Onko minulla diabetes?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tinna
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin työterveyshoitajalla, ja sain paastoverensokeriarvoksi 6,3. Se ei kuulemma tarkoita vielä diabetesta, mutta siitä kauhistuneena ostin itselleni verensokerimittarin. Olen nyt mittaillut muutamankymmentä kertaa verensokeriani, ja aamuisin se on ollut keskimäärin 5,5 ja ruokailun jälkeen ei ole kertaakaan noussut yli 6,5:n (olen mitannut mm. heti ruokailun jälkeen ja 1-2 tuntia ruokailun jälkeen)...

..kunnes, tänään mittasin ihan huvikseni sokerisen siiderin jälkeen (n. 45 min juomisen jälkeen) verensokerin ja se oli 9,9!! :O :O :O Tein uudelleen mittauksen reilun tunnin jälkeen ja se oli tipahtanut 7,4:ään.

Olen koettanut netistä etsiä, että mihin ei-vielä-diabetestä sairastavien verensokeri voi nousta sokeristen syömisten jälkeen, mutta en oikein ole löytänyt vastausta. Normaalin ruuan jälkeen se ei kai saisi nousta yli 8, mutta entäpä sokeriherkkujen jälkeen?

Joka tapauksessa, olen aika kauhuissani tuosta arvosta. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin työterveyshoitajalla, ja sain paastoverensokeriarvoksi 6,3. Se ei kuulemma tarkoita vielä diabetesta, mutta siitä kauhistuneena ostin itselleni verensokerimittarin. Olen nyt mittaillut muutamankymmentä kertaa verensokeriani, ja aamuisin se on ollut keskimäärin 5,5 ja ruokailun jälkeen ei ole kertaakaan noussut yli 6,5:n (olen mitannut mm. heti ruokailun jälkeen ja 1-2 tuntia ruokailun jälkeen)...

..kunnes, tänään mittasin ihan huvikseni sokerisen siiderin jälkeen (n. 45 min juomisen jälkeen) verensokerin ja se oli 9,9!! :O :O :O Tein uudelleen mittauksen reilun tunnin jälkeen ja se oli tipahtanut 7,4:ään.

Olen koettanut netistä etsiä, että mihin ei-vielä-diabetestä sairastavien verensokeri voi nousta sokeristen syömisten jälkeen, mutta en oikein ole löytänyt vastausta. Normaalin ruuan jälkeen se ei kai saisi nousta yli 8, mutta entäpä sokeriherkkujen jälkeen?

Joka tapauksessa, olen aika kauhuissani tuosta arvosta. :(

Mulla taisi olla 6.1 toi paastoverensokeri.Työterveyslääkäri esitti sokerirasituskoetta ja kävin sit siinä aikani vetkuteltuani ja kaikki oli ok.

Sinuna lopettaisin tuon turhan dusaamisen jonkin epäluotettavan kotimittarin kanssa ja menisin ottamaan tuon yllämainitun kokeen. Saattaa jopa kuulua sun työterveyshuoltoon ja jos ei kuulu ei kamalasti maksa. Saat ainakin mielenrauhan ja varmuuden onko kaikki reilassa!

Sinulla on todennäköisesti metabolinen oireyhtymä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Metabolinen_oireyhtymä).
Kyseessä on "tauti", joka on parannettavissa ja vältettävissä oikeilla elämäntavoille, ilman että siitä tulee krooninen lääkehoitoa edellyttävä vaiva.

Nyt kannattaa oikeasti muuttaa elämäntapoja ja säästää itsensä niiltä olemassaolevilta ja tulevilta vaivoilta.

Olisiko flunssa tulossa? Käsittääkseni jopa täysin terveillä voi verensokeri mennä viitearvojen yläpuolelle sairastuessa, ja ainakin jos on 2-tyypin diabeteksen suuntaisia piirteitä.

Nuo viitearvot vaihtelevat hieman maittain. Suomalaisilla viitearvoilla paastosokeri 6,3 ei ole 2-tyypin diabeteksen merkki, vaan menee luokkaan "heikentynyt glukoosinsieto" tjsp. 9,9 on korkeahko, mutta ei taitaisi lääkäri sen perusteella mitään vielä tehdä. Sokerirasituskoehan tuon sitten selvittää.

Ensin omaa kokemusta: Oma paastoarvoni oli 7,2 ja rasituskokeessa mentiin yli 18. Tästä huolimatta arvot tippuivat normaalirajoihin aika nopeasti, ks. lopetettu blogini. En tiedä oliko syynä laihtuminen, kuntoilu vai lihasmassan mahdollinen pieni kasvu.

Sitten mutuilua ja netistä poimittua: Paastoarvo voi olla normaali siksi, että haima on ehtinyt yön mittaan pumpata insuliinia tarpeeksi, mutta silti tuotanto liian pientä päiväkäyttöön. Haima vastaa insuliiniresistenssiin lisäämällä tuotantoa, MUTTA "väsyy" siinä ja tarpeeksi ylikuormituttuaan ei tuota edes normaalimäärää. Tilanne saattaa siis kääntyä huonommaksi. Sikäli kun on ilmeisiä riskitekijöitä, joista ylipaino on tyypillinen, kannattanee tehdä jotain nyt eikä kohta. Ei välttämättä ole edes tarpeen montaakaan kiloa pudottaa; minulla arvot menivät kohdalleen jo ennenkuin BMI osoitti normaalipainoa.

Kiitos vastauksista ja erityiskiitos Jorille - kävin lukemassa blogiasi! Kävin tänään uudelleen paastosokerimittauksessa ja tällä kertaa tulos näytti 5,6. Hoitajan mukaan ei ole syytä huoleen eikä ainakaan tällä erää määrännyt sokerirasitustestiin. Huomasin muuten, että sokereilla on taipumus nousta heti heräämisen jälkeen vaikkei mitään söisikään. Sain aamulla heti heräämisen jälkeen verensokeritulokseksi tasan 5. Juuri ennen labraa ja heti labran jälkeen sain tuloksiksi 5,5 ja 5,6 eli aikalailla samat mitkä labrassakin. Lueskelin netissä, että tuo sokereiden nouseminen on ihan normaali ilmiö (siis vaikkei mitään söisi). On tavallaan hassua, että tuon tuloksen perusteella ihmisiä sitten diagnosoidaan, vaikka tulos saattaisi olla peräti 0,5 yli sen oikean paastoarvon.

Ylipainoa minulla tosiaan on ja olenkin tässä parin viikon sisällä aloittanut terveellisemmät elämäntavat. Uskon, että tämä oli hyvä herätys minulle tähän asiaan.

Vaikuttaa siltä, että oli väärä hälytys. Sinänsä yksistään 2-tyypin diabetes on niin yleinen, että laihduttaminen kannattaa. Tosin 45v ja 20 kg ylipaino on tyypillisempi tapaus kuin allekirjoittanut 35v 10 kg ylipaino. Mutta jos ylipainon lisäksi on jotain vielä epäterveellisempää, tupakka tai rajua alkoholinkäyttöä, niin varmaan ne ovat kuitenkin tärkeämpiä ensin korjattavaksi.

Moi!

Olen ykköstyypin diabeetikko ja sairastanut 16,5vuotta.

Jos joudut herämään kymmeniä kertoja yöllä vessaan tai kuset sänkyyn on se merkki diabeetteksestä tai jos joudut juomaan vettä jatkuvasti ja sinulla on kokoajan jano voi sekin olla merkki joka taas viittaa korkeeseen verensokeriin. Minulla on diabetes hyvin hallussa mutta korkeimillaan sokerit voivat hyvinkin nousta 24 ja siitä ylöspäin jos hoitotasapaino ei ole kohdallaan. Nuorempana mittarini näytti HI jolloin tuo tarkoitti että sokerit oli niin korkeat että mittari ei pysty näyttämään tulosta. Normaali ihminen jolla haima toimii voi satunnaisesti olla lähemmäs 10 verensokeri, mutta ei yli! myös alle 3 ei tulisi mennä. Itse olen joskus kovan treenin tai juoksulenkin jälkeen mitannut sokerit ja mittari on näyttäny alimmillaan 1.6 :D ihmettelin jo miten olin vielä tajuissani...

Osasko joku sanoo et pitääkö kiinnittää asiaan huomiota jos huomasi että verensokeri oli 8,7 pari tuntia aterian jälkeen kun oli syönyt vuohenjuustosalaatin sekä 1,5 pientä sämpylää?

Osasko joku sanoo et pitääkö kiinnittää asiaan huomiota jos huomasi että verensokeri oli 8,7 pari tuntia aterian jälkeen kun oli syönyt vuohenjuustosalaatin sekä 1,5 pientä sämpylää?

En itse olisi huolissaan yksittäisen mitatun aterian jälkeen :) itselläni mitattiin kerran omenan jälkeen about sama luku kun sinulla, no siihen oli ihan hyvä selityskin: nimittäin stressi päällä. Myöhemmin mittailtuani arvot oli ihan normaalit.

Kohonnut kortisolo voi nostaa paastosokeria. Mulla itelläni 10h paastosokerit oli myös 6,3. Pyysin rasituskoetta ja siellä todettiin että se kahden tunnin arvo on tärkeämpi, se oli 3,8. Mulle ei vielä diagnosoitu metabolistaoireyhtymää(insuliiniresistenssi), mutta kohonnut riski siihen on. Käytännössä ohjeet olivat että lihomaan ei nyt passaa itseään päästää =rasva% ei saa kohota. Lihaa saa ja jopa kannattaa tulla. Viskeraalinen rasva minimiin ja jenkkikset pois on ensisijainen hoito muoto tuohon paastosokeriin. Se on lopunviimein sama millä ihmedietillä sen sitten tekee.

Kannattaa kiinnittää huomiota,(varsinkin, jos teillä on sukurasitetta) mutta ei ole mitään syytä huolestua. Seuraa silloin tällöin niitä sokereita, aterioiden jälkeen. Kyllä ne tuosta nousevat reilusti korkeammalle, mikäli sairastuisit sokeritautiin. Itse sain diagnoosin vuosi sitten. 11-12 mittailin kotona ja kokeissa sitten pamahti 18,7 ja lääkitys heti päälle.

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/yleista_diabeteksesta/oireet_ja_toteaminen/verensokerin_viitearvot

Mulla on neljännessä polvessa sokeritauti. Onneksi 2- tyyppi ja lääkityksellä mennään ilman insua ( mutsilla myös insut). Jos joku epäilyttää, pistähän lisää kyssäriä. On tuosta sukutaustasta johtuen tullut kyseisestä taudista aika paljon luettua...:)

^Kiitos vastauksesta. Isällä on 2-tyypin diabetes ja sit mummolla äidin puolta oli myös. Lähinnä mietin sitä, että mulle tehtiin vuosi sitten semmonen sokerirasitus kun on ollut kaiken maailman janoo, käsien tärinää jne helposti, mut se oli ok. Voiko siis luottaa siihen, ettei oo mitään häikkää kun kerta sokerirasitus oli ok? (5,2 ja 4,5 2h). Ilmeisesti tuo 8,7 on "heikentynyt sokerinsieto" tuon linkin viitearvojen mukaan, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Kohonnut kortisolo voi nostaa paastosokeria..
Entäs kun tää ei ollu paastosokeri, niin voiko tuo kortisoli nostaa myös tuota "ruan jälkeen"-sokeria? Tiedän, että mulla on kortisolit korkealla, ainakin stressiä on pukannut viime aikoina.
Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. En tiiä onko sillä mitään tekemistä tän kanssa.

^Kiitos vastauksesta. Isällä on 2-tyypin diabetes ja sit mummolla äidin puolta oli myös. Lähinnä mietin sitä, että mulle tehtiin vuosi sitten semmonen sokerirasitus kun on ollut kaiken maailman janoo, käsien tärinää jne helposti, mut se oli ok. Voiko siis luottaa siihen, ettei oo mitään häikkää kun kerta sokerirasitus oli ok? (5,2 ja 4,5 2h). Ilmeisesti tuo 8,7 on "heikentynyt sokerinsieto" tuon linkin viitearvojen mukaan, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Entäs kun tää ei ollu paastosokeri, niin voiko tuo kortisoli nostaa myös tuota "ruan jälkeen"-sokeria? Tiedän, että mulla on kortisolit korkealla, ainakin stressiä on pukannut viime aikoina.
Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. En tiiä onko sillä mitään tekemistä tän kanssa.

Sokerirasitukset normaaleja.

Olet siis riskiryhmää. Kokemuksesta annan hyvän vinkin :)...Älä ajattele, että "tuleeko mulle sokeritautia vai ei?" Vaan koska tulee. Siten seuraat elintapoja paremmin ja ehkäpä se sitten ei koskaan sulle puhkeakkaan. Hyvät elämäntavat ja liikunta auttavat todella paljon. Itsellä on jokin päivä tarkoitus päästä lääkityksestä eroon...

Kuten krocco tuossa totesi "Kohonnut kortisoli voi nostaa paastosokeria." Yleensä nostaakin. Kilpirauhasen vajaatoiminta altistaa Diabetekselle. . Jos sulla on Tyroksiiniannostus kunnossa, ei pitäisi heitellä verensokeriin. Muuten vajaatoiminta mieluummin laskee, kun nostaa sokeriarvoja, kun kroppa käy tavallaan "vajaalla"...

siis jos sulla on diabetes nii sokerithan pyörii siellä 20 tuntumassa kun ei oo insuliinia varastoimassa sitä. Kauhea janon tunne ja kusella täytyy ravata.. ei tollane 9 oo vielä korkee jos oot jotai sokerista syöny ja jos se on siitä vielä tippunu ajan kanssa nii en kyllä heti lähtis syyttää diabetestä.

siis jos sulla on diabetes nii sokerithan pyörii siellä 20 tuntumassa kun ei oo insuliinia varastoimassa sitä. Kauhea janon tunne ja kusella täytyy ravata.. ei tollane 9 oo vielä korkee jos oot jotai sokerista syöny ja jos se on siitä vielä tippunu ajan kanssa nii en kyllä heti lähtis syyttää diabetestä.

Nyt tulee kyllä sellaista mutua, että oksat pois...9mmol 2 tuntia aterian jälkeen riippumatta siitä mitä olet syönyt( vaikka kilon karkkia) =

On ihan hiukan eroa, onko sulla 1-tyypin Diabetes vai 2-tyypin Diabetes...Ja sokerit EIVÄT TODELLAKAAN HUITELE NORMAALISTI MISSÄÄN about 20 tuntumassa... 2-tyypin Diabeteksessä, kun oma Haima pystyy tuottamaan Insuliiniä, mutta ei tarpeeksi....20+ sokeriarvot rupeaa olemaan jo hengenvaarallisia ja vaativat sairaalahoitoa.

Ota hiukan asioista selvää, ennenkuin rupeat neuvomaan ihmistä, joka epäilee vakavaa sairautta...Varsinkin jos taustalla on Kilpparin vajaatoiminta, joka blokkaa Sokeritaudin oireita...

Nyt tulee kyllä sellaista mutua, että oksat pois...9mmol 2 tuntia aterian jälkeen riippumatta siitä mitä olet syönyt( vaikka kilon karkkia) = Heikentynyt Glukoosinsieto ja >11 Diabetes

On ihan hiukan eroa, onko sulla 1-tyypin Diabetes vai 2-tyypin Diabetes...Ja sokerit EIVÄT TODELLAKAAN HUITELE NORMAALISTI MISSÄÄN about 20 tuntumassa... 2-tyypin Diabeteksessä, kun oma Haima pystyy tuottamaan Insuliiniä, mutta ei tarpeeksi....20+ sokeriarvot rupeaa olemaan jo hengenvaarallisia ja vaativat sairaalahoitoa.

Ota hiukan asioista selvää, ennenkuin rupeat neuvomaan ihmistä, joka epäilee vakavaa sairautta...Varsinkin jos taustalla on Kilpparin vajaatoiminta, joka voi blokata Sokeritaudin oireita...

Kauhea janon tunne ja kusella täytyy ravata.. ei tollane 9 oo vielä korkee jos oot jotai sokerista syöny ja jos se on siitä vielä tippunu ajan kanssa nii en kyllä heti lähtis syyttää diabetestä.
Joo siis mulla on ollut pidempään jo ongelmana tuo jano, mille ei löydy oikein selitystä. Tosin nyt on ollut joitakin hetkiä tässä ettei tartte olla paniikissa jos kauppareissulle jää vesipullo kotiin :rolleyes: Mutta se nyt voi johtua niin monesta asiasta.

Mutta en ollu syönyt sokerista (ellei paholaisenhilloa n. 2 tl lasketa). En tosiaankaan halua mitään diabetesta ja asia ei ole käynyt edes mielessäni ja ihmettelisin tosiaankin näillä elämäntavoilla jos sellaisen saisin. Ihan "läpällä" mitattiin työkaverin kanssa mun sokerit. Tuota sokerirasitukseenkin joutumista ihmettelin silloin, mutta sillä suljettiin pois kait se, ettei mun sokerit mene liian matalalle ja siitä johdu esim. sellainen outo käsien tärinä esim. just nyt aamulla.

Ehkä elämäntavat ei sitten ole aina syy 2-tyypin diabetekselle jos siihen vaikuttaa perintötekijät, muut sairaudet jne. En polta, juo, liikun ja painoindeksi on n. 21 ja on aina ollut. Tuo insuliiniresistenssi on kiinnostava, eli ikäänkuin heikentynyt sokerinsieto. Siihen pitää perehtyä tarkemmin.

Joo siis mulla on ollut pidempään jo ongelmana tuo jano, mille ei löydy oikein selitystä. Tosin nyt on ollut joitakin hetkiä tässä ettei tartte olla paniikissa jos kauppareissulle jää vesipullo kotiin :rolleyes: Mutta se nyt voi johtua niin monesta asiasta.

Mutta en ollu syönyt sokerista (ellei paholaisenhilloa n. 2 tl lasketa). En tosiaankaan halua mitään diabetesta ja asia ei ole käynyt edes mielessäni ja ihmettelisin tosiaankin näillä elämäntavoilla jos sellaisen saisin. Ihan "läpällä" mitattiin työkaverin kanssa mun sokerit. Tuota sokerirasitukseenkin joutumista ihmettelin silloin, mutta sillä suljettiin pois kait se, ettei mun sokerit mene liian matalalle ja siitä johdu esim. sellainen outo käsien tärinä esim. just nyt aamulla.

Ehkä elämäntavat ei sitten ole aina syy 2-tyypin diabetekselle jos siihen vaikuttaa perintötekijät, muut sairaudet jne. En polta, juo, liikun ja painoindeksi on n. 21 ja on aina ollut. Tuo insuliiniresistenssi on kiinnostava, eli ikäänkuin heikentynyt sokerinsieto. Siihen pitää perehtyä tarkemmin.

Älä panikoi yhdestä mittaustuloksesta. Kotimittareissa saattaa olla isoja heittoja( esim: 3 peräkkäistä tulosta 11, 7 ja 8) Osviittaa antavat kuitenkin. Kun asia askarruttaa, pyydä uudestaan sokerirasitusta. Muuten voit silloin tällöin mitata "kaverin mittarilla". Pyri samoihin olosuhteisiin, joten aamusokeri olisi hyvä joskus tsekata. Alentuneesta insuliiniresistanssista käytetään myös välillä nimitystä "esi"diabetes.

SUMMA SUMMARUM. Sun edellinen sokerirasitus aivan normaali. Yksi mittaustulos koholla. Kuulut riskiryhmään, joten kerran vuodessa kannattaa tsekata rasitus, jotta et sitten yhtäkkiä huomaa nukkuvasi 3 tunnin päikkäreitä ruokailun jälkeen. Sokerit, kun huitelee korkealla: Väsymys on jotakin aika infernaalista.

Alla hyvä linkki (mm: Periytyvyys) , jos et ole asiaa paljoa tutkiskellut. Mutsi oli 40v ja Itse myös about 40, kun sain diagnoosin.

Suomen Diabetesliitto - Tyyppi 2

Kannttaa muuten pestä kädet aina ennen mittausta.
Itsellä oli joskus sokeria käsissä kun otin verikokeen.
No arvot sitten todella korkealla ja siitä sitten ihmettely alkoi.
Onneksi toiseen mittaukseen tajustin, että olin käsitellyt jotakin sokerista ja sitä oli tarttunut käsiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom