Onko moottoriöljyissä eroja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Castrollin Magnoilla on tullu nyt kohta 5v ajettua, jopa useamman tuhat km ajettuinakin toimivat kuten purnukan kyljessä väittävät (myös pakkaskeleillä). Eli öljy jättää kalvon pinnoille eikä valu ajan kanssa takaisin öljypohjaan. Tämä tuli todistettua aikoinaan oman pienen jakoremppamokan yhteydessä, kun joutui odottamatta aukaisemaan koneen :D.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Castrollin Magnoilla on tullu nyt kohta 5v ajettua, jopa useamman tuhat km ajettuinakin toimivat kuten purnukan kyljessä väittävät (myös pakkaskeleillä). Eli öljy jättää kalvon pinnoille eikä valu ajan kanssa takaisin öljypohjaan. Tämä tuli todistettua aikoinaan oman pienen jakoremppamokan yhteydessä, kun joutui odottamatta aukaisemaan koneen :D.
Kerro mikä moottoriöljy ei toimi tällä tavalla?
 
Zone-sarja -42%
Kerro mikä moottoriöljy ei toimi tällä tavalla?

Niin, otin lähinnä kantaa kyseisen öljyn erikseen mainostettuihin ominaisuuksiin, jonka olen nyt pienen vahingon kautta saanut ihan omin pienin sormin kokea. Luultavasti myös muut öljyt toimivat näin, ainakin tuoreina, mutta koska ei ole ollut mahdollisuutta/tarvetta räjäyttää moottoria jossa olisi ollut muun merkkiset öljyt sisässä en voi puhua omista kokemuksista.

Tietoja Castrol Magnatec 5W-40 -öljystä | täyssynteettinen öljy bensiini- ja dieselmoottoreihin ja kyseiseltä sivulta lainaus: " Se sisältää aktiivisia molekyylejä, jotka kiinnittyvät moottoriisi ja muodostavat ylimääräisen suojakerroksen heti käynnistämisestä lähtien."
 
0W-**, niin pärjää suomen pakkasissa. Paitsi jos tallissa pitää autoa poikkeuksetta, sillon menöö kyllä 5W-**. Merkkien puolesta samoilla linjoilla, kuin muutkin (eli maku asia). Jos hyvän long-life öljyn löytää, niin kannattaahan siinä pysyä.
 
Mikä on aktiivinen molekyyli? Minä kun kuvittelin kaikkien öljyjen perimmäisen idean olevan tarttuminen metallipintaan ja sitä kautta kitkan vähentäminen :D
No joo mutta kun siinä purkin kyljessä nimenomaan lukee että öljy tarttuu metallipintaan. Silloin sen on oltava tosi hyvää :D

Ei öljyn valinta ole mitään rakettitiedettä. Ottakaa selvää minkä laatuluokituksen auto vaatii ja valitkaa öljy sen mukaan. Lukekaa aluksi vaikka tuo Moottoriöljy ? Wikipedia

Viltsurille tiedoksi, että 5W-XX öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on -35 celsiusta. Eli myös tuossa lämpötilassa öljy on tarpeeksi juoksevaa, jotta se voitelee riittävästi kylmäkäynnistyksessä. Tietysti jos asuu lapissa ja käynnistelee autoa -40 pakkasessa, on varmaan ihan järkevää valita 0W-XX öljy. Autoa ei todellakaan tarvitse pitää tallissa että voi turvallisesti käyttää 5W-XX SAE-luokituksen öljyä talvella :D

Mä käytän volkkarin pumppusuutinkoneessa teboil diamond dieseliä. Hinta on noin 60€/10 litraa. Riittää kahteen vaihtokertaan, eikä öljyä tarvitse lisätä 15tkm vaihtovälillä. Mittarissa on kohta 300tkm.
 
Jep Jep, ainahan se täällä röllimaailmassa näin menee, mutta jatketaan aiheesta. Auton tullessa omaan talouteeni oli käytössä mobil 1 0W-40 ja myös ensimmäisessä vaihdossa jatkoin samalla öljyllä, huomasin kuitenkin että kunhan öljylle oli tullut kilometrejä (n 5tkm) alkoi venttiilit naputtamaan enemmän ja enemmän, essonbaarissa epäilivät että öljy on alkanut leikkaantumaan vähän turhan aikaisin. Noh seuraavaan vaihtoon siirryin mobilin super 3000 5W-40 suositusten jälkeen, mutta naputteluun ei tullu merkittävää muutosta. Seuraavaksi vaihdoin castrollin litkuun ja kuinka ollakkaan nyt saa ajella 10tkm eli normi vaihtovälini ilman nakutteluja. Öljyä ei myöskään tarvi lisätä kuin 0,5-1l tuon 10t aikana, joka mielestäni on kohtuullista. Moottori siis 1.6 16v rellun k-sarjalainen, reipas 200tkm ajettu, joista itse sen 100tkm. Molemmat öljyt täyttää laatuluokituksen ja mobil on vieläpä rellun suositus (ELFin ohella, suomessa vähän hassu saatavuus).
 
Ostakaa lisäaineeksi moottoriöljyn kanssa nanoöljyä!
http://www.nanolubricant.fi/nano2021_fin.pdf

Myyjällä oli ainakin kovat puheet, että tuo lisäaine tekee moottorin pintaa jonkun nano-ohuen pinnan joka kestää siinä myös pitkään. Eli periaatteessa tuota ei tarvitsisi kuin kerran lisätä niin se pysyy moottorin osissa. Tiedä sitten kuinka potaskaa tuokin tuote on. Muutama kaveri tuota ainakin autoonsa laittoi ja sanoi, että kulutus olisi ehkä hieman laskenut vähentyneen kitkan myötä.
 
Täällä menee kans prätkään eli kotariin Mobil Delvac MX 15W-40:ää. Vaihteisto pelaa aivan kuin rasvattu, joka on tiukka öljystä mitä sinne laittaa.

Alkaa meneen autoon myös, kun seuraava öljynvaihto siihen tulee eteen. Hyvää ja halpaa kamaa. 20l makso noin 70 e.
 
Ostakaa lisäaineeksi moottoriöljyn kanssa nanoöljyä!
http://www.nanolubricant.fi/nano2021_fin.pdf

Myyjällä oli ainakin kovat puheet, että tuo lisäaine tekee moottorin pintaa jonkun nano-ohuen pinnan joka kestää siinä myös pitkään. Eli periaatteessa tuota ei tarvitsisi kuin kerran lisätä niin se pysyy moottorin osissa. Tiedä sitten kuinka potaskaa tuokin tuote on. Muutama kaveri tuota ainakin autoonsa laittoi ja sanoi, että kulutus olisi ehkä hieman laskenut vähentyneen kitkan myötä.

siinä vaiheessa kun en löydä ko. tuotteelle netistä hintaa muutun jostain kumman syystä semisti skeptiseksi, nuo tiedot nyt mitä heidän kaavioissaan on eivät nyt valitettavasti ihan kestä tarkastelua, tökötin lämmönkesto loppuu 300 asteessa...mietitään ihan tässä nyt porukalla hetki että mikä se lämpötila mahtaa olla palokammiossa kun bensiini syttyy palamaan ja painaa männän alas, lämpötila on jo ennen syttymistä ylittänyt tuon huuhaa liemen lämmönkestävyyden ja kun tapahtuu syttyminen niin tuo höpöhöpönanoliemi haihtuu pinnoilta kuin vesi hanhen selästä, minun käy sääliksi näitä ihmisiä jotka ostavat näitä aineita ja uskovat sokeasti että kulutus laskee, voin luvata että vaikka kulutus laskisikin niin se mitä nyt "ehkä" säästit bensassa meni kyllä tähän ihmeliemeen eli tuliko sitä säästöä sittenkään, sillä nämä aineet maksavat yleensä 50-100€ purkki?

tuossa joku kertomus palamisprosessista mootorissa, kivasti siinä lämpötilatkin kerrottuna :D : Untitled Document
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sensijaan kiisselin sekaan kannattaa laittaa diesel lisäainetta joka viidenteen tankkiin noin korkillinen. Purkki maksaa jotain neljäkymppiä ja ainakin omassa autossa käyntiääni tasoittuu selvästi ja nakutus loppuu. Autossa on jo 450 tkm mittarissa, niin tuskin siitä haittaakaan on.

Edit. Enkä puhu nyt motonetin valve cleanerista.
 
Sensijaan kiisselin sekaan kannattaa laittaa diesel lisäainetta joka viidenteen tankkiin noin korkillinen. Purkki maksaa jotain neljäkymppiä ja ainakin omassa autossa käyntiääni tasoittuu selvästi ja nakutus loppuu. Autossa on jo 450 tkm mittarissa, niin tuskin siitä haittaakaan on.

Edit. Enkä puhu nyt motonetin valve cleanerista.
Älä nyt pidä porukkaa jännityksessä, vaan kerro mitä ainetta se on mitä laitetaan vain korkillinen joka viidenteen tankilliseen ja maksaa jotain neljäkymppiä:jahas:
 
siinä vaiheessa kun en löydä ko. tuotteelle netistä hintaa muutun jostain kumman syystä semisti skeptiseksi, nuo tiedot nyt mitä heidän kaavioissaan on eivät nyt valitettavasti ihan kestä tarkastelua, tökötin lämmönkesto loppuu 300 asteessa...mietitään ihan tässä nyt porukalla hetki että mikä se lämpötila mahtaa olla palokammiossa kun bensiini syttyy palamaan ja painaa männän alas, lämpötila on jo ennen syttymistä ylittänyt tuon huuhaa liemen lämmönkestävyyden ja kun tapahtuu syttyminen niin tuo höpöhöpönanoliemi haihtuu pinnoilta kuin vesi hanhen selästä, minun käy sääliksi näitä ihmisiä jotka ostavat näitä aineita ja uskovat sokeasti että kulutus laskee, voin luvata että vaikka kulutus laskisikin niin se mitä nyt "ehkä" säästit bensassa meni kyllä tähän ihmeliemeen eli tuliko sitä säästöä sittenkään, sillä nämä aineet maksavat yleensä 50-100€ purkki?

tuossa joku kertomus palamisprosessista mootorissa, kivasti siinä lämpötilatkin kerrottuna :D : Untitled Document


Joo, noi taitaa myydä vaan yrityksille noita tuotteita. Sillai ainakin muutama vanha työkaveri sit koitti omissa autoissa/ moottoripyörissä, kun hieman jäi ylitse tehtaan tilaamista tuotteista. En oo nyt ihan varma oliko se tuota samaa lisäainetta, mutta joku tuon merkin tuote se kuitenkin oli. Hemmetin kalliita noi aineet ainakin oli :D Voisihan sitä koittaa omassakin kotterossa, jos niillä sitä vielä on jäljellä.

Tuosta joku niitten mainospruju, jossa ne oli Mazda RX8 saanu ainkin jotain lisätehoa. kts. sivu 14.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=...9VJa9rQySUaxk1Q&bvm=bv.56146854,d.bGE&cad=rja
Ja en tosiaa ole siis missään liitoksissa tämän puljun kanssa.
 
Jep tuossa sitten katselin tuota öljyä joka tuli vastaan eli Gm:n dexos2. Merkkiliikkeessä oli tarjous 5l/24,90 ja halvimmillaan sen löytää puuilosta ja motonetistä 19.90-24.90 haitariin. Kun taas vilkaisin huoltoasemalla saman laatuluokituksen ja viskositeetin maksavan esim teboil diamond 5W-30 52,60/ 4l. Noissa näkyy olevan Luokitukset
API SL,SJ/CF, ACEA A3/B4-04
GM-LL-A-025, GM-LL-B-025,BMW LL-01,
MB 229.3, VW 502.00 ja 505.00
Myös tuo täyttää samat luokitukset
Mobil Suomi | Henkilöautojen moottoriöljyt | Mobil Super 3000 XE 5W-30 tai tuossa GM-LongLife 5W30-öljy 5l "dexos2" | Motonet Oy
 
Myös nykyset saastemäärykset on muuttanut öljyjä, siitä mitä ne oli 10 tai 20 vuotta sitten. Monia lisäaineita ei saa käyttää enään. Esim sinkin määrä on vähentynyt nykysissä öljyissä paljon, koska moottoreissa ei käytetä "laahaavia" ja mekaanisia osia niin paljon, esim venttiilikoneistot.
Että jos on mekaaninen nokka/venttiilikoneisto yms, niin ei ole yhtään liioiteltua laittaa sinkki-lisäainetta öljyihin.
 
Jos nuo helvatan kalliit öljyjen "lisäaineet" , joita erikseen myydään, olisivat tehokkaita ja niillä jotain etua saavutettaisiin, niin öljyvalmistajat lisäisivät niitä suoraan öljyihinsä.

Ei pidä olla herkkäuskoinen hölmö lipevien mainospuheiden edessä.
 
Joo, noi taitaa myydä vaan yrityksille noita tuotteita. Sillai ainakin muutama vanha työkaveri sit koitti omissa autoissa/ moottoripyörissä, kun hieman jäi ylitse tehtaan tilaamista tuotteista. En oo nyt ihan varma oliko se tuota samaa lisäainetta, mutta joku tuon merkin tuote se kuitenkin oli. Hemmetin kalliita noi aineet ainakin oli :D Voisihan sitä koittaa omassakin kotterossa, jos niillä sitä vielä on jäljellä.

Tuosta joku niitten mainospruju, jossa ne oli Mazda RX8 saanu ainkin jotain lisätehoa. kts. sivu 14.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=...9VJa9rQySUaxk1Q&bvm=bv.56146854,d.bGE&cad=rja
Ja en tosiaa ole siis missään liitoksissa tämän puljun kanssa.

:hyper: voi hellanlettas, oli tullu lisää "KAIKKI" huimat 7,6 hummaa, eli tuo lisäys on ihan yhtä tyhjän kanssa, no jokainen saa tunkea rahansa ihan juuri siihen mikä itsestä hyvältä tuntuu :D edelleen ihmettelen noita lämmönkesto lukemia jotka eivät käy mitenkään järkeen, leimahduspiste on 160 astetta ja sitten väitetään että lämmönkesto on 300 astetta, lienen tyhmä mutta tuo yhtälö ei vain toimi :D tuohon kun lisätään että bensakoneessa lämpötila nousee jo pelkässä puristuksessa 400 asteeseen ja sitten tuleepi kipinä tulpasta jolloin seos syttyy ja lämpötila nousee entisestään niin miten voidaan väittää että tuo liemi tekee enään mitään muuta kuin palaa heti pois? minä en ole matemattikan professori tai minkään alan insinööri, minä en tiedä kaikkia hienouksia kemiasta tai muustakaan mutta osaan minä nyt herra siunaa numeroita tulkita edes jotenkin....:confused::confused:
ennemmin tekisin jonkun virityksen imupuolelle josta saisi suihkutella vesisumua niin taitaisi tulla paremmat tehonlisäykset....??
 
Mulla oli auton ostohetkellä koneessa mobil super 3000 5W-40 öljyt, tuota tykkäs syödä sellaisen 2dl/1000km. Ajoin 15tkm ja vaihdoin Valvolinen longlifet tilalle, XL-III 5W-30 ja öljynkulutus putosi alle 1dl/1000km, että onhan noissa eroa (hieman). Ajoin noilla longlifeillä vähän alle 27tkm ja huomasin öljynvaihdon jälkeen eroa moottorin käyntiäänessä. Tästä vois päätellä niin että kannattaa vaihtaa öljyt ensi kerralla aikaisemmin. Aion kyllä ensi kerralla viedä omat öljyt kun on aika suolainen hinta korjaamon kautta 19,50e/litra. Litran purkin tuota saa fixus-liikkeestä 14e... 4L purkin luulisi olevan tyylin 12-13e/L. Niin ja auto on diesel passat vm.2003, 300tkm mittarissa.

Harvoin kuulee/lukee kehuja tuohon longlife-vaihtoväliin, mutta taidan silti pysyä ns. longlife öljyssä ja vaihtaa sitä tiuhempaan, esim. 20tkm välein.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom