onko minun tarpeellista syödä omega 3:a lisäravinteena ?

Kun oon maailman laiskin rupee laskemaan mitään "pii arvoja" ja grammoja.

Niin syön kirjolohta aina 3kert / vkossa. Vähintään 300g annoksina.
Välillä sitten kans ahventa, haukee, kuhaa. Kun tulee kalasteltua.

Joten pystyttekö äkkiseltää sanoo tarviinko vielä omega 3:akin?
Luulisin etten.

Mutta kiitos jos joku jaksaa vastata.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et tarvitse mutta vaikka joku työvoimakoulutuksen äidinkielen peruskurssi olisi ihan hyvä.

Itseasiassa kirjolohen omega3/omega6 -suhde on kääntynyt kasvatuksen myötä sellaiseksi että kalasta tulee nykyisin aika paljon omega6:sta joka on ongelmallista. Kirjolohi on muutenkin kaloista huonoimpia, jos otat vaikka normaalia lohta vertailuksi niin kasvatetussa kirjolohessa on melkein puolet vähemmän omega3:sta. Suosittelen laadukasta omega3-valmistetta aina, vaikka söisitkin kalaa.

Lisäyksenä vielä että 100g kirjolohta sisältää EPAa n. 400 mg, keskiarvolla. Eli 300g palassa on keskimäärin EPAa n. 1200 mg, kun laadukkaissa kalaöljykapseleissa sitä on vuorokausiannoksessa saman verran. Ongelma kirjolohen kanssa on kuitenkin tuo vinksahtanut omega3/omega6 -suhde, siksi tuo kannattaa vaihtaa vapaana kasvaneeseen loheen tai muuhun rasvaiseen kalaan tai lisätä omega3-tarjontaa laadukkailla omega3-kapseleilla kuten vaikkapa PurePharman tuotteisiin.

Unohdin mainita että siikaa tulee syötyä paljon. Ihan "luonnonkalaa", ei kaupan tiskiltä.
Se on rasvainen kala myös.. lohikala. Että tiedä sit sen omega suhteita.

Vapaana kasvanutta lohta on harvinaista saada :D kaupan tiskiltä, että kalastamalla. Ainakaan sen verran että sitä voisi syödä 3 kert /vkossa.

Sen tiedän et hauessa, ahvenessa ja kuhassa rasvaisuus on taas pal pienempi.

No jos siikaakin menee vaikka 400-500grammaa viikossa pelkästään niin en välttämättä rupeis hommailee lisäravinteina mitään omegapillereitä. Itse syön sellaset 500-800g lohta viikossa ja kyllä iho kiiltää. Sillonkun en kalaa syö niin otan kyllä pillereinä, mutta se on harvemmin.

edit: siis PÄIVÄSSÄ (useamman kerran viikossa), ei viikossa. Itsellä on ollut kausia että on mennyt lähemmäs kilo tai ylikin siikaa/taimenta/harria päivässä joskus kun on paljon tullut kalastettua. Tiedä sitten minkälaisia määriä omegakolmosta esim. bodareille suositellaan. Veikkaan että hyvästä ne omegalisätkin on, mutta jos syö paljon kalaa niin pistäisin rahani kyllä johonkin muuhun. Kultainen keskitie on tässäkin varmaan ok, kun kuitenkin tällä foorumilla kirjoittelet niin varmaan tulee hyviä rasvoja muualtakin ja ruokavalio/elämäntavat on terveellisiä.. Päätä itse miten tarpeelliseksi näet nuo lisäravinneomegat. Muista että niitä tulee muualtakin kuin kalasta, esim munista jne..

No jos siikaakin menee vaikka 400-500grammaa viikossa pelkästään niin en välttämättä rupeis hommailee lisäravinteina mitään omegapillereitä. Itse syön sellaset 500-800g lohta viikossa ja kyllä iho kiiltää. Sillonkun en kalaa syö niin otan kyllä pillereinä, mutta se on harvemmin.

Oon aikalail sama mieltä. Tossa ku nostin lohen syönninki 3 kertaan vkossa ni ihan OIKEASTI olo pirteytys perkeleesti. Ja en usko olevan mitää lumetta.

Joo siikaa menee ehkä kilo vkossa.

Tossa ku nostin lohen syönninki 3 kertaan vkossa ni ihan OIKEASTI olo pirteytys perkeleesti.

Johtuisiko ihan proteiinista... kun tätä nykypäivän lisäravinnerumbaa seuraa niin täytyy oikein ihmetellä että miten ihmiset selvisivät hengissä ennenvanhaan ilman ainuttakaan lisäravinnetta. Vastaus: Ei ole tarpeellista syödä. Mutta haluat kuitenkin niin ei muuta kuin popsimaan niitä pillereitä.

Jos siikaa syö kilon päivässä niin saa omega3 määrät siitä kyllä, mutta aika harvapa sitä syö 7 kiloa viikossa siikaa. Omegaa toki saa muualtakin, mutta esimerkkinä munista ei tule ollenkaan EPAa, toki munat ovat muuten hyvää ravintoa. Eli kyllä tuota omega3-valmistetta kannattaa suosia, ei sitä tarvitse syödä niinä päivinä kun syö vaikkapa sitä kalaa suuren määrän. Käytännössä kun treenataan kovaa tai pudotetaan painoa on hyvä varmistaa että ainakin välttämättömiä asioita saadaan riittävästi, ihmiskeho ei omega3:sta pysty valmistamaan, toki alfalinoleenihaposta keho pystyy jonkin verran tuota tekemään mutta itse alfalinoleenihappo on saatava muualta.

Jos olet päättänyt että et tarvitse omega3-valmisteita niin miksi yleensäkkään kysyä asiaa sitten edes? :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom