaisia eli ettei lähde sotkemaan mineraaliöljyjä ja synteettisiä tai eri laitteisiin tarkoitettuja öljyjä. Öljynkulutukseen vaikuttaa varmaankin eniten viskositeettiluokka (esim. 5W-40), mutta varmaan myös öljyn 'laadukkuus' voi siihen vaikuttaa (kumpaan tahansa suuntaan).
 
Kyllä ainakin oman kokemuksen mukaan kaikki ei öljyt ei tunnu toimivan kaikissa autoissa. Entisestä pelistä hävisi automerkin omat ja mobilin öljyt sellasta vauhtia ettei mitään järkeä, vaihdoin valvolineen niin riitti 0,5 litraa lisäämistä/10tkm että pysy öljy normaalilla alueella. Ja nämä kaikki siis siis täytti tuohon Focukseen tarkoitetut laatuvaatimukset ja olivat viskositeetiltaan samoja. Sitä en tiedä että mistä tuo sitten johtui, samalta se auto kuulosti ja toimi aivan yhtä hyvin kaikilla pois lukien tuo öljyn syönti osalla öljymerkeistä.
 
Minäkään en usko tuohon että erimerkkisiä öljyjä ei voisi sekoittaa. Mielestäni kaikki samanlaatuiset(laatuluokitukset) ovat keskenään sekoittuvia. Joskus 80luvun lopulla oli juttua että erimerkkiset saattoivat vaahdota sillä niissä oli niin paljon lisäaineissa eroja. Mielestäni tämä on nykyään sitä essobaarin juttua. Ja jos niitä ei saisi keskenään sotkea esim. lisätä eri merkkistä kuin koneessa jo on niin mitempä sitten aina etsiä just sitä sopivaa esim. castrollia kun sitä ei löydy monestakaan paikka mutta silti esim. laakkosella sitä laittavat huollon yhteydessä.
Muistan kuinka tuolla 80luvulla oli viellä erikseen autoihin kesällä ja talvella eri öljyt nykyään ei ole sitäkään.
Myös noista longlife öljyistä on kokemusta että esim järkevämpi vaihtaa kerran vuoteen kuin odottaa sitä 30 000km täyteen. Esim audilla on ollut sitä ongelmaa että jos ajaa vähän ja samat öljyt useamman vuoden niin se sakkautuu ja aiheuttaa ongelmia sihdissä jne.
Mutta itse aloin tätä öljy juttua miettiä kun ihan merkkifirman öljy on tässä tapauksessa se halvin eli 5l/20€ kun aikaisemmin on totuttu että siellä maksaa eniten. Ja taas kaikki öljy-yhtiöiden öljyt ovat huomattavasti kalliimpia. Miten tämä voi olla näinpäin?
 
Mutta itse aloin tätä öljy juttua miettiä kun ihan merkkifirman öljy on tässä tapauksessa se halvin eli 5l/20€ kun aikaisemmin on totuttu että siellä maksaa eniten. Ja taas kaikki öljy-yhtiöiden öljyt ovat huomattavasti kalliimpia. Miten tämä voi olla näinpäin?

No kerropa nyt, millä merkillä näin kummallinen tilanne on ja mitä tuo öljy on? Ja onko tuo siis se hinta, mitä ne merkkiliikkeessä siitä velottaa vai että tarvikekaupasta voi käydä hakemassa samaa kamaa tuohon hintaan? Merkkiliikkeessähän niillä on ihan hyvät katteet tavallisesti ja tuo hinta on kyllä käsittämättömän alhainen. Saako tuohon hintaan ees mitään perus-Motoxia. :)
 
Zone-sarja -42%
No kerropa nyt, millä merkillä näin kummallinen tilanne on ja mitä tuo öljy on? Ja onko tuo siis se hinta, mitä ne merkkiliikkeessä siitä velottaa vai että tarvikekaupasta voi käydä hakemassa samaa kamaa tuohon hintaan? Merkkiliikkeessähän niillä on ihan hyvät katteet tavallisesti ja tuo hinta on kyllä käsittämättömän alhainen. Saako tuohon hintaan ees mitään perus-Motoxia. :)

Ainakin itellä oli fordissa noin, olisiko ollu oma öljy 20€ tai 25€ / 5 litraa, kun öljyfirmojen purnukoissa vastaavat tuosta ylöspäin.. En tiedä mihin perustuu :D
 
"Longlife" öljyissä on muuten sitten erikseen ne laatumerkinnät. Volkkari kelpuutti vain sitä 20€ per litra ainetta. En muista enää numeroita, mutta ne on jotain tyyliin 510.10. Insinöörinä kuvittelisin sen liittyvän Volkkarin taipumukseen kuluttaa aivan sairaasti öljyä. 30tkm huoltovälillä menee helposti 5 litraa öljyä ::jahas: (mikä selittääkin pitkän huoltovälin....) Eli se öljy päätyy jotain kauttaa naftan sekaan ja ehkäpä se ongelma onkin niissä pumppusuuttimissa. Eli ne eivät kestä normaaleja öljyjä.

Ratkaisin ongelman vaihtamalla Volkkarin pois. Nyt öljy on puolet halvempaa - tosin sitä menee 2x enemmän koneeseen :D
 
"Longlife" öljyissä on muuten sitten erikseen ne laatumerkinnät. Volkkari kelpuutti vain sitä 20€ per litra ainetta. En muista enää numeroita, mutta ne on jotain tyyliin 510.10. Insinöörinä kuvittelisin sen liittyvän Volkkarin taipumukseen kuluttaa aivan sairaasti öljyä. 30tkm huoltovälillä menee helposti 5 litraa öljyä ::jahas: (mikä selittääkin pitkän huoltovälin....)

30tkm huoltovälin kulutuskin vaihtelee autokohtaisesti.... viimeisimpään 1.6TDI:hin ei ole tarvinnut vielä lisäillä öljyä tuossa 30tkm väleillä. Edelliseen VAG-diisseliin tarvi lisätä noin litra per 30tkm.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko noissa todellakin eroja vai ei?
Olen kuullut juttuja kuinka joku auto ei ole kuluttanut x merkkistä öljyä yhtään mutta kun vaihtanut z merkkiset niin kulutus alkaa olla 1l/5000km. Joissakin esim longlife autoissa tuo 1l/5000km on jo huoltokirjassa mainittu että on normaalia.
Myös olen kuullut väittämän että kun vaihtaa merkkiä niin erilainen lisäaine öljyssä voi vaikka vaikuttaa tiivisteisiin niin että se kuivuu/halkeilee/supistuu jne jne ja alkaa vuotaa kuin edellisellä öljyllä.
Just tuossa surffasin omaan autoon sopivaa öljyä niin hinta haitari sopivalla öljyllä oli suuri. Halvimmillaan löytyi 5l kannu 20€ kun taas kallein oli 1l/27€, toki tuotakin saa 4l kannussa mutta silti sekin on varmaan jotain 50-70€. Tuo halvin öljy on ihan autonvalmistajan oma öljy kun taas tuo kallein on öljy-yhtiön öljy. Kaikissa on samat longlife vaatimukset.
Samalla kun luin netistä kertomuksia autoforumeilta niin tarkkakorvaset ovat ihan erottaneet auton moottorin käynti äänessä eroja eri öljyillä.
Muistan kuinka eräs asentaja keräsi aina asiakkailta jääneistä purkeista öljyt yhteen purkkiin ja kun sitä sekoitusta oli tarpeeksi niin vaihto aina autoonsa öljyt. Sanoi että vitut noilla on mitään merkitystä kun samoista öljylähteistä ne tulee mutta eri firman purkkiin vaan laitetaan.

Öljyissä on todellakin eroja.

Itsellä kokemusta sekä auto-, että työkonepuolelta asiasta.

Kerran hätäpäissä laitoin Bilteman öljyä traktoriin, sylinterin alapään tiivisteet rikkoutui.
Kannattaa pitäytyä samassa merkissä sekä siinä, mitä moott.valmistaja suosittelee. Hinta ja laatu kulkee öljyissäkin käsikädessä. Ei kannata pihtailla muutaman kympin vuoksi autojenkaan moott.öljyjä ostaessa. Kyllä ne autoilun kulut tulee ihan jostain muualta kuin öljyjen hintaeroista. Kympin säästö väärässä paikassa voi tuoda tonnin vahingon, jos nyt vertaan tällä lailla asiaa.

Olen ollut Mobilin tehtaalla Naantalissa seuraamassa öljyvalistusprosessia alusta loppuun, kyllä siellä tuli selväksi se,miten paljon kyseisenkin firman eri öljylaatujen välillä on. Kun siirrytään öljyn a) valmistuksesta öljyyn b) niin putkisto huuhdellaan siirtymisessä tosi tarkkaan, putkistoista huuhdellut öljyt kerätään eri astiaan ja käytetään ja myydään teräketjuöljynä.

halpaöljy huuhtoo, vaahtoo vaan ei voitele.

Kun olin nuori kloppi, yleinen sanonta oli että 1,6 litran moottorilla ajetaan 160 000 kmennen kuin moottori leviää, 2,0 litran moorrorilla 200 000 jne. Käsittämättömän vähän, jos nykyaikaan verrataan? Missä ero? Moottoreissa? Ei niinkään, vaan öljyissä, jotka varsinkin kylmäolosuhteissa ajettaessa ovat muuttuneet niin paljon paremmiksi.
 
Kyllä ainakin vanhat öljyt vaikuttaa auton käyntiääneen :

Mulla kävi niin että autokorjaamolla oli kusetettu ja öljyjä + suodatinta ei oltukaan vaihdettu huollon yhteydessä, ja tuskin edelliselläkään kertaa, ilmeisesti ko. firmassa tapana tuollainen.
Sitten vaihtelin ite laatuöljyt koneeseen ja öljynsuodattimen (missä yhteydessä ton huomasinkin että sinne ei oo kukaan koskenu vuosiin) niin auton käyntiääni hiljeni aivan järkyttävästi.
Tästä lähtienpä teen kaikki huollot itse mitkä vaan pystyy tai sitten vahtaan vieressä kun huoltomies tekee, semmoinen kyrpä otsassa edelleen kun tota ajattelen.
 
öljyihin liittyen pieni varoitus kaikille ruumiinpesu vedellä ajeleville ( 95 E10 ) ostimme exäni kanssa yhdessä ollessamme auton jonka omistuksesta luovuin eron tullessa, vaihdoin aina joka kesä öljyt itse ja öljy jota käykin oli joka kerta mobil 1 rally formula, sitten tuli tämä tiskivesi bensa markkinoille ja toitotettiin että kuinka sitä voi huoletta käyttää kaikissa bensavehkeissä ja öljyn kulutuksen nousu on minimaalista, exä sitten uskoi tuohon vaikka varoitin ja tankkasi uskollisesti halvempaa, 2012 kesällä vihdoin hänelle öljyt ja taan laitettiin mobilia alkutalvesta 2013 exä tulee parkkikselleni ja valittaa että auto haisee ja on tahmea kulkemaan ja öljyvalokin oli syttynyt, menin tarkistamaan öljyt ja kone oli käytännöllisesti katsottuna kuiva, tikkuun ei tullut pisaraakaan öljyä vaikka olin ne vaihtanut muutama kuukausi aikasemmin ja aina oli pärjätty koko vuosi ilman tarkkailuja, no hain lisää öljyä ja sanoin että nyt loppui sitten se ruumiinpesu vedellä ajelu koska tässä tuli todistettuia sen vaarallisuus koneelle toteen aivan kiistattomasti, nyt tankkiin on mennyt vain ja ainoastaan 98:a ja öljyn pinta ei ole muuttunut niin mihinkään, eli öljyistä kun on huolissaan niin kannattaa myös bensa vehkeissä miettiä mitä tankkiin laittaa, autona on exällä toyota corolla verso vm:2004
 
Onhan niillä eroja paljonkin.

Eri valmistajilla tosiaan "samassa" öljyssä voi olla ihan erilaiset lisäaineistukset, riippuen esim siitä mikä autonvalmistaja on heille ykköspriorisoitu vaatimuksineen. Ei siihen auto hajoa että niitä sekoittaa, vaan herkemmin alkaa vaahtoamaan eikä voiteluominaisuudet ole kovin hyvät.
Tokihan aina vaihtaessa öljyä sinne jää vähän vanhaa.. Mutta en ainakaan tarkoituksella sekottelisi eri valmistajien öljyjä kuin hätätapauksessa. Tai jos kyseessä on auto jolla tosiaan ei ole mitään väliä. :)

Tuo Mobil 1:n maine on käsittämätön, ei se mitään sen parempaa ole, se vain on iskostunut ihmisten mieliin. :)
 
Onhan niillä eroja paljonkin.

Eri valmistajilla tosiaan "samassa" öljyssä voi olla ihan erilaiset lisäaineistukset, riippuen esim siitä mikä autonvalmistaja on heille ykköspriorisoitu vaatimuksineen. Ei siihen auto hajoa että niitä sekoittaa, vaan herkemmin alkaa vaahtoamaan eikä voiteluominaisuudet ole kovin hyvät.
Tokihan aina vaihtaessa öljyä sinne jää vähän vanhaa.. Mutta en ainakaan tarkoituksella sekottelisi eri valmistajien öljyjä kuin hätätapauksessa. Tai jos kyseessä on auto jolla tosiaan ei ole mitään väliä. :)

Tuo Mobil 1:n maine on käsittämätön, ei se mitään sen parempaa ole, se vain on iskostunut ihmisten mieliin. :)

synteettiset ei käsitykseni mukaan vaahtoa, eikös tuota tapahtu vain mineraaliöljyillä, eli jos sekoitat synteetistä ja mineraalia keskenään niin juhlat ovat valmiit ja mitä mobiliin tulee niin merkki kamaa ok hintaan, jos joku muu käyttää motoxia tai nesteen tuotteita niin ei se minulta ole pois, jokainen laittaa sitä mikä tuntuu mieleiseltä
 
^Kyllä synteettiset voivat vaahdota, jos on eri valmistajien litkuja (jopa täyssynteettiset). Mutta eniten toki jos mineraalia ja synteettistä sotkee.
 
Mobilin Delvac on kyllä hinta-laatu suhteeltaan parasta öljyä. Ei siitä pääse mihinkään. Puolustusvoimien maseissa on 70 tkm vaihtoväli öljyn ansiosta. Ja vielä millä ajolla. Ei se kovin huono voi olla.
 
Mobilin Delvac on kyllä hinta-laatu suhteeltaan parasta öljyä. Ei siitä pääse mihinkään. Puolustusvoimien maseissa on 70 tkm vaihtoväli öljyn ansiosta. Ja vielä millä ajolla. Ei se kovin huono voi olla.

Delvac on hyvä! Kyllä! Hinta/laatusuhde paras mahdollinen. Ja tämä 20 vuoden kokemuksella, mulla on noin 10 erilaista nelitahtiaparaattia joihin öljyt pitää vaihtaa, että kokemusta on.
 
Onhan noissa eroja. Vanhemmassa autossa ei niin kriittistä, mutta uudemmissa tekniikka on sen verran hienoa, että valmistajan suosituksia kannattaa noudattaa ihan oikeesti.

Ite koitin aikanaan Shellin ja Nesteen öljyjä Toyotan A-F(e) koneissa, jäi yhteen kertaan per purkki kun eivät kestäneet sisällä. Useemman vuoden käytin sit säännöllisesti Mobil1 5w-40 täyssynteettisiä jotka toimiki vanhemmassa kaasarikoneessa hyvi. Käytännössä sama moottori mutta ruiskutekniikalla söi Mobiliaki jonku verra joten viimesimpänä laitoin Valvolinen 0w-40 jotka on nyt kestäny pari tonnia ilman havaittavaa häviämistä :) Varastossa oottaa Castrolin Magnatecia kaks pönttöä jotka pitää uittaa koneeseen kunhan saa yläkerran tiivisterempan joskus tehtyä, saa nähä onko niin hyvää mitä monet on kehunu...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom