onko koira-allergia? Astmavaara?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tical
  • Aloitettu Aloitettu
Hei pakkiksen väki

Sisko otti tossa 1.5 kuukautta sitten koiranpennun vaikka tiesi että olen allerginen koirille, kaikille karvaisille ja monille ruoka-aineille.Taustalla on ollut atooppista ihottumaa joka kuitenkin parantui lähes kokonaan tossa syksyllä. Nyt , noin pari viikkoa sitten alkoi limakalvot vuotamaan ja kurkkua ahdistamaan ja kuivamaan. Olisin kysynyt, johtuvatko oireeni luultavasti syys flunssasta (en ole ollut flunssassa vissiin viel ikina :) ) vai koirasta.
Asiahan on niin että ruoka-aineet allergisoivat pääasiassa ihoa ja karvaiset otukset limakalvoja? On sellainen fiilis että ei pysty täydellä teholla ottaan happea ja puhekin on vähän sössöttävää kurkun kuivumisen takia. Entäs astmavaara?

ps: täytyy seurata tilannetta ja sit miettia tilannetta uudelleen
:confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Erikoisesti on teidän perheessä kyllä asiat hoidettu jos koira on menty ottamaan ennenkuin olet käynyt testeissä kun kerran tuollaista taustaa sinulla on. Oireet sopivat hyvin allergiaan mutta varaapa itsellesi huomenna aika allergiatesteihin niin tiedät sitten varmuudella.

Itselläni oli koira allergia 4 asteikolla 0-9 ja oireet on huomattavasti lievemmät kuin sinulla, vaikka sairastan astmaakin. Allergia ilmenee lähinnä jos koira nuolee naamaa, silloin voi tulla punaisia laikkuja ja nykyään ei enää niitäkään, ehkä olen tottunut koiraan. Tietysti riippuu myös koirasta, miten hilseilee ym.

Että ei hyvältä kuulosta :rolleyes:

Eihän se haittaa, että siskosi hankki koiran, kunhan ei sitä teille kotiin tuo. Jos se sen teille tuo, niin melko hullu tilanne. Allergia voi pahentua altistuksen myötä.

Lisäksi testeistä: Allergiatesti ennen koiran hankkimista ei kerro sitä puhkeaako allergia sitten kun on koiran kanssa kosketuksissa. Se voi vain kertoa onko allergia jo olemassa. Toisaalta allergian olemassaolosta pitäisi olla jo muutenkin viitteitä. Siis ei allerigiatestejä kannata tehdä sitä varten, että saa selville voiko koiran hankkia. Jos asiaa pitää ruveta testaamaan, niin silloin koko homma täytyy mieluumin unohtaa.

Itellä on koira-allergia ja oireena on ahdistusta(välillä ollut pahastikkin) ja kurkku kuivaa. Nyt on astmakin iskenyt päälle. Että äkkiä koirasta eroon.

Joten pienestä koirasta pienempi ongelma saunan takana

Originally posted by Jep
Itellä on koira-allergia ja oireena on ahdistusta(välillä ollut pahastikkin) ja kurkku kuivaa. Nyt on astmakin iskenyt päälle. Että äkkiä koirasta eroon.

Joten pienestä koirasta pienempi ongelma saunan takana

Eli toi koira on lähössä tästä kämpästä ihan lähipäivinä.. :(
miten astma sinulla alkoi /ilmentyi?

Nyt on alkanut vähän iho reagoimaan mutta limakalvot ei vuoda paljoakaan..

Siskolle huutia jos asutte samoissa tiloissa tai koira vierailee teillä. Jatkuva ärsytys allergikolle saattaa hyvinkin laukaista astman. Nämä vaan on niin yksilöllisiä juttuja ettei mitään rajaa.

Allergia riippuu täysin koirasta.Itselläni oli aiemmin megapaha allergia kunnes muutin kumppanin kanssa yhteen jolla oli sakemanni.Nyt 3 vuoteen ei ole ollut minkäänlaista allergiaa!Alux kylläkin hiukan otti nenään se karva..eli mtosiaan koiran turkin alla oleva hilse on tod ratkaiseva tekijä.Joillain yksilöillä ei esiinny juuri ollenkaan.Kannatta katsoa ja hiukan seurata tilannetta ennenkuin tekee ratkasuja.Se lekurikaan ei välttämättä pysty kertomaan miten tuut jatkossa suhtautumaan kyseiseen piskiin..

Jees.

Yksilöllistähän tuo on. Tietenkään en voi suositella allergikon ottavan koiraa, mutta itselleni ei ole tullut koirista enää oireita vuosiin.

Joskus penskana oli älyttömän pahat allergia ja astmat. Kroonikoksikin lääkärit jo luokitteli.

Nooh, rupesimpa sittemmin hieman urheilemaan ja ottamaan asioita renommin. En enää ressannut elikoista jo samoissa tiloissa jouduin olemaan.

12-vuoteen en ole enää astma ja kortisooni piippuja nähnytkään ja ainoa mitä keväisin ilmenee on pientä koivuallergiaa.

Armeijakin meni A-miehenä täysin ilman oireita ja siellä on kuitenkin suhteellisen pölyistä ja mettässä joutuu olemaan.

Viimeiset 6-vuotta olen ollut koiran kanssa tekemisissä päivittäin ja itsellänikin on 3 vuotta ollut oam koira. Mitään oireita ei ole.

Eli paha sitä on sanoa miten niihin otuksiin kroppa tottuu. Silti en suosittele jos kerran oireita alkaa oikeasti ilmenemään.

Tosin tunnen tyyppejä joita alkaa jo ahdistamaan kun näkevät kissan kilometrin päästä.

Vuoden nosto! Vielä noista testeistä...

- Osaako joku sanoa, kauan testiä joutuu odottamaan, kun terkkariin soittelee (hki)?
- Mitä maksaa?
- Onko kissojen hilse samalla tavalla "tuurilla" allergioivaa kuin koirien hilseet?
- Jos on pohjalla rasitusastmaa, onko "astmaantumisen" vaara suurempi?

Avokki on viimeiset kolme vuotta vinkunut kissan perään ja olen ajatellut, että kävisin testaamassa itseni. Äitini muistelee, että olisin penskana ollut testeissä selvästi kissalle allerginen, mutta itse en ole kissakodeissa vieraillessani huomannut mitään ärsytystä. Parhaimmillani olen kissojen parissa nukkunutkin parisen yötä putkeen ilman huomattavia oireita. Varmuuden vuoksi haluaisin kuitenkin käydä testeissä. Sitten voi ainakin näyttää papereita, jos testi osoittaa allergia. Muuten tykkään kyllä kaikista elukoista ja omasta koirastakin on ollut kokemusta. Lievää rasitusastmaa on ollut kuitenkin havaittavissa (nyt kun kotieläintä ei enää ole) ja sen paheneminen mahdollisesta kissan hankinnasta arveluttaakin...

Sellaista asiaa haluaisin muistuttaa, että allergiatesteissä ei välttämättä näy allergiat, jos ei ole altistusta kyseiselle asialle.

Mä olen viime vuonna käynyt allergiatesteissä, joissa todettiin pölyallergia, mutta ei muita allergioita. Ja se lääkäri painotti, ettei tässä näy sellaisia asioita joille ei ole altistusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom