Onko kenekään kimppuun käyty? Jos niin missä?

Onko kukaan käyny viime aikoina Madridissa? Itse käynyt pari kertaa vuonna 2000.

Onko Chueca muuttunut? Se oli silloin vielä pahamaineinen, mutta kuulemma noussut trendikaupunginosaksi.
Kävin yhtenä iltana Speakeasy-yökerhossa ja kun tulin ulos kadulle pari mustaa hyökkäs mun kimppuun. Ei kuitenkaan käyny kuinkaan, luikin karkuun, eikä ne lähteny mun perään, olivat niin huumeissa :evil:.

Se on ainoa paikka missä mun kimppuun on hyökätty. Ja oon sentään käyny aika monessa metropolissa (New York, LA, San Francisco, Barcelona, Berliini, Pariisi...jne)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sunny Beachillä joku Alfred Von Nussendahl tuli ja repi panssariketjun kaulasta..sen verran näppärästi kyllä kävi, että tuskin oli ensimmäinen kerta. Mutta väkivaltaa ei käytetty (puolin eikä toisin :jahas: ).

menin kerran vittuileen joillekkin sikaria polttaville junteille kun oli kauheet agret päällä. ajattelin että ehkä ne kävis päälle mutta ne lähtikin pois :(

Rio De Janeirossa ryöstö huhtikuussa 2006. Kolme nuorta jannua pitivät veistä exän kaulalla Copacapanalla ja veivät rahaa (olimme selvinpäin kadulla seitsemän aikaan illalla ja katu täynnä ihmisiä). Multa ei viety mitään. Tapahtuma loppui siihen, kun paikalliset huomasivat tilanteen ja kundit katosivat rannan pimeyteen. Jannut olivat ammattilaisia. Täytyy oikein ihailla heidän "taitojaan".

Viime joulukuussa Venezuelassa Isla Margaritan saarella käveltiin yhden suomalaisen naisen kanssa 400 metriä hotellilta rantakadun ainoaan discoon suoraa tietä. Opas oli sanonut, ettei tällä rannalla ole tapahtunut mitään ja uskalsimme siksi olla ottamatta taksia tuolle lyhyelle matkalle. Noin 50 metriä ennen discoa auto pysähtyi ja takapenkiltä juoksi luokseni kundi, joka alkoi repimään laukkuani. Olin tajunut jo heti auton jarrujen kirskahdettua, mistä on kysymys ja ehdin katsoa, ettei kundilla ollut mitään kättä pidempää. Aloin karjumaan ja pidin laukusta kiinni niin, että kundi kaatui maahan. Kun kundi nousi samointein ylös, tuli hän uudestaan kohden yrittäen tarttua laukkuun ja tässä vaiheessa mä laitoin nyrkit pystyyn. Kun takapenkiltä nousi toinen kundi avuksi, päätin ottaa jalat alleni, eli siis multa ei saatu vietyä omaisuutta. Seurassani ollut nainen ei ollut tajunnut mitä tapahtui ja niin kundit pääsivät hänen kimppuunsa ja saivat lopulta vietyä hänen laukkunsa. Juoksin kundien perään ja hakkasin niiden auton takaovea käsilaukulla. Olin varmaan aika järkevän näköinen... Sain rekkarinkin ylös, mutta eipä tuo pahemmin auttanut syyllisten kiinnijäämiseen ja tämän jälkeen poliisit tarjosivat aktiivisesti turisteille kyytejä, mutta muistivat myös ottaa maksun siitä. En suosittele kellekään tällaista toimintatapaa, vaan fiksumpaa on luovuttaa suosiolla omaisuus. Harmittaa silti, etten potkaissut sitä munille.

Muuten ei ole kimppuun käyty, mutta onhan noita kaikkia muita hauskoja juttuja ollut, kuten Thaimaassa vallankaappaus syyskuussa 2006 ja nyt viimeisellä reissulla helmikuussa Budapestissa hävisi lompakko. Mutta näitä sattuu.

Sopii ehkä tähän ketjuun, mutta kerran sain vähän osumaa espanjan etelärannikolla. Asuin silloin siellä.

Tilanne meni jotenkuten siten, että lähdin baarista ja joku paikallisista neekerihuorista yritti saada musta asiakasta ja yritin kieltäytyä kohteliaasti ja kävellä eteenpäin, mutta se vaan roikku siinä mukana ja yritti päästä mukaan. Ite olin ihan järkyttävässä soosissa. Yhtäkkiä siinä sitten joku jamppa törmäs minuun ja pyys anteeksi. Tuntu ihan niinku ois lompakko lähteny siinä samalla. Kokeilin taskua ja eihän siellä enää lompakkoa ollut. Otin siitä jampasta kiinni ja käskin pysähtyä ja se siinä alkoi riuhtomaan siinä ja tiukensin vaan otetta ja se veti nyrkillä tauluun ja pääsi siitä irti. lähdin juokseen perään ja saavutinkin sitä ihan hyvin, mutta vedin jossain portaissa lipat ja kädessäni ollut tuoppi hajos käteen.. :D siinä vaiheessa alko raksuttaan, että mullahan oli tuoppi kädessä koko "tappelun" ajan :D no siitä kuitenkin se kaveri sai vähän etumatkaa ja katos nurkan taakse. Juoksin perään eikä enää näkynyt, mutta siinä oli jotain paikallisen kaverin tuttuja ja ne huusi mulle, että onko tää sun ja näyttivät mun lompakkoa. Ja sain lompsan takas. Rahat oli vaan vienyt. Ja eipä tossa nyt sen kummemin vahinkoa tullut, kun en noiden varkaiden takia pitänyt lompakkoa kuin lähinnä syöttinä. Isommat setelit aina farkkujen pikkutaskussa tai sitten sukissa ja mitä baarista sai vaihtorahoja niin ne laitoin lompakkoon. Ja sen kympin se sieltä sai vietyä mikä oli vaihtorahana takaisin tullut.

lähinnä jäi vituttaan kun se sai lyötyä naamaan. Ois ollut vähän selvempi, niin ois ehkä tajunnu vetästä se kädessä ollu tuoppi sen apinan naamaan ja katsoa mitä se sitten tuumaa. Mutta tuo ilta oli kyllä aika villi muutenkin. Tuon tapahtuman jälkeen menin jollekki syrjäkujalle istuskeleen ja yritin soitella paikallisille kolapääkaverille ja kämppikselle, että tulisivat hakeen mut autolla ja käytäs katteleen, jos löydettäis se spede joka löi. Enhän mä saanu edes soitettua, kun paikalle tuli kaks nuorempaa jannua myymään "koksua" mulle. Iskivät pussin kouraan ja sanoivat et 20 e. Sanoin ettei kiinnosta ja annoin pussin takas. Ei muuta ku antoivat sen uudestaan ja sanoivat et 15 e. Ja pussi oli sen kokoinen että siinä oli ainakin gramma, joten oikea hinta ois ollu reilu 60 e, jos ois kokkelia ollut. Eli lähinnä kusettamassa siinä olivat. Sitten kun kuitenkin kieltäydyin, niin toinenhan alko siinä heilutteleen nyrkkejä ja toinen piti sitä aloillaan ja halas mua ja kerto että oon hyvä jätkä ja hamus lompakkoa samalla taskusta. Siinä mietin, et vedänkö turpaan vai juoksenko karkuun. Onneks aivot pelas sen verran vielä, että tajusin etten oo siinä kunnossa että kannattaa tapella ja juoksin lähimmälle tielle missä liikkui muitakin ihmisiä.

Hemmmo: Saanko kysyä mikä paikka oli kyseessä? Torre, Benalmadena vai Fuengirola?

Itekin oon siellä (Torre) puolisen vuotta asunu. Vaikka olin tuolloin huomattavasti kevyempi (ja heikompi, en edes treenannut säännöllisesti) niin mun kimppuun ei siellä koskaan käyty, mut kerran erään humalaisen illan lopuks vietiin avaimet taskusta ja muutamat pesetan kolikot, joten ei isompia tappioita.

Kyllä nyt jälkeenpäin kun ajattelee, niin ei kannata alkaa pelleilemään ulkomailla, ja liika viinan läträäminen yleensä johtaa ongelmiin. Espanjalaisten kanssa yleensä pärjää, jos osaa muutaman sanan kieltä se auttaa ja kun pitää sopivasti etäisyyttä olematta tyly. Sitten on nuo mustat laittomat siirtolaiset ja marokkolaiset sun muut. Niitä kannattaa välttää.

Hehe, legendaarinen Costa Del Crime. Minulla oli toinen koti siellä joitakin vuosia. En joutunut ryöstetyksi, mutta erästä ikivanhaa ukotusta yritettiin meikäläiseen. Eli, ensin kaksi kaveria tulee kysymään tietä jonnekin, ottavat kartan esiin. Heillä on mukanaan myös hasista tai jotain muuta huumetta grippipussissa, jota he pitävät käden ulottuvilla. Sen jälkeen tulee valepoliisi, joka on mukana tarinassa. Tämä valepoliisi syyttää minua huumeiden ostosta ja näyttää todisteeksi sitä huume-erää, joka näillä kahdella kaverilla on: "Sir, te lähdette nyt mukaani asemalle!" Alusta asti tiesin kupletin juonen, mutta vasta tässä vaiheessa poistuin juosten tilanteesta, koska kaikki kävi oikeastaan aika nopeasti. Yleensä tuollainen tilanne olisi jatkunut niin, että uhri oltaisiin viety autolla syrjäseudulle ja putsattu rahoista.

Kerralla suosittelen kantamaan ulkomailla korkeintaan kahden päiväbudjetin verran rahaa. Lisäksi kannattaa pitää messissä valelompakkoa, joka annetaan bandidolle, jos hän niin haluaa. Mitään sankaria ei kannata leikkiä, koska ryöstäjillä yleensä ulkomailla on aika matala kynnys lyödä se kulma ohimolle. Valelompakkoon kannattaa laittaa kaikki kuitit ja muut turhat dokumentit. Rahaa kun laittaa $10, niin pitäisi riittää. Kunhan näyttää siltä, että siellä olisikin jotain. Harvemminhan ryöstäjät käyvät tarkistamaan paikan päällä lompakkoa, koska ovat itsekin melkoisen kuumottuneita tilanteesta ja haluaisivat vain mahdollisimman nopeasti helvettiin. Lisäksi kannattaa varata muutama lahjusseteli mukaan. Itselläni ainakin tuli tarpeeseen sekä Intiassa että Laosissa. Olkaa hyvää pataa paikallisen miliisin kanssa kolmannen maailman valtioissa. Kannattaa oikeasti. Lukekaa muuten vasta ilmestynyt Madventures - Kansainvälisen seikkailijan opas. Suosittelen, kaikki mitä reppumatkailijan tarvitsee tietää, löytyy opuksesta. Pakettimatkailijapellet eivät tosin tee opuksella mitään.. ;)

Vanhassa Yugoslaviassa joku 60-70v. musu kerjäläinen rupesi ottaan kierroksia koska heitin jäätelön roskiin.Olisi varmaan repinyt silmät mun päästä jos olisi saanut kiinni. Se oli joku 7 jäätelöpallon setti, tai no ei se ollut jäätelöä nähnytkään, siksi lensi roskiin. Perkeleen kerjäläiset ja vesijäätelöt.
Samassa mestassa oli markkinoille hyvä huijaustemppu. Kaikki tietää tempun jossa on 3 kuppia ja pallo, vaan tässäpä dorka olikin pallo ja tempun tekijöitä kolme. Eli humalaa esittävä mies voitti helppoa rahaa jonglöörin ollessa naurettavan hidas. Muut kun sitä pelasivat niin muuttuikin äänikellossa, kupit ja herne liikkuivat silmää nopeammin eikä siinä sitten "ulkopuoliset" voittaneet. Se kolmas hustleri on kuulemma kyttääjä jossain takavasemmalla joka varoittaa jos poliisit tulevat. Tämä oli niin legendaarinen kusetus että siitä kerrottiin turistioppaassa, oli hauska katsella kun paikkalliset hävisivät rahaa näille lurjuksille.

Muutama tilanne on ollut tässä vuosien varrella reissatessa. Osan vuodesta pidän majaa tuolla Malagan suunnalla ja siellä on kerran Marokon miehet tullut iholle. No ei siinä sen kummempaa, vähän aikaa vaihdettiin takakäden suoria ja sitten tuli pelipaikoille munkin kavereita lisää ja rikastajat lähti hatkaan.
Kerran tuli myös Berliinissä vähän väännettyä yhden jampan kanssa, mutta se tilanne lähti siitä että tää kyseinen jamppa kävi jonkun naisen päälle, ilmeisesti ryöstö tarkoituksessa. Perus narkki, että siinä riitti hetkellinen hapetus.
Aika hyvin sitä on saanut rauhassa matkustella muuten, riippuu aika paljon itsestä miten tuolla saa rauhassa kulkea. Tärkeintä on muistaa kulkea vaan normaalisti mestoilla ja olla myös valppaana. Kuitenkin kaikki turha pälyily ja epävarmuuden näyttäminen kannattaa yrittää jättää pois. Kannattaa koittaa näyttää mahdollisimman paljon paikalliselta.

Oon kyllä ihan samaa mieltä kuin Widowmaker, että aika lailla on itsestä kiinni hakeutuuko ongelmiin ulkomailla. Toki huonolla tuurilla voi joutua ryöstetyksi tai hakatuksi, mut useinmiten joku pieni ele tai muutama väärä sana voi aiheuttaa isomman ongelman. Sen oon huomannu, että kovaäänisesti hoilottaminen, varsinkin jos tekee sen paikallisia tapoja aliarvioimalla, on lähes varma johdanto ainakin jonkin sortin konfliktiin. Ja jos joku ählämi sanoo vaikkapa "sinä suomimies, tule mun baariin" ja et mene, niin turha huudella mitään "en tuu sun paskabaariin"... parempi vaan kävellä eteenpäin sanomatta mitään.

Jo se, että puolta pienempi tyyppi edes uskaltaa uhitella, kertoo siitä, että joko a)tyypillä on kättä pitempää lähettyvillä tai ase tai B) sillä on kulman takana apujoukkoja, jotka se saa vaikkapa viheltämällä paikalle.

Sit mulla on ollu tapana pitää sellasta Turkin 500000000 liiran seteliä :eek: mukana jos tulisi tiukka paikka ja ryöstäjä uhkaisi vaikkapa puukolla, niin antaisin sen, (muka takataskusta) koska se näyttää isolta, vaikka oikea setelin arvo on jotain yhden euron luokkaa... :D

Tuota temppua vaan ei kannata ainakaan Turkissa tehdä ;)

Niissä maissa, jossa tapahtuu enemmän noita ryöstöjä ja laukkusieppauksia, ei kannata näyttää liian "turistilta".
Yleensä niissä maissa missä noita laukkuja eniten ryöstetään, olet turistin näköinen vaikka mitä tekisit...

Jo se, että puolta pienempi tyyppi edes uskaltaa uhitella, kertoo siitä, että joko a)tyypillä on kättä pitempää lähettyvillä tai ase tai B) sillä on kulman takana apujoukkoja, jotka se saa vaikkapa viheltämällä paikalle.

c) se on suomalainen ääliö joka on jurrissa

Yleensä niissä maissa missä noita laukkuja eniten ryöstetään, olet turistin näköinen vaikka mitä tekisit...

No joo, jos ihonväri on vaaleampi samoin kuin hiukset. Tarkoitin nyt lähinnä sitä, ettei kovin näyttävästi laskeskele rahojaan, tutki karttaa, kanna kameraa kaulassa, pidä koruja tai kelloja esillä, heiluttele käsilaukkua tai näytä muuten vaan siltä, että on hukassa oleva turisti. Ja kantsii ripotella niitä rahoja vähän sinne tänne (itse suosin yleensä rahavyötä vaatteiden alla) ja kantaa kamoja jossain kauhtuneessa muovipussissa sekä näyttää määrätietoiselta liikkuessan paikasta toiseen.

Mulla oli noilla molemmila kerroilla käsilaukku mukana. Riossa ja Venezuelassa siksi, että olimme molemmilla kerroilla menossa syömään parempaan ravintolaan / discoilemaan eikä minulle ollut tärkeille tavaroille muuta paikkaa. Ja Riossa exällä oli vielä kello kädessä, koska meillä oli pöytävaraus tietylle kellonajalle.

Jep. Ainoa itseeni kohdistunut ryöstöyritys tapahtui Riossa alkuillasta Copacabanalla. Vanhempi herrasmies (puolidenson oloinen) otti kädestä kiinni ja mölisi portugaliksi että hänellä on puukko taskussa...kyllähän siihen pilottirotsiin olisi periaatteessa voinut joku pikkuveitsi mahtua. Sitten siihen ympärille tuli kolme nuorta kaveria, jotka ujostelivat tilannetta varmasti enemmän kuin minä. Olin varautunut ryöstöyrityksiin pitämällä muutaman euron verran realeita taskussa..tilannearvion jälkeen en kyllä antanut edes niitäkään, heh.

Neuvoteltiin hetkeksi espanjaksi (en osaa portugalia) ja parhaimpaan lopputulokseen pääsi kun korotti ääntä ja möykkäsi suomeksi. Kun lähdin kävelemään pois spede huusi vielä "eres un hombre muerto" :hyper:...Kohtuu koomista oli seuraavana päivänä kun saman seurueen jamppa kävelee biitsillä ohi ja näyttää kurkunleikkauselettä, ei kovin koomista ei. Tilannearvio oli siis tällä reissulla oikea...ehkä ei seuraavalla kerralla.

Olen matkustanut aika paljon, mutta tuo on kyllä ainoa ryöstöyritys mitä muhun on kohdistunut. Ja siihen ei vaikuta kuin yksi asia. 1) näytä sille että tiedät minne olet menossa. Vaikka olisit hieman päissäsi, jos et hihhuloi ja edelleen toteutat kohtaa yksi saat elää ilman häiriöitä.

Kun ei spennannut liikaa niin Rion favelareissut illalla (kaksi kertaa yksin ja kerran paikallisen poliisin kanssa) ei ollut yhtään kuumottavia....Paikalliset ottaa lompakon esille väkijoukossa, mikset sinäkin. Silloin et erotu väkijoukosta...jos kuulostaa tyhmälle, kokeile. Kukaan ei siihen lompakkoon koske :arvi:. Ainoastaan kalliit helyt varmaan kannattaa jättää pois.

Varovainen saa olla, mutta senkin voi tehdä terveellä tavalla = olet valppaana jos hambuusit lähestyy uhkaavasti :haart:

^

Toi mun aiemmin mainitsemani ryöstö Riossa... Eli meidän ryöstäjät eivät olleet mitään hampuuseja, vaan ne oli sellaisia nuoria poikia (3kpl), joista ei oikein ottanut selvää ulkonäön perusteella ovatko he tavisnuoria vai katulapsia.

Yksi lähti kävelemään meitä kohden penkiltä, jolla he istuivat (Copacapanalla) ja loput kaksi jäivät istumaan. Ihmettelin miksi näin, mutta ajattelin, että poika tulee myymään jotain tai kerjäämään. Katsoin pojan käsiin, mutta hänellä ei ollut käsissä mitään.

Kun poika oli meidän kohdalla, hän kaivoi jostain eteen kääntöveitsen, jonka hän laittoi exän kurkulle ja sen jälkeen vasta nämä kaksi muuta juoksivat siihen ympärille ja alkoivat ratsaamaan exän taskuja. Tien yli ei voinut yrittää paeta, koska Copacapana on kuusikaistainen tie, jossa ajatellaan 70km/h ja pojat olivat muuten aika mukavasti asettuneet siihen ympärille. Itse pääsin tilanteesta hiukan sivummalle, koska olin reagoinut poikiin aiemmin kuin exä. Kun itse näin veitsen, ehdin vain todeta että "no voi vittu". Tilanne eteni tosi nopeasti ja sitä oli sillä hetkellä niin hämmästynyt ettei tajunnut edes huutaa, vaikka ympärillä oli ihmisiä aika lähellä. Loppujen lopuksi joku paikallinen tajusi tilanteen ja huusi, jonka johdosta pojat katosivat rannan pimeyteen.

Noi pojat olivat sllaisia nyrkillä tapettavia, mutta olimme päättäneet jo etukäteen että jos tulee ryöstötilanne, jossa ryöstäjällä on aseistusta, niin emme ala pistämään vastaan, vaan annamme suosiolla mitä he haluavat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom